Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  یکی از سفارش های خداوند در قرآن کریم، اندیشه کردن در آفرینش است ،خداوند از ما خواسته است تا با دقت و تأمل در پدیده های گوناگون و زیبایی های شگفت انگیز جهان هستی، هم روح زیبایی طلب خود را سیراب سازیم و هم با شناخت بیشتر درباره آفریدگار آن همه زیبایی ها، خود را به آستان او نزدیک تر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی توحیدی به دنیای پرندگان، این موجودات به ظاهر ساده و کوچک، به قدرت بی پایان خالق حکیم پی می بریم، این اجسام سنگین، برخلاف قانون جاذبه، از زمین برمی خیزند و ساعت ها و گاه هفته ها و ماه ها، بی هیچ مشکلی به حرکتِ سریع و نرم خود بر فراز آسمان ادامه می دهند،همه اعضای بدن آنها نیز برای پرواز هماهنگ است.

بعضی از آنها هنگام پرواز، بال های خود را پیوسته می گسترانند، گویی نیروی مرموزی آنها را به حرکت در می آورد، عده ای نیز پشت سر هم بال می زنند، بعضی نیز گاه بال می زنند و گاهی بال خود را می گسترانند و گروه دیگری هم هستند که مدتی بال می زنند و هنگامی که سرعت گرفتند، بال ها را کاملاً جمع می کنند و در اقیانوس ها شیرجه می روند. به این ترتیب، همه این پرندگان شگفت انگیز، هر کدام برای خود برنامه ویژه و جداگانه ای دارند. آری، خدای سبحان، بدنِ این موجودات آسمانی را به گونه ای آفریده است که به راحتی در هوا سیر کنند و قدرتی به بال های آن ها بخشیده است تا از زمین برخیزند و دانشی به آن ها آموخته است تا با آن به پرواز درآیند.

با وجود اهمیت پرندگان در محیط زیست انقراض هر یک از گونه های پرندگان می تواند صدمات جبران ناپذیری برای طبیعت و چرخه حیات داشته باشد، متأسفانه برخی از گونه‌ها در حال انقراض یا در معرض خطر انقراض قرار دارند که از این میان ،میش مرغ هم در لیست پرندگان در حال انقراض قرار دارد.

میش مرغ با نام علمی (Otis Tarda) پرنده ای بزرگ جثه و کمیاب از راسته درناسانان و خانواده هوبره ایان است که در دشت های مسطح و دیمزارهای خلوت زندگی می کند و یکی از بزرگترین پرندگان ایران محسوب می شود که با طول بدن یک متر و وزن مابین  ۱۵ تا 18کیلوگرم (پرنده نر) و 5 تا 8 کیلوگرم (پرنده ماده) از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد.

در گذشته زیستگاه این پرنده  استان های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه و همدان بوده است اما عوامل متعدد باعث کاهش بی‌رویه نسل این پرنده در دهه‌های اخیرگشته و جمعیت آن محدود به شهرستان بوکان شده است.

جمعیت میش مرغ بر اساس آخرین سرشماری بین 3 تا 4 هزار تخمین زده شده است اما در ایران در کمال ناباوری بیشتر از 33 پرنده نیست.

زنگ هشدار بحران جدی انقراض میش مرغ یکی از از پرندگان نادر دنیا ،سالیان متمادی به صدا در آمده است اما متاسفانه اقدامات صورت گرفته از سوی محیط زیست آذربایجان غربی چندان تاثیری در ازدیاد جمعیت آن نداشته است.

این پرنده در سالهای اخیر به دلیل محدود شدن زیستگاه های طبیعی، شکار بی رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

اما راهکارهای حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنان چیست؟

ممانعت از شکار پرندگان، سعی در تغییر نگرش مردم نسبت به محیط زیست بخصوص حیات وحش از طریق آموزش‌های زیست محیطی مختلف ،حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، مدنظر قرار دادن راهکارهای اجرایی جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه­ های پرندگان، هماهنگی مراکز و نهاد‌های دولتی برای مبارزه با تخریب زیستگاه‌ها ، لزوم اجرای طرح‌های ارزیابی زیست‌محیطی در مناطق مهم تجمع پرندگان یا مسیرهای اصلی پروازشان، ، برپایی کمپین‌هایی برای آگاه‌سازی عامه‌ی مردم ، استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند صدا و سیما، مطبوعات و اینترنت در جهت آموزش بخشی می‌تواند به حفاظت از گونه‌های جانوری بسیار کمک کننده باشد.

یوسفی رئیس نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آدربایجان غربی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیمی به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) از مهمترین دلایل  کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر می داند.

وی با بیان اینکه اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست برای حفظ این گونه با ارزش آغاز شده است ،گفت: یکی از مهمترین کارهایی که از امسال انجام خواهد شد خرید تمام محصولات کشاورزی دشت حمامیان بوکان از کشاورزان است.

یوسفی دلیل این کار را همزمان بودن فصل برداشت مزارع گندم و نخود با فصل تخم گذاری میش مرغ عنوان و اضافه کرد: هرسال تعداد زیادی از تخم میش مرغ در این مقطع از بین می رود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش  محیط زیست آذربایجان غربی در نظر گرفتن 4 منطقه در شهرستان بوکان به عنوان پناهگاه میش مرغ و منطقه شکار ممنوع و هم چنین استفاده از گونه های خارجی برای عملیات تکثیر در اسارت و آزادسازی در طبیعت را از دیگر اقدامات برای افزایش نسل میش مرغ و جلوگیری از انقراض این پرنده با ارزش عنوان کرد.

وی با انتقاد از مسکوت ماندن طرح مرکز تحقیقات میش مرغ در بوکان گفت : در صورت اعطای اعتبارات و تامین نیروی انسانی می توان در این مرکز تحقیقات علمی مناسبی برای حفظ میش مرغ انجام داد.

گزارش از مهسا محسنی

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۹۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد

ایسنا/هرمزگان مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از صدور یک هشدار سطح نارنجی و یک هشدار سطح زرد هواشناسی در سطح استان خبرداد.

مهرداد حسن‌زاده شامگاه ۱۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اشاره به هشدارهای هواشناسی گفت: در روزهای آینده شرایط ناپایدار جوی و دریایی استان ناپایدار است و شاهد تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای چهارشنبه تا پنج‌شنبه این هفته خواهیم بود.

وی عنوان کرد: این سامانه با رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ و تندباد لحظه‌ای همراه خواهد بود و چهارشنبه در شهرستان‌های بستک، پارسیان، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره سیری، ابوموسی، بندرلنگه، حاجی آباد و تنب بزرگ بیشترین فعالیت را خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: روز پنج‌شنبه نیز این سامانه بارشی در بندرعباس، بستک، خمیر، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، تنب بزرگ، جاسک، ابوموسی، جزیره سیری حاجی آباد، رودان، بشاگرد، قشم، کیش، جزیره لاوان، میناب و هشتبندی فعالیت دارد.

وی تصریح کرد: این سامانه سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه‌ای و خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود.

این مسئول گفت: همچنین بر این اساس هشدار سطح زرد هواشناسی شاهد فعالیت سامانه بارشی در پاره‌ای از نقاط استان از صبح چهارشنبه تا آخر وقت جمعه هفته جاری خواهیم بود.

وی گفت: بر اساس این سامانه رگبار باران و رعدوبرق گاهی تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ با تاکید بر سراسر استان از جمله در شهرستان‌های بندرعباس، خمیر، سیریک، جاسک، میناب، رودان، قشم، بشاگرد، حاجی‌آباد، بندرلنگه، ابوموسی، جزیره سیری، جزیره کیش، جزیره لاوان، بستک، پارسیان، تنب‌بزرگ، هشتبندی سواحل و ارتفاعات را شاهد خواهیم بود.

حسن‌زاده تصریح کرد: در نتیجه فعالیت این سامانه، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال طغیان رودخانه‎‌های فصلی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع خود داری شود و از استحکام سازه‌های سبک، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، محافظت از محصولات کشاورزی اطمینان حاصل شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌های تابعه ضمن آمادگی کامل، هماهنگی لازم را به‌منظور فراهم‌ کردن تمهیدات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع از طریق رسانه‌های محلی و رعایت نکات ایمنی به‌عمل آورند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ (+عکس)
  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رکورد جهانی ارتفاع پرواز با این پرنده زده شد
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • صدور هشدار سطح نارنجی برای کردستان
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران