Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوطالبی دیشب 23 دی در كرسی ترویجی «اقتصاد مقاومتی در اندیشه و سیره علمای شیعه در تاریخ معاصر ایران در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: مولفه ها و الزامات اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری شامل استفاده از کالای داخلی و پرهیز از کالای خارجی، کارآفرینی و حمایت از تولید داخلی، مردمی کردن اقتصاد، قناعت و پرهیز از تجمل گرایی و ممانعت از خروج سرمایه ملی و افزایش ثروت و سرمایه داخلی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: قاعده نفی سبیل بر اساس آیه مشهور نفی سبیل یکی از مهمترین اصولی است که پایه اقتصاد مقاومتی را نهاده است؛ اصل حفظ عزت مسلمین بر اساس آیه عزت در قرآن از دیگر اصول قرآنی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.
عضو هیئت علمی موسمسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: حرمت دوستی و مودت با کفار از دیگر اصول قرآنی است؛ غالبا ولایت مسلتزم تصرف یک دوست در امور دوست دیگر است؛ در نتیجه اگر ماکفار را اولیای خود بدانیم خواه و یا نخواه بر ما مسلط خواهند شد.
وی گفت: حرمت عدم تشبه به کفار از دیگر اصول قرآنی است که آن را نیز می توانیم به عنوان یکی از الگوهای اقتصاد مقاومتی بدانیم.
حجت‎الاسلام ابوطالبی اظهارکرد: هر کدام از این مولفه ها مصادیق خاصی در تاریخ داشته است؛ پرهیز از کالای خارجی در مصادیقی چون صدور فتاوی متعدد در حمایت از تولید داخل و حمایت از استقلال داخل و پرهیز از کالای خارجی به چشم می خورد.
عضو هیئت علمی موسمسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: علمای ما در طول تاریخ معاصر به شکل عملی با رفتار خود به حمایت از کالای داخلی دست زده اند؛ در زمینه حمایت از تولید داخلی و حمایت از استقلال داخلی از صاحب عروه بیان شده است که در این زمان که خارجه باانواع حیل رشته تجازت و کسب و صنایع و تجارت و.. را به دست گرفته و... کار مسلمین نیز دلالی کالای آنها شده است باید مسلمین بیدار شده و با تاییدات ربانیه از تحمل عملی کفار و تشتت در بلاد کفر برهند.
وی گفت: پاسخ علما به استفتائات مردم مبنی بر حکم استفاده از کالاهای خارجی از دیگر اسنادی است که امروزه می توانیم به آنها در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کنیم؛ تعابیری چون کلاه بیگانه دوختن و نان خود از سفره مردم و همسایه سوختن و چراغ اجانب سوختن از سوی علمای ما در جهت بیان حرمت استفاده از کالای خارجی بیان شده است.
حجت‎الاسلام ابوطالبی اظهارکرد: معاهده علما در جهت سلطه روس ها منتشر شد؛ این معاهده در باب بانک استقراضی روس و توسط علمای اصفهان انجام شد؛ این فتوا با تحریم تمام کالاهای روسی و به دلیل اشغال ایران توسط روسیه انجام شد.
عضو هیئت علمی موسمسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: در بعد فرهنگی و اخلاقی نیز چنین فضایی وجود دارد؛ علمای ما به ابعاد فرهنگی و اخلاقی نیز در این بین توجه داشته‎اند؛ میرزای نوری حتی عدم اجابت در دعا را نیز به دلیل مصرف کالای خارجی می دانند.
وی گفت: تاسیس شرکت اقتصادی اسلامیه اصفهان در 130 سال پیش به توصیه علما به منظور دسترسی به سود اقتصادی از طریق یک شرکت در نسبت به کار تعاونی جمعی، خروج از ذلت احتیاج به امتعه خارجی، تثبیت و تقویت هرچه بیشتر تجارت داخله در برابر تجارت خارجه، ارایه الگویی تجاری برای آینده ملت و دولت و جلوگیری از معاملات ربوی با بیگانگان، تولید اشتغال و عدم برون رفت سرمایه مادی و انسانی انجام شد.
حجت‎الاسلام ابوطالبی اظهارکرد: مرحوم آیت الله شاه آبادی پیشنهادی مطرح می کند که یک شرکت مخمس تاسیس شود که مردم سرمایه خود را پنج قسمت کنند و یک قسمت از آن را در شرکت سرمایه گذاری کنند که کار اقتصادی انجام شود و منافع آن را به پنج قسمت تقسیم کنند؛ حتی ایشان در آن زمان پیشنهاد حساب آتیه را به نام فرزندان در این شرکت ارایه می دهند.
عضو هیئت علمی موسمسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: نکته جالب این است که این مولفه‎های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است رویکردهای خاص علمای معاصر ما نیز وجود داشته است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۱۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران

سخنگوی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال گفت: ۴ گزینه داخلی و ۵ مربی خارجی برای هدایت تیم ملی بسکتبال مشخص شده‌اند که در نشست بعدی این کمیته مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، سعید تابش‌نیا در خصوص نشست کمیته فنی فدراسیون بسکتبال با هدف معرفی گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی اظهار داشت: در این نشست ۴ گزینه داخلی و ۵ مربی خارجی مطرح شدند، رزومه مربیان خارجی دریافت و قرار شد در کمیته فنی مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد، نفرات داخلی هم سرشناس بوده و همه از آنها شناخت کاملی دارند.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که مد نظر داریم در پایان این هفته نشستی دیگر را خواهیم داشت تا کمیته فنی نظر خود را در خصوص نفرات مطرح کند. برنامه ما این است که در نهایت به یک گزینه داخلی و خارجی برسیم تا بعد از بررسی در کمیته فنی و هیات‌ رئیسه، سرمربی جدید انتخاب و معرفی شود.

سخنگوی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال در واکنش به اینکه ۲ مربی سرشناس لیگ برتری هم در بین این نفرات حضور دارند یا خیر، گفت: با توجه به این که لیگ در حال برگزاری است فعلا در این خصوص اظهار نظری نمی‌کنم،‌ اما در مورد گزینه‌های خارجی می‌توانم این را بگویم که آنها از مربیان مطرح بسکتبال و از کشورهای اسپانیا، صربستان و ایتالیا هستند.

تابش‌نیا در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به افزایش هزینه‌های ارزی شانس مربیان داخلی بیشتر از گزینه‌های خارجی است، تاکید کرد: در انتخاب سرمربی تیم ملی باید به همه موارد توجه داشت، در این خصوص هم در نشست کمیته فنی بحث و تبادل نظر شد که اگر به گزینه خارجی رسیدیم با چه شرایطی باید اقدام کرد. در این خصوص مشکلی وجود ندارد و صحبت‌های ابتدایی نیز با این نفرات صورت پذیرفته تا در صورت رسیدن به یک نقطه نظر مشترک، وارد مرحله جدیدی از مذاکرات شویم.

وی با تاکید بر نقش کمیته فنی فدراسیون بسکتبال در تصمیم‌گیری و ادامه این روند خاطر نشان کرد: تصمیم بر این شد برای سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران وظایف و مسئولیت کمیته فنی بیان شود چراکه این کمیته موظف است اطلاعات و روند فعالیت تیم ملی را به رئیس فدراسیون ارائه دهد که بر این اساس در تمامی پیروزی‌ها و شکست‌های احتمالی این کمیته دخیل است و باید پاسخگو باشد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ ۵ اردیبهشت
  • هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • حمایت علمای اهل سنت خاش از عملیات تنبیهی وعده صادق
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • کشف کالای خارجی قاچاق در مرند
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • ۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
  • مطالبات علمای شیعه از حکومت سرپرست افغانستان