Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجرود با اشاره بر اینکه ساخت دیوار حیات منزل یکی ازاهالی روستای خوئین باعث شده تا این بنا در معرض حذف از آثار ملی قرار گیرد، گفت: میراث فرهنگی مسئول کانال کشی آب نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ایجرود خبر؛ خوئین یکی از روستاهای بسیار قدیمی شهرستان ایجرود  است، و قدمتی طولانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیستگاه زیرزمینی کهن دژمنده، که در زیر این روستا قرار دارد، از جمله نشانه‌های قدمت این روستاست.

خوئین  از توابع شهر حلب شهرستان ایجرود، با مختصات جغرافیایی 48 درجه و 6 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 21 دقیقه عرض شمالی، در 8 کیلومتری شمال شرقی شهرک حلب، 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زرین‌آباد و 60 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان (زنجان) واقع شده است. این روستا از سطح دریا 1780 متر ارتفاع دارد  آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

در این روستا حمام تاریخی مرمت شده متعلق به دوره صفویه است که اداره میراث فرهنگی برای سر پا نگه داشتن این بنا همت گماشته و بنا را به حالت اولیه خود بازگردانده است.

اما این روز ها این بنا با توجه به تصویر ارسالی یکی از اهالی روستای خوئین حال و روز خوشی ندارد و همین امر باعث شد تا پای صحبت های مسئول اداره میراث فرهنگی ایجرود بنشینم.

لاله عبدی کیا امروز در گفت و گو با خبرنگار ایجرود خبر، با اشاره بر اینکه  حمام تاریخی خوئین متعلق به دوره صفویه است، اظهار کرد: طی مطالعات انجام شده قدمت بنا به دوره صفویه بر می گردد که این بنا در سه الی چهار مرحله مرمت شده است.

وی افزود: حدودا 250 میلیون تومان برای مرمت این بنا، صرف شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجرود با بیان اینکه وجود دو مشکل اساسی و مهم بنا را در معرض تخریب قرار داده است، تصریح کرد: عدم وجود کانال هدایت فاضلاب روستا ازسمت کوچه کناری حمام که باعث شده تمامی آبهای نزولی و آب های سطحی  از زیربنا به داخل بنا نفوذ کرده و پی و دیوارهای بنا آسیب جدی ببیند.

عبدی کیا با اشاره بر اینکه  این مشکلات طی مکاتباتی با ادارات مرتبط پیگیری شده و امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات موجود برطرف شود تا از بروز صدمه به بنا جلوگیری گردد، ادامه داد: از سال 89 نامه نگاری های لازم انجام شد و فرمانداری و بنیاد مسکن در جریان این مشکل قرار گرفتند، اما متاستفانه تا به امروز به نتیجه ای نرسیده ام و هیچ ارگانی متولی این امر نیست و تغییر مسیر آبی در چهارچوب کارهای میراث فرهنگی نیست.

وی با بیان اینکه ساخت دیوار حیات منزل یکی ازاهالی روستای خوئین باعث شده تا این بنا در معرض حذف از آثار ملی قرار گیرد، ادامه داد: امیدوارم اهالی خوئین که قطعا ارزش بناهای تاریخی را می دانند در این باره چاره ای بیندیشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجرود با تاکید بر اینکه برای حفظ آثار ملی همت همگان لازم و ضروری است، گفت: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود تمام توان خود و گاهی فراتر از توان خود اقدام ب ه حفظ آثار تاریخی کرده است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۵۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان

سپهر زارعی معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: یک دستدار میراث فرهنگی ۹ شئ تاریخی به دست آمده در شهرستان حاجی آباد را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داد.

وی افزود: این اشیاء شامل سکه، انگشتر و مهر متعلق به دوره ساسانی، صفویه و قاجاریه است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: اشیاء پس از بررسی نهایی به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج