Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@15:01:16 GMT

نیمی از مراکز ترک اعتیاد پروانه فعالیت ندارد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۰۱۸۰۴

نیمی از مراکز ترک اعتیاد پروانه فعالیت ندارد

معاون پیشگیری بهزیستی استان گفت: در استان اصفهان ۸۰ مرکز اقامتی(کمپ) با مجوز بهزیستی در استان فعال هستند که نیمی از این تعداد پروانه فعالیت ندارد.

مجتبی ناجی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ۳۷ مرکز از ۸۰  مرکز ترک اعتیاد در استان اصفهان در شهر اصفهان فعالیت دارد، گفت: ۳ کمپ ترک اعتیاد در استان مربوط به زنان است که از این تعداد یک مرکز در کاشان و یک مرکز غیرمجاز هم در فولادشهر در حال فعالیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه از ۸۰ مرکز ترک اعتیاد که مجوز بهزیستی دارد، ۴۰ مرکز از آنها تنها پروانه تاسیس دارند و شرایط مورد نظر بهزیستی را ندارد گفت: به تعبیری نیمی از آنها پروانه فعالیت و استانداردهای لازم و شرایط استاندارد برای تمدید را برای ادامه فعالیت ندارد.

وی  افزود: این کمپ‌ها پروانه تاسیس را دریافت کرده و هنوز نسبت به به کارگیری افراد متخصص در این مراکز اقدام نکرده اند.

ناجی با ابراز تاسف از عدم استقبال زنان برای درمان گفت: در ۳ مرکزی که در ترک اعتیاد زنان در حال فعالیت هستند تعداد مراجعات به دلیل دیدگاه های اجتماعی و عدم حمایت های خانواده و جامعه از آنها بسیار کم است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر عدم وجود اهرم‌های خانوادگی یا اجتماعی در ترغیب زنان برای درمان یادآور شد: تنها چیزی حدود ۶۰۰ نفر از زنان در سال به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند و از آنجا که اوج مصرف و بازگشت دوباره در اینها زیاد است ممکن است یک فرد برای چند بار به کمپ مراجعه کرده باشد.

ناجی با بیان اینکه تنها ۱۵ درصد از معتادان بهبود یافته پس از ترک اعتیاد،  پاک می‌مانند، گفت: در بهترین روش‌های درمانی در فاصله یکسال بعد از ترخیص از مرکز تنها ۱۵ درصد احتمال پاک بودن دارند و ۸۵ درصد معتادان دوباره به مصرف مواد برمی‌گردند.

وی با تاکید بر لزوم وجود شرایط فردی برای پاک ماندن درمان شده‌ها گفت: عدم مصرف و پاک ماندن این درمان‌شده‌ها بستگی به عوامل جنبی فردی بسیاری مانند نداشتن  عضو مصرف‌کننده در خانواده یا مواجه نبودن با بیکاری یا نبودن در معرض آسیب‌های اجتماعی ثانوی دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص بازرسی از این کمپ‌ها اظهار کرد: نظارت بر این کمپ‌ها بصورت چند دستگاهی است و تیمی متشکل از نیروی انتظامی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری در بازرسی از آنها دخیل هستند که بطور متوسط هر ۶ ماه یکبار این مراکز مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۱۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ۶ مرکز در البرز خدمات رایگان تخصصی سلامت روان به شهروندان ارایه می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ار کرج، ‌مجید نیک‌نژاد صبح امروز در حاشیه بازدید از  مراکز ارائه دهنده تخصصی سلامت روان یا همان مراکز " سراج " در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان البرز 6 مرکز تخصصی سلامت روان به اختصار "سراج " وجود دارد که به بیمارانی که از سطوح پایین تر برای درمان های تخصصی سلامت روان و پیگیری های مداوم بعد از ترخیص ارجاع شده اند ، به صورت رایگان خدمات تخصصی ارائه می کند. وی افزود: درمان های تخصصی سلامت روان گاها طولانی مدت و با هزینه های بالا انجام می شود اما مراکز سراج که دو مرکز در کرج و چهار مرکز دیگر در شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد، فردیس و اشتهارد  راه‌اندازی شده‌اند  که با حضور روانپزشک ، روانشناس و یک مددکار اجتماعی این خدمات را ارائه می دهند و برای بیمارانی که امکان مراجعه حضوری ندارند درمان در منزل و پیگیری تلفنی انجام می‌شود.

وی افزود: بیمارانی که از مراکز بهداشتی، بهزیستی، مدارس و دیگر سازمان‌ها ... به این مراکز ارجاع داده می‌شوند بیمارانی هستند که از اختلالات شدید روان یا افکار پرخطری مانند خودکشی و ... رنج می برند و علاوه بر درمان و پیشگیری از عود مجدد بیماری، ، خانواده های این بیماران نیز آموزش های لازم را دریافت می‌کنند.

وی یکی از نقاط قوت مراکز سراج را حضور مددکار اجتماعی دانست و تصریح کرد: مددکار فعال در این مراکز با ارتباطی که با دستگاه های مربوطه ایجاد می کند آسیب های اجتماعی مراجعین مثل فقر، بیکاری ، بی سوادی و ...بررسی و  پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تخریب ۸۰ درصد مدارس غزه و تبدیل آن به بازداشتگاه و مرکز شکنجه
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • یک مرکز معاینه فنی سنگین در پایانه شرق ایجاد می شود
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • واگذاری راهبری پنج مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی