Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - همزمان با برگزاری روز ایران در نمایشگاه کتاب دهلی‌نو، از کتاب «شعر مدرن ایران » رونمایی شد.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در ادامه فعالیت‌های غرفه ایران در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو، از کتاب «شعر مدرن ایران» که توسط محمدجواد آسمان، مصطفی علی پور و علی‌رضا قزه گردآوری‌شده رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این کتاب که به زبان انگلیسی توسط عزیز مهدی ترجمه ‌شده، مجموعه اشعاری از 85 شاعر ایرانی از نیما تا نسل جدید گردآوری و توسط انتشارات «رو پا» از کشور هندوستان چاپ‌شده است.
این اولین عنوان کتاب ایرانی است که توسط این انتشارات به چاپ می‌رسد.
در مراسم رونمایی از این کتاب، علی‌اکبر شاه، استادیار گروه فارسی دانشگاه دهلی‌نو، علی‌رضا قزوه، علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، حجت‌الله عابدی معاون رایزنی، احسان الله شکراللهی، رییس مرکز تحقیقات فارسی ایران در هند و جمعی از ایرانیان مقیم هندوستان حضور داشتند.
در ادامه این مراسم از کتاب «دنیا کا آخری سین» نوشته علی‌رضا قزوه و ترجمه احمد شهریار، شاعر فارسی سرا و اردو سرای کشور پاکستان رونمایی شد.
این کتاب در ایران با عنوان «سکانس آخر دنیا» برگرفته از 60 شعر کوتاه علی‌رضا قزوه که نگاهی فلسفی عرفانی به زندگی و مرگ دارد انتشاریافته است.
در ادامه فعالیت‌های حضور کشورمان در نمایشگاه کتاب دهلی‌نو، از مسئولان غرفه ایران برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوچی به‌صورت رسمی دعوت به عمل آمد.
کوچی، یکی از شهرهای ایالت کرالا هندوستان است که دارای بالاترین میزان باسوادی است. بر اساس دعوت‌نامه دریافتی مسئولان برگزارکننده این نمایشگاه آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن غرفه به‌صورت رایگان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام داشتند.
بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو امروز (24 دی‌ماه) به کار خود پایان می‌دهد.

**«فرزند خواندگی» موضوع شصت و هفتمین نشست ترویج خواندن
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «فرزند خواندگی» موضوع شصت و هفتمین نشست ترویج خواندن
شصت و هفتمین نشست ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «فرزند خواندگی» دوشنبه 25 دی در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود.
در این نشست مریم بیرقی و رضا رزاقی درباره‌ موضوع «فرزند خواندگی و ترویج خواندن» سخن خواهند گفت.
بر همین اساس، این نشست دومین برنامه از مجموعه‌ رویکردهای اجتماعی در ترویج فرهنگ مطالعه میان کودکان و نوجوانان است.
نشست «فرزند خواندگی و ترویج خواندن» همچون دیگر برنامه‌های پیشین در محل کتابخانه‌ی تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد است.
مربیان، نویسندگان، پژوهشگران و سایر فعالان حوزه‌ کودک می‌توانند از ساعت 15 تا 17 ضمن حضور در این برنامه به بیان سوال‌ها و دیدگاه‌شان در این موضوع بپردازند.
این کتاب‌خانه در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزرای سابق)، پلاک 24، مجتمع شهید ملک شامران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع است

** جمالزاده با کتاب و خاطرات در موزه کتابخانه ملی
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی،نمایشگاهی از اسناد و کتاب‌های سید محمد علی جمالزاده، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار و نظریه ‌پرداز ادبی در «موزه کتاب و میراث مستند ایران» برپا شده است.
60 عنوان کتاب چاپ اول جمالزاده، بخشی از دست‌ نوشته‌ها و اسناد اهدایی او به سازمان اسناد و کتابخانه ملی و همچنین وصیت‌نامه صوتی نویسنده در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دارد.
این نمایشگاه تا 27 دی‌ماه دایر است.
بر اساس این گزارش، سید محمدعلی جمالزاده مطابق بخشی از وصیت‌نامه،آثار خود را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی اهدا کرده است.
در بخشی از این وصیت‌نامه آمده است: «این حقیر سید محمد علی جمالزاده در عین صحت و استقامت مزاج اظهار می‌دارم که پس از وفاتم قوطی های مقوایی یادداشت‌ها و خاطرات گوناگونم و دفترچه‌های خاطراتم توسط سرکنسولگری دولت جمهوری اسلامی ایران در ژنو به سازمان اسناد ملی ایران واقع در تهران تعلق خواهد گرفت و امیدوارم که با توفیقات الهی و کمک و لطف هموطنان دانشمند و بلند همتم طرف توجه قرار گیرد.

** معرفی برگزیدگان جایزه دکتر فتح الله مجتبایی
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از شهر کتاب، مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان هفتمین دوره جایزه دکتر فتح‌الله مجتبایی سه شنبه 26 دی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.
در این برنامه، سه پایان نامه برگزیده و تشویقی در حوزه‌های علوم انسانی و ادبیات با حضور اصحاب فرهنگ و اندیشه معرفی و مولفان آنها تقدیر می‌شوند.
در این مراسم همچنین سه کتاب «سنت تصحیح متن در ایران پس از اسلام» نوشته‌ مجتبی مجرد، «بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی» نوشته‌ لیلا سیدقاسم و «گفتار و کردار امام علی(ع) در مفاهیم عرفانی تا سده‌ پنجم» نوشته‌ زهرا ابراهیمی که در سالهای گذشته برگزیده‌ جایزه‌ دکتر مجتبایی بوده‌اند، رونمایی می‌شوند.
این برنامه از ساعت 16:30 روز سه‌شنبه 26 دی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.
فراهنگ ** 1880 ** دریافت: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۳۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بالا ببریم

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد اظهار داشت: نمایشگاه کتاب که هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، مهمترین رویداد فرهنگی کشور است و به دلیل بین‌المللی بودن این رویداد، از دیگر کشورها نیز برای عرضه کتاب به ایران می‌آیند، به همین دلیل این نمایشگاه از ظرفیت‌های بالایی در زمینه دیپلماسی فرهنگی برخوردار است.

وی افزود: بسیاری از گروه‌های جامعه هر ساله منتظر و پیگیر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند و اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با این نمایشگاه را رصد می‌کنند. فکر می‌کنم به هر میزانی که کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب را بالا ببریم و کتاب‌های کیفی‌تری عرضه کنیم تأثیر آن را در جامعه و فرهنگ کشور خواهیم دید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمایشگاه کتاب را گردهمایی بزرگ کتابخوانی و کتاب دوستی در ایران دانست و ادامه داد: نمایشگاه کتاب به نوعی شب قدر کتاب‌خوانان و کتاب دوستان است و هر میزان کیفیت برگزاری آن بهتر باشد و کتاب‌هایی که در دسترس مردم نیست در نمایشگاه توسط ناشران عرضه شود در کتابخوانی کشور هم اثر مثبت دارد.

طباطبایی‌نژاد داشتن برنامه‌های فرهنگی مروج کتابخوانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را ضروری عنوان کرد و گفت: با برنامه‌های متنوع می‌توان فرهنگ کتابخوانی را بهبود بخشید، یکی از رسالت‌های نمایشگاه می‌تواند رصد وضعیت کتابخوانی کشور باشد. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد و یکی از دغدغه‌های مهم اعضای این کمیسیون حوزه کتاب و مطالعه در جامعه است.

وی بیان کرد: وضعیت کتاب و کتابخوانی، کتابخانه‌ها و نمایشگاه کتاب مورد توجه کمیسیون فرهنگی است و نظارت و ارزیابی سالانه‌ای از وضعیت این حوزه توسط گزارش‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی دریافت می‌کند، انجام می‌دهد.

نماینده مردم اردستان در مجلس یادآور شد: در موضوع بودجه کارهای خوبی در چهارسال گذشته انجام داده‌ایم و رایزنی‌های خوبی در این رابطه بین دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور شکل گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که از دوران نوجوانی و طلبگی به طور مرتب از نمایشگاه کتاب بازدید داشته است، خاطرنشان کرد: خاطرات خوبی از نمایشگاه دارم و حضور این حجم از کتاب دوست و کتابخوان در نمایشگاه همیشه برایم جذاب بوده است.

گفتنی است سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 6080396

دیگر خبرها

  • تازه‌ترین اخبار کتاب معرفی شد
  • لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!
  • تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • تلاش وزارت فرهنگ برای تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند
  • کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بالا ببریم
  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند
  • کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود