Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی گفت: با دستور نوبخت حدود 30 میلیارد تومان اعتبار تخصیص خزانه جهت حل مشکل جاری سد شفارود انجام خواهد شد، این 30 میلیارد تومان برای فعال کردن پیمانکاران دست‌دوم و حقوق کارگران هزینه می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ماسال نیوز، کارگران پیمانکار بخش خصوصی سد شفارود (شرکت ژیان) صبح شنبه برای هفتمین روز پیاپی در اعتراض به عدم دریافت مطالباتشان تجمع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگران حاضر در این تجمع ضمن برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی، از بی‌توجهی مسئولین نسبت به پرداخت حقوق برای هفتمین ماه متوالی گلایه کردند.

معترضین پلاکاردهایی با نوشته‌هایی همچون «آقای شکری! ما کارگران سد شفارود امروز گشنه هستیم» و «آقای استاندار خواهش می‌کنیم پیگیری کنید» در دست داشتند.

گفتنی است برخی منابع کارگری از احتمال واریز حقوق یک و نیم ماه کارگران در روزهای آتی خبر می‌دهند اما کارگران پایان برگزاری تجمعات را موکول به دریافت مطالبات ۷ ماهه و بهبود شرایط استاندارد کاری می‌دانند.

عصر دیروز محمود شکری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال نیز ضمن حضور در جمع کارگران معترض درباره آخرین پیگیری‌های خود و مسئولان برای پرداخت حقوق معوق کارگران سد شفارود توضیح داد.

وی در این اجتماع با بیان اینکه طبق قانون فاینانس، پروژه‌های فاینانس نباید مشکل مالی داشته باشند اظهار داشت: طبق قرارداد دو کشور پول این پروژه‌ها در خارج از کشور تأمین شده است و آقایان باید کار کنند و صورت‌وضعیت را به کارفرما بدهند و کارفرما این صورت‌وضعیت را به بانک عامل بدهد که در اینجا بانک تجارت است و این بانک باید صورت‌وضعیت را به بانک عامل خارجی بدهد.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال ادامه داد: مبلغ تخصیص داده شده برای این پروژه در بانک عامل خارجی مسدود است و پس از دریافت و تأیید صورت‌وضعیت، پول را به بانک عامل ایرانی (بانک تجارت) می‌دهد. در حال حاضر ما در طرف خارجی مشکلی نداریم و آن‌طرفی‌ها می‌گویند شما صورت‌وضعیت کار بدهید و ما پرداخت می‌کنیم.

شکری با بیان اینکه بخشی از منابع مالی طرف خارجی نقدی و بخشی غیرنقدی و به‌صورت مصالح و ماشین‌آلات است گفت: در ابتدا طبق قرارداد قرار بود 65 درصد از منابع به‌صورت مصالح و 35 درصد به‌صورت نقدی از سوی طرف چینی تأمین شود اما با توجه به عدم نیاز به بسیاری از مصالح و ممنوعیت ورود برخی مصالح این قرارداد تغییر کرد و مقرر شد 35 درصد منابع به‌صورت مصالح و 65 درصد به‌صورت نقدی از سوی طرف چینی تأمین شود.

وی افزود: اعتبار نقدی با همان فرآیند تحویل صورت‌وضعیت کار و از طریق بانک‌های عامل طرفین به کارفرما پرداخت می‌شود و کارفرما این منابع را در اختیار پیمانکار قرار می‌دهد که البته یکی از محل‌های مصرف این منابع پرداخت حقوق و دستمزد نیروی کار است و باید سایر هزینه‌ها مثل تأمین مصالح نیز از طریق همین منابع پولی انجام شود.

نماینده مردم تالش با بیان اینکه طرف چینی یک سال و نیم قبل حدود 200 میلیارد تومان برای سد شفارود ماشین‌آلات ارسال کرده است اظهار کرد: این ماشین‌آلات هم‌اکنون در گمرک انزلی قرار دارد و با توجه به بلاتکلیف ماندن آن‌ها طبق قانون به سازمان اموال تملیکی اعلام کرد این کالاها بلا صاحب است و این سازمان این اموال را به‌عنوان اموال برگشتی به فروش بگذارد دلیل این کار هم این بود که کارفرما (آب منطقه‌ای) باید کارت بازرگانی خود را تمدید می‌کرد و ثبت سفارش انجام می‌داد که این کار انجام نشد و کار به اینجا رسید.

شکری ادامه داد: این مسئله با ورود آقای سالاری استاندار محترم همراه بود که در این جا لازم است بگویم که بنده در عمر خودم چنین استاندار پیگیری را ندیده‌ام و ایشان برای همین پروژه سد شفارود بیش از 10 جلسه اختصاصی تشکیل داده‌اند و بنده هیچ استانداری را ندیده‌ایم که به این اندازه پیگیری پروژه‌ها باشد و به همین دلیل بنده از طرف کارگران و کشاورزانی که منتظر راه‌اندازی سد هستند، از طرف صنایعی که منتظر راه‌اندازی این پروژه هستند از ایشان تشکر می‌کنم.

وی افزود: آقای استاندار با آقای نوبخت در همین خصوص جلسه‌ای گذاشت و بنده هم دو هفته قبل در مجلس با وزیر نیرو جلسه گذاشتم و ایشان هم دستور داد که ظرف دو روز جلسه‌ای دیگر با حضور کارفرما در دفتر کارش برگزار شود و در نهایت خلأ کار و مشکل اصلی کار مشخص شد. در این جلسه به این نتیجه رسیدند که مشکلات محیط زیستی، منابع طبیعی و مسائل مدیریتی عامل به تأخیر افتادن کار بوده است و در نهایت ایشان پیشنهاد تکرار جلسه با حضور دکتر نوبخت را دادند چون بخشی از مشکل مسائل مالی بود چون بخشی از منابع را باید دولت ایران تأمین کند.

نماینده مردم تالش بزرگ با بیان اینکه بودجه مورد نیاز سال گذشته 30 میلیارد تومان بود گفت: متأسفانه این مبلغ در سازمان مدیریت استان و سپس کشور کاهش پیدا کرد و در نهایت 13 میلیارد تومان مصوب شد درصورتی‌که با 76 میلیارد تومانی که باید برای آزاد کردن ماشین‌آلات در گمرک پرداخت می‌کردند مجموع اعتبار مورد نیاز ما 106 میلیارد تومان بود. چون این مبلغ چون تأمین نشد منابع واردشده از گمرک آزاد نشد. من و آقای استاندار در همین خصوص به وزیر اقتصاد نامه زدیم که با توجه به نداشتن منابع مالی دستور بفرمایند از طریق تأییدیه ذی‌حسابی این منابع آزاد شود و ایشان هم دستور دادند و رئیس گمرک هم با من تماس گرفت و بحث عدم ثبت سفارش را مطرح کردند که این مشکل به کمک وزیر صنعت حل و ثبت سفارش انجام شد. مشکل کارت بازرگانی هم با دستور استاندار محترم حل شد و اکنون باید پیمانکاری برای تحویل انتقال کالاها از گمرک به محل پروژه تعیین شود.

شکری افزود: با دستور آقای استاندار این کالاها باید ظرف 20 روز انتقال پیدا کند که البته بخش زیادی از آن‌ها مورد نیاز پروژه نیست و باید به فروش برسد و منابع به دست آمده برای دستمزد و سایر هزینه‌های پروژه بکار گرفته شود. خلاصه کلام این است که پیمانکار باید اعتبار و پول داشته باشد تا بتواند پروژه را ادامه دهد اما در این پروژه بهترین پیمانکار به دلیل نداشتن منابع مالی در حالی فلج شدن است.

وی ادامه داد: متأسفانه پیمانکار پروژه سد شفارود به زیر بار وام‌های زیادی رفته است و با غیرت به کار خودش ادامه داده است و کارگران پروژه‌ها هم با وجود مشکلات در کنار پیمانکار بوده‌اند اما با ترخیص کالاها از گمرک و انتقال و فروش آن‌ها تا حداکثر یک ماه مشکل هزینه‌های جاری و سایر هزینه‌ها حل خواهد شد و سد راه خواهد افتاد.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال با بیان اینکه جلسه‌ای با حضور دیوان محاسبات، گمرک، وزیر نیرو، بانک مرکزی و .... با دکتر نوبخت در دفتر کار ایشان برگزار شد اظهار کرد: مدت مجوز شورای اقتصاد بر اساس ماده 62 برای پروژه سد شفارود به اتمام رسیده بود که با دستور دکتر نوبخت این مجوز تمدید شد.

شکری با بیان اینکه با دستور دکتر نوبخت حدود 30 میلیارد تومان تخصیص برای خزانه جهت حل مشکل جاری سد شفارود انجام خواهد شد گفت: این 30 میلیارد تومان برای فعال کردن پیمانکاران دست‌دوم و حقوق کارگران هزینه می‌شود که مجموع حقوق معوق کارگران حدود 6 میلیارد تومان است و قرار است فردا (یکشنبه) برای انجام کارهایی نهایی و دریافت این مبلغ برای پروژه در تهران پیگیری‌ها را انجام دهم.

وی افزود: آقای پیروالدین مدیرعامل شرکت ژیان گفته بودند که بخشی از پرداخت‌ها از روز یکشنبه انجام می‌شود ضمن اینکه 10 میلیارد تومان از منابع ما دست کارفرما یعنی آب منطقه‌ای است و سر رسید این مبلغ 17 دی‌ماه بوده است.

در ادامه، کریمی از مسئولان طرح سد شفارود با بیان اینکه اراده کارفرما این است که کارگاه سد در دو نوبت فعال باشد گفت: مدیرعامل شرکت ژیان قول داده‌اند که به‌سرعت و در اویل همین هفته کار شارژ و کارگاه فعال شود.

وی افزود: پروژه سد شفارود اگر پشتیبانی مالی شود آینده‌ای امیدوارکننده خواهد داشت و من مطمئن هستم مشکل در دو سه روز آینده حل شود و حتی کار به نحوی پیش خواهد رفت که کارگران در ایام عید هم در پروژه کار کنند.

نماینده تالش در پاسخ به این اظهارات کریمی گفت: آقای نوبخت تأکید داشتند این پروژه در سه نوبت کاری فعال باشد.

شکری ادامه داد: برای سال 97 متأسفانه برای سد شفارود 19 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است درصورتی‌که ما 70 میلیارد تومان نیاز داریم که در این خصوص هم آقای نوبخت دستور دادند 51 میلیارد تومان مابقی از طریق کمیسیون تلفیق اضافه شود.

وی در پایان با بیان اینکه از یکشنبه بخشی از معوقات کارگران شفارود پرداخت می‌شود اظهار کرد: تا چند هفته آینده تمام معوقات کارگران سد شفارود پرداخت خواهد شد.

بهنام پور علی از کارگران حاضر در این تجمع در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون کارگران 15 روز از ماه را به مرخصی اجباری می‌روند و 70 درصد حقوق را دریافت می‌کنند اظهار کرد: سال قبل درخواست صدور فیش حقوقی کردیم و شرکت قول داد طی مدت 2 ماه مشکل حل شود اما الآن یک سال و نیم گذشته و خبری نشده است. 7 نفر نماینده کارگران برای گفتگو با مسئولان معرفی کردیم و بعد از سه روز با آن‌ها تسویه کردند. چرا نمایندگان کارگران را اخراج می‌کنند.

در پایان نیز کارگران تجمع‌کننده با ارائه صورت‌جلسه‌ای به نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال بخشی از مشکلات خود را مطرح و خواستار رسیدگی به این مشکلات از سوی شکری شدند.

پرداخت حقوق معوقه و عیدی و سنوات تا پایان سال 96 و پرداخت ماه‌به‌ماه حقوق در سال جدید، پرداخت حق اولاد طبق قانون کار، پرداخت حقوق کامل کلیه کارگران که طی دو ماه به‌صورت نیمه‌وقت مانده‌اند و یا به دستور مسئولان واحد به مرخصی اجباری رفته‌اند، صدور فیش حقوق به کلیه کارگران، اصلاح ساعت کاری به مدت 10 ساعت در فصول سال، راه‌اندازی کانتین غذا، پرداخت کامل حق بیمه کارگران، پرداخت کرایه کارگران طبق قانون شرکت، عدم اخراج کارگران و یا نمایندگان کارگران معترض به حقوق و .... از جمله مواردی بود که معترضان از نماینده مردم شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال خواستند مورد پیگیری قرار دهد.

انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۲۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است

ایسنا/آذربایجان شرقی وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه پیامبر اعظم (ص) دستور لازم داده شده است، گفت: شریک کار این آزادراه، یکی از بانک‌های کشور است که بنا به دلایلی، اهتمام به اجرای روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون، اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

مهرداد بذرپاش روز جمعه، هفتم اردیبهشت ماه، در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی، با اشاره به بازدیدهای خود از محورهای مواصلاتی استان، اظهار کرد: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن افزایش می‌یابد، اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد رشد داشته است و نزدیک ۱۵ میلیون تن بار در شبکه ترانزینی طی این مدت جا به جا شده است. 

وی به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشورهای همسایه در قالب پروژه ایرانراه اشاره کرد و گفت: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی بکار گیریم.

بذرپاش ادامه داد: حضور مدیران بر سر پروژه‌ها الزامی است چراکه حضور آن‌ها بر سر پروژه‌ها، به عنوان بازدارنده عمل می‌کند.

وی افزود: قول می‌دهم درخواست‌های رام‌های راه‌آهن استان را به شبکه ریلی اضافه کنیم و هر چه زیرساخت‌ها از لحاظ ریلی افزایش یابد، توفیقات فراوانی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • دستورات لازم برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان صادر شده است
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • کمبود اعتبار ۲۵۰میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان
  • تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود
  • ۹۷۶میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد
  • ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد