Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه قم گفت: احداث کارگاه های صنایع تبدیلی در مناطق محروم از جمله راهکارهای رونق اقتصادی و برون رفت از فقر در منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، همواره در سالهای گذشته رسم بر این بوده که حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیام نوروزی خود سال جدید را با یک عنوان و شعاری نیکو نامگذاری کرده و مسئولان و مردم جامعه را به این سمت و سو هدایت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی به پیام های سالهای ۹۲ تا ۹۶ می توانیم اهمیت موضوع اقتصاد و توجه به رشد اقتصادی کشور را با تکیه بر توان ملی احساس کنیم.

مقام عظمای ولایت سال ۹۶ را که تنها چند ماه تا پایان سال باقی است سال «اقتصاد مقاومی، تولید و اشتغال» نامیدند، سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، سال ۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و سال ۹۲ را سال ۹۲ را «سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی» نامگذاری کردند.

این در حالیست که با وجود سفارشات موکد ایشان باز هم شاهد واردات بی رویه کالا که از عوامل اساسی ضربه زدن به اقتصاد کشور است بوده و آمارها در کالا و اجناس مختلف بر این موضوع صحه می گذارد.

در همین راستا و برای بررسی چرایی و بیان راهکارهای مبارزه با واردات رسمی و غیر رسمی کالا و نیز نحوه رونق اقتصادی در کشور خبرنگار اروم نیوز با آیت الله دکتر عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم و نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری به گفت و گو پرداخت که شرح آن در پی می آید.

*با سلام، نظر شما درباره آمار بالای واردات در کشور که هم از مبادی رسمی و قانونی و هم به صورت قاچاق انجام می شود، چیست؟

*مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومی، تولید و اشتغال معرفی کردند، لازمه این مطلب این است که دولتمردان امسال در این چند ماهی که باقی مانده یک بیلان کار و توضیحی داشته باشند، ان شاالله که فعالیت هایی صورت گرفته باشد اما آنچه که من عرض می کنم این است وقتی که مقامات رسمی قضایی کشورمان بیان می کنند ۱ هزار و ۱۰۰ کانتینر کالای قاچاق وارد کشور می شود و اعلام می کنند برخی از فرزندان مسئولان و افراد مرتبط با آنان در این امر دخالت دارند این ورود بی رویه کالاهای خارجی درحالیکه تولید مشابه داخلی اش را داریم جز اینکه منجر به رکود و تعطیلی کارگاه های تولیدی ما شده یا آن ها را تبدیل به انباری از کالاهای تولیدی بکند چیزی در پی نخواهد داشت.

این امر موجب ادامه بیکاری های ما و رشد فزاینده بیکاری در جامعه ما خواهد شد که جز ضربه زدن به اقتصاد و کمر همت بستن برای نابودی اقتصاد کشور چیزی در پی نخواهد داشت، بنابراین من این را در مجلس خبرگان و در جاهای دیگر عرض کردم در کوتاهترین زمان ممکن باید جلوی واردات بی رویه کالا گرفته بشود اما انگار که در عمل دولت محترم توفیقات بسیار کمی در این رابطه داشته است، آنچه که ما متوجه میشیم این است.

این امر مستقیما به تولید داخلی ما ضربه میزند و اگر در این چند ماه باقی مانده هم دولت ورود جدی پیدا کند و جلوی واردات بی رویه کالا را بگیرد قدم بسیار بزرگی در تحقق منویات مقام معظم رهبری برداشته می شود.

*با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاکید بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از کارگر ایرانی، چه راهکاری در این زمینه دارید؟

مهمترین راهکار جلوگیری از واردات بی رویه کالا هست وقتی که ما از مبادی رسمی کشور با قاچاق کالا مواجه هستیم نباید انتظار دیگری داشته باشیم.

من به یاد دارم مقام معظم رهبری فرموده بودند الان دستگاه هایی وجود دارد که در گمرک نشان می دهد داخل کانتینر چه چیزی وجود دارد، بدون اینکه کانتینر را باز بکنند؛ وقتی ما کالاهایی در زمینه کفش، پوشاک، کالاهای خانگی و چیزهایی از این قبیل را در داخل کشور کارخانه های بسیار خوبی با برندهای خوبی تولید می کنند نباید اجازه بدهیم این قاچاق و واردات صورت بگیرد.

دوم اینکه افرادی که در گمرکات کشور مشغول به کار هستند و آذربایجان غربی هم چندین پایانه گمرکی دارد، گمرک زمینی استان بسیار فعال است کارکنانی که در گمرک مشغول فعالیت هستند و اکثرا هم کارمندان شریف و زحمت کشی هستند به لحاظ معیشت باید به آنان رسیدگی شود، این یک واقعیت است که ما اگر به معیشت کارکنان گمرک خوب برسیم اینها در انگیزه انجام وظیفه بهتر آن ها تاثیر دارد ولی اگر با یک قوت لایموت معیشت خود را اداره بکند و ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

نکته سوم درباره تعرفه است اگر تعرفه واردات را در مبادی رسمی خودمان در مورد کالاهایی که مشابه داخلی دارد و برخی از این ها را به هر جهتی مجبوریم تا وارد بکنیم یا کالاهای لوکس و امثالهم می توانیم تعرفه واردات را بالا ببریم اما نباید واردات ما به گونه ای باشد که به تولید داخلی ما ضربه بزند، کسانیکه با هزار زحمت کالایی را با وجود قوانین دست و پا گیری که در کشور وجود دارد تولید می کنند ما کاری نکنیم که در عمل این ها را مایوس بکنیم.

*چه انتظاری از مسئولان، نمایندگان مجلس و دولت در راستای حمایت از اقتصاد کشور، تولیدکنندگان و کارگران ایرانی دارید؟

متاسفانه برخی از کسانیکه باید کمک کنند به امر صادرات و آن را تسهیل بکنند خودشان از کسانیکه تازه وارد این کار شده و نوپا هستند مطالبه های نادرست دارند در نتیجه این مطالبات نادرست باعث عدم موفقیت صادرکنندگان نوپا می شود، صادرات و واردات دو روی یک سکه هستند و اگر ما بتوانیم در قسمت صادرات توفیقات خوبی داشته باشیم حتی اگر در واردات هم نتوانیم کنترل خوبی داشته باشیم به هر حال به تولید داخلی ما کمک می کند.

نرخ ارز در صادرات و واردات موثر است که من عمدتا به دلار اشاره می کنم تغییرات دلار زیاد است نباید اجازه بدهیم این تغییرات زیاد بوده و کنترل زیاد هم نباید صورت بگیرد این باید شناور باشد و به صورت شناور کنترل شود.

نیروی انتظامی و مرزبانی هم در این زمینه می توانند موثر باشند در زمینه تسهیلاتی که در ایاب و ذهاب ایجاد بکنند یا تجهیزاتی که در گمرک ایجاد می کنند تا از توقف تریلی ها و کشتی ها مانع شود و در نتیجه چندین ماه کالاهایی که در صف انتظار برای صادرات و واردات هستند در انبارها نمانند.

آنچه افکار عمومی به آن حساسیت دارد این است که خود مردم باید این را احساس بکنند که اول سال وقتی به آخر سال می رسد ببینند تغییر محسوسی در تسهیل کالاهایی که به کشورهای دیگر میخواهند صادر بکنند و همچنین نسبت به واردات کالاهایی که در کشور مشابه آن را داریم ؛ احساس بکنند کارها و قدم های مثبتی در این زمینه برداشته شده که این اگر اینگونه نباشد امیدواری مردم کاهش پیدا می کنند.

مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود فرمودند آنچه که الان در این برهه برای مردم ما اهمیت دارد این است که آینده شان بهتر از وضعیت فعلی شان خواهد بود.

*در اخبار رسانه ها در روزهای گذشته مسئولین اعلام کردند سیب ارومیه که به عنوان مهمترین محصول کشاورزی استان ما در برند لبنانی به کشورهای همجوار از جمله عراق صادر می شود، نظر شما در این باره چیست؟ چگونه می توانیم از کشاورزان استان که حدود یک سال زحمت و تلاش خود را برای این محصول صرف می کنند و از این راه امرار معاش دارند حمایت کنیم؟

در ایام برداشت سیب در جاده های استان خروارها و تن ها سیب کنار جاده تلنبار شده بود کامیون های سنگینی که سیب را حمل می کردند از انتهای کامیون آب به جاده ریخته می شد و جاده را لغزنده می کرد و یکی از مشکلات تصادفات جاده ای هم همین بوده که این را بارها مشاهده کردیم.

از اول انقلاب این مسئله مطرح بوده که این محصولات کشاورزی که به ثمر می رسند بالاتر از مصرف استان هستند و باید به استان های همجوار و کشورهای دیگر صادر بشوند، لذا باید در رابطه با تسهیل صادرات کاری می شد از سوی دیگر ما از اول انقلاب در زمینه بسته بندی صادرات و مشتری پسندکردن صادرات خوب مشکل داشتیم اما الان وضعیت مان بهتر شده و باید بیشتر از این تلاش کنیم.

اینکه ما برند سیب استان را در لباس لبنانی صادر کنیم درست نیست من در آذربایجان غربی شاهد بودم سیب هایی ما داریم که از سیب های لبنانی برتر هستند و باید به عنوان سیب آذربایجان مطرح شود.

یک خواهشی هم از تمام افرادی که در امر صادرات فعالیت می کنند این است که خدای ناکرده هیچ تخلفی در بسته بندی سیب انجام ندهند، کافی است تا یکبار جعبه ای سیب به کشوری برود و ببینند روی جعبه خوب است و پایین آن نامرغوب، این ممکن است برای کسی که تولید کرده و در حال صادرات است در بازه زمانی کوتاه خوب و سود ده باشد اما در نهایت در میان مدت و حتی کوتاه مدت به ضرر خودش تمام می شود.

جهاد کشاورزی نسبت به احداث کارگاه های صنایع تبدیلی بیش از پیش فعال باشد، من در منطقه چالدران شاهد بودم که زمین های مرغوب و خوبی دارد، می توانیم به جای اینکه چندین زمین داشته باشیم کارگاه تولید چیپس راه اندازی کنیم، چیپس در کشور ما مصرف دارد در کشورهای همسایه هم مصرف دارد از جمله کشورهای اروپایی و غیر اروپایی که میتوانیم در این زمینه هم فعالیت داشته باشیم و همچنین کارهای دیگری از این قبیل.

برند سیب آذربایجان غربی را می توانیم آرام آرام در دنیا با تبلیغات موثر و مثبت جا بیندازیم و مطرح کنیم، اما در کنار تبلیغات خود محصول هم باید جذابیت داشته باشد و با بسته بندی مشتری پسند و صادرات به موقع  و اینکه بتوانیم محصولات سالم و ارگانیکی داشته باشبم قطعا مشتری های خودمان را در سطح بین المللی خواهیم داشت و قطعا بازار دنیا را آرام آرام به محصولات خودمان اختصاص خواهیم داد.

*با سپاس از وقتی که برای پاسخگویی به سوالات در اختیار ما قرار دادید.

گفت و گو و تنظیم: فاطمه جعفرنژاد

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۹۰۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار جمال سلمانی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در راستای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا وارز با اولویت واپایش انبارها، محل دپو کالای قاچاق و برخورد با خودروهای شوتی در سطح استان مقادیر قابل توجهی کالای اساسی کشف شد.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی با هماهنگی دستگاه قضایی یک انبار بزرگ کالای اساسی که فاقد مجوز قانونی بود را کشف کردند.

این مقام انتظامی ادامه داد: با تلاش کارکنان انتظامی ۹ دستگاه خودرو موسوم به شوتی که حامل کالاهای فاقد مجوز قانونی بودند را شناسایی، توقیف کردند.

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه در این راستا ۱۰ متهم دستگیر شد بیان کرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شدند.

سردار سلمانی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالاهای مکشوفه را ۴۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اعلام کردند، تصریح کرد: هموطنان می‌توانند اخبار واطلاعات خود درخصوص قاچاق کالا، احتکار، اختلاس و دیگر جرایم و مفاسد اقتصادی با شماره ۰۹۶۳۰۰ درمیان بگذارید.

کد خبر 6090263

دیگر خبرها

  • ساخت فضاهای آموزشی در مناطق محروم شهرستان دیر
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد