Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@03:39:27 GMT

کارگاه آموزش «فرهنگ حجاب» در بمبئی

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۸۷۶۵۲

کارگاه آموزش «فرهنگ حجاب» در بمبئی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خانه فرهنگ ایران در بمبئی؛ کارگاه آموزشی فرهنگ حجاب، در محل برگزاری زبان فارسی در پونا با حضور نرگس حشمتی و سیدعلیرضا طباطبایی از اساتید حوزه و دانشگاه به منظور آگاهی بیشتر ایرانیان مقیم و علاقمندان به مباحث جامعه شناسی برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه نرگس حشمتی اظهار کرد: حجاب عاملی مهم در ایجاد امنیت روحی و روانی است، امنیتی که با پدیده برهنگی و بی بند و باری در غرب مورد تهدید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: بسیاری از زنان مسیحی در قرون گذشته، نه تنها در مراسم مذهبی اعم از دعا و یا رفتن به كلیسا بلكه به غیر از آن در طول زندگی معمول خود نیز از نقاب، پوشیه و یا به لفظ امروزی روسری (VEIL) برای پوشاندن موی سر خود استفاده می‌كردند.

حشمتی تصریح کرد: روسری در قرن هجدهم تبدیل به كلاه شده است و میان زنان اختلاف نظر به وجود آمده است كه آیا باید حجاب موی سر فقط در مواقع دعا و ورود به كلیسا یا باید در همه حال موی سر پوشیده باشد.

وی گفت: در قرن نوزدهم میلادی تا اواسط این قرن، كلاه به عنوان یكی از وسایل تجملی در اروپا مورد استفاده زنان قرار می‌گرفته است لكن زنان اروپایی همواره در اماكن عمومی موی سر خود را با كلاه می‌پوشاندند. از نظر جامعه‌شناسان غربی، فراموش‌شدن دلیل اصلی پوشش زنان در مواقع دعا و غیر از آن است، از نظر این افراد، دلایل معنوی پشت سر آن وجود داشته كه در حال حاضر فراموش شده است.

حشمتی بیان کرد: حجاب همیشه در داخل و خارج از کشورهای اسلامی نماینده خیلی از چیزها از جمله یک بیانیه فرهنگی اجتماعی محکم علیه فساد و بی بند و باری و یک عمل مذهبی عمیق شخصی بوده است؛ این موضوع به اصل اسلام برمی‌گردد؛ قرآن حجاب را در قالب لباس لازم شمرده است.

پس از نرگس حشمتی، سید علیرضا طباطبایی، درخصوص تحولات منطقه‌ای و ایران مطالبی را ارائه داد و گفت: متأسفانه برخی از کشورهای مسلمان که دارای حاکمیت موروثی هستند با حمایت دشمنان قسم‌خورده ایران زمین خواستار برهم زدن اتحاد و امنیت جامعه ایران هستند. این خاندان‌های خبیث همانند خاندان سعودی با در اختیارداشتن ثروت، رسانه‌ها و مطبوعات و قدرت بیشتر نه تنها برای مسلمانان و اتحاد امت اسلام قدمی برنداشته‌اند؛ بلکه اعمالشان بیشتر در راستای تفرقه و ضربه‌زدن به کشورهای دیگر از جمله کشور عزیزمان ایران است.

طباطبایی با اشاراتی از تحولات اخیر در ایران اظهار کرد: دلایلی را که ‏منجر به تظاهرات شد را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد اول تحت عنوان اقتصادی که اوضاع اقتصادی نقش بزرگی را در این تظاهرات ایفا کرده است از دیگر دلایل، تحول فکری است از حیث ساختار و اساس بدین معنا که منظومه تفکر در میان اقشار مختلف جامعه ایرانی تغییر ‏کرده است، همچنین تعدادی عوامل سیاسی، ‏اقتصادی، فرهنگی، دینی و اجتماعی است که در نهایت منجر به ایجاد شکاف‌های طبقاتی، فرهنگی، ‏قومی و اجتماعی شده است. عامل بعدی دخالت خارجی‌هاست در سیاق سوء استفاده و تحریک این حرکات اعتراض‌آمیز، یعنی از ‏شکاف‌های داخلی موجود بهره می‌گیرند تا مشکلات را بزرگ جلوه داده و ایرانی‌ها را علیه نظام ‏تحریک کنند/.‏

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت محکم دادستانی اصفهان از طرح عفاف و حجاب

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: به مسأله حجاب در جامعه باید ورای یک مسئله اجتماعی صرف نگریسته شود.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام اسداله جعفری در نشست ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با انتقاد از کسانی که مقوله حجاب را فقط مقوله‌ای اجتماعی معرفی می‌کنند، گفت: وقتی مسأله حجاب، به دستاویزی برای ضربه زدن دشمنان به پیکره نظام تبدیل می‌شود و آنان با طراحی اغتشاشات و ترویج بی‌بند و باری و مفاسد اخلاقی، پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهند دیگر نباید به موضوع حجاب، تنها با نگاه اجتماعی و فرهنگی نگریست بلکه این موضوع دارای ابعاد مختلف است.

وی با تقدیر از فرماندهی انتظامی استان اصفهان برای آغاز طرح نور به منظور برقراری امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه با موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: نیرو‌های فراجا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در چارچوب قانون، اقدام به اجرای طرح عفاف و حجاب می‌کنند تحت حمایت دستگاه قضایی استان اصفهان قرار دارند و هر گونه تعرض به آن‌ها پیگرد قانونی و تشکیل پرونده قضایی را در پی خواهد داشت.

رئیس دستگاه قضایی استان اصفهان تصریح کرد: همزمان با اجرای طرح نور، دبیرخانه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان در طرحی با همین عنوان اقدام به تجمیع تمام قوانین و دستورالعمل‌های صادره در مقوله عفاف و حجاب کرده تا با ابلاغ آن به نهاد‌های دولتی، وابسته به دولت، اصناف و دیگر نهاد‌های خدمت‌رسان به آنان وظایف قانونی‌شان در امر عفاف و حجاب را گوش زد کند.

وی از وقوع جرم در پایان از نظارت مستمر و نامحسوس نهاد‌های نظارتی در این خصوص خبر داد و بر برخورد دستگاه قضایی با متخلفان تاکید کرد.

سید محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان نیز بر لزوم اجرای این طرح در همه مکان‌های عمومی تاکید و تصریح کرد: اگر طرح نور به طور کامل و صحیح اجرا شود کسانی که اقدام به کشف حجاب می‌کنند متوجه خواهند شد نه در اجتماع می‌توانند به سادگی تردد داشته باشند نه خدماتی از ادارات، نهاد‌ها و اصناف دریافت خواهند کرد.

محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان نیز ضمن تاکید بر حساسیت موضوع عفاف و حجاب در جامعه و لزوم قرار گرفتن آن در اولویت گفت: همه مسئولان موظف هستند با حساسیت و اولویت، پیگیر اجرای قوانین امر عفاف و حجاب باشند چرا که عفاف و حجاب هم امر خداوند متعال است هم از منویات مقام معظم رهبری و هم قانون کشور است.

سرتیپ علینقیان‌پور، فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز هدف از اجرای طرح نور که به منظور ارتقاء امنیت اخلاقی و تشدید مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی در استان اصفهان اجرا می‌شود را افزایش احساس امنیت و ایجاد بستر و فضایی امن برای بانوان و خانواده‌ها در جامعه، مقابله مدبرانه، مستمر و هدفمند با هنجار‌شکنان و رعایت حقوق شهروندی با مقابله با افراد بی‌توجه به مسائل شرعی و اخلاقی در جامعه بیان کرد که از ۲۵ فروردین با نظارت در معابر، خودرو‌ها و فضای مجازی به اجرا درآمده است.

همچنین سردار فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) از انجام تذکر لسانی توسط نیرو‌های بسیج در جامعه خبر داد و بر آمادگی سپاه برای همکاری با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به منظور اجرای هرچه بهتر طرح نور تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • ارائه آموزش‌های حقوقی به ۷۸۹۵ مشاور املاک و خودرو در البرز
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم
  • حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌
  • فرهنگ برهنگی از مظاهر جاهلیت مدرن/ با سخنرانی، معضل حجاب رفع نمی‌شود 
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم
  • حمایت محکم دادستانی اصفهان از طرح عفاف و حجاب
  • حجاب مقوم عاملیت زن مسلمان