Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسینی معاون هنری ارشاد، فرزاد طالبی رئیس دفتر موسیقی و صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در چهارمین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در سالن برج آزادی پای سرنانوازی احسان عبدی‌پور نشستند.

اجرای گروه «سورنای» که نامش برگرفته از ساز سورنای گروه به نوازندگی و سرپرستی «احسان عبدی‌پور» است یکی از بهترین گزینه‌هایی بود که در بخش محلی می‌توانست نظر وزیر محترم ارشاد را به حمایت بیشتر از موسیقی محلی جلب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسیقی لرستان از غنی‌ترین موسیقی‌های ایران است که ریشه‌ای کهن دارد و با شاخصه‌هایی که دارد می‌تواند در سطح بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موسیقی لرستان استفاده از دستگاه ماهور است که مطابق با گام «ماژور» موسیقی کلاسیک غربی است و به راحتی با موسیقی روز دنیا قابل تطبیق و هم‌نوایی است.

البته در بحث تخصصی‌تر اختلاف‌هایی میان ماهور لری با ماژور غربی و حتی با ماهور موسیقی سنتی ایرانی وجود دارد. فواصل ماهور لری شامل دو – ر – می (کمتر) – فا \ با تن ترکیبی رهبر "دو" و گاه اشاره به "سل - دو" که نمونه آن آواز الیسونه است. نمونه دوم: دو – ر – می (کمتر) – فا – سل (شیرین و خسرو) با تن رهبر "دو" و آغاز اشاره از "سل". این مد از وسعت اکتاو استفاده می‌کند و در اوج خود که "سل" بالا است به چیزی شبیه "عراق" اشاره می کند. در حالی که فاصله سوم در ماژور غربی فقط فاصله سوم و چهارم و هفتم و هشتم نیم پرده هستند و فاصله سوم محل اختلافش با موسیقی لری است که در اینجا یک پرده کامل است.

هر چند این اختلاف فواصل نیز در مُد‌های مختلف موسیقی لری تفاوت‌هایی دارد و فاصله سوم در برخی جاها به فا سُری اشاره دارد که بحث تخصصی این موضوع در حوصله این گزارش نیست.

در این اجرا غالب مقام‌های موسیقی لری اجرا شد و آهنگ‌های قدیمی لری از جمله، «سوزه سوزه» «سیت بیارم» «کوش طلا» «آواز علیدوستی» «بزران» «بینا بینا» «کوچکله» «آوازهای ساریخانی» و همنوازی سورنا و کمانچه.

از ویژگی‌های این اجرا ترتیب درست و منطقی قطعات بود که یک سیر مشخص را دنبال می‌کرد و از آواز کمانچه و کلام آوازی خواننده آغاز می‌شد و کم‌کم از حزن و غم قطعات کاسته و بر ضرباهنگ و طرب آن افزوده می‌شد و در پیکره کلی قطعات بسط و گسترش می‌یافت و در نهایت با دوضربی بسیار شاد و در غایت هیجان به پایان می‌رسید. 

حضور «محمد باجلاوند» نوازنده نامدار و پیشکسوت کمانچه لری که شیوه نوازندگی و نیز خوانندگی مقام‌های لری را به شکلی منحصر به فرد و ابداعی خود دارد در کنار نوازندگان جوان و خوش آتیه‌ای همچون داوود رضایی نوازنده کمانچه و بابک پیمانی نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای فرصتی مغتنم برای اجرایی دلپذیر برای مخاطبین فراهم آورده بود.

طی چهار شبی که از جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد گروههای «نیما فضل‌الله دهقان» از مازندران، «ژی» شاهین شهبازپور از کردستان، «دیلمون» محمود فرضی‌نژاد از گیلان، «موسیقی جنوب ایران» «شب موسیقی» بلوچستان، «سورنای» لرستان و «مخام‌چلر» ترکمن برنامه خود را به اجرا گذاشته‌اند. در طی این چهار شب و در تمام این اجراها سالن کاملا پر شده بود و تقریبا تمام بلیط‌‌ها به فروش رسیده شده بود که نشان‌دهنده استقبال مردم به موسیقی محلی است. اجراهایی که در مقایسه با گروه‌های دیگر ژانرهای موسیقی که هزینه‌های هنگفتی بابت اجرا در این رویداد دریافت می‌کنند با کمترین حق‌الزحمه به نسبت از بازدهی فرهنگی هنری بیشتری برخوردار هستند. 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۸۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، جشنواره «مروارید اقیانوس» یادمان استاد شاه‌میرزا مرادی و استاد رحم‌خدا نوری‌شاد امروز سوم اردیبهشت ماه در روستای بیشه لرستان برگزارشد.

سُرنا نمادی از فرهنگ و هنر غنی مردمان دیار لرستان است و این جشنواره با هدف توجه هر چه بیشتر به موسیقی محلی استان برگزار شد.

دوسالانه سرنانوازی از سری برنامه‌های طرح شهید آوینی است که امروز با اجرای برنامه‌های متنوع از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری انجمن موسیقی استان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان برگزارشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • برگزاری موسیقی نواحی در «بیشه»/ سرنا نماد فرهنگ لرستان است
  • تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت
  • اعلام برنامه کنسرت‌های تهران و شهرهای دیگر با طعم چند اما و اگر
  • رسانه در اختیار موسیقی پاپ است/کنسرت «هوران» با ۱۴ قطعه به صحنه تالار وحدت می‌رود