Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@02:55:12 GMT

جشنواره مکان گفت‌و‌گوست

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۰۴۰۴۹

جشنواره مکان گفت‌و‌گوست

«شب دشنه‌های بلند» نمایشی است که ضمن ادای دین به نمایشنامه‌نویسان مطرح و مؤثر ایران از وضعیت فعلی هنری گلایه می‌کند. علی شمس، نویسنده، منتقد و کارگردان این اثر حسادت را محور نمایش خود قرار داده و این خصلت را در جامعه ایران، بویژه جامعه هنری ریشه‌دار دانسته است. شمس تاکنون نمایش «از خدای نامه» را در تئاتر قدیمی واله (valle) رم و تئاتر سالائونو و پرفورمنس «روایت هفت پیکربا هفت دستگاه موسیقی ایرانی» را در سالن فیلارمونیکای رم اجرا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکوه مقیمی

ایران آنلاین / او به همراه جیورجیو باربدیو کورستی، کارگردان  مطرح تئاتر ایتالیا، در یکی از پنل های این دوره از جشنواره حول موضوع «تئاتر معاصر ایتالیا» با هنرمندان علاقه‌مند به گپ و گفت می‌نشیند.

این کارگردان در گفت‌و‌گو با «ایران» از ویژگی‌های جشنواره تئاتر فجر و مقایسه آن با جشنواره‌های جهانی و حواشی این دوره بر سر حذف و انصراف برخی گروه‌های نمایشی سخن می‌گوید.
لزوم برگزاری جشنواره‌ای مثل تئاتر فجر چیست؟

وقتی هر کشوری، شهری یا استانی به برگزاری یک جشنواره استانی، ایالتی، ملی یا بین‌المللی فکر می‌کند دلایل خودش را دارد، مثلاً جشنواره‌هایی مثل «آوینیون» یا «شارل ویل مزیه» فرانسه همه با هدفی شکل گرفته‌اند مثلاً تأثیر فرهنگی و بازسازی فرهنگی پساجنگ. جشنواره هر چقدر بزرگتر باشد شناخت فرهنگی دیگری را افزایش می‌دهد. جشنواره محل ترویج فرهنگ و بستر ارائه یک چهره فرهنگی برای معرفی خویش در جهان است. از آنجا که فرهنگ و اقتصاد دو رکن اساسی هستند این میان جشنواره‌ها نقش خوبی را برای مراودات فرهنگی و اقتصادی بازی می‌کنند. ببینید جشنواره‌های پرستیژ «کن» یا «آوینیون» یا «شارل ویل مزیه» چقدر در تعریف و تحکیم فرانسه در دنیا تأثیر داشته و دارند. به‌عنوان مثال اتفاقی که برای کیانی افتاد چندسال پیش برای من هم افتاد. این مشکل فرهنگی است و ربطی به تئاتر ندارد بلکه به فقر فهم و عدم درک دیگری ما برمی‌گردد.
به‌نظر می رسد گفت‌و‌گو چیزی است که ما در جامعه تئاترمان نداریم... شما این‌طور فکر نمی‌کنید؟
بله. جشنواره مکان گفت‌و‌گوست. من و همکارانم همدیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم، زیبایی را هم نه تنها تأیید نمی‌کنیم بلکه فاقد ارزش زیبایی‌شناسی می‌دانیم. مسأله کلان‌تر از این حرف‌هاست. فکر می‌کنم گفت‌و‌گو در ایران در سطح رقابت خلاصه می‌شود که رقابت‌ها هم همان‌طور که می‌دانیم رقابتی معطوف به روابط برون اجرایی و رانت‌هاست؛ رقابت فرایندی تأثیرپذیر از عوامل فراتر از تئاتر است. گفت‌و‌گو هرچند محدود و الکن و ناقص در جشنواره فجر وجود دارد اما در نهایت به‌عنوان ویترین و تجلی گفت‌و‌گوی هنری ما نیست.
آقای مهندس‌پور در سال 83 بخش جایزه را حذف کرده بود. به نظر شما جایزه چه مقدار اهمیت دارد؟
خیلی موافق حذف بخش جوایز هستم. در دنیا جشنواره مطرحی نداریم که هنوز بر پایه جایزه عمل کند. فرایند از مدافتاده‌ای است. در جشنواره ونیز از دستاورد هنری تقدیر می‌کنند، نه الزاما بر حسب  سن و سال، بلکه براساس فعالیت. یا جشنواره هنر آفریقای جنوبی مدالیوم طلا و نقره دارد که در بخش آف از هنرمندان و استعدادهای جوان تجلیل می‌کند و انتخابگرها هم تماشاگرها هستند نه چند نفر محدود. انتخاب دو، سه نفری انتخاب معیوبی است. اولیویر پی که آوینیون را دارد و خودش از کارگردان‌ها در بخش اصلی دعوت و تولید اثر می‌کند، از کارگردان‌های شاخص که نبوغ و زیبایی شناسی خود را به جهان ثابت کرده‌اند و هرسال اثرشان را تولید می‌کنند؛ بخشی هم هست که بخش استعدادیابی و میدان دادن به آنهاست که با اهدای مدالیوم یا دیپلم می‌تواند همراه باشد. اما اینکه کل جشنواره بر پایه جایزه باشد نوعی کسر‌شأن است، چه کسی این نسبیت را تعیین می‌کند، آیا کار برتر امسال بر اساس نظر داوران سال قبل یا سال بعد هم شانس برگزیده شدن دارد؟ وقتی کیفیت امری بسیار نسبی است، به همان اندازه فکر کردن به جایزه دادن و جایزه گرفتن سخیف است./روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جمال اسدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و رییس ستاد اجرایی استانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، درباره میزبانی استان از جشنواره گفت: یکی از پایه‌های مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه تئاتر ایثار است که هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ اردیبهشت در استان گلستان برگزار می‌شود. همه موضوعات طرح‌شده در نمایش‌های این جشنواره، در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تکریم شهدا و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران است.

وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شاهد تلفیقی از حضور هنرمندان ایثارگر و غیرایثارگر هستیم. در این دوره از جشنواره ۸ گروه نمایش صحنه‌ای و ۱۰ گروه نمایش خیابانی از سراسر کشور در استان گلستان حضور دارند.

اسدی تاکید کرد: برای نخستین بار، این دوره جشنواره علاوه بر میزبانی شهر گرگان، به صورت غیرمتمرکز در دیگر شهرستان‌های استان گلستان نیز برگزار و نمایش‌ها در آن شهرستان‌ها از جمله گنبد، رامیان و بندر گز نیز اجرا می‌شوند. این امر موجب بهره‌مندی و اثرگذاری فرهنگی بیشتر در دیگر نقاط استان می‌شود. ضمنا تدابیری اندیشیده شده که گروه‌های نمایشی در مساجد نیز اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در جدول اجرایی جشنواره کارگاه‌های آموزشی در سراسر استان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان گلستان درباره همراهی سایر نهاد‌های استان در برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، گفت: با عنایت و همراهی استاندار محترم استان جناب آقای دکتر زنگانه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی استان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بالا‌بردن کیفیت اجرایی جشنواره همراهی و همکاری دارند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی، از ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!