میرزاپور پهلوان شد، صادقزاده بازوبند را برد!
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۷۹۱۴۲
نحوه پیروزی جابر صادقزاده مقابل احمد میرزاپور در فینال رقابتهای سنگین وزن کشتی پهلوانی و کسب بازوبند پهلوانی ایران برای چهارمین مرتبه، نشان داد پهلوانان این دوره و زمانه نیز تفاوتهای زیادی دارند.به گزارش بلاغ، در حساسترین و مهیجترین مبارزه رقابتهای کشتی پهلوانی قهرمانی کشور که روز پنجشنبه در شهر مشهد و با حضور گسترده مردم کشتی دوست برگزار شد، جابر صادقزاده کشتیگیر مازندرانی برابر احمد میرزاپور از خراسان رضوی به روی تشک رفت و در حالیکه 3 بر صفر عقب بود در حرکتی که خصایص پهلوانی در آن دیده نمیشد، برابر احمد میرزاپور با ضربه فنی به برتری رسید و برای چهارمین مرتبه صاحب بازوبند پهلوانی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میرزاپور که در مرحله مقدماتی از سد کشتیگیران خوبی همچون پرویز هادی گذشته بود و با آمادگی کامل به دنبال کسب دومین بازوبند پهلوانی ایران بود، در دیدار فینال برابر صادقزاده به روی تشک رفت و در حالیکه 3 بر صفر از حریف خود پیش بود، به یکباره داور با نواختن سوت مبارزه را قطع تا به صادقزاده برای ضربه زدنهای مکرر بر سر و صورت میرزاپور هشدار دهد. طبق قانون و عرف کشتی زمانیکه داور مبارزه را قطع میکند، پس از اعلام نظر خود، کشتیگیران را به وسط تشک هدایت میکند و سپس با اطمینان از آمادگی و تمرکز هر دو کشتیگیر برای ادامه مبارزه، با نواختن سوت و همزمان اشاره دست، ادامه جریان مبارزه را اعلام میکند. در کشتی پهلوانی نیز این رسم همواره رعایت شده و حتی دو کشتیگیر برای زدودن هر گونه اختلاف در ادامه مبارزه با تاکید داور با یکدیگر دست میدهند و آنگاه مبارزه را ادامه میدهند.
متاسفانه این موارد در مبارزه صادقزاده و میرزاپور رعایت نشد. زمانیکه داور سوت قطع مبارزه را میزند به صادقزاده برای زدن ضربه بر سر میرزاپور تذکر میدهد اما در حالیکه میرزاپور با نگاه به سمت پایین و کشیدن دست بر سر و صورت، خود را مهیای حضور در وسط تشک و ادامه مبارزه میکرد، داور بدون هیچگونه هماهنگی و رعایت موارد فوق، اقدام به نواختن سوت میکند و صادقزاده نیز بدون توجه به اصول جوانمردی که حرف نخست را در این رشته میزند، از حواسپرتی میرزاپور سوءاستفاده کرده و به پاهای او حمله ور میشود و در چند ثانیه پشت او را به خاک میرساند و به این ترتیب با ضربه فنی برای چهارمین مرتبه صاحب بازوبند پهلوانی ایران در سال 96 میشود.
در کمال تعجب داوران نیز در میان اعتراضات شدید تماشاگران این نتیجه را قبول و دست صادقزاده را به عنوان فرد پیروز بالا می برند. میرزاپور نیز در اقدامی قابل تحسین که نشان از روحیه پهلوانی او دارد، برای اینکه حادثه ناگواری پیش نیاید بدون هیچگونه اعتراضی این رای را قبول و اقدام به ترک تشک کشتی میکند.
در رشتهای مانند کشتی پهلوانی که ریشه در فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دارد و پهلوانان بزرگی همچون پوریای ولی، ابراهیم حلاج یزدی، اکبر خراسانی، عباس زندی، احمد وفادار، غلامرضا تختی، علیرضا سلیمانی و... که همگی در داشتن منش و رفتار پهلوانی شهره عام و خاص بودهاند را در دامان خود پرورش داده، در مبارزاتشان هیچگاه مردانگی و مروت را فدای نتیجهگرایی و رسیدن به بازوبند پهلوانی نکردهاند که اگر اینگونه بود این رشته از هزاران سال پیش تا به امروز قدمت نداشت و این بزرگان را تحویل جامعه نمیداد.
اگر تختی پس از گذشت نیم قرن از درگذشتش همچنان در قلب مردم جای دارد و هیچگاه فراموش نمیشود، نه بخاطر مدالهای رنگارنگ جهان و المپیکش است که کشتی از این قهرمانان زیاد به خود دیده، بلکه مروت، جوانمردی، مردم دوستی و بطور کلی صفات پهلوانی تختی، او را تختی کرده است.
الکساندر مدوید چهره افسانهای کشتی جهان و دارنده سه مدال طلای المپیک و هفت مدال طلای جهان و از همدورهایهای جهان پهلوان تختی است. در جریان رقابتهای جهانی ۱۹۶۲ تولیدو در آمریکا تختی به راحتی میتوانست با استفاده از آسیبدیدگی شدید مدوید شکست یک سال قبل مقابل او در تهران را جبران کند اما در طول مبارزه تختی حتی یک مرتبه نیز به سمت پای مصدوم مدوید یورش نبرد تا مدوید آن مبارزه را پاکترین مبارزه عمر خود بداند. اما جوانهای امروزی از حواس پرتی حریف که در اثر اشتباه داور بوجود آمد، صاحب بازوبند پهلوانی میشوند در صورتی که پیروزی به هر شیوه ای خصلت پهلوانان ایران زمین نیست.
درباره مبارزه صادقزاده ذکر این نکته نیز ضروری است که داور این میدان شناخت چندانی با کشتی پهلوانی و قوانین آن نداشته و رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی باید پاسخگوی چرایی این موضوع باشد.
هر چه بود، جابر صادق زاده صاحب بازوبند پهلوانی شد اما پهلوان میدان را باید احمد میرزاپور نامید که در کنار حریفش قرار گرفت و پیروزی را به او تبریک گفت و نگذاشت جو سالن متشنج شود.
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۹۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
ایسنا/زنجان امام جمعه سلطانیه گفت: امام صادق (ع) هم مجاهد و امام جهاد تبیین بود و هم مجاهدانی را در عرصههای مختلف تربیت کرد.
حجتالاسلام سیدعمران حسینینسب در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)، بیان کرد: این امام والامقام در مدت ۳۴ سال امامت خود با پنج طاغوت بنی عباس معاصر بود، بنی عباس از امویان هم ظالمتر بودند و با این وجود، ایشان در برابر ظالمان ایستاد، مقاومت کرد و تسلیم نشد.
وی با بیان اینکه رویکرد راهبری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام صادق (ع) در دوران ۳۴ ساله امامت، راهبرد جهاد تبیین بود، اظهار کرد: ایشان در میدان مبارزه با همه جریانات فکری به مخالفت برخاست تا عقاید باطل را بکوبند و اندیشههای منحرف را اصلاح کنند.
وی با توضیح اینکه همه تلاش امام صادق (ع) این بود که عقاید ناب اسلامی را به تشنگان حقیقت هدیه کنند، افزود: حق و باطل همیشه بوده و جهاد با دشمن همیشگی است و این جهاد یک زمان با شمشیر است و یک زمان با زبان که همان جهاد تبیین است.
امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه هدفی که امام حسین (ع) با شمشیر دنبال آن بود، امام صادق (ع) با بیان و زبان و قلم انجام داد و مانند امام حسین (ع) علاوه بر اینکه با ظالمان و ستمگران مبارزه کرد با ملحدان و منحرفان به مبارزه پرداخت، گفت: امام صادق (ع) هم مجاهد و امام جهاد تبیین بود و هم مجاهدانی در عرصههای مختلف تربیت کرد.
او با اشاره به مسائل فرهنگی در زمان امام صادق (ع) اضافه کرد: توسعه تشیع و حفظ جامعه شیعه از آسیبها، نظاممند شدن عقاید، باورها و مفاهیم شیعی، شکلگیری تشکیلات سیاسی - عقیدتی و تداوم آن در قالب وکالت، شکلگیری و پویایی فقه شیعی از جمله اقدامات حضرت در آن زمان بود و امام صادق (ع) در مدت ۳۴ سال امامت پر برکت خویش، نقش شایستهای در گسترش فرهنگ حیاتبخش اسلام داشت.
انتهای پیام