Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:54:38 GMT

تمکین سران عرب از تصمیم ترامپ - حمید کریم نیا

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۰۳۶۰۳

تمکین سران عرب از تصمیم ترامپ - حمید کریم نیا

تهران - ایرنا - باگذشت حدود یک ماه از اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر شناسائی قدس به عنوان پایتخت جدید رژیم صهیونیستی، بنابر اعلام خبرگزاری ها تاکنون هیچ کشور عربی یا اسلامی حتی سفیر خود را به عنوان اعتراض و یا مشورت از واشنگتن فرا نخوانده است.

البته واکنش هایی در قالب تظاهرات و اعلام مواضع از سوی مردم چند کشور اسلامی و یا غیراسلامی در مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ بعمل آمد؛ حتی بنا به درخواست نماینده مصر در شورای امنیت سازمان ملل و تائید اکثریت اعضای آن با تدوین قطعنامه ای اعلام موضع شد که البته آن هم با وتوی آمریکا روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همین اتفاق در مجمع عمومی این سازمان مطرح شد و با اکثریت اعضا به تصویب رسید، امّا ایا این مصوبه مجمع عمومی نتایجی عملی برای فلسطینیان خواهد داشت؟ البته باز خورد این محکومیت طی یک فرایند بسیار پیچیده و بلند مدت طی خواهد شد که در نهایت تاثیر ملموس و تعیین کننده ای هم نخواهد داشت.
در این مدت سرزمین های اشغالی همچون گذشته همچنان شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی بوده و کشورهای جهان همه فقط تماشاچی اقدامات رژیم صهیونیستی بوده اند.
آمریکائیها برای مطرح کردن و شناسایی پایتخت رژیم اسرائیل در این مقطع پیش بینی های لازم را در رابطه با واکنش های مقطعی و نه چندان تعیین کننده کشورهای منطقه و غیر منطقه ای کرده بودند، از اینکه این واکنش ها در چه سطحی روی خواهد داد.
دونالد ترامپ با توجه به موقعیت کنونی و وضعیت خاورمیانه یکی از وعده های انتخاباتی خود را انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اعلام کرده بود.
شرایط اعلام این انتقال بعد از 18 سال که تصویب آن در کنگره آمریکا می گذشت از نظر کارشناسان تا حدی مهیا بود تا جنبه عملی به خود بگیرد؛ واشنگتن در این مدت روند اجرایی سیاست های حمایتی خود از رژیم صهیونیستی را با فرصت شناسی و بدون تعجیل ادامه داده است.
اکنون نیز با اعلام این خبر با توجه به حساسیت آن قرار نیست که این انتقال به فوریت صورت گیرد، بلکه طی دو سال آینده روند انتقال سفارت آمریکا به قدس انجام خواهد شد، لذا این کار طرح با یک برنامه حساب شده دنبال می شود.
متاسفانه دونالد ترامپ به موازات این اقدام در جریان رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که کمک به کشورهایی که علیه آمریکا رای داده اند از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز قطع خواهد کرد؛ وی همچنین پاکستان را تهدید کرد که به دلیل اینکه پاکستانی ها سیاست دوگانه بازی در قبال حمایت از تروریسم داشته اند، اعمال خواهد کرد.
اما سئوال اینست که آیا ترامپ بدون توجه به شرایط منطقه چنین تصمیاتی را اتخاذ می کند و یا همانگونه که اشاره شد وضعیت منطقه به نحوی مساعد برای تصمیمات حادّ استراتژیک است؟.
واقعیات جاری نشان می دهد که اجرائی کردن این سیاست چندان با پیش بینی های قبلی آنان فاصله نداشته است. شرایط جاری در تمامی کشورهای منطقه به قدری بغرنج و نامساعد است که تقریبا چیزی جلودار تصمیمات یکطرفه آمریکایی ها نیست.
در این میان تنها یک عامل می تواند بر نظر سیاستمداران و استراتژیست های آمریکائی تاثیر بگذارد و آن سیّال بودن وضعیت و شرایط ناثبات منطقه و البته توانائیهای بالقوه ایران در شرایط قبل و بعد از برجام است.
این شرایط تنها عامل تاثیر گذار در روند تصمیمات آمریکایی ها خواهد بود. به عبارت دیگر سیّال بودن و ناامنی نه به عنوان یک امتیاز، بلکه به عنوان یک عنصر باز دارنده نسبی در روند رو به رشد دخالت ها و احکام مداخله جویانه آمریکائی ها خواهد بود.
عامل ناثباتی نیز در همه کشورهای منطقه ناشی از بحران های پی در پی است که طی چند سال گذشته در کشورهای منطقه روی داده است.
از زمان وزش تغییر در کشورهای عربی و البته به دنبال جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان به این سو این روند ناثبات گرایانه شدت بیشتری نیز یافته و با ظهور تروریسم داعشی و جنگ های هفت ساله در سوریه سیر تخریب موقعیت اقتصادی و نظامی این کشورها روزبه روز بدتر و ضعیف تر شده است.
از جمله، حوادث مختلف در کشورهای عربی نظیر ناآرامی های سیاسی و تروریستی در مصر قبل و بعد از کودتا، رویدادهای تنش زا در عربستان و بحران اقتصادی جاری در این کشور و درگیر شدن نظامی آن در بحران یمن، نابسامی در لیبی بعد از قذافی، از همه بدتر جنگ های ویرانگر در سوریه است که شیرازه نظامی و اقتصادی این کشور را از هم گسسته و پای چندین کشور منطقه ای و غیر منطقه ای نظیر ایران، ترکیه، عربستان و در آنسو، روسیه و آمریکا و حتی اتحادیه اروپا را به میان کشیده است.
عراق نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای مصیبت زده جنگ و خرابی همچنان به بلای دوران پس از داعش گرفتار بوده و هنوز از خستگی ویرانی جنگ های آمریکائیها در آنجا و کشتار و ویرانی بیرون نیامده و سال های سال باید بگذرد تا به وضعیت قبل از این حوادث برسد؛ البته سایر کشورهای منطقه نیز وضعیتی بهتر از این ویرانی ها ندارند.
غرض مویه کردن برای این شرایط نیست، بلکه تصویر واقعیتی است که اگر بخواهیم به ترسیم دیگر جنبه ها بپردازیم کار به درازا خواهد کشید. در چنین شرایطی است که رژیم صهیونیستی با حمایت های صریح آمریکا دست درازی علنی می کند و بدون هیچ پروایی و بر خلاف عرف بین المللی و بدون توجه به نظر جهانیان هرگونه مصوبه ای در درون کابینه دولت افراطی خود را به منزله سندی معتبر برای اجرای سیاست های تجاوزکارانه خود، نظیر خانه سازی در مناطق اشغالی را به مرحله اجرا می گذارد.
در این سو جمهوری اسلامی ایران از بدو ظهور خود پرچم اتحاد و مبارزه مشترک را علیه این رژیم برآورده و در شرایطی که هنوز منطقه دچار آسیب های مذکور نشده بود با گذر از جنگی ناخواسته می توانست با کمک دیگر دولت های مدعی عربی شرایطی غیر از چیزی که هست را ایجاد نماید، اما عواملی باز دارنده از جمله خود کشورهای مدعی عرب مانع شدند.
به این ترتیب می توان اذعان داشت که رویکرد ایدالی و نگاه غیر واقع بینانه نسبت به توان و ظرفیت این کشورها مانع از تحقق این روند شد. به عبارتی اگر جمهوری اسلامی ایران با گام هایی کوتاه تر و نگاهی واقع بینانه تر نسبت به کنش های سیاسی در حکومت های عربی چه در طول جنگ و چه پس از آن داشت، در آن صورت می توانست گام هایی آهسته و پیوسته بردارد، و این انتظار را می توانست بر افکار عمومی مردم کشورها ایجاد کند مبنی بر اینکه همه کشورها در مقابل زورگویی های غیرموجّه آمریکا مسئول هستند.
اگر شناخت واقعی از ماهیت کشورهای عربی وجود داشت در این صورت این کشورها نمی بایست در قبال مواضع ایران بجای استقبال از آن به سوی اتحاد با رژیم اسرائیل و علیه ایران موضع بگیرند؛ این واقعیتی است که پیش روی ایران قرار دارد.
اگر واقعیت ها پذیرفته نشوند در آن صورت به بن بست دچار می شویم و این چیز پنهانی نیست؛ چرا که امروزه همه این حوادث در صحنه جهانی و با وجود رسانه های مختلف و بصورت شفاف در حال اتفاق افتادن است.
جمهوری اسلامی ایران طی سال های متمادی انرژی فراوانی را صرف ائتلاف و اتحّاد استراتژیک با کشورهای اسلامی و بخصوص در منطقه خاورمیانه کرده است. طی این سالها بیشترین اقدامات را برای جنگ علیه تروریسم داعشی و غیرداعشی انجام داده و تلاش هایی را نیز برای صلح در کشورهای درگیر نظیر لبنان، سوریه و عراق بعمل آورده و در این راه خسارتهای سنگینی را برای حمایت از این کشورها متحمل شده است. کشورهای مدعی عرب که در واقع خواستگاه تروریسم در آنجا بوده نه تنها هیچ استقبالی نکردند، بلکه ایران را متهم به حمایت از آشوبی که خود در آن سهیم بودند، نمودند!.
ظرفیت نفاق و فرصت طلبی در این کشورها به حدی است که قدرت های غربی و حتی روسیه نیز بسادگی از آن بهره سیاسی می برند؛ استطاعت این کشورها همین مقدار بوده و صرف انرژی مثبت برایشان بشکلی که با ماهیت کاری و واقعی آنان مطابقت نداشته باشد، مانند چاه ویلی است که صرفا هزینه ای را بر دوش خود تقبل می کند.
در حالیکه ایران خود به عنوان یک قدرت منطقه ای ظرفیت کامل تدافعی اش را بیش از گذشته بالا برده در عین حال از نظر استراتژی حمایتی در منطقه در مقابل کشورهایی قرار دارد که با آن همگام نبوده و بلکه مقابله گری می کنند.
به عبارتی می توان گفت که فقدان استراتژی واقع گرایانه و ضعف دیپلماسی در قبال این کشورها موجب می شود که با عدم شناخت از چگونگی روابط و بدون توجه به این ملاحظات دچار بحرانی در شکل گیری مناسبات صحیح سیاسی و ایجاد یک ثبات لازم امنیتی در روابط منطقه ای شده تا بتواند حریف اسرائیلی را در انزوای سیاسی قرار دهد، چیزی که طی سال های گذشته می رفت که این اتفاق صورت گرفته و عملا منطقه خاورمیانه از وضعیت بحرانی کنونی رهایی یابد.
بطور کل می توان چند عامل را در ایجاد ناثباتی منطقه ای و بهره گیری آمریکا و رژیم صهیونیستی از آن بر شمرد:
1-جنگها و ناآرامی های تخریب گر در منطقه که بر اثر بی احتیاطی ها و در نتیجه نارضایتی های بوجود آمده، ضعف کشورها را در پی داشت.
2-استراتژی تک محوری، به معنی عدم توانایی در هماهنگ سازی کشورهای همسو برای نیل به اهداف تعیین شده؛ از سیاست مقابله با اسرائیل تا برخورد با پدیده تروریسم. (تعیین چارچوبی برای تعریف تروریسم از جمله امور مقدماتی آن است).
3-برخوردهای انفعالی با قدرت های دیگر در قبال جنگ ها علیه تروریسم و سایر بحران های موجود در منطقه خاورمیانه.
4- بسیاری موارد دیگر از اتحاد نامقدسی که بخصوص علیه ایران از قبیل موضع گیری در قبال برجام و یا تحریم های تازه تر و تدوین و در حال شکل گیری است.
شرایط جاری بعد از سال ها وضعیتی را در منطقه ایجاد کرده که آمریکا و رژیم اسرائیل بوجود آورنده آن هستند.
امروزه هیچ معلوم نیست که فرو پاشی تروریست های داعش به معنی پایان عصر خرابکاری های دیگر و تداوم بی ثباتی در خاورمیانه باشد، زیرا از یک طرف تخریب کشورهای اصلی منطقه تقریبا جای دیگری را باقی نگذارده و از سوی دیگر نوع تهدیدات نیز متفاوت شده است.
در این وضعیت است که آمریکایی ها بدون دغدغه از مانع جدّی روند سیاست های تدوین شده سالهای پیش را می خواهند به جلو ببرند.
کریمی نیا، کارشناس وزارت امور خارجه
خاورم/1275
انتشار دهنده: مجید جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت:  جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!