Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مغازه هايي در خيابان منوچهري موي طبيعي دختران را از١٠٠ و ٢٠٠ هزار تومان تا بالاي يک ميليون تومان مي خرند.
زهرا جعفرزاده در روزنامه شهروند نوشت: معلق در هوا مانده‌اند. انگار کسي جانشان را در مشتي گرفته و به مجازات از سقف آويزان کرده. دسته‌دسته، شاخه‌شاخه يا از سقف آويزانند يا کنج ديوار، سير و پر نشسته‌اند به تماشا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تماشاي کسي که بيايد دستي بر آنها بکشد، تکانشان دهد و شايد همين‌جا، در همان مغازه شلوغ، با چند اسکناس، سرنوشت‌شان به سرنوشت ديگري گره بخورد. شاخه‌شاخه، دسته‌دسته مو، با هر باز و بسته‌شدن در، در هم غوطه مي‌خورند، رنگ به رنگ. مشکي پرکلاغي، زيتوني، طلايي، شرابي و قهوه‌اي روشن و تيره با يک کش سياه، از هم جدا شده‌اند. سقف، پشت همين دسته‌هاي مو پنهان شده، دسته‌هاي مو که هرکدام قصه‌اي دارند، قصه دختربچه‌ها و زنان جوان، با موهاي بلند خرمايي و طلايي که به وقت رفتن، يا چشمانشان از اشکي که در آن جوش خورده، برق مي‌زند يا به خنده‌اي، کش آمده اما پس سر همه‌شان، قيچي، رد زخمش را جا گذاشته.

«اين را مي‌بينيد، يک‌ميليون و 5٠٠‌هزار تومان خريديم. آن يکي ارزان‌تر است، حدودا ٣٠٠، 4٠٠‌هزار تومان. آن عقبي هم کوتاه است، حدود ١٠٠‌هزار تومان درمي‌آيد.» موي يک‌ميليون و 5٠٠‌هزار توماني بلند است و خرمايي. دختر جواني که پشت ويترين ايستاده، مي‌گويد که صاحبش، دختري بلندقد بود و مو تا پايين کمرش مي‌آمد، بلند و صاف و خرمايي: «خيلي‌ها مي‌آيند براي فروش مو. نمي‌شود گفت هر روز، اما کم نيستند فروشندگان مو.»
در مغازه باز و بسته مي‌شود و موها تکان مي‌خورند، انگار کسي آرامش کوتاهشان را به هم ريخته، نگاه‌ها به سقف و ديوارها مي‌چرخد و «آيدا» دختر جوان پشت ويترين مغازه، دسته‌دسته موها را پايين مي‌آورد، براي مشتري.
موها را کجا کوتاه مي‌کنيد؟
همين‌جا.
فروشندگان مو همين‌جا مي‌آيند و موهايشان را کوتاه مي‌کنند؟
بله، ما در مغازه موهايشان را مي‌بينيم، اگر خوب بود و اندازه، قيمت مي‌دهيم، اگر سر قيمت به توافق رسيديم، همين‌جا قيچي مي‌زنيم.
چه مويي خوب است؟
مويي که حجمش زياد باشد و بلند. موخوره نداشته باشد و از رنگ آسيب نديده باشد. اين مو براي ما خوب است.
موها را چه مي‌کنيد؟
براي اکستنشن استفاده مي‌کنيم.
چوبش را هوا مي‌کند و به سقف مي‌رساند، قلاب روي چوب، به يکي از دسته‌هاي مو، گير مي‌کند و پايين مي‌آيد، همان يک‌ميليون و 5٠٠‌هزار توماني است.

خودتان کوتاه مي‌کنيد؟
بله.
وقتي موهايشان را کوتاه مي‌کنيد، ناراحت نمي‌شوند؟
نه خيلي، آنها با رضايت آمده‌اند، اما بين‌شان هستند کساني که دلشان مي‌گيرد، ولي به‌ هرحال پولش را مي‌گيرند.
قيمت چطور تعيين مي‌شود؟
براساس حجم و اندازه و سلامت مو.
قيمت‌ها از ١٠٠، ٢٠٠‌هزار تومان شروع مي‌شود و به پنج‌ميليون تومان هم مي‌رسد، گران‌ترين مويي که تابه‌حال در اين مغازه کنج يکي از پاساژهاي خيابان منوچهري تهران فروخته شده و هنوز به ياد مرد جوان مغازه‌دار مانده، 5‌ميليون تومان بود: «اندازه‌اش يک‌متر و ٣٠‌سانتي‌متر بود، نزديک 5٠٠گرم.» آيدا اما حرف براي گفتن زياد دارد.
اينها آدم‌هاي نيازمندي هستند؟
نه همه‌شان، اما بين‌شان نيازمند هم هست، خيلي‌ها مي‌گويند؛ چرا موهايمان را بريزيم سطل آشغال. اما خب بين‌شان کساني بودند که نياز مالي داشتند. مثلا هفته آخر شهريور، چند مشتري داشتيم که موي دخترشان را فروختند تا برايشان کيف و کتاب و دفتر براي مدرسه بخرند. دختر هم راضي بود، موهايش را فروخت تا فلان کيفي که ديده بود را بخرد يا مثلا بيمار سرطاني داشتيم که قرار بود شيمي‌درماني کند. آمد و موهايش را فروخت. بعضي از اين بيماران هم مي‌آيند تا از موي طبيعي‌شان، پوستيژ درست کنيم.
موها را قيچي مي‌کنند، بعد ضدعفوني و بعدش هم کراتينه، اگر هم لازم باشد رنگ مي‌کنند به سليقه مشتري: «موي کمتر از 5٠سانت موي کوتاه است، بيشتر مشتريان دنبال موي طبيعي بلند و سالم هستند. ما هم همين‌ها را مي‌خريم.» در باز و بسته مي‌شود و مشتري که دخترجواني است، مژه مصنوعي مي‌خواهد. ريسه‌اي دو‌هزار تومان، خارجي‌اش، ٩‌هزار تومان.
اين موها را آرايشگاه‌ها از شما مي‌خرند؟
يا آرايشگاه‌ها يا خود کساني که مي‌خواهند اکستنشن کنند. همه دنبال موي طبيعي هستند. ما يوزر خام زياد داريم که موي رنگ‌نشده مي‌خواهند.
آيدا رشته دانشگاهي‌اش روانشناسي است و ١٠سالي مي‌شود در يک مرکز تخصصي اکستنشن کار مي‌کند و حالا دوهفته است به مغازه‌فروش عمده لوازم آرايشي و مو آمده و خودش از اين حجم مشتريان براي فروش مو، متعجب است: «تصور نمي‌کردم فروش مو همچين بازاري دارد، اوايل براي خودم هم جالب بود.»
صاحب مغازه، مرد جواني است، سبزه‌رو با انبوهي مو روي سرش. آيدا مي‌گويد؛ فروشندگان مو، خيلي نيازمند نيستند و صاحب مغازه معتقد است که بيشتر آنها افرادي هستند که به پول فروش مو احتياج دارند. احتياج از نظر او معناي متفاوتي دارد: «بيشتر جوان هستند، بيست و سه، چهارسالشان است.»
آنها پخش عمده موي طبيعي دارند، درهمين مغازه براي خريد موي سالم و طبيعي تبليغ مي‌کنند. در کانال‌هاي تلگرامي و اينستاگرام: «مردم تازه فهميده‌اند که اين کار خودش يک بيزينس است، مي‌دانند که مي‌تواند منبع درآمد باشد، مادرها بچه‌هايشان را مي‌آورند، حتي بر سر قيمت چانه مي‌زنند تا قيمت را بالا ببريم. البته همه هم اينطور نيستند، کساني بودند که بعد از کوتاه‌کردن مو، با چشم گريان از مغازه بيرون رفته‌اند. بعضي هم موهايشان را مغازه ما مي‌فروشند، مي‌روند مغازه کناري، با پولش لوازم آرايش مي‌خرند.» مي‌گويد؛ خريد موي طبيعي خيلي زياد شده، همه دنبال بيبي هير هستند، موي بچه. چون سالم است و طبيعي.
پس بايد اکستنشن مو هم زياد شده باشد؟
بله خيلي.
چرا؟ چه بلايي سر موي زنان ايراني آمده؟
باکيفيت‌ترين مو، موي زنان ايراني است اما زنان ايراني موهايشان را خراب کرده‌اند بس که رنگ مي‌کنند، با اين رنگ‌ها مو خشک و ناسالم مي‌شود و حتي بلند هم نمي‌شود.
قيمت‌ها برايشان از 5٠‌هزار تومان شروع مي‌شود و مي‌رود تا بالاي يک‌ميليون تومان: «زير 5٠سانت مو نمي‌خريم.»
سن فروشنده براي شما مهم است؟
مهم است، هرچقدر سن پايين‌تر باشد، مو سالم‌تر است، از خانم‌هاي باردار هم تمايلي نداريم مو بخريم، چون از نظر هورموني، شرايط عادي ندارند و مو سخت رنگ باز مي‌کند.
چند مغازه آن‌طرف‌تر، پسر جوان ديگري که موهايش را به طرز عجيبي مدل داده، جلوي مغازه ايستاده و به مشتريان نگاه مي‌کند: «اينها همه موي طبيعي است، ايراني نيستندها. ايتاليايي است. ما موي ايراني نمي‌خريم.»
چرا؟
موخوره زياد دارد، زير شال و روسري موهايشان خشک شده. کسي هم زياد موهايشان را نمي‌خرد.
مرد جوان مي‌گويد، قيمت موي ايراني با موي ايتاليايي فقط‌ هزارتومان اختلاف دارد، هر دسته موي ايتاليايي براي اکستنشن ٧٠٠‌هزار تومان است و ايراني‌اش 6٠٠‌هزار تومان: «موي ايتاليايي گارانتي هم دارد، ببريد خوشتان نيايد، رنگ باز نکرد، مي‌توانيد برگردانيد، ١٠٠ شاخه رايگان بگيريد.» او مي‌گويد؛ بهترين مو، موي ازبکي است، از ازبکستان مي‌آيد: «مي‌گويند ازبکستان جادوگر زياد دارد، زنانش هم براي بازکردن طلسم و اينها، زياد موهايشان را کوتاه مي‌کنند.» آنها در اين مغازه مشتري مستقيم فروش مو دارند اما خودشان کوتاه نمي‌کنند.
چرا دور بريزم، مي‌فروشمش
فروشنده‌هاي مو کم نيستند، آنها را مي‌شود در همين مغازه‌هاي فروش اکستنشن پيدا کرد و ردي از آنها هم در سايت‌هاي خريدوفروش اينترنتي است. آن‌جا که يخچال و ماشين و لوازم دست‌دوم آگهي کرده‌اند، گيس‌هاي بافته‌شده مو را هم مي‌توان پيدا کرد که با پيشنهاد قيمت يا با قيمت‌هاي توافقي، دنبال مشتري هستند. «ليلا»، يکي از همين آگهي‌دهندگان است. ٢٩سالش است و موي خود و خواهرش را آگهي کرده: «هر دو با هم يک‌ميليون و 5٠٠هزار تومان، يکيش مال خودم است ،ديگري مال خواهرم. گيس‌ها حجمش زياد است، مال خودم ٣٠سانت، مال خواهرم 6٠سانت. ١5٠گرم مي‌شود. رنگش هم طبيعي است.» يکي از گيس‌ها طلايي است و آن يکي خرمايي: «موهايم را پارسال کوتاه کردم، اصلا هم موخوره ندارد.» از وقتي موهايش را در يکي از همين سايت‌ها آگهي کرده، چند نفري با او تماس گرفته‌اند، اما قيمت‌ها پايين است: «من خودم شينيون کار هستم، کار اکستنشن هم انجام مي‌دهم و از مشتريان مي‌خواهم براي اکستنشن موي طبيعي بياورند تا خوب رنگ باز کند، معمولا هم خودشان مو را از مغازه‌ها مي‌خرند و برايمان مي‌آورند.» ليلا مي‌گويد؛ نياز مالي باعث نشده که موهايش را آگهي کند: «گفتم چرا موها را دور بريزم، بگذار بفروشمش.»
با پول فروش مو مي‌شود کاري کرد
مهتاب زن جوان ديگري است که براي فروش گيس‌اش، قيمتي پيشنهاد نکرده، مي‌خواهد آن را با مشتري توافقي بفروشد: «دليل خاصي نداشتم براي فروش موهايم، چند وقت پيش کوتاهش کردم، حالا مي‌خواهم بفروشم که جلوي چشمم نباشد.» مهتاب البته فکر پولش را هم کرده: «به ‌هرحال با پولش مي‌شود کاري کرد، نمي‌دانم چند مي‌خرند، 5٠٠، 6٠٠. فقط به من گفته‌اند نبرم مغازه. آن‌جا ارزان مي‌خرند.» 5‌سال طول کشيد تا موهاي مهتاب ٢٠ ساله، 65سانت شد و حالا با وزن ٣٠٠گرم، دنبال مشتري است: «حجم موهايم به اندازه دو تا اکستنشن است، حتي تا ٨٠٠‌هزار تومان هم مي‌ارزد اما ببرم منوچهري شايد ٣٠٠‌هزار تومان از من بخرند.» مي‌گويد؛ هربار اکستنشن ١5٠شاخه مو مي‌خواهد و موهايش تا ٣٠٠ شاخه جوابگوست. مهتاب هم در کار اکستنشن موست: «موهايم موخوره ندارد، رنگ هم نشده و بالاي 5٠سانت است، بهترين مو براي اکستنشن.»
5٠سانت را کمتر از 5٠٠‌هزار تومان نمي‌فروشم
مليکا هم‌سن مهتاب است و موهاي مشکي پرکلاغي‌اش را در يکي از همين سايت‌ها آگهي کرده: «ديگر از موهايم خسته شده بودم، مي‌خواستم کوتاهش کنم. نمي‌خواهم ببينمش.» موهاي مليکا هم 5٠سانت است و با اين‌که قيمت را توافقي اعلام کرده، اما مي‌گويد که کمتر از 5٠٠‌هزار تومان نمي‌فروشد: «چند ‌سال موهايم را بلند کردم بعد رفتم آن را زدم، وقتي کوتاهش کردم، فهميدم مي‌شود آن را فروخت. يکي از دوستانم قبلا اين کار را کرده بود. من هم خواستم بفروشم. بعضي‌ها را مي‌شناسم که هرچند ‌سال يک‌بار موهايشان را کوتاه مي‌کنند تا بفروشند.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۹۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقفه 10 روزه در خرید و فروش خودرو!

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره رکود این بازار در شب عید و وقفه 10 روزه در خرید و فروش، از احتمال افزایش قیمت در اردیبهشت سال آینده خبر داد.

گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید ترکاشوند؛«اسد کرمی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین شرایط این بازار در شب عید اظهار کرد: وضعیت فعلی بازار خودرو نسبت به ماه‌های قبل هیچ تغییری نکرده و همچنان در شرایط رکودی خود به سر می‌برد. اکنون نزدیک به ۱۰ روز است که هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو همچنین درباره تغییرات قیمتی خودرو‌ها هم گفت: ۵ الی ۶ روز قبل قیمت ارز با جهش همراه شد و به تبعیت از این موضوع، قیمت خودرو هم افزایش پیدا کرد. اکنون از زمانی که قیمت دلار کاهش پیدا کرده، قیمت خودرو‌ هم با کاهش ۲۰ درصدی همراه شد و الان در همان محدوده قیمتی در رکود به سر می‌برد.


وی درباره عرضه خودرو توسط خودروسازان هم توضیح داد: آن‌ها در یک مقطع زمانی برای تعدادی از خودرو‌های داخلی ثبت نام انجام دادند، اما در زمان تحویل نوع خودرو‌ها را جا به جا کردند.


اسدی همچین درباره تغییر قیمت در سال ۱۴۰۳ هم گفت: با توجه به شرایط تورمی اقتصاد کشور، زیان و بدهی خودروسازان و همچنین روال هر سال، احتمال می‌رود که بعد از عید و در اردیبهشت ماه با افزایش قیمت خودرو مواجه خواهیم بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: خودرو ، بازار خودرو ، قیمت خودرو ، اسد کرمی ، عرضه خودرو ، خودروسازان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T84

دیگر خبرها

  • خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شد + جدول قیمت
  • خرید خودرو متوقف شد
  • خرید خودرو متوقف شد+ جدول قیمت ها
  • افزایش قیمت برخی لوازم خانگی؛ دردسر فروشگاه‌های بزرگ برای مغازه‌داران خرد
  • قیمت برخی از شرکت‌های لوازم خانگی افزایش یافت/ دردسر فروشگاه‌های بزرگ برای مغازه‌داران خرد
  • قیمت جدید گوشت گوسفندی در شب عید
  • وقفه 10 روزه در خرید و فروش خودرو!
  • میوه شب عید امسال نرخ مصوب ندارد
  • چرا قیمت سپری در سایت فروش آهن مختلف، متفاوت است؟
  • میوه شب عید امسال نرخ مصوب ندارد/ توزیع بیش از نیاز برای رقابتی کردن بازار