Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، دوومیدانی به عنوان اصلی‌ترین رشته ورزشی مادر در هر کشوری محسوب می‌شود که جایگاه بالا و والایی در مسابقات بین‌المللی و المپیک‌ها دارد. در کشور ما ایران از آنجا که از گذشته بهای چندانی به این رشته داده نشده است نتوانستیم جایگاه واقعی خود را در آسیا و جهان بدست آوریم. با تدابیری که در چند سال اخیر در این رشته اندیشیده شد و با توجه به تاکیدی که دکتر سلطانی‌فر روی رشته‌های پایه دارد این رشته جان تازه‌ای به خود گرفت و در بخش آقایان و هم در بخش بانوان با پیشرفت‌های خوبی همراه بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الناز کمپانی، بانوی دوومیدانی‌کار ایران، یکی از کسانی است که در مدت کم راه پیشرفت را به خوبی طی کرد و اخیرا در مسابقات قهرمانی کشور توانست رکورد خوبی از خود به جا بگذارد. خبرنگار برنا مصاحبه‌ای را با این بانوی ورزشکار انجام داده که در زیر این گفتگو را می‌خوانید.

چطور با رشته دوومیدانی آشنا شدید؟

من سوم دبستان بودم که در مدرسه ما استعدادیابی می کردند و برای مسابقات استانی و کشوری بهترین‌ها انتخاب می شدند. من هم یکی از کسانی بودم که در این مسابقات شرکت کردم و توانستم در هر مرحله ناحیه، استان و کشور خودم را نشان بدهم و ثابت کنم و در نهایت به دوومیدانی رو بیاورم.

چند سال است که به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستید؟

بین 7 تا 8 سال.

وضعیت و حال و روز دوومیدانی کشورمان را چطور ارزیابی می کنید؟

امسال دوومیدانی رو به پیشرفت بود، اما در بخش بانوان کمی پسرفت داشتیم به نوعی می توان گفت از طرف فدراسیون حمایت خوبی نداشتیم. در بخش بانوان و بخصوص بزرگسالان ولی در رده سنی نوجوانان و جوانان شرایط بهتری وجود داشت و اردوها خوب و منظم برگزار شد. در بخش آقایان هم اردوهای خوبی برگزار شد. مثلا در کیش و کشورهای خارجی اردوهای خوبی را داشتند. ولی من خودم به شخصه اردوی اختصاصی در گرگان زیر نظر آقای گرگانی دارم و تمریناتم را ادامه می دهم و خوشبختانه توانستم در مسابقه اخیر دو تا رکود به جا بگذارم و رکود قبلی خودم که برای دو سال پیش بود را دوباره بزنم.

در این مدتی که ورزش حرفه ای را ادامه می دادید چه عناوین مهمی را کسب کردید؟

من رکورد دار 60 متر با مانع ایران هستم، مقام های دوم و سوم آسیا را نیز در اختیار دارم.

آیا فدراسیون دوومیدانی توانسته عدالت را بین ورزشکاران خود ایجاد کند؟

هر ورزشکاری در یک سطحی کار می‌کند و رکورد خودش را دارد. به همین منظور هم باید رسیدگی‌های فدراسیون متفاوت باشد. ولی خب بعضی مواقع برای دخترها هیچ حمایتی نیست. در همان بخش بزرگسالان مخصوصا در این دوسال اخیر. ولی در بخش مردان اوضاع فرق می کند و برای هر رده سنی اردوهای مختلفی برگزار می‌شود و هر کدامشان مربی مخصوص خود را دارند. بعضی مواقع اسپانسرهایی هستند که به خود من هزینه هایی را پرداخت می‌کنند و همینطور با هزینه های شخصی که خودم می‌کنم تمریناتم را ادامه می دهم.

وضعیت تمرینات شما به چه صورت است؟

از مهرماه تمرینات خودم را به صورت حرفه ای در گرگان شروع کرده‌ام و هفته گذشته هم اولین مسابقه ام را انجام دادم. اولین حضور من در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا خواهد بود که به میزبانی ایران برگزار می‌شود و هدف بعدی هم مسابقات بازی های آسیایی جاکارتا است.

مسابقات قهرمانی بانوان کشور چندی پیش برگزار شد. به نظر شما لیگ بانوان کیفیت لازم را داشت؟

این مسابقات قهرمانی کشور یا همان انتخابی تیم ملی برای مسابقات قهرمانی آسیا بود که دوومیدانی‌کاران از استان‌های مختلف شرکت کرده بودند و از نظر کمی و کیفی مسابقات خیلی خوبی بود. من رقابت خیلی خوبی را داشتم و در ماده 60 متر با مانع توانستم رکود خوبی را به جا بگذارم. من رکورد 60 متر با مانع را که 72/8 را که دو سال پیش دست خودم بود را توانستم به 65/8 در بخش مقدماتی و 62/8 در بخش فینال برسانم.

حمایت های فدراسیون در این مدت چطور بود؟

در مدت اخیر فدراسیون از من حمایت چندانی نکرده است ولی برای برگزاری مسابقات و جذب اسپانسر برای مسابقات آسیایی عملکرد خوبی داشت. هرچند هزینه‌های لازمی که باید برای یک ورزشکار پرداخت شود تا بتواند نتیجه خوبی را کسب کند از طرف فدراسیون ندیده‌ایم. دوومیدانی ورزشی است که 24 تا ماده دارد و در هر ماده هم نفرات اول تا سوم خوب هستند و می توانند مدال آور باشند به همین دلیل فدراسیون به تنهایی نمی تواند حمایت لازم را داشته باشد.

چرا در کشور ایران استقبالی که در کشورهای دیگر نسبت به رشته دوومیدانی می‌شود را نمی‌توانیم ببینیم؟

می‌توان گفت به نوعی عدم علاقه به این رشته در ایران وجود دارد ولی رسانه‌ها می‌توانند در این خصوص کمک زیادی کنند. رسانه هایی که خارج از کشور کار می‌کنند باعث می‌شوند که مردم علاقه زیادی را به این رشته پیدا کنند.

منبع درآمدی شما از کجاست؟

خانواده و یکسری اسپانسرهایی که من را حمایت می‌کنند.

از فدراسیون هم حقوق می‌گیرید؟

نه الان سه سال است که از فدراسیون حقوقی نگرفته‌ام.

رکوردی که در مسابقات قهرمانی کشور زدید چقدر با رکورد برای موفقیت در بازی‌های آسیایی فاصله دارد؟

من امسال لیگ را خیلی خوب شروع کردم و توانستم نشان بدهم که می توانم در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشم. اگر تا مسابقات قهرمانی آسیا اگر همین روند تمرینات را پیش ببرم بازهم می توانم رکورد شکنی کنم و یک مدال خوش رنگی را به دست بیاورم. بازی های آسیایی بیرون سالن است. اما خب همین رکود هایی که در داخل سالن کسب کرده ام میانگین اش جوری است که می توانم در 100 متر با مانع رکورد بزنم و هم در مسابقاتی که پیش رو دارم می توانم همین رکورد را ارتقا دهم.

به نظرتان با توجه به رکودی که زده اید می توانید در مسابقات آسیایی مقامی را کسب کنید؟

امیدوارم.

به نظر شما کشورمان آمادگی لازم برای میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا را دارد؟

امیدوارم که میزبانی خوبی را داشته باشیم. ما می‌توانیم با جذب اسپانسرهایی که فدراسیون در نظر دارد میزبانی خوبی را داشته باشیم. کشورهایی هستند که اعلام آمادگی کردند و کشورهای خوبی هم هستند مثل قزاقستان، چین و ژاپن و خیلی از کشور های دیگر که نشان می دهد ما توانایی این  را داریم که می توانیم میزبانی خوبی را داشته باشیم و امیدوارم که یک اتفاق خوب بیافتد و مدال‌های زیادی بگیریم.

در رابطه با دوستی که با خانم مریم طوسی دارید برایمان تعریف کنید. فکر می کنم نزدیکترین دوست شما هستند.

ما تقریبا 8 یا 9 سال است که با هم دوست هستیم و می توانم بگویم یکی از بهترین دوستانم و حتی برای من مثل خواهر می‌ماند. هیچ وقت به غیر از مسابقات رقابتی بین ما وجود نداشته و همیشه به هم در تمرینات کمک می‌کنیم.

الگوی ورزشی شما چه کسی بوده است؟

من از زمان کودکی مسابقات دوومیدانی را پیگیری می کردم. یک خانم آمریکایی هستند که همیشه الگوی من بودند و هم از نظر تکنیک و هم این که در رشته‌ای که من کار می‌کنم رکورد خوبی دارند. واقعا دوست دارم حتی برای یک بار با این دونده آمریکایی رقابت کنم.

چقدر به فضای مجازی علاقه دارید.

وقتی تمرینات بدنسازی را شروع می کنم کمی این موضوع کنترل شده است و خیلی دوست دارم با طرفدارهایم در ارتباط باشم به همین خاطر فیلم و عکس بعضی از تمریناتم را با مخاطبان به اشتراک می گذارم و می توانم بگویم در طول روز دو تا سه ساعت را به فضای مجازی اختصاص می‌دهم.

به نظرتان فضای مجازی برای ورزشکاران مفید است یا مخرب؟

هم می تواند مخرب باشد و هم مفید.

مخرب از چه جهت؟

خب بعضی از افراد در بعضی مواقع همه وقت شان را پای فضای مجازی می‌گذارند و تمرکزشان را از دست می‌دهند.

چقدر اخبار و رویداد های سیاسی و یا غیر سیاسی را دنبال می کنید؟

خبرهایی که مربوط به ورزش دوومیدانی باشد را حتما دنبال می کنم.

در یک سال اخیر چه خبری در حوزه ورزش شما را خیلی خوشحال کرد؟

مدالی که کیمیا علیزاده توانست در المپیک کسب کند خبر خوشحال کننده‌ای بود.

بزرگترین هدف شما چیست؟

بزرگترین آرزوی من این است که بتوانم به المپیک ورود کنم.

خبرنگار: فریبا جلیل خانی

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۰۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی یزدی‌ها برای باشگاه‌های آسیا قطعی شد

با دعوت مسئولان باشگاه شهداب یزد، سید میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال ایران به همراه نایب رئیس و خزنه‌دار فدراسیون والیبال صبح امروز با استقبال رسمی مدیران ورزش استان از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی (ره) وارد شهر یزد شدند.

مسئولان فدراسیون والیبال در این سفر یک روزه از شرایط و امکانات این استان برای میزبانی از بیست و چهارمین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا بازدید کردند. سپس سید میلاد تقوی در جلسه‌ای با مهران فاطمی استاندار یزد به بررسی شرایط و موراد مربوط به میزبانی این رقابت‌ها پرداخت.

در نهایت مقرر شد با توجه به توافقات نهایی فدراسیون والیبال، شهر یزد و باشگاه شهداب به عنوان میزبان رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا به کنفدراسیون والیبال آسیا و والیبال ورلد معرفی شود.

مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا از پنجم شهریور ماه به میزبانی شهر یزد برگزار خواهد شد که بر اساس توافق‌های صورت گرفته تیم فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان قهرمان ایران در این مسابقات شرکت می‌کند و شهداب یزد نیز به عنوان میزبان مسابقات، دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • جام ملتهای فوتسال آسیا؛ تیم ملی ایران در آستانه رسیدن به 300 امتیاز و هزار گل
  • رئیس فدراسیون والیبال: موفقیت با ایران برای پائز مهم است/ منافع ملی بالاتر از منافع شخصی است
  • ورزشکاران معترض دوومیدانی بالغ‌ هستند/المپیک جای نخبگان است
  • ایران : تحریم مسابقات مچ اندازی
  • ایران مسابقات مچ اندازی آسیایی ازبکستان را تحریم کرد
  • یزد میزبان والیبال باشگاه‌های مردان آسیا شد
  • میزبانی یزدی‌ها برای باشگاه‌های آسیا قطعی شد
  • سپهرزاد: کنار گذاشتن من بدون اطلاع قبلی زیبنده دوومیدانی نیست/ حسین رسولی از بی توجهی‌ها دلخور است
  • واکنش سرپرست دوومیدانی به بدهی‌ها/ بدهکار نباشیم، فدراسیون نیستیم
  • معتمدی: رکورد المپیک برای دوومیدانی ایران دست نیافتنی است