Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@06:15:33 GMT

دبیر جشنواره «قلم زرین» معرفی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۰۵۲۶۷

دبیر جشنواره «قلم زرین» معرفی شد

در آخرین جلسه هیئت‌مدیره انجمن قلم ایران، وجیهه سامانی (نویسنده) به عنوان دبیر شانزدهمین دوره جشنواره «قلم زرین» انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، انجمن قلم در معرفی دبیر شانزدهمین دوره جشنواره «قلم زرین» نوشته است: وجیهه سامانی متولد ١٣۵۵ در تهران و دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی است.

نویسندگی را به صورت غیرحرفه‌ای از دوران ابتدایی و همکاری با مجله کیهان بچه‌ها شروع کرد و بعد از آن با مجله سروش نوجوان و به عنوان خبرنگار افتخاری ادامه کار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ٧٢ از طرف این مجله به عنوان داور نوجوان انتخاب کتاب سال سروش نوجوان برگزیده شد.
در سال‌های نوجوانی و در کنار همکاری و نوشتن برای سروش نوجوان، آموزش نویسندگی را به صورت حرفه‌ای با شرکت در کارگاه‌های آموزش داستان زنده‌یاد سیروس طاهباز، و آموزش غیرحضوری پیک قصه‌نویسی حوزه هنری زیر نظر مهدی حجوانی دنبال کرد.

اولین مجموعه داستان این نویسنده سال ٨٠ توسط انتشارات نیستان و زیر نظر سیدمهدی شجاعی، با نام «گزیده ادبیات معاصر» به چاپ رسید.
بعد از آن اولین رمانش با عنوان «پلهای شکسته» برگزیده دفتر هنر و ادبیات ایثار شد.

وجیهه سامانی در دهه ۸۰ با قلم زدن در بخش‌های داستان، مقاله و نقد ادبی در نشریات فعالیت داشت. تا جایی که در سال ٨۵ به عنوان برگزیده «جشنواره مطبوعات وزارت ارشاد» در بخش مقاله ادبی معرفی شد.

اثر دیگر این نویسنده با عنوان «عروس آسمان» که توسط نشر شاهد به چاپ رسیده است، در سال ٨٨ برگزیده جایزه شهید حبیب غنی‌پور شد.

عمده آثار این نویسنده در بخش بزرگسال است اما از مجموع ۱۱ اثری که تا به حال به صورت مستقل به چاپ رسانده، یک رمان و یک داستان بلند در ژانر نوجوان هم به چشم می‌خورد که هر دو این آثار، جوایز ادبی جشنواره‌های مختلفی را کسب کرده‌اند: رمان «آن مرد با باران می‌آید» سال ٩١ برگزیده جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری شد و داستان بلند «بادبادک‌ها»ی او برگزیده مسابقه داستان‌نویسی انتشارات علمی فرهنگی است که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم از آن تقدیر شده است.

وجیهه سامانی به مدت سه سال در صداوسیما و به عنوان کارشناس واحد اقتباس ادبی سیما فیلم مشغول به کار بوده است.

از دیگر مسئولیت‌های اجرایی این نویسنده می‌توان اشاره کرد به:
داوری جشنواره‌های داستانی مختلف از جمله «قلم زرین» سال ٩١، «یوسف» سال ٩٣، «ققنوس» سال ٩۵، «جوشن» سال ٩۶، جشنواره ادبیات بسیج هنرمندان سال ٩۵، و سه دوره داور جشنواره ادبیات بسیج دانشجویی.

همچنین کارشناسی کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارشناسی داستان و رمان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کارشناسی واحد اقتباس ادبی سیمافیلم، کارشناسی آثار مشاهیر انجمن قلم، همکاری با نشریات و سایت‌های مختلف، عضویت در شورای سیاستگذاری بنیاد حفظ آثار و برگزاری کارگاه‌های آموزشی داستان در تهران و شهرهای دیگر در کارنامه کاری این نویسنده به چشم می‌خورد.

از آثار وجیهه سامانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•خواب باران، انتشارات کتابستان، چاپ دوم
•آن مرد با باران می‌آید؛ انتشارات کتابستان، چاپ دوم
•بادبادکها؛ انتشارات علمی فرهنگی
•عروس آسمان؛ نشر شاهد، چاپ سوم
•تو را من چشم در راهم؛ نشر تکا، چاپ سوم
•گزیده ادبیات معاصر؛ انتشارات نیستان

جشنواره قلم زرین که با این انتخاب، شانزدهمین دوره خود را آغاز می‌کند همه‌ساله در ۱۴ تیرماه (روز ملی قلم) برگزار می‌شود و در پنج رشته داستان (بزرگسال و کودک و نوجوان)، پژوهش و نقد ادبی و شعر (بزرگسال و کودک و نوجوان)، برگزیدگان خود را معرفی می‌کند و مورد تقدیر قرار می‌دهد.

برخی از دبیران دوره‌های پیشین این جشنواره عبارت‌اند از: رضا اسماعیلی، راضیه تجار، احمد شاکری، رضا رسولی، علی‌اکبر والایی، کامران پارسی‌نژاد، محمدرضا اصلانی و یوسف قوجق.

دبیر جشنواره به عنوان نخستین کار، داور و سرداوران مورد نظر خود برای هر یک از بخش‌های پنج‌گانه فوق را به هیئت‌مدیره انجمن قلم معرفی می‌کند تا پس از تایید به کار مشغول شوند. این داوران می‌توانند از میان اعضای انجمن یا خارج آن باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۵۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه، افزود: در این نمایشگاه ۹۵ غرفه از ۱۵ استان شامل زنجان، تهران، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، قزوین، گیلان، کردستان، فارس، کرمانشاه، البزر، یزد، خراسان رضوی، لرستان و خوزستان برپا شده است.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،سید رضا قندیلی، مهمترین هدف برگزاری جشنواره ملی اقوام را معرفی و بیان اصالت‌های اقوام ایرانی، تقویت و معرفی هویت ایرانی و اسلامی، تقویت همگرایی ملی و معرفی توانمندی‌های اقوام ایرانی ذکر کرد.

وی اضافه کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌های موجب می‌شود تا به پیشینه و تاریخ غنی و مؤثر کشورمان برگردیم و فرهنگ و هویت خودمان را در میان نسل جوان تقویت کنیم.

این مسوول با بیان اینکه این نمایشگاه در زنجان به مدت ۶ روز برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی از امروز تا ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان زنجان برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.


دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • اختتامیه دومین جشنواره نوجوان و جوان برتر ساوجبلاغ برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی
  • نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • معرفی فینالیست‌های والتر اسکات ۲۰۲۴
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است