Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@04:09:53 GMT

غربالگری ۴۰ درصد گلپایگانی‌ها در طرح ایراپن

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۷۱۹۰۴

غربالگری ۴۰ درصد گلپایگانی‌ها در طرح ایراپن

گلپایگان- مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: از ۴۰ درصد جمعیت هدف شهرستان در طرح ایراپن ۳۸ درصد غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، ناصر رستمی صبح امروز(شنبه) در جلسه کارگروه سلامت اظهار کرد: اجرای ایراپن براساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در مردادماه سال ۹۴ در شورای عالی سلامت به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در کشور ۷۰ درصد بیماری‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر، ۱۴ درصد بیماری‌های واگیر و ۱۶ درصد مربوط به حوادث است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: بر اساس بررسی‌ها مرگ افراد ۳۰ تا ۷۰ سال سن به علت بیماری قلبی عروقی، حوادث غیر عمد و سرطان‌ها اتفاق می‌افند.

وی افزود: رژیم غذایی نامناسب، فشار خون بالا، چاقی و کم تحرکی،  مصرف سیگار، دیابت،  آلودگی هوا،  چربی خون بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در انسان هستند.

رستمی گفت: بیماری فشار خون در  ۱۹ درصد افراد بالای سن ۲۷ سال شیوع دارد،  کم تحرکی در کشور از عوامل بیماری است و بر اساس آمار سال گذشته در اصفهان کم تحرکی در افراد به ۹۰ درصد رسیده است.  

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان، ادامه داد: کنترل بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌ها، بیماری تنفسی، دخانیات، کم تحرکی و تغذیه نامناسب در  طرح ایراپن تعریف شده است.

وی گفت: سال ۹۴ طرج ایراپن به صورت پایلد در چهار شهرستان کشور، و سال گذشته به صورت سراسری در کشور آغاز شده است.

رستمی افزود: در طرح ایراپن، غربالگری بیماری‌ قلبی و عروقی، فشار خون،  قند خون، چربی خون، بیماری bmi ( چاقی شکم) و بررسی سابقه بیماری غیر واگیر در افراد بالای ۳۰ سال سن، و تشخیص  بیماری سرطان روده بزرگ در بین افراد ۵۰ تا ۷۰ سال سن انجام می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: غربالگری بیماری سرطان سینه در خانم ها، و کم تحرکی، دخانیات و مصرف الکل برای مردان در مراکز درمانی شهرستان ادر طرح ایراپن انجام می‌شود. 

وی تصریح کرد:  از بهمن ماه سال گذشته طرح ایراپن در شهرستان گلپایگان  آغاز شده است که  ابتدا این طرح در شهر گلشهر، گوگد و روستاهای این دو شهر   و اکنون در تمام مراکز درمانی شهرستان در حال اجرا است. 

مدیرشبکه بهداشت و درمان گلپایگان افزود:  از ۴۰ درصد جمعیت مورد هدف در طرح ایراپن  تا کنون  ۳۸ درصد غربالگری شدند.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تا پایان آذر ماه سال جاری  ۱۹ هزار و ۲۲۱ نفر در طرح ایراپن غربالگری شدند، که از این تعداد  ۱۲ هزار نفر خانم‌  و ۷ هزار نفر آقا بودند.

رستمی گفت: ۱۲ هزار نفر در  مراکز شهری و حدود ۷ هزار نفر در مراکز درمانی روستایی غربالگری شدند.

وی اظهار کرد: به دلیل آموزش همگانی بین مردم و واکسیناسیون دام‌ها بیماری تب مالت در شهرستان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.  

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: نخستین مرکز کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در روستای آرجان گلپایگان بود که با پیگیری شبکه دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان مرغ‌های آلوده به ویروس آنفولانزا معدوم شدند.

رستمی افزود: انتقال ویروس بیماری آنفولانزای پرندگان به انسان غیر ممکن است، اما باید کارگران مرغداری‌ها واکسینه شوند، و باید  فروش مرغ بدون بسته بندی در مراکز عرضه فروش ممنوع شود./

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۱۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

رستگار خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به مناسبت هفته ملی سلامت در ترویج فرهنگ بهداشت ۲۷۰ نفر از دانش‌آموزان مدرسه پسرانه سهند ۱، منطقه محروم کانی کوزله سنندج در یک اردوی ۲ روزه ویزیت و غربالگری شدند.

وی گفت: با انجام غربالگری و تشکیل پرونده، دانش‌آموزان نیازمند برای اقدامات تخصصی‌تر دندانپزشکی به صورت رایگان در کلینیک دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خدمات دندانپزشکی دریافت خواهند کرد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: در پی معاینه و غربالگری این دانش‌آموزان، آموزش بهداشت دهان و دندان، روش صحیح مسواک زدن به صورت آموزش با مولاژ و پرسش و پاسخ در بحث تغذیه سالم صورت گرفت.

خسروی افزود: این برنامه با پشتیبانی «لبخند احسان» بنیاد برکت انجام شد.

کد خبر 6088759

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد