Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@08:58:28 GMT

تنها هنر ما فیلتر کردن و بستن رسانه‌هاست

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۹۲۰۸۳

ساعت24-«ما هر چقدر در ساخت موشک و سخت‌افزار پیشرفت کردیم، از آن سو در بخش جنگ نرم نشان دادیم که از کلاس اکابر هم نتوانسته‌ایم جلوتر برویم و تنها هنر ما فیلتر کردن و بستن رسانه‌هاست که آن هم تا چندی دیگر که امکانات سخت‌افزاری این گونه قفل و زنجیرزدن‌ها به کاستی و فترت گرایید، مشخص نیست باورمندان به فیلتر و بگیر و ببند رسانه‌ای چه باید بکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 سید‌ ابوالحسن مختاباد در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

«تو کژ باشی نه آیینه، تو خود را راست کن اول

داستان مواجهه برخی رسانه‌های ما (به خصوص صداوسیما) با رخدادهای اخیر مصداق داستان مثنوی است که فردی نزد طبیبی نادان رفت و او تنها دلیل بیماری فرد را پیری می‌دانست که بیمار بر‌آشفت و گفت:

ای مدمغ عقلت این دانش نداد

که خدا هر درد را درمان نهاد

شاید نبود یک استراتژی رسانه‌ای در مواجهه با رخدادهای اخیر (چه در دولت و چه در صداوسیما) سبب شد که از همان ساعات اولیه دستان بزرگ‌ترین رسانه‌ کشور به علامت تسلیم بالا برود. ما هر چقدر در ساخت موشک و سخت‌افزار پیشرفت کردیم، از آن سو در بخش جنگ نرم نشان دادیم که از کلاس اکابر هم نتوانسته‌ایم جلوتر برویم و تنها هنر ما فیلتر کردن و بستن رسانه‌هاست که آن هم تا چندی دیگر که امکانات سخت‌افزاری این گونه قفل و زنجیرزدن‌ها به کاستی و فترت گرایید، مشخص نیست باورمندان به فیلتر و بگیر و ببند رسانه‌ای چه باید بکنند. دستان روزنامه‌نگاران و کارشناسان و نخبگان داخل کشور بسته شد و همه گوش و چشم‌ها به سمت رسانه‌های دیگر چرخید.

سربازان جنگ نرم که هر روز روزنامه‌نگاران مستقل را به تیغ تهمت می‌نواختند، مشخص نبود در این گونه مواقع چه می‌کنند؟ طبیعی است که وقتی اصول حرفه‌ای کار رسانه در یک محیط حکمفرما نباشد، آنها نخستین کسانی‌اند که خلع سلاح خواهند شد و نهادهای دیگری غیر از نهادهای فرهنگی بالاجبار وارد ماجرا می‌شوند تا صداوسیما و به خصوص بخش سیاسی آن که از قرار انعکاس اخبار زیر نظر آنها صورت می‌گیرد، قطعا کارشناسان و مشاوران رسانه‌ را در کنار خود دارند که می‌توانند اصول تئوریک و نظری یک رسانه مستقل و بی‌طرف را برای آنها تشریح کنند. البته اگر این مشاوران وجدان اخلاقی داشته باشند و تنها به صفت دریافت حق‌‌المشاوره به این گونه مراکز تردد نکنند و بتوانند حقیقت توفیق‌مندی یک رسانه را بیان کنند. یکی از مهم‌ترین اصول و شاید ستون اعتماد مخاطبان به یک رسانه، رعایت اصل بی‌طرفی است. به این معنا که در یک رخداد اگر رسانه بی‌طرف نباشد و نخواهد توازن و انصاف را در انعکاس اخبار رعایت کند، به سرعت برق و باد مخاطبان خود را به سمت رسانه‌های دیگری راهنمایی خواهد کرد. نگارنده در سال ۱۳۹۱ و برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد پژوهشی را سامان داد که نتیجه آن برای خود من شگفت‌انگیز بود. در این پژوهش بیش از ۲۰ استاد برجسته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری و بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار و سردبیر برجسته و با تجربه و پیشکسوت که حداقل بالای ۲۰ سال تجربه کار روزنامه‌نگاری و رسانه در سطوح بالای مدیریتی داشته‌اند را انتخاب کردم و ۶۰ گویه مرتبط با اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را بین آنها به پرسش نهادم. حدس می‌زنید چه گویه‌ای بیشترین توافق را بین دو گروه به دست آورد؟ بله. «صداوسیما به اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری پای‌بند نیست.»

برخی از این اساتید در زمره مشاوران ارشد صداوسیما در حوزه رسانه بودند و هستند و برخی از سردبیران نیز در جریان‌های منتقد جریان اصلاحات قرار داشتند ‌اما تقریبا همه آنها متفق بودند که صداوسیما اصول اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را زیر پا می‌گذارد و له می‌کند.

اصول اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری یعنی این که صداوسیما یا هر رسانه‌ای باید خبر را دقیق و صحیح ارایه کند و در نقل خبر و گزارش جانب انصاف را نگاه دارد و توازن و بی‌طرفی پیشه کند و مستقل باشد. یعنی تحت تاثیر خوشامد و بد‌آمد این و آن اصول انصاف و درستی و صحت و توازن را زیر پا ننهد.

در تمامی این سال‌ها مشفقان این ملک و ملت از هر طیف نسبت به رویکرد صداوسیما ابراز نگرانی کردند اما تا به امروز ثمری نداشت. امید که به مصداق این شعر مولانا در دیوان شمس، مسئولان این‌ بار با این اتفاق که تلنگری عجیب به همه علاقه‌مندان به این ملک و ملت زد، ‌اندکی تامل کنند و کژی‌های خود را راست کنند.

دلا خود را در آیینه چو کژ بینی هر آیینه

تو کژ باشی نه آیینه، تو خود را راست کن اول»

انتهای پیام

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۹۲۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسامی برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» در بخش ملی و بین‌الملل را اعلام کرد.

در بخش متن، زهرا عباسی خبرنگار خبرگزاری فارس و معصومه خداوردیان خبرنگار روزنامه ایران به‌صورت مشترک رتبه نخست، عاطفه جعفری از روزنامه فرهیختگان رتبه دوم و محبوبه نیاورانی خبرنگار روزنامه صبح نو حایز رتبه سوم شدند. همچنین در این بخش محبوبه محمدی مزرعه‌شاهی از پایگاه خبری صدای نایین شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش تیتر، محمدصادق علیزاده از روزنامه ایران رتبه نخست، مبینا افراخته از خبرگزاری مهر رتبه دوم و مریم جهان‌پناه از پایگاه خبری نورنیوز و سعیده خورشیدوند از پایگاه خبری خورشید جانان به‌صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش آثار صوتی (پادکست)، مهدیه عبدالله از پایگاه خبری نورنیوز، محمدصادق آزادی فعال رسانه‌ای و محمدعرفان آقا عابدی از گروه رسانه‌ای اصفهان زیبا به‌ترتیب حایز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

در بخش طرح گرافیکی، محمدجواد پرداخته گرافیست رسانه‌ای رتبه نخست، سیدمهدی طالبی از روزنامه فرهیختگان رتبه دوم و احمدرضا سهرابی از روزنامه عصر مردم رتبه سوم را کسب کرد.

در بخش ویدیو، میلاد گودرزی از خبرگزاری مهر و محمدعلی صنوبری سردبیر موسسه نگاه نو به‌صورت مشترک رتبه اول، شهاب‌الدین محمدی فعال رسانه‌ای رتبه دوم و مهسا دشتی از پایگاه خبری هم‌نوا رتبه سوم را کسب کرد. همچنین در این بخش حانیه علی‌پور از نورنیوز شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش عکس، ابراهیم فلاح از پایگاه خبری آوای خزر و عبدالرحمن رافتی از خبرگزاری تسنیم و در بخش عکس‌نوشت، سیده عطیه حسینی از پایگاه خبری دیار بصیر و احمد ملک‌زاده از پایگاه خبری وارک‌نیوز حائز رتبه‌های اول و دوم شدند.

درید وحیدی خبرنگار خبرگزاری عراق (واع) در بخش متن، هانی عقیل خبرنگار تلویزیون العهد عراق در بخش ویدیو، مختار حداد خبرنگار پایگاه خبری العهد و رادیو نور لبنان در بخش صوت و سیدعباس حسینی خبرنگار خبرگزاری صدای افغان در بخش طرح گرافیکی برگزیدگان پویش رسانه‌ای ققنوس قلم در گروه بین‌الملل را تشکیل می‌دهند.

معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با اعلام شهادت ۱۴۰ نفر از خبرنگاران رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که از ۱۵ مهرماه تاکنون از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند، طی فراخوانی از برگزاری پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» برای خبرنگاران و فعالان فضای مجازی خبر داد.

صرف‌نظر از استان تهران با ۲۴۹ اثر، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان‌های اصفهان، کرمانشاه و همدان به‌ترتیب بیشترین اثر را به این پویش ارسال کرده‌اند.

همچنین خبرگزاری مهر از گروه رسانه‌های سراسری و روزنامه صبح ساحل، پایگاه خبری دیار بصیر و پایگاه خبری اقتصاد آینده‌نیوز از گروه رسانه‌های غیر سراسری حائز بیشترین مشارکت بوده و به‌پیشنهاد داوران و تایید معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل می‌شوند.

پس از پایان مهلت تعیین شده و انجام فرآیند ارزیابی و پالایش اولیه، در مجموع ۷۰۰ اثر در بخش ملی و حدود ۲۰۰ اثر در بخش بین‌المللی برای ارزیابی به هیات داوران ارائه و نتیجه ارزیابی‌ها به‌شرح بالا منتشر شد.

بنابر اعلام این معاونت قرار است طی روزهای آتی از برگزیدگان این پویش رسانه‌ای تجلیل و قدردانی به‌عمل آید.

کد خبر 6082296 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد
  • ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی
  • توجه به هویت ملی رمز موفقیت صداوسیما
  • توجه به هویت ملی، رمز موفقیت صداوسیما
  • برای دلار ۲۰ هزار تومانی و تورم ۳۰ درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار ۶۵ هزار تومانی و تورم ۴۵ درصدی را توجیه می‌کنند
  • صداوسیما بازوی توانمند توسعه کیش
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار
  • تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان
  • ببینید | قدردانی بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس از برنامه‌های نوروزی، قرآنی و انتخاباتی صداوسیما
  • «نون.خ۵» و «محفل» پربیننده‌ترین‌های رسانه ملی در نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۳