Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@04:37:21 GMT

آقای رئیس، این است سوالات بی پاسخ

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۹۹۷۳۷

آقای رئیس، این است سوالات بی پاسخ

در این یادداشت آمده است: رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی رسالت جریان آزاد اطلاعات و اخبار را بر عهده دارد و زبان گویای جامعه برای انتقال مطالبات به حاکمیت است تا از این طریق به شفافیت عملکرد مسئولان، منطقی نمودن مطالبات مردم و واقعی کردن قضاوت افکار عمومی کمک نماید.
در جوامعی که حاکمیت رابطه مستمر با رسانه‌های حرفه‌ ایی دارد حوزه عمومی نگرشی منطقی و دیدگاهی مثبت به شرایط حاکم بر جامعه داشته و در وضعیت‌های نامناسب به جای اینکه دست به اعتراضات خشن بزند میزان تحمل خود را بالا برده و آماده حمایت از دولت می ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما اگر رابطه مسئولان با رسانه‌ها رابطه‌ای محدود به خودی‌ها باشد و خود را از منتقدان پنهان نمایند بدون شک ذهنیت افکار عمومی بسوی نکات منفی و تنش ‌زا گرایش یافته و وضعیت را ناشی از ناتوانی مدیران، بی توجهی مسئولان به مشکلات جامعه، بی احترامی به حقوق شهروندی و شکل ‌گیری رانت در تاریک خانه مدیریت توسعه می ‌دانند.
در این صورت دیگر جامعه نه تنها آستانه تحمل سختی‌ها را افزایش نمی‌دهد بلکه خود را برای دادن پاسخ 'نه' در پای صندوق رای آماده نموده و اگر این پاسخ هم کارساز نبود افکار عمومی بدنبال بسترسازی برای کنش‌های خشن خواهد رفت.
توقع مردم کردستان از مدعیان اصلاح‌ طلب و اعتدال گرایان برای پاسخگویی به رسانه‌های منتقد و خبرنگاران پیگیر مطالبات مردم، بیش از سایر جناح‌هاست زیرا پاسخگویی به افکار عمومی و شفافیت عملکرد در صدر ادعاهای اصلاح‌ طلبی قرار دارد اما سردمداران این جناح در کردستان در این زمینه، از غیر اصلاح‌ طلبان و اعتدال‌ گرایان نه تنها بهتر نیستند بلکه از رقبای شان بیشتر رسانه‌ گریز هستند.
این رویکرد سبب رویگردانی جامعه از این افراد شده و در مناسبت‌های مختلف پیام خود را به آنان منتقل کرده‌اند از جمله می ‌توان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها اشاره کرد که چگونه میزان مشارکت پایین آمده و استقبال از کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدال گرا کاهش یافت.
در حالیکه سازمان برنامه و بودجه متولی اصلی توسعه اقتصادی است و کردستان در حوزه اقتصادی در وضعیت نامناسبی قرار داشته و ضرورت دارد تا مدیریت این نهاد در راستای تغییر بنیادهای برنامه ‌ریزی و توزیع بودجه اقدامات جدی و سریع انجام دهد اما شرایط حکایت از نبود اراده برای تغییرات لازم دارد و استان همچنان بر مبنای نگرش‌ها و رویکردهای ناموفق قبل اداره می‌ گردد و هر چه زمان می‌ گذرد وضعیت کردستان بدتر می ‌شود.
روزی که مدعیان اصلاحات معتقد بودند که ارسلان ازهاری مدیر سابق نمی‌تواند تغییرات کیفی در توسعه ایجاد کند و وی را مانع بهبود وضعیت اقتصادی می‌ نامیدند، تصمیم گرفتند تا وی را از صحنه مدیریت سازمان برنامه و بودجه حذف کنند در این زمان همه به توافق رسیدند تا بهرام نصراللهی ‌زاده را به جای وی انتخاب نمایند.
اما سپردن این سازمان کلیدی به وی سبب تغییر در برنامه‌ ریزی و توسعه استان نشد و کردستان همچنان از توسعه کشور عقب ماند و همچنان شاخص‌های توسعه یافتگی استان به سمت افت کیفی و کمی می‌رود.
گریزانی از رسانه‌های حرفه‌ای و خبرنگاران منتقد در صدر رویکرد مدیر فعلی این سازمان قرار دارد و هیچ خبرنگار غیر خودی به وی دسترسی ندارد.
نگارنده از روزهای آغازین شروع بکار مدیریت سازمان برنامه و بودجه دنبال یک مصاحبه است که تاکنون موفق به انجام آن نشده و اکنون سوالات بی جواب خود را از ایشان در هفته‌ نامه مطرح می‌کند، امید است که موفق به دریافت پاسخ از وی شود.
سوال:
1- جناب آقای بهرام نصراللهی ‌زاده شما که ارسلان ازهاری و رویکرد مدیریتی وی را مانع توسعه کردستان می ‌دانستید و تا حذف وی از پا ننشستید در این مدت که مدیریت سازمان را بر عهده گرفته‌اید چه اقداماتی برای تحول در برنامه‌ ریزی و توزیع بودجه انجام داده‌اید؟
2- در این مدت توانستید چه اقداماتی برای افزایش سهم استان از بودجه کشور انجام دهید؟
3- ازهاری در مشقت ‌بارترین شرایط مالی کشور و در زمان تحریم‌ها امور مربوطه را پیش می ‌برد شما که بعد از برجام و اوج ‌گیری صادرات و قیمت نفت به مدیریت رسیدید چه عملکردی دارید که وی نداشت؟
4- مطالعات آسیب‌شناسانه شما در نظام برنامه‌ ریزی و توزیع بودجه چیست و چه اقداماتی برای حل موانع انجام داده‌اید؟
منبع: هفته نامه روژان
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۹۹۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: این تصور در عموم مردم ایجاد شده که مدیریت بحران بانک ماشین آلات و تجهیزات و دارای منبع اعتباری گسترده است، اما در اصل بودجه در داخل اعتبارات دستگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود و همه دستگاه‌ها باید طبق وظایف ذاتی خودشان عمل کنند. 

او افزود: طی ۱۰ سال گذشته هیچ اعتباری در زمینه پیشگیری و آمادگی ستاد‌های مدیریت بحران به ما اختصاص داده نشده است و در اولویت بندی اعتبارات نقص داریم، زیرا اعتقاد ما این است که باید اعتبار پیشگیری بیشتر از اعتبار بازسازی باشد. 

آخوندی بیان کرد: به طور مثال برای بهسازی ماشین آلات سنگین عمرانی در مرحله اول ۷۰۰ میلیارد تومان و در مرحله دوم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا آنها را به روز کنیم. 

بیشتر بخوانید

 سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی خراسان جنوبی را مسدود کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: نیروی انسانی و نیروی تخصصی آموزش دیده در بحث اجرای حوزه مدیریت بحران کم داریم و اجازه جذب نیرو در برخی از موارد را هم نداریم؛ به طور مثال در استان کمبود نیروی آتش نشانی داریم و با بازنشسته شدن نیرو‌ها به صورت جدی با مشکل کمبود نیرو مواجه خواهیم شد. 

او عنوان کرد: مورد دیگری که از آن گلایه‌مندیم این است که توجه به هشدار‌ها و جدی گرفتن آنها هنوز فرهنگ سازی نشده و این یک مشکل هم میان مردم و هم برخی مسئولینی است که می‌بایست در حوزه اجرایی و عملیاتی کاری انجام دهند. 

آخوندی به سیلاب اخیر در استان اشاره و تصریح کرد: بعد از سیل، تیم‌های ارزیاب از دستگاه‌های مختلف به مناطق هدف رفته و در قالب فرم‌هایی برآورد خسارت انجام می‌دهند که این برآورد‌ها در پله نهایی به استانداری رسیده و جمع‌بندی می‌شود؛ در مرحله بعدی از هیئت دولت پیگیری و متناسب با بودجه بخشی از آن به استان اختصاص داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • برای بیست و پنجمین بار می‌گویم، از لیورپول نپرسید
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟
  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور