Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته آنان؛ مشکلات مختلف و نیز فقدان فرهنگ سازی موجب بروز آسیب ها و جرائم مختلف از جمله خشونت، نزاع و درگیری می شود.
در این پیوند هفته گذشته مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح در گرگان برگزار شد تا راهکارهای کاهش جرم درگیری ونزاع و ضرب و شتم در سطح جامعه و بویژه در پادگان ها بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرچند در سالیان اخیر با تدابیر و برنامه ریزی سازمان قضائی نیروهای مسلح و اجرای احکام سنگین برای متهمین درگیری ها و خشونت ها کاهش بسیاری داشته است.
در این مجمع تعدادی از مقامات قضایی، نظامی و انتظامی استان با بررسی علل بروز این نوع جرم در جامعه و نیز در بین نیروهای پایور یا وظیفه به مسائلی همچون دور بودن از خانواده، ضعف در باورهای دینی و اعتقادی و کم توجهی به حقوق دیگران اشاره کردند و خواستار یافتن راهکارهایی برای رفع این آسیب ها شدند.
رییس دادگستری کل گلستان در این پیوند با ابراز نگرانی از پایین آمدن آستانه صبر و تحمل مردم، گفت: بااین وجود میزان ورودی پرونده های ضرب و جرح به محاکم استان در 9 ماه گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش داشت.
هادی هاشمیان اظهارکرد: از ابتدای فروردین تا پایان آذر سال جاری 12 هزار فقره پرونده ضرب و جرح در محاکم استان تشکیل شده که این آمار در مدت مشابه سال 95 حدود 13هزار مورد بوده است.
وی با تاکید بر ضرورت یافتن راهکارهایی برای کاهش پرونده های ضرب و جرح و دیگر جرائم ،اضافه کرد: ایراد ضرب و جرح عمدی و جرائم خشن از دلایل اصلی مرگ و میر در سن 15 تا 44 سالگی شده است.
هاشمیان ادامه داد: هم اینک تعداد زندانیان جرائم خشن بعد از جرم سرقت و مواد مخدر در رتبه سوم است.
وی گفت: شکسته شدن حریم دینی و بی توجهی در خصوص حق و احترام به دیگران از دلایل بروز خشونت در جامعه است.
رییس دادگستری کل گلستان یادآور شد: موضوع جرائم خشن و ایراد ضرب و شتم عمدی در جامعه در حال افزایش است و اقدامات انجام شده برای کاهش این جرم کافی نبوده است، زیرا باید فرهنگ سازی شده و با ارائه آموزش، آستانه تحمل و صبر مردم افزایش یابد.
وی تاکید کرد: متاسفانه با کوچک‌ترین مشکل افراد به سمت افعال خشن روی می‌آورند، این اتفاقات نشان‌ می دهد که باید به سمت کاهش آسیب‌ های اجتماعی به ویژه ایراد ضرب و جرح عمدی به صورت عملی و کاربردی و با فرهنگ سازی به پیش برویم.
هاشمیان اضافه کرد: موفقیت قوه قضائیه در موضوع پیشگیری از وقوع جرم نیازمند همکاری دیگر قوا و دستگاه‌ ها است.
سرپرست سازمان قضائی نیروهای مسلح استان گلستان نیز گفت: با تلاش های انجام شده در 9 ماه امسال وقوع جرم ضرب و جرح کاهش 21 درصدی و میزان ورودی پرونده ها به شعبات دادسرای نظامی نیز کاهش 10 درصدی داشته است.
به گزارش ایرنا رحیم رحیمی با بیان اینکه محاکم قضایی نقش پیشگیرانه دارند، افزود: پیشگیری قضایی به تنهایی کافی نیست و آموزش، مراقبت و پیشگیری غیرکیفری باید همراه آن باشد تا موثر واقع شود.
وی علل گرایش به خشونت را درون و برون سازمانی دانست واظهارکرد: عوامل محیطی، تجربه خشونت وعوامل‎ نو پدید، استرس، شکست عشقی، فراغ والدین، بدسرپرستی و بزهکاری، افت تحصیلی، فرار از مدرسه، زندگی درمحل ‎های پرخطر و شبیه سازی با قهرمانان از جمله دلایلی است که پیامدهایی همچون اعتیاد، فرزندان طلاق، مشکلات مالی و اقتصادی برای خانواده ها در پی دارد.
فرمانده انتظامی گلستان نیز گفت: ضرب و شتم در نیروی انتظامی استان صفر است و پرونده ‎ای در این پیوند تشکیل نشده است.
سرتیپ دوم ستاد علی اکبر جاویدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ارتکاب این جرم در ناجا سبب قانون ‎گریزی، افزایش ناهنجاری ‎های رفتاری و عاطفی، توسعه بی ‎انضباطی، هدررفت نیروی انسانی و در جامعه تخریب ناجا، فشار رسانه ‎ها، بی اعتمادی مردم، کاهش مشارکت اجتماعی، ترس از پلیس و توسعه فرهنگ خشونت را در پی دارد.
وی تصریح کرد: ضعف در اعتقادات دینی، پایین بودن آگاهی برخی از کارکنان، مدیریت نداشتن در مواجه شدن با متهمان پرخاشگر و تحریک کننده، تندخویی و غرور کاذب از دلایل وجود جرم ضرب و شتم در نیروهای مسلح است.
جانشین فرمانده سپاه نینوای گلستان گفت: سپاه در مسیر دفاع از کیان انقلاب اسلامی ابتدا باید بتواند خود را محافظت کند که در این مسیر برنامه‎های صیانتی برای پیشگیری از جرم اجرا می کند.
سرهنگ عبدالله عین علی افزود: برگزاری سخنرانی‎ در حوزه اخلاق، کلاس‎ های عقیدتی، رعایت مقررات و تشویقات، سرکشی از خانواده‎ کارکنان، توجه به امور رفاهی سربازان از موضوعاتی است که در سپاه نینوا استان به آن اهتمام داریم.
وی عنوان کرد: برگزاری 90 کلاس در زمینه پیشگیری از وقوع جرم از ابتدای سال جاری تا پایان آذر و 523 مورد برخورد با متخلفان و تشویق در راستای اقدامات و 20 نشست با قضات برای آگاه سازی کارکنان از جمله این برنامه ها بوده است.
ارشد نظامی آجا در استان‌های گلستان و مازندران نیز گفت: دیدار چهره به چهره فرماندهان با کارکنان وظیفه و پایور نقش موثری در کاهش جرم ضرب و شتم در بین نیروهای مسلح دارد.
امیرسرتیپ دوم ستاد مهدی معمارباشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بررسی علل وقوع این نوع جرم، مسائل برون‎ سازمانی و درون ‎سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: امروزه آستانه صبر و تحمل جامعه هدف پایین آمده و این مساله از شرایط خانواده و جامعه سرچشمه می گیرد.
سرتیپ معمارباشی گفت: مطلع نبودن از گذشته افراد، توجه نداشتن به مطالبات کارکنان، فقدان اعتماد به نفس، باورهای کم معنوی و دینی و آگاه نبودن از قوانین و مقررات از دلایلی است که منجر به بروز جرم ضرب و شتم در بین نیروهای مسلح می‎‎ شود.
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 30 پیاده گرگان، فعالیت کانون‎ های مشاوره را در کاهش جرم ضرب و شتم در نیروهای مسلح موثر دانست و گفت: تکریم شخصیت کارکنان، تامین اوقات فراغت و برگزاری آئین های مذهبی از دیگر موضوعاتی است که سبب پیشگیری از جرم می شود.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا نیز ماموریت اصلی نیروی انتظامی را پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: توجیه و آگاه‎ سازی مستمر افراد در خصوص آسیب ‎های پیشرو، برگزاری کلاس ‎های آگاه‎ سازی، آشنا ساختن با مقوله ‎های قضایی و تبعات کیفری جرم و استفاده نکردن از افراد غیرمجاز در مشاغل حساس از مسائلی است که منجر به حذف بهانه برای بروز جرم ضرب و جرح می شود.
حجت الاسلام غلام حیدر حیدری افزود: محدود و شفاف کردن اختیارات ماموران، شفاف‎ سازی فعالیت‎ ها، اجرایی کردن قوانین نظارتی، آشنایی مردم با حقوق خود، نصب فرآیند انجام امور در کلانتری ‎ها و پاسگاه ها، کنترل گردش مالی افراد در مشاغل حساس در کاهش منافع منجر به ارتکاب این جرم موثر است.
وی تصریح کرد: پرداخت به موقع حقوق و مزایا، استفاده نکردن از افراد مساله دار، کاهش مراجعات حضوری به مردم و کاهش امور از حالت انفرادی نیز می‎ تواند در کاهش تحریک و وقوع جرم ضرب و شتم تاثیرگذار باشد.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان عقیدتی و سیاسی ناجا با بیان اینکه توجه به امر به معروف و نهی از منکر منجر به کاهش جرم ضرب و جرح است، اضافه کرد: تقویت عوامل نظارتی و افزایش ابزارهای بازرسی‎ و بازدیدها، افزایش نظارت، سخت‎ گیری نسبت به ارتباط با افراد مشکوک، فراهم شدن امکان نظارت الکترونیکی بر امور اداری و سازمانی نیز از راهکارها برای کاهش ضرب و جرح در نیروهای مسلح است.
3014/1648
گزارش: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی

مریم طاهرخانی، فشارخون بالا را عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر دانست و اظهار کرد: نشانه‌هایی از ابتلاء به فشارخون بالا ممکن است در برخی بیماران دیده شود که از جمله آن می‌توان به سردرد، تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع، استفراغ، سرگیجه، تاری دید، گُرگرفتگی و قرمزی صورت و خونریزی بینی یا چشم اشاره کرد.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق ادامه داد: هیچکدام از این نشانه‌هایی که به آن اشاره شد، اختصاصی نیستند و صرفاً برای مشکوک شدن به وجود خطر پرفشاری خون نباید منتظر بروز این علامت‌ها بود.

طاهرخانی، تنها راه تشخیص پرفشاری خون را، اندازه گیری آن با دستگاه‌های فشارسنج عنوان کرد و افزود: افراد می‌توانند برای اندازه‌گیری فشارخون به مطب پزشک مراجعه کنند، یا به کمک دستگاه هولتر فشارخون در خارج از مطب و در یک بازه زمانی طولانی مدت فشارخون خود را پایش کنند، همچنین امکان اندازه‌گیری فشار به کمک دستگاه‌های ترجیحاً اتوماتیک در منزل نیز وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: توصیه می‌شود از فشارسنج‌های بازویی استفاده شود و فرد حتماً پنج دقیقه به حالت نشسته و در حالت استراحت قرار گیرد، علاوه بر این، افراد باید توجه داشته باشند تا نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار، ورزش نکنند و چای و قهوه نیز ننوشند.

وی درباره نحوه اندازه‌گیری صحیح فشار خون، عنوان کرد: فشارخون باید دو یا سه بار گرفته شود؛ میانگین دو عدد نزدیک به هم، فشارخون بیمار را نشان می‌دهد ضمناً بهتر است از هر دو دست فشار گرفته شود و اگر فشار دو دست با یکدیگر مغایرت داشت، معیار، دستی است که فشار بالاتری دارد.

طاهرخانی، افزود: اتحادیه جهانی فشارخون بالا (World Hypertension organization)، فشار بزرگ‌تر مساوی ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه را پرفشاری خون تعریف کرده است بنابراین اگر فشار فردی در منزل مساوی ۱۳۵ روی ۸۵ میلی متر جیوه بود، باید به پزشک مراجعه کند، البته تشخیص فشارخون بر اساس یک بار اندازه گیری داده نمی‌شود.

فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق، با اشاره به اینکه درمان فشارخون در افراد به تشخیص پزشک به طور معمول پس از دو تا سه بار ویزیت پزشک به فاصله یک تا چهار هفته و یا اندازه گیری فشارخون با هولتر، آغاز می‌شود، گفت: البته اگر فشارخون در رنج خطر باشد و عوارض ناشی از فشارخون در ارگان‌های حیاتی دیده شود، باید در همان ابتدا درمان شروع شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بنا به توصیه اتحادیه جهانی فشارخون بالا، افراد بالغ بالای ۱۸ سال باید غربالگری فشارخون شوند؛ به این ترتیب که افراد ۱۸ تا ۳۹ سال هر سه تا پنج سال باید فشارشان را اندازه بگیرند و اگر در حد نرمال بود، سه تا پنج سال بعد، مجدد ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: این افراد اگر به علت وزن بالا (توده بدنی ( BMI) بالاتر از ۲۵)، یا ماکسیمم فشار بین ۱۳۵ تا ۱۳۹ و مینیمم فشار ۸۵ تا ۸۹ میلی متر جیوه در معرض ابتلاء به فشارخون بالا هستند، باید به صورت سالانه پایش شوند، افراد بالای ۴۰ سال نیز باید هرسال فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

طاهرخانی با بیان اینکه فشار خون بالا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد، به راه‌های پیشگیری از فشار خون در افراد اشاره کرد و گفت: حفظ وزن مطلوب، اصلاح سبک زندگی، پرهیز از رژیم غذایی ناسالم مثل مصرف غذاهای سرخ کردنی، چرب، آماده و کنسروی، حذف اسیدهای چرب ترانس، خودداری از مصرف الکل و دخانیات و پرهیز از مصرف نمک بیش از یک قاشق چایخوری از جمله اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ابتلاء به پرفشاری خون بسیار کمک کننده خواهد بود.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه هدف سازمان بهداشت جهانی، کاهش ۲۵ درصدی ابتلاء به فشارخون بالا تا سال ۲۰۲۵ است، بیان کرد: این مهم با تشخیص زودهنگام و کنترل به موقع بیماری امکان پذیر است، یکی از اقدامات در این راستا، کنترل فشارخون بیمارانی است که به هر بهانه‌ای به مراکز درمانی و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند، بسیج عمومی و راه‌اندازی کمپین‌های اطلاع رسانی اهمیت فشارخون و تشخیص و درمان به موقع آن، می‌تواند در افزایش سواد سلامت مردم نیز مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا
  • درگیری مرگبار نیروهای نظامی فلسطینی؛ فرمانده سرایا القدس ترور شد +تصویر
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • درگیری لفظی میان لاپید و وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بالا گرفت
  • درگیری پلیس با معترضان به قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ