Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:32:54 GMT

انگیزه آمریکا در تمدید تعلیق تحریم ها

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۸۸۱۶۸

انگیزه آمریکا در تمدید تعلیق تحریم ها

تهران- ایرنا- تمدید دوباره تعلیق تحریم های هسته ای از سوی رییس جمهوری آمریکا، تصمیمی برآمده از توانمندی و محدودیت های آمریکا در عرصه بین المللی است؛ مقدورات و محذوراتی که در برابر نقض توافق هسته ای و خروج یکجانبه آمریکا از برجام در آینده بازدارندگی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به رغم تبلیغات منفی خود علیه برجام 22 دی ماه ، برای بار سوم تعلیق تحریم های هسته ای برجامی علیه کشورمان را تمدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که کنگره آمریکا هم در فرصت 60 روزه ای که به موجب عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای از سوی ترامپ برایش ایجاد شده بود، در خصوص برجام تصمیمی نگرفت و بار دیگر توپ را به زمین ترامپ انداخت تا به تنهایی هزینه های تصمیم گیری در خصوص این توافق مهم بین المللی را بر دوش بکشد.
این بار اما ترامپ تعلیق دوباره تحریم ها در اردیبهشت ماه 1397 را به شروطی منوط کرده است. او امضای هر قانونی از سوی کنگره برای حفظ برجام را منوط به شروطی کرد؛ اینکه باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی را بدهد، تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته ای نزدیک نخواهد شد، مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند و باید صریحا موشک های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد.
ترامپ تهدید کرده در صورتی که کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن موفق به اصلاح برجام به صورت دلخواه او نباشند، از این توافق خارج می شود. طبق برنامه اجرایی برجام، تمدید تعلیق تحریم‌های ایران از سوی آمریکا باید هر 120 روز یک‌بار انجام شود.
پژوهشگر ایرنا در خصوص چرایی تمدید دوباره تعلیق تحریم ها از سوی ترامپ و معنا و مفهوم شروط او با «مهدی محمودی» پژوهشگر و کارشناس روابط بین الملل گفت وگو کرده است.
متن این گفت و گو در ادامه آمده است.

**ایرنا: ترامپ و تیم همراه او بی امان به برجام می تازند ولی در عین حال از برجام خارج نمی شوند. با توجه به این مساله و موارد مشابه، به نظر می رسد بر خلاف دولت های پیشین ، سیاست خارجی آمریکای زیرمدیریت ترامپ از الگوی منسجم، برنامه ریزی شده و هدفمندی پیروی نمی کند. آیا این گزاره صحیح است؟
**محمودی: برای تبیین سیاست خارجی ترامپ باید به نکاتی اشاره کرد. تصمیماتی که ترامپ طی ماه های اخیر در زمینه سیاست خارجی اتخاذ کرده نشان می دهد که وی تلاش می کند سیاست خارجی از هم گسیخته خود را تا حدودی در یک مسیر مشخص قرار دهد.
اگرچه بسیاری از تحلیلگران معتقدند آمریکا و ترامپ همچنان فاقد استراتژی در زمینه سیاست خارجی هستند اما همین رویکرد از هم گسیخته یک روند مشخصی را طی می کند و مختصات آن در هفته های گذشته تا حدودی مشخص شده است. روند این است که سیاست خارجی آمریکا تحت نفوذ صهیونیست ها و همچنین تحت تاثیر خواسته و امیال عربستان سعودی در حال شکل گرفتن و پیشروی است.

**ایرنا: چرا سیاست خارجی آمریکای ترامپ تا این اندازه زیر نفوذ صهیونیست ها و اعراب قرار گرفته است؟
**محمودی: دلیل این مساله کاملا روشن و آشکار است. رویکرد ترامپ در خاورمیانه به خاطر لابی های قدرتمند صهیونیستی در آمریکا و همچنین دلارهای نفتی آل سعود تحت نفوذ این دو جریان قرار دارد.

***ایرنا: سیاست خارجی ترامپ در برابر ایران را هم می توان در همین چارچوب تفسیر کرد؟ اگر پاسخ تان مثبت است چگونه خواهد بود؟
**محمودی: بله. فشارهای ترامپ علیه ایران طی ماه های اخیر افزایش یافته است. به این دلیل که اولا عربستان و رژیم صهیونیستی را راضی کند. و از سوی دیگر نیز آمریکا نیاز به احیای مساله ایران هراسی دارد تا از این راه بتواند تسلیحات بیشتری به کشورهای عربی بفروشد و متعاقب آن ایجاد اشتغال در آمریکا افزایش یابد و اقتصاد این کشور احیا شود تا ترامپ بتواند حداقل یکی از وعده هایی که در انتخابات درباره اقتصاد ایالات متحده داده بود را عملی کند.

***ایرنا: رژیم صهیونیستی که از ابتدا مخالف توافق هسته ای بود، با روی کار آمدن ترامپ، عرصه را برای رویکرد ضد برجامی خود مهیاتر دید و تلاش کرد از طریق رییس جمهوری جدید آمریکا اهداف خود را علیه ایران پیش ببرد. به رغم اینکه می دانیم سران رژیم صهیونیستی به جد خواهان لغو برجام هستند و ترامپ هم آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا می خواند، چرا رییس جمهوری آمریکا روز جمعه باز هم تعلیق تحریم های هسته ای را تمدید کرد و به رغم شعارهای تند خود از توافق خارج نشد؟
**محمودی: ترامپ از دست زدن به اقدام انتحاری علیه برجام ناتوان است و اگر بخواهد طبق هنجارها و رفتارهای بین المللی عمل کند در دوره بعدی اعلام نظر در مورد تعلیق تحریم های هسته ای نیز که 120 روز دیگر است به جایی نخواهد رسید و نمی تواند از برجام خارج شود. شواهد نشان می دهد که این مساله توسط تیم امنیتی کاخ سفید درک شده و احتمالا به وی گوشزد شده باشد.

**ایرنا: شواهد نشان می دهد کنگره آمریکا با اکثریت جمهوریخواه هم نظر چندان مثبتی به توافق هسته ای ندارد. چرا کنگره در فرصت 60 روزه ای که به واسطه عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای از سوی ترامپ برایش ایجاد شده بود، در خصوص این توافق تصمیمی نگرفت؟
**محمودی: همانطور که دیدیم ترامپ در مهرماه با عدم تایید پایبندی ایران به توافق ( که هر 90 روز یک بار باید صورت بگیرد) توپ را به زمین کنگره انداخت تا هزینه های خروج از برجام به تنهایی روی دوش کاخ سفید نباشد اما باز هم به نتیجه نرسید چرا که در کنگره آمریکا حتی بعضی از نمایندگان جمهوریخواه نیز با خروج از برجام مخالف هستند و معتقدند که این اقدام آمریکا را منزوی خواهد کرد، روی مذاکرات با کره شمالی تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت و همچنین آمریکا را نزد افکار عمومی بین المللی به شدت بی اعتبار خواهد کرد. به همین دلیل بود که این بار ترامپ تصمیم گرفت توپ را به زمین کشورهای اروپایی بیندازد.
ترامپ روز جمعه گفت که کشورهای اروپایی باید با آمریکا در زمینه اصلاح برجام همکاری و تعامل کنند در غیر این صورت این آخرین بار است که تعلیق تحریم ها را تمدید خواهد کرد. وی همچنین دوباره از کنگره خواست طرحی دو حزبی برای اصلاح برجام آماده کنند.

**ایرنا: به نظر شما واکنش عملی کشورهای اروپایی در برابر ضرب الاجل 4 ماهه ترامپ چه خواهد بود؟
**محمودی: اگرچه ما هنوز از تصمیم نهایی کشورهای اروپایی خبر نداریم اما این کشورها احتمالا به راحتی با خواسته های ترامپ در زمینه برجام موافقت نخواهند کرد. به نظر می رسد کشورهای اروپایی موافق این مساله باشند که برجام به همین شکل فعلی ادامه پیدا کند اما اگر بخواهند از فرصتی که ترامپ در اختیار آنها گذاشته بهره گیرند، کارت های حقوق بشری و مساله برنامه موشکی ایران را رو می کنند و در واقع ایران را در این زمینه محک می زنند/
طی هفته های اخیر کشور فرانسه چندین بار در زمینه مذاکرات موشکی اظهاراتی را مطرح کرده است و ممکن است بخواهد آلمان و انگلیس و اتحادیه اروپا را نیز در این زمینه با خود همراه کند. دستگاه سیاست خارجی ما باید هوشیار باشد چرا که ممکن است کشورهای اروپایی بخواهند برجام را برای اعمال فشار در زمینه مسائل ادعایی حقوق بشری و برنامه موشکی گروگان بگیرند.

**ایرنا: همزمانی اعلام تحریم ها علیه رییس قوه قضاییه و‌ نهادهایی چون شورای عالی فضای مجازی با اعلام تمدید تعلیق تحریم ها معنای خاصی دارد و هدف خاصی را دنبال می کند؟
**محمودی: ترامپ از اینکه نتوانست مجددا از برجام خارج شود و برای اینکه این ناتوانی را به حاشیه بکشاند از آشوب های اخیر ایران که خودش از بزرگترین حامیان آن بود استفاده کرد و تحریم هایی علیه رییس قوه قضاییه کشورمان و همچنین شورای عالی فضای مجازی اعمال کرد.
از سوی دیگر ترامپ که نتوانسته وعده هایش را در زمینه پاره کردن برجام عملی کند سعی می کند با تحریم های بیشترعلیه مقامات جمهوری اسلامی، پایه های توافق را سست کند تا عرصه بر جمهوری اسلامی تنگ شود.

پژوهشم**9275**1601**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۸۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف

فرارو- این مورخ از سال ۱۹۸۴ میلادی نتیجه تمام انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده را به درستی پیش بینی کرده است. او اعلام کرده که برای شکست بایدن در مقابل ترامپ در ماه نوامبر "اشتباهات زیادی باید رخ دهد".

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، این استاد تاریخ در دانشگاه امریکایی در واشنگتن دی سی سیستمی را ابداع کرده که آن را "سیزده کلید" می‌نامد و کتابی در دهه ۱۹۸۰ میلادی نوشت که این ایده را توضیح می‌داد. او نظریه خود را با الهام از  "ولادیمیر کیلیس" دانشمند روس زلزله شناس مطرح کرده است.

کیلیس پس از وقوع یک زلزله عظیم در ژاپن و زلزله‌ای دیگر در مرکز کالیفرنیا در سال ۲۰۰۳ که در دوره زمانی پیش بینی شده توسط تیم بین المللی وی رخ داده بودند توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

 لیچمن می‌گوید تکنیک اش او را قادر می‌سازد نتیجه آرای رای دهندگان را صرفا بر اساس عوامل تاریخی و نه با استفاده از نتایج نظرسنجی ها، تاکتیک‌ها یا رویداد‌های تبلیغاتی ترجیحی نامزد‌ها پیش بینی کند.

علیرغم نتایج نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهند بایدن در سطح ملی با مشکل مواجه است و در چندین ایالت نوسانی عقب‌تر از نامزد رقیب اش می‌باشد لیچمن معتقد است که او کماکان رئیس جمهور باقی خواهد ماند و با چالشی جدی مواجه نخواهد بود. او می‌گوید: "برای آن که بایدن در انتخابات متحمل شکست شود خیلی مسائل باید اشتباه پیش بروند".

نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهند وضعیت ترامپ در سطح ملی و در ایالت‌های کلیدی در حال تغییر جدی است لیچمن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. او می‌گوید: "آنان مسحور چیز‌های اشتباهی شده اند که همانا نتایج نظرسنجی‌ها است. نخست آن که نتایج نظرسنجی‌هایی که شش تا هفت ماه پیش از انتخابات پیش بینی کنند از نظر من ارزشی معادل صفر دارند. همواره ممکن است یک رویداد فاجعه آمیز به اندازه کافی خارج از محدوده کلید‌ها رخ دهد که می‌تواند بر انتخابات تاثیر بگذارد. در اینجا ما برای اولین بار نه فقط یک رئیس جمهور سابق بلکه یک نامزد اصلی حزب را داریم که محاکمه می‌شود و چه کسی می‌داند که اگر او محکوم شناخته شود که احتمال تحقق این سناریو نیز زیاد است چگونه ممکن است همه چیز تغییر کند".

لیچمن می‌گوید پاندمی کووید – ۱۹ یک رویداد تاریخی بود که او را وادار کرد پیروزی بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ را پیش بینی کند. او می‌افزاید: "ترامپ فکر می‌کرد کارزار انتخاباتی اولویت و اهمیت بیش تری دارد و به طور اساسی با پاندمی کووید مقابله نکرد. همین موضوع باعث باخت اش شد".

با این وجود، برخی از "کلید"ها به نفع ترامپ عمل می‌کنند. یکی از آن کلید‌ها وجود نامزد سوم است که ممکن است "رابرت اف کندی جونیور" نقش آفرین اصلی ان در رقابت انتخاباتی باشد. دو کلید دیگر مربوط به اقتصاد هستند. علیرغم آن که برخی از اعداد و آمار‌های اقتصادی ممکن است به نفع بایدن باشند، اما او از این نظر هنوز با بهبود رتبه در زمینه محخبوبیت مواجه نبوده است. ناآرامی‌های اجتماعی کلید دیگری می‌باشد که علیه بایدن عمل می‌کند. بسیاری از دانشجویان معترض ضد اسرائیل بایدن را به دلیل حمایت از اقدامات اسرائیل علیه مردم غزه، "جو نسل کُش" خطاب می‌کنند. هم جذابیت رئیس جمهور فعلی و هم کاریزمای رقیب نیز به عنوان یک کلید در نظر گرفته می‌شود و در حالی که بسیاری احساس می‌کنند هر دو نامزد بسیار پیر هستند به نظر می‌رسد سن بیش‌تر بایدن در مقایسه با ترامپ عاملی به ضرر بایدن باشد.

البته لیچمن در سال ۲۰۰۰ میلادی از نظر فنی نتیجه انتخابات امریکا را اشتباه پیش بینی کرد او پیش بینی کرده بود که "ال گور" برنده انتخابات می‌شود. البته لیچمن خود معتقد است که نتیجه آن انتخابات "به سرقت رفت" و می‌گوید ال گور رای مردم را کسب کرده بود. او می‌افزاید: "افراد زیادی هستند که دوست دارند شکست من را ببینند. واقعیت آن است که من یک انسان هستم. در نتیجه، نمی‌توان گفت که سیستم پیش بینی من هرگز دچار خطا نمی‌شود. هیچ چیز در دنیای انسانی کامل و قطعی نیست".

از جمله کلید‌ها در سیستم پیش بینی لیچمن می‌توان به این عوامل اشاره کرد: ماموریت حزب، رقابت، رئیس جمهور مستقر، نامزد سوم، وضعیت اقتصاد در کوتاه مدت، وضعیت اقتصاد در بلند مدت، تغییر سیاست، ناآرامی اجتماعی، رسوایی، شکست نظامی یا شکست در عرصه سیاست خارجی، موفقیت خارجی یا موققیت نظامی، کاریزمای مقام فعلی و کاریزمای رقیب.


دیگر خبرها

  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • «لوفت‌هانزا» لغو پروازهای خود به تهران را تمدید کرد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • هواپیمایی لوفت‌ هانزا لغو پروازهای خود به تهران را تا ۲۰ اردیبهشت تمدید کرد
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • انگیزه پنهان آمریکا در مخالفت با تجمع‌های دانشجویی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق