Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، خراسان رضوی از لحاظ تلفات تصادفات جاده ای در میان سه استان اول کشور قرار دارد. در این میان سبزوار در غرب خراسان رضوی و در مسیر شاهراه اصلی غرب به شرق کشور و مشهدالرضا که سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است هر ساله شاهد حوادث رانندگی است. جاده های شهرستان سبزوار علاوه بر رفت و آمد خودروهای ترانزیتی از کشورهای آسیانه میانه و بنادر جنوبی کشور به عنوان ورودی خراسان رضوی از سمت غرب و مرکز ایران سالانه محل عبور میلیونها زائر و مسافر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در سبزوار بخاطر اهمیت موضوع و با هدف بررسی راههای کاهش حوادث و تلفات جاده ای در این منطقه با دعوت از مسئولان و کارشناسان در قالب میزگردی به زوایای مختلف این موضوع پرداخت. در این میزگرد سرهنگ علی فتحی رئیس پلیس راه سبزوار، دکتر علی شریفان مدیرحوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار، مجید یوسفی معاون عملیاتی راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار و مهران صولتی پژوهشگر و جامعه شناس حضور یافتند.

* رتبه سبزوار در تصادفات جاده ای
رئیس پلیس راه سبزوار در میزگرد ایرنا جاده سبزوار - شاهرود را ورودی 23 استان کشور به خراسان رضوی اعلام و بیان کرد: بنا بر آمار رسمی پارسال در جریان سوانح رانندگی مسیر شاهرود - سبزوار - نیشابور 123 نفر جان باختند. ظرف 9 ماه گذشته امسال نیز این آمار 83 نفر و پرتلفات ترین مسیر جاده ای در خراسان رضوی بوده است.
سرهنگ علی فتحی افزود: وضعیت موصلاتی راهها در سبزوار بگونه ای است که به لحاظ اقتصادی برای رانندگان و ناوگان حمل و نقل صرفه اقتصادی دارد به همین دلیل ترافیک جاده ای در این مسیرها بالا است. ظرف 9 ماه گذشته امسال 534 فقره تصادف در مسیرهای سبزوار- شاهرود و سبزوار- نیشابور رخ داد که 330 مورد آن واژگونی خودروها بوده است.
وی ادامه داد: بنا بر بررسیهای انجام شده 295 مورد از 330 واژگونی خودرو بخاطر خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده که نشانگر فقدان استراحتگاههای کافی در مسیر و یا بی توجهی رانندگان نسبت به لزوم پرهیز از راندن طولانی مدت و بی وقفه در جاده است.
رئیس پلیس راه سبزوار مجتمعهای رفاهی و استراحتگاه در مسیر جاده را دارای نقش موثر در کاهش حوادث رانندگی ذکر و بیان کرد: سوانح رانندگی در طول دهه آخر ماه صفر در جاده سبزوار - شاهرود بخاطر استقرار ایستگاههای صلواتی که زمینه توقف و استراحت رانندگان را فراهم می کنند نسبت به ایام نوروز بسیار کمتر است.
وی گفت: در ایام خاص سال به ویژه تعطیلات نوروز و دهه آخر صفر بر اساس اطلاعات سامانه ثبت و کنترل ساعت روزانه هزار و 300 دستگاه اتوبوس مسافربری از این مسیر عبور می کنند. در حوزه ترانزیت کالا نیز هر روز تا 600 دستگاه خودروی بزرگ کشنده در این مسیر رفت و آمد دارند.
سرهنگ فتحی افزود: سبزوار با 300 کیلومتر طول مسیر در حوزه بزرگراه بیشترین بزرگراه را در خراسان رضوی دارد لذا حوادث رانندگی در این استان زمانی در شرایط استاندارد قرار می گیرد که سوانح جاده ای در سبزوار کاهش یابد. ایمنی بزرگراهها مورد تایید نیست چنانکه در این مسیر 704 دهنه پل وجود دارد که تنها 100 مورد آن به گاردریل مجهز است.
وی ادامه داد: بیشتر این گاردریلها نیز فرسوده بوده و حفاظ استاندارد به شمار نمی روند بطوری که در 90 درصد واژگونی خودروها در دهانه پلها شاهد تلفات جانی بوده ایم. اگر مشکل حفاظت پلها برطرف شود 60 درصد از مشکلات جاده ای در سبزوار رفع خواهد شد.
رئیس پلیس راه سبزوار یکی دیگر از عوامل میزان بالا تلفات جاده ای را محروم بودن مسیر سبزوار- نیشابور از واحدهای امداد و نجات ذکر و بیان کرد: این جاده که 55 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی پلیس راه سبزوار واقع است فاقد پایگاه امداد و نجات جاده ای می باشد و در صورت وقوع حادثه می بایست نیروهای امداد مسیری 85 کیلومتر را برای رسیدن به صحنه تصادف طی کنند.
وی گفت: 10 گروه گشت محسوس و نامحسوس، سه پاسگاه ثابت و ایستگاههای سیار پلیس راه در جاده های سبزوار فعال هستند و 12 دوربین نظارتی و کنترل نیز میانگین سرعت خودروها را ثبت می کنند.

* اورژانس سبزوار نیازمند نگاه ملی
مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: این اورژانس سالانه با 22 هزار ماموریت انتقال 28 هزار مصدوم و بیمار را به مراکز درمانی انجام می دهد که 6 هزار مورد آن مربوط به مسیر شاهرود - نیشابور است.
دکترعلی شریفان افزود: اورژانس سبزوار سوانح را در یک جاده ملی پوشش قرار می دهد لذا خدمت رسانی به زائران مشهدالرضا 25 درصد فعالیتهای این مرکز را افزایش داده اما برای تخصیص پایگاه و تجهیزات اورژانس این موضوع نادیده گرفته شده است.
وی یکی از دغدغه های حوادث جاده ای را تعداد بالای مصدومان هر حادثه ذکر و بیان کرد: با توجه به اینکه هر آمبولانس اجازه حمل 2 مصدوم را دارد و از طرفی طبق قانون اعزام آمبولانس دوم بعد از اعلام نیاز آمبولانس اول انجام می پذیرد این امر موجب کندی خدمت رسانی و گاهی وخیم شدن اوضاع بیمار می شود. این قانون نیاز به بازنگری دارد.
مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار ادامه داد: این اورژانس هم اینک تنها یک اتوبوس آمبولانس با گنجایش حمل 15 مصدوم در اختیار دارد لذا با توجه به آمار بالای تعداد مصدومان حوادث جاده ای اختصاص حداقل یک اتوبوس آمبولانس ضروری است.
وی گفت: هم اکنون 26 پایگاه امداد به همراه یک اورژانس هوایی منطقه غرب خراسان رضوی را پوشش می دهند اما با توجه به حجم وسیع منطقه ایجاد پایگاههای دیگر لازم و مورد نیاز است.

* روشنایی نیاز اصلی جاده ها
معاون عملیاتی راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار هم در ادامه میزگرد ایرنا گفت: تامین روشنایی مناسب در مسیر جاده یکی از راهکارهایی است که می تواند نقش به سزایی در کاهش تصادفات داشته باشد.
مجید یوسفی افزود: نصب هر ترانس برق جدا از اجرای شبکه 170 میلیون ریال هزینه دارد. چند نقطه از جادههای سبزوار به سامانه روشنایی تجهیز شده اند اما کمبود اعتبار و نیروی انسانی از موانع مهم در اجرای منایب و کافی سامانه روشنایی در مسیرهای جاده ای سبزوار است.
وی ادامه داد: 70 درصد جاده های سبزوار از استانداردهای لازم برخوردارند که برای حفظ و نگهداری آنها سالانه 15 میلیارد ریال هزینه می شود. از ابتدای امسال نیز در پیچهای خطرناک جاده های شریانی 2 هزار متر گاردریل کشیده و 3 هزار و 500 متر حفاظ مناسب در پلهای نواحی پرتگاه اصلاح و تعویض شده است.
معاون اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار گفت: نصب هر کیلومتر گاردریل نیازمند یک میلیارد ریال اعتبار است. بسیاری دیگر از نقاط مسیر سبزوار - شاهرود نیاز به نصب گاردریل دارد که با توجه به هزینه بالا آن خارج از توان این اداره است.
وی افزود: هم اکنون اجرای شیار عرضی در 12 نقطه پرحادثه جاده شاهرود سبزوار و شیار لرزاننده بطول 10 کیلومتر درجاده سبزوار- نیشابور در حال اجراست و خط کشی آنها نیز تا پایان سال تمام می شود.
یوسفی ایمن سازی جاده ها و بزرگراهها را یکی از وظایف ذاتی اداره راهداری اعلام و بیان کرد: تاکنون چندین نقطه حادثه خیز با علامت گذاری، نصب انواع حفاظ و تعویض آسفالت ایمن شده اند اما ایمن سازی کامل مسیر نیازمند همکاری ملی است.
وی همچنین به کمبود استراحتگاه در طول مسیرهای جاده ای اشاره و بیان کرد: زیرساخت لازم برای نصب سکوهای نماز و ایجاد پنج استراحتگاه در انتهای توقفگاههای جاده ای شهرستان سبزوار به منظور استراحت رانندگان اجرا شده اما برای برای تکمیل نیازمند ورود بخش خصوصی است.

* حوادث جاده ای یک مسئله اجتماعی
پژوهشگر حوزه جامعه شناسی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در سبزوار گفت: یکی از راهکارهای کاهش حوادث جاده ای تبدیل آن به یک مسئله اجتماعی و قرار دادن آن به عنوان دغدغه مشترک مسئولان و مردم است.
مهران صولتی افزود: دهه پیش که حوادث رانندگی در سال بالای 30 هزار کشته داشت برای مردم به یک دغدغه تبدیل شد و پس از تقلیل حوادث جاده ای این موضوع دوباره از دستور کار خارج شد و در رسانه ها و مطبوعات نیز بطور جد پیگیری نشد.
وی به پژوهشهای انجام شده در این خصوص اشاره و بیان کرد: بر این اساس مهمترین عوامل سوانح کیفیت پایین خودروها و نداشتن استاندارهای لازم، کاهش سطح ایمنی جاده و رعایت نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی است.
این پژوهشگر ادامه داد: خودروسازی و موضوع کنترل کیفیت جاده عرصه آزمون و خطا نیست بلکه بحث مرگ و زندگی است. خودروسازان به لحاظ ایمنی و آلایندگی تولیدات خود به سمت ارتقا کیفیت نرفته اند، کیفیت جاده ها نیز پایین است و نقاط حادثه خیز اصلاح نشده اند.
وی گفت: 'همیار پلیس' یکی از طرحهای خوب در فرهنگسازی و اصلاح رفتار غلط رانندگان بود. قانون پذیری باید از سنین کودکی نهادینه سازی شود و مهارت اجتماعی در ذهن دانش آموزان تبدیل به یک باور شود اما در عرصه آموزش و پرورش هیچ تلاش مداوم و آموزش مشارکتی برای این موضوع وجود نداشته است.
این جامعه شناسی آمادگی ذهنی رانندگان برای راندن خودرو را نیز حائز اهمیت توصیف و بیان کرد: بسیاری از رانندگان با تاب آوری پایین، استرس و فشارهای روحی پشت فرمان خودرو می نشینند که این موضوع در شهرها و به خصوص جاده ها موجب کاهش تمرکز کافی و بروز حادثه می شود.
خبرنگار: حسین عباسی **انتشار: حسین کریم زاده
7495/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارشهای بهاری جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت

یوسف بنی اسدی گفت: در حال حاضر بارش باران، راه های اصلی و فرعی در شهرستانهای زاوه، سبزوار، طرقبه - شاندیز، فریمان، خوشاب، جوین، مشهد، نیشابور، رشتخوار و کوهسرخ را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: جاده رشتخوار-تربت حیدریه، جاده ترانزیتی درگز- قوچان و بزرگراه تربت حیریه -باغچه نیز به واسطه بارش باران لغزنده گزارش شده است.

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: با توجه به وقوع سیلاب و عدم وجود ایمنی، جاده عشق آباد- بردسکن همچنان مسدود است، لذا رانندگان برای سفر به استان خراسان جنوبی مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند.

طول راه‌های استان خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۶۱۵ کیلومتر است که جایگاه دوم را در این بخش نصیب این استان کرده است. از مجموع راه های استان ۵۴۵ کیلومتر مربوط به گردنه‌های شهری، ۵۷۴ کیلومتر آن مربوط به گردنه‌های روستایی و ۵۸۶ کیلومتر آن مربوط به مناطق کولاک و مه‌گیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی ۱۱ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • "جوین" بیشترین بارندگی غرب خراسان رضوی را داشت
  • بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی
  • مسیرهای جاده‌ای مسدود خراسان رضوی بازگشایی شده است
  • تمام شهرستان‌های خراسان رضوی در آماده‌باش هستند
  • انسداد ۲ محور روستایی در فیروزه براثر سیلاب
  • بارش‌های بهاری جاده‌های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • بارشهای بهاری جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران
  • جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است