Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-03@09:53:27 GMT

چه کار کنیم ترش نکنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۸۰۸۴۰

عضو هئیت مدیره انجمن گوارش و کبد ایران گفت : درد پشت جناق سینه ، سوزش سر دل ، تلخی دهان ، حالت تهوع ،سرفه های مزمن ،علائم شبه آسم ، گرفتگی صدا از جمله نشانه هایی است که باید به ریفلاکس معده در خود شک کرد. همچنین در کودکان عفونت گوش میانی و سینوزیت از نشانه های ریفلاکس (ترش کردن) تلقی می شود .به گزارش بلاغ، دکتر اکرم پورشمس ، فوق تخصص گوارش و کبد گفت : در محل اتصال مری به معده دریچه ای وجود دارد که وظیفه آن باز شدن هنگام عبور مواد غذایی از مری به معده و بسته شدن است تا اسید معده به داخل مری برنگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که دریچه مری و معده به درستی عمل نکند و اسید معده که حاوی مواد سوزاننده است، وارد مری شده، مخاط پوشاننده مری به طور معمول دفاعی در برابر این مواد ندارد و در این صورت دچار آسیب دیدگی و بروز علایم «ریفلاکس» می شود.

عضو هئیت مدیره انجمن گوارش و کبد ایران گفت : درد پشت جناق سینه ، سوزش سر دل ، تلخی دهان ، حالت تهوع ،سرفه های مزمن ،علائم شبه آسم ، گرفتگی صدا از جمله نشانه هایی است که باید به ریفلاکس معده در خود شک کرد. همچنین در کودکان عفونت گوش میانی و سینوزیت از نشانه های ریفلاکس (ترش کردن) تلقی می شود .

دکتر اکرم پورشمس ، فوق تخصص گوارش و کبد گفت : در محل اتصال مری به معده دریچه ای وجود دارد که وظیفه آن باز شدن هنگام عبور مواد غذایی از مری به معده و بسته شدن است تا اسید معده به داخل مری برنگردد. در صورتی که دریچه مری و معده به درستی عمل نکند و اسید معده که حاوی مواد سوزاننده است، وارد مری شده، مخاط پوشاننده مری به طور معمول دفاعی در برابر این مواد ندارد و در این صورت دچار آسیب دیدگی و بروز علایم «ریفلاکس» می شود.

وی در ادامه افزود: درد پشت جناق سینه ، سوزش سر دل ، تلخی دهان ، حالت تهوع ،سرفه های مزمن ،علائم شبه آسم ، گرفتگی صدا از جمله نشانه هایی است که باید به ریفلاکس معده در خود شک کرد. همچنین در کودکان عفونت گوش میانی و سینوزیت از نشانه های ریفلاکس تلقی می شود .

پورشمس در رابطه با عوامل تشدید کننده ریفلاکس متذکر شد : قوی ترین علت تشدید ریفلاکس معده استرس و هیجانات بیش از توان بدن است در ادامه عواملی چون تغییرات سبک زندگی، نحوه غذا خوردن و زمان غذا خوردن نیز در بروز این عارضه بی تاثیر نیست .علاوه بر آن باعجله غذا خوردن، پرخوری، مصرف غذاهای تند و پر ادویه و ترشی، دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا و افزایش وزن از عوامل تشدید کننده دیگر در این بیماری محسوب می شود .

این فوق تخصص گوارش و کبد در رابطه با خوراکی های ممنوعه ریفلاکس معده گفت : در راس لیست خوراکی ممنوعه نوشیدنی های کافئین دار قرار دارند مانند قهوه ، نسکافه ،نوشابه و چای . همچنین مواد غذایی که سرشار از نیترات هستند سبب می شود دریچه مری و معده شل و گشاد شود و این حالت سبب برگشت غذا از معده به قسمت های ابتدایی دستگاه گوارش می شود.افرادی که بدنشان مستعد ریفلاکس است از خوردن غذاهای نیمه آماده، کنسرو شده، فراوری شده و مخصوصا غذاهای فست فودی به شدت پرهیز کنند همچنین سس مایونز ،کره و خامه جز دشمنان اصلی این بیماری به شمار می روند .

به گفته وی ، با عجله غذا خوردن ،پرخوری و مصرف مایعات در میان غذا از جمله موارد دیگر تحریک معده به ریفلاکس است. نکته دیگر در خصوص ساعت مصرف غذا در طول شبانه روز است و توصیه می شود افراد در ابتدای شب شام شان را میل کنند و بعد از صرف شام بلافاصله دراز نکشند و ابدا به رخت خواب نروند . در فصل امتحانات مصرف قهوه در دانش آموزان و دانشجویان افزایش می یابد و وجود کافئین در این ماده منجر به ریفلاکس معده و سوزش سر دل در آنان می شود.

عضو هئیت مدیره انجمن گوارش و کبد ایران خاطرنشان کرد : در مصرف سبزیجات و میوه ها هیچ منعی وجود ندارد اما برخی از بیماران معتقدند مرکبات ترش این عارضه را تشدید می کند علاوه بر آن سیگار ، قلیان و الکل جز عوامل دیگر در بروز ریفلاکس شناخته شده است و ممکن است آلودگی هوا نیز در پیدایش و تشدید این بیماری نقشی داشته باشند.

پورشمس تصریح کرد : خانم های باردار و چاق بیشتر از هر فرد دیگری مستعد این عارضه هستند و در کل حدود 20 درصد از مردم کشور درگیر این عارضه شایع گوارشی هستند. ناگفته نماند ریفلاکس معده می تواند فرد را دچار کاهش وزن شدید بکند .

به گفته وی ، از مصرف خودسرانه دارو به شدت پرهیز کنید و برای رفع مشکل، به پزشک متخصص مراجعه کنید. برخی داروها محرک ترشح اسید هستند. آسپرین، ایبوپروفن، برخی شل کننده‌‌های عضلانی و داروهای کنترل فشارخون از این قبیل داروها هستند .توصیه می شود قبل از صرف غذا در هر وعده، خوردن یک قاشق عسل طبیعی، تا حد زیادی علایم ریفلاکس معده را می‌کاهد علاوه بر آن مصرف آب بصورت ناشتا برای این افراد بسیار مناسب است .

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد : ریفلاکس معده جز بیماری هایی است که درمان قطعی ندارد اما با دارو می توان آن را به راحتی کنترل کرد .


منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۰۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا

به گزارش صدای ایران از انتخاب،محمدجواد ظریف می‌گوید در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آنها صدام بود. آنها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند.

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم.

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد.

وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند.

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است.

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند.

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم.

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند.

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم.

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند.

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

دیگر خبرها

  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • ابزار ۱۳ سانتی دندانپزشکی در معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • خارج کردن ابزار ۱۳ سانتی دندان پزشکی از معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • طعنه مدیر بایرن: باز اشتباه نکنیم، رئال را می‌بریم
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم