Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@15:05:30 GMT

چگونه از جایگاه خود نزد خداوند آگاه شویم؟

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۷۷۶۹۵

چگونه از جایگاه خود نزد خداوند آگاه شویم؟

اگر کسی بخواهد ببیند جایگاهش در نزد خداوند جایگاه بلند و رفیعی است یا پست و حقیر باید چه کار کند؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، آیت الله مجتبی شهیدی کلهری مشهور به مجتبی تهرانی استاد مشهور اخلاق و مرجع تقلید و مدرس حوزه‌های علمیه تهران (مانند مدرسه مروی) بود. وی از محضر اساتید بزرگی همچون ادیب نیشابوری، آیت الله بروجردی، آیت الله حکیم، آیت الله گلپایگانی، علامه طباطبایی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بهره برد.

بسم الله الرحمن الرحیم

رُوِیَ عَنْ عَلیٍّ علیه السّلام قَالَ:

«مَنْ أَرَادَ مِنْکُمْ أَنْ یَعْلَمَ کَیْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْیَنْظُرْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ اللَّهِ مِنْهُ عِنْدَ الذُّنُوبِ کَذَلِکَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى».


از امیرالمؤمنین علی (ع) منقول است که فرمودند: هر کس از شما که می‌خواهد جایگاه و منزلت خود را در نزد خداوند بداند، پس باید ببیند که جایگاه و منزلت خداوند در آن هنگام که به گناهی می‌رسد چگونه است. جایگاه او نزد خداوند تبارک و تعالی، به همان مقدار است که جایگاه خداوند در نزد او است.

اگر کسی بخواهد ببیند جایگاهش در نزد خداوند جایگاه بلند و رفیعی است یا پست و حقیر، باید دقّت کند و ببیند جایگاه خدا نزد او در جایی که به گناهان می‌رسد چگونه جایگاهی است. فرض کنید که ـ‏ نعوذ بالله ‏ـ زمینه و شرایط معصیتی پیش آمده و همه شرایط هم مهیّا است و انسان می‌تواند مرتکب معصیت شود.

اینجا باید ببیند که خداوند در نظرش چقدر اهمیت دارد و چه جایگاهی دارد؛ اگر جایگاهی عظیم و رفیع دارد، این موجب می‌شود خوف از خدا پیدا کند و دستش به طرف این معصیت دراز نشود. چرا؟ چون خداوند نهی کرده و گفته این کار را نکن.

اگر خدا پیش من بزرگ باشد، مرتکب گناه نمی ‏شوم

اگر خدا پیش من بزرگ باشد، مرتکب گناه نمی‏شوم. این یک راه شناخت خویشتن است. انسان می‌تواند خودش را امتحان کند. اگر خدا پیش تو عظمت دارد، بدان که تو هم پیش خدا عظمت داری. امّا اگر دیدی نه، خدا در نزد تو کوچک جلوه کرد و عظمتی نداشت که به سمت گناه رفتی، بدان که تو در نزد خدا پست و حقیر هستی. نگاه کنید امیرالمؤمنین علی (ع) به چه نحوی رابطه را درست کرد!

وضع ما پیش خدا چگونه است؟

نکته‏ای که در این روایت هست این است که حضرت می‌فرمایند موقع برخورد با «گناه» ببین خداوند چه اهمیتی نزد تو دارد، امّا نمی‏فرمایند که هنگام «اطاعت» از خداوند ببین خدا چه جایگاهی نزد تو دارد. چون عظمت خداوند در نزد تو موقعی ظاهر می‌شود که او تو را نهی کرده است، یعنی هنگام گناه. در روایت دیگری از علی (ع) منقول است که حضرت فرمودند: تو به کوچکی گناه نگاه نکن، بلکه به بزرگی آن کسی نگاه کن که در حال معصیت او هستی.

بسیاری از افراد می‌گویند ما نمی‌دانیم که خدا از ما راضی است یا نه؛ می‌گویند نمی‌دانیم خدا ما را دوست دارد یا دوست ندارد؛ می‏پرسند وضع ما پیش خدا چگونه است؟ پاسخ به این سؤالات آسان است؛ بگو ببینم هنگامی که به گناه برخورد می‌کنی، خداوند در نظر تو چگونه است؟ بزرگ است یا کوچک است؟ اگر بزرگ است تو هم پیش خدا بزرگی و او از تو راضی است و تو را دوست دارد؛ اگر کوچک است، بدان که تو هم پیش خدا کوچک و پست هستی و خدا از تو راضی نیست.

منبع:خبرگزاری دانشجو

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۷۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید نصیر حسینی در خطبه‌های این هفته از نماز جمعه شهر یاسوج، افزود: شرب خمر از گناهان بزرگ است و برخی دسته جمعی مجلس گناه برپا می‌کنند که باید با آن برخورد شود.

وی ابراز داشت: در جامعه شرب خمر حرام بوده و باید تذکر و برخورد لازم در این مورد اجرایی شود.

حسینی با تاکید بر تقوای الهی و دوری از گناه، افزود: کسانی که با خداوند مخالفت می‌کنند، کیفری سخت در انتظار آنها خواهد بود.

امام جمعه یاسوج با بیان اینکه وجود امام ضرورتی برای جامعه است، اظهار کرد: نبود امام نظام تشریع و تکوین را از بین می‌برد.

حسینی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) انقلابی بزرگ در مذهب ایجاد کرد، بیان داشت: اساتید زیادی برای ترویج دین توسط امام صادق (ع) تربیت شد.

حسینی همچنین روز جهانی هلال احمر و ماما را به جامعه هدف تبریک گفت.

کد خبر 6095798

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم «آگاه زمان»
  • درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند | باید با عاملان عادی انگاری مجالس گناه قاطعانه برخورد شود
  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • انتقاد امام جمعه یاسوج از شراب‌خواری پزشکان در شیراز
  • خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از تبعیض باشد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • (ویدئو) روایت پردیس پورعابدینی از سکانس خجالت‌آور ملاقات شرعی در گناه فرشته
  • آگاه‌سازی عمومی برای کاهش ورود پرونده‌ به دادگستری