Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رزم بی امان ارتش و عشایر منطقه که به قلع و قمع سپاه دشمن انجامید بعد از ازاد سازی میمک نیز حدود یک ماه ادامه داشت که جایگاه و اهمیت ارتفاعات میمک برای صدام و فرماندهان حزب بعث در سطحی بود که باور نمی کردند که چنین آورد و اوردگاهی را به عشایر مرزدار باخته اند .
مجموعه موانع و استحکامات دفاعی چند لایه دشمن در دامنه و بلندای بسیار سخت گذر میمک در چند روز اول مقهور اراده رزمندگان عشایر و ارتش شد و دشمن از خاک وطن بیرون رانده شد اما متاثر از اهمیت جغرافیایی و نظامی میمک به عنوان ارتفاعاتی مشرف بر مرکز عراق ،پاتک های متوالی و باران اتش انواع سلاح های ارتش بعث بر سر و بدن میمک و فاتحان ان روزهای متوالی تا میانه بهمن ماه وناامیدی کامل دشمن از غلبه بر مرزداران عشایر و ارتش ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عملیات ضربت ذوالفقار پایان تصرف چند ماهه این منطقه توسط ارتش صدام بود که در بیستم شهریور ماه سال 59 -10 روز قبل از حمله رسمی و تجاوز همه جانبه به مرزهای زمینی و هوایی جمهوری اسلامی ایران - میمک را تصرف کرد.
در جریان عملیات ضربت ذوالفقار ضمن اینکه ارتفاعات میمک با 15 کیلومتر ارتفاع و عرض هفت کیلومتر، به گستره 200 کیلومتر مربع آزاد شد تسلط و استقرار بر بلندی های استراتژیک کله‌ قندی و قله‌های 620 و 625 و 540 تثبیت شد .
عشایر کوچرو و ایلات منطقه به عنوان قشری که از روزگاران کهن تاکنون به صفت مرزدار نام گرفته و مباهات می کنند تجاوز ارتش اهریمنی به مرزهای وطن و تصرف بخشی از مراتع قشلاقی خود را برنتافته و برای باز پس گیری و حفظ این منطقه مرتفع راهبردی سلاح برگرفتند و همدل با هم و هم صف با ارتش برای بیرون راندن متجاوزان جهدی جانانه را آغاز کردند و میمک را از کوه و مرتع به نماد اسطوره مبدل کردند.
عملیات ضربت ذوالفقار در باور بسیاری از رزمندگان ، فرماندهان و ناظران سیاسی و نظامی به عنوان نقطه عطفی قدرتمند در تغییر روند جنگ به ضرر دشمن متجاوز و به سود مدافعان دفاع مقدس مطرح است .
آنان معتقدند که عملیات ذوالفقار نقش موثری در بازسازی روحیه مردم و رزمندگانی داشت که از تبلیغات گسترده در خصوص توان نظامی دشمن رنج می بردند و به موازات ان اغاز گر رعب در دل متجاوزان بود رعبی که درسال های بعد از ان با ادامه سلسله عملیات های پیروزمندانه رزمندگان اسلام بیشتر و بیشتر افزایش یافت.
همه ساله با فرارسیدن 19 دی ماه، سالروز حماسه فتح میمک و عملیات ضربت ذوالفقار در ذهن و یاد اهالی ایلام به خصوص عشایر استان که برای ازادسازی ان بذل جان کردند روزی فرخنده و نشانی گویا از حماسه افرینی هشت ساله مردم این دیار است هرچند که دامنه نام و یاد این حماسه به ایلام و حداکثر استان های همجوار محدود مانده است.
محدود بودن و مغفول ماندن جانفشانی عشایر و بی نشان بودن حماسه کم بدیل آزادی میمک در سطح ملی، مایه رنجه روح رزمندگان، فاتحان و حافظان میمک شده است .
آنان که از دی ماه و روزهای زیاد پس از ان تا بهمن ماه در خوان ها و آوردهای مکرر ازادی میمک و حفظ این دستاورد در مقابل بارش تیر و ترکش پرشمار ماشین جنگی بعث خم به ابرو نیاوردند اکنون از مهجوریت این حماسه دل نگران هستند.
انان که انچنان و انقدر پا بر زمین ایثار و شهادت فشردند تا که نام ذوالفقار و نشان میمک را به عنوان شروع بیرون راندن دشمن متجاوز از مام وطن ثبت شود اکنون خواهان معرفی ، ثبت و طرح عملیات ذوالفقار در سطح بیشتر و بهتر هستند.
انان گله مند هستند که چرا این واقعه مهم در هیچ جای تقویم ملی و نظامی کشور نام ونشانی در خور حماسه بلند ان ندارد که تاثیر ان محدود به ازادی میمک نبود و نماند که عملیات پیروزمندانه ذوالفقار شروع سازمان یافتن نیروهای چالاک ، شجاع و توانمند عشایر و ایلات کشور در صف مدافعان دفاع مقدس است.
دیگر اینکه ، 430 کیلومتر مرز استان ایلام در جریان هشت سال دفاع مقدس به عنوان جبهه میانی شاهد و میدان عملیات های کوچک و بزرگ زیادی همچون فتح میمک، فتح مهران، حادثه ورزشگاه چوار، بمباران سال 64 ایوان، واقعه کوشک و سارات ایوان و ... بود که هیچ کدام انها راه به تقویم رسمی و آیینی کشور نبرده اند .
اولین تجاوز نظامی عراق بعد از پیرزی انقلاب اسلامی در تاریخ 13/1/1358 به مهران صورت گرفت و مهمترین هجوم زمینی عراق قبل از آغاز رسمی جنگ از 19 تا 24 شهریور 1359 در منطقه میمک به قوع پیوست.
مهران تنها شهری بود که در دوران جنگ چهار بار به اشغال درآمد و سپس آزاد شد.
ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس در سه محور میمک، مهران و دهلران با نیروی نظامی عراق در نبرد بوداما بیشترین تلفات مربوط به پایمردی مردمانی است که هشت سال یورش بی انقطاع بمب افکن ها را به شهرهای مختلف استان تاب اوردند و اما شهرها را به عنوان پشت جبهه و محل اسایش و امنیت رزمندگان خالی ومتروکه نکردند.
و همه این ها در هیچ تقویمی نشان نیافته است.

**کوره کوران میمک فرصتی برای استعلا
فرا رسیدن سی و هفتمین سالگرد عملیات ذوالفقار موجب طرح و تحلیل مباحث مربوط به این عملیات در استان شده است از جمله این مباحث همانطور که ذکر شد لزوم ثبت ان در تقویم ملی و جنگی کشور است که بنا به اظهار مسئولان مرتبط پیگیری ان جریان دارد.
میزان نقش رزمندگان عشایر ایلات مختلف استان دراین عملیات از دیگر مباحث مطروحه و البته حاشیه ای درباره عملیات میمک است که به نظر می رسد طرح این گونه مباحث در منافات با اهداف و نتایج عملیات ازاد سازی میمک است چرا که رزمنده عشایری دفاع مقدس هیچ دسته بندی و خط کشی تفرقه گرایانه ای نداشت و ندارد که وی هویت ، هدف و رویکرد خود را براساس سرباز دفاع مقدس تعریف و سامان داده است.
برخلاف روح واگرایانه قبیله ای که تاقبل از جنگ تحمیلی کم و بیش در این استان رایج بود ، دوران دفاع مقدس زمان حذف این پیرایه ها و مستحیل شدن همکه رزمندگان دراقیانوس سربازان انقلاب و نظام اسلامی بود .
و دراین میانه ازاد سازی میمک یک نقطه عطف و اوج است که کوره کوران میمک فرصت و زمینه ای برای حذف پیرایه های اختلاف افکن و واگرایانه و ایجاد همدلی ، همراهی و وحدت فکری و دینی بین ایلات مختلف عشایری شد.
به نظر می رسد عملیات ضربت ذوالفقار در اولین سال جنگ تحمیلی نقش برجسته و آغاز گر دراستحاله و استعلا رزمندگان جامعه عشایری بسوی صف و ید واحد شدن بر علیه متجاوزان ، داشته است .
نمونه نمادین ان رزمندگان دو ایل بزرگ استان ایلام است که در ماه های قبل از عملیات ازاد سازی میمک رابطه انها متاثر از اختلافات مرسوم در جوامع عشایری دچار تنش شده بود اما چند ماه بعد در میمک اوج همدلی ، همراهی و اخوت را به نمایش گذاشتند.
رزمندگان ایلات خزل ، ارکوازی و بولی در جریان پاتک های متعدد ماشین جنگی صدام برای تصرف مجدد میمک پهلو به پهلو هم فشردند و چنان مقاومتی در مقابل توفان تیر و ترکش صدامیان نشان دادند که مایه حیرت حتی فرماندهان ارتش بعث شد که مقاومت در مقابل ان حجم از اتش توپ و تانک را محال می دانستند.
این متن با گفت و گو و اظهارهای چند نفر از فرماندهان و رززمندگان دوران دفاع مقدس ومسئولان مرتبط با موارد مطروحه ادامه می یابد.

**هیچ نیروی غیر سرزمینی ضربت ذوالفقار مشارکت نداشت
مشاور عالی نظامی رهبری در خصوص ویژگی های فتح میمک نیز گفت: ضربت ذوالفقار تنها عملیاتی بود که از ابتدا تا انتها در آن فقط نیروهای نظامی و بومی سرزمینی شرکت داشتند و هیچ نیروی غیر سرزمینی مشارکت نداشت و با همکاری تیپ یک لشکر 81 زرهی ارتش و عشایر استان از عراق بازپس گیری شد.
وی یادآور شد: بعد از بازپس گیری میمک عراق هفت پاتک برای تصرف مجدد میمک انجام داد که با رشادت و مقاومت ارتش و نیروهای بومی خزل، ارکوازی و بولی مواجه شده و ناکام ماندند.

**فتح میمک
جانشین سابق سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام و از رزمندگان عملیات آزادسازی میمک نیز گفت:در فتح میمک عشایر این استان به عنوان خود اکتفاترین و چالاک ترین نیروی بومی منطقه دوشادوش یکدیگر علیه دشمن جنگیدند و حماسه خلق کردند اما در هیچ جایی ثبت و ضبط نشده است.
سرهنگ محمدتقی قاسمی با بیان اینکه عملیات آزادسازی میمک دارای مراحل مختلفی شامل آماده سازی، شناسایی، آفند (شکستن خطوط دفاعی دشمن، تثبیت و پدافند) است، اظهار کرد: نیروهای اصلی در مرحله آفند 300 نفر از نیروهای خط شکن ایل خزل بودند.
وی یاداوری کرد: در مرحله تثبیت که از 20 دی ماه 59 تا 16 بهمن ماه همان سال و بصورت شبانه روزی ادامه داشت، تمامی ایلات به خصوص ارکوازی و بولی و نیروهای مردمی و ارتش استان های مختلف کشور حضور داشتند و در این مدت بیش از 70 پاتک سنگین و شدید عراقی ها دفع شد.
فرمانده سابق سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام گفت: در نبرد نفس گیر 30 شبانه روزی تثبیت آزادسازی ارتفاعات میمک، نیروی پیاده با نیروی مکانیزه و زرهی و عشایر آموزش ندیده ما با کماندوهای حرفه ای و ورزیده عراقی به مقابله پرداختند و شاهد نبرد تن با تانک بودیم.
سرهنگ قاسمی افزود: پیروزی نیروهای پادگان ندیده و آموزش ندیده ما بر زبده ترین نیروهای آموزش دیده و مجهز به امکانات نظامی روز عراقی ها با هیچکدام از قواعد نظامی منطبق نیست.
وی تاکید کرد: اتفاقات جبهه ایلام به عنوان جبهه میانی دفاع مقدس ناگفته های زیادی دارد که رسانه ها در این زمینه رسالت سنگینی دارند و باید این ناگفته ها را برای مردم بازگو کنند.

**نبود اسناد مرتبط با فتح میمک از اصلی ترین موانع ثبت ملی این حماسه است
مشاور امور ایثارگران استاندار ایلام نیز گفت: یکی از مهم ترین چالش های ما بعد از اتمام جنگ این است که اسناد مرتبط با حماسه های مردم این استان در هشت سال جنگ تحمیلی خصوصا عملیات فتح میمک وجود ندارد.
جواد رحیمی مقدم افزود: مردم این استان در دوران دفاع مقدس در خط مقدم جنگ قرار داشتند و از این ناحیه آسیب های فراوانی نیز دیدند اما در سطح ملی هیچ نام و نشانی از آنها نیست.
وی با بیان اینکه اتفاقاتی در جریان عملیات آزادسازی میمک رخ داده است که باور کردنی نیست، اظهار کرد: واقعیت های این حماسه عظیم باید از راه های مختلف برای مردم بازگو شود.

**فتح میمک متعلق به همه ایران است/ قومیتی کردن این حماسه آسیب زا است
مشاور امور ایثارگران استاندار ایلام همچنین در خصوص برخی حاشیه افکنی ها در خصوص سهم ایلات دراین عملیات گفت: حماسه فتح میمک یک حماسه ملی و متعلق به همه ایران است ونباید آنرا در حد یک عملیات محلی جلوه دهند.
رحیمی مقدم تاکید کرد: قومیتی کردن این حماسه و انحصار آن آسیب زاست و باعث می شود نتوان واقعیت های آن را بدرستی در ابعاد ملی مطرح کرد.

** فقر اسناد مکتوب و تصویری عامل ناشناخته ماندن وضعیت جنگی ایلام
جانشین فرمانده سپاه ناحیه ایلام نیز گفت: یادگاران به جای مانده از فتح میمک و دیگر عملیات های واقع شده در استان ایلام حین و بعد از اتمام جنگ به وظیفه معنوی خود که همانا برجسته کردن وضعیت جنگ تحمیلی در استان ایلام است به خوبی عمل نکرده اند.
سرهنگ حیدر الفتی افزود: برخلاف دیگر جبهه ها که دارای اسناد و مدارک مکتوب و آرشیوهای تصویری غنی از زمان جنگ در مناطق خود هستند نبود اسناد و مدارک جنگی در استان ایلام به عنوان جبهه میانی باعث بی توجهی و گمنام ماندن چهره جنگ تحمیلی در استان ایلام شده است.
وی یادآور شد: باید خاطرات رزمندگانی که در جبهه های استان ایلام همچون منطقه رزمی میمک بوده اند باید توسط رسانه ها و افراد اهل فرهنگ و قلم برجسته شود اما این حلقه مفقوده مورد غفلت همگان قرار گرفته است.
الفتی نقش عشایر و روحانیت را در فتح میمک را بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: روحانیت مورد وثوقی چون آیت الله حیدری ایلامی در بسیج مردم و تهییج ایلات و طوایف برای مقابله با متجاوزان بعثی و نیز حضور خودجوش عشایر و مردم بومی، دفاع از ارتفاعات میمک را جلوه ای خاص بخشید.
وی تاکید کرد: باید تاریخ شفاهی جنگ مستند سازی و مکتوب شود هرچند سپاه استان در این زمینه تلاش های زیادی را انجام داده اما تلاش های سپاه به تنهایی قادر به تولید اسناد مکتوب جنگ نیست و این امر عزمی جدی و همکاری همه جانبه از سوی مسئولان، رزمندگان و روایان جنگ و حتی عامه مردم دارد.
به گزارش ایرنا، در عملیات ضربت ذولفقار با رمز یا الله خسارات مهمی به عراق وارد شد که ازجمله آن انهدام 2 فروند هواپیما، سه فروند بالگرد، 46 دستگاه تانک، 50 خودرو و به غنیمت گرفتن10 قبضه ادوات جنگی، پنج دستگاه ماشین مهندسی، پنج قبضه توپ، 21 دستگاه تانک و نفربر و 2 دستگاه خودرو و 2 هزار کشته و مجروح و 164 اسیر بود.
به گزارش به گزارش ایرنا، در 19 دی ماه سال 59 و با تصرف ارتفاعات میمک 15 کیلومتر طول و عرض هفت کیلومتر، آزادی بلندی های کله‌ قندی و قله‌های 620 و 625 و 540 میمک تثبیت شد و همچنین در این عملیات 200 کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد.
گزارش و انتشار : شهریار حیدری فر و معصومه امیدی
6032/6034
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

ایسنا/فارس رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از تلاش‌ها و فعالیت‌های این سازمان در روز بارانی برای امدادرسانی به شهروندان خبر داد.

هادی عیدی‌پور امشب، ۵ اردیبهشت با اشاره به بارش‌های شدید و کم سابقه روز چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ماه در شیراز اظهار کرد: تا ساعت ۱۷ امروز آتش‌نشانان شیراز ۱۲۹ عملیات مربوط به بارندگی در مناطق مختلف شهر انجام دادند.

وی، همچنین تعداد تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی شیراز تا این ساعت را ۱۱۴۰ تماس عنوان کرد.

به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز، ۲۳ واحد عملیاتی جهت بازدید ایمنی دوره ای از محدوده‌ رودخانه خشک و سایر نقاط شهر شیراز در محل‌های مورد نظر مستقر بودند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۲۴ ایستگاه عملیاتی سازمان آتش‌نشانی در آماده باش کامل هستند از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه حادثه با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • غرق شدن ۲ نفر در رودخانه ارومیه؛ جسد یک نفر پیدا شد
  • غرق شدن ۲ نفر در رودخانه نازلو ارومیه/جسد یکی‌ از غرق شدگان پیدا شد+فیلم
  • غرق شدن ۲ نفر در رودخانه نازلو ارومیه/جسد یکی‌از غرق شدگان پیدا شد+فیلم
  • نجات کودک ۳ ساله از چاه ۷ متری در شیراز
  • میانگین ۴ دقیقه‌ای رسیدن به محل آتش‌سوزی‌ها در سمنان/ گرفتن ۲۱۴ حیوان موذی در یک سال
  • انجام ۲۶۸ مورد ماموریت توسط آتش نشانی قزوین
  • نماهنگ جدید ابوذر روحی منتشر شد + دانلود نماهنگ حماسی «نحن المقاومون»
  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر
  • محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد