Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز،

 دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار از 33 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه 96 به 23 هزار میلیارد تومان تقلیل داده است. این بدان معنا خواهد بود که از حدود 75 میلیون نفر یارانه‌بگیر، بالغ بر 30 تا 35 میلیون نفر مشمول یارانه نقدی نخواهند بود. به تعبیری دیگر از جمعیت موجود، هدف‌گذاری دولت در شرایط کنونی پرداخت یارانه به شکل نقدی و غیرنقدی برای حدود 41 میلیون نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر کمیسیون تلفیق بودجه مشغول بررسی مواد لایحه بودجه بوده و روز گذشته اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند که با پیشنهاد و پافشاری دولت با این موضوع موافقت کنند.

* جدول تبصره 14 قانون بودجه 96

* حذف یارانه ثروتمندان در سه ماه اول سال آینده

بر این اساس نمایندگان با جدول پیشنهاد‌ی تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند.

در بخشی از این تبصره پیشنهاد شده: دولت موظف است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد طی سه ماه اول ۹۷ به صورت تدریجی اقدام کند.

* خود انصرافی از یارانه کلید می‌خورد

همچنین در ادامه راه برای انصراف داوطلبانه پیش بینی شده است: افرادی که تمایل به بررسی تراکنش‌های مالی خود و آزمون وسع دولت ندارند، می‌توانند از دریافت یارانه انصراف دهند.

نمایندگان مصوب کردند: در صورتی‌ که پس از حذف یارانه خانوار، افراد نسبت به حذف معترض باشند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف یک ماه موضوع را بررسی و در صورت استحقاق یارانه آنها وصل می‌شود.

*جدول تبصره 14 لایحه بودجه سال 97

* دسترسی به تراکنش‌های بانکی و مالی برای دولت میسر شد!

آنچه تاکنون رقم خورده است، فارغ از آنکه احتمال دارد در روزهای آتی مفاد آن در صحن علنی مجلس تغییر کند، آن است که برای اولین بار به دولت اجازه دسترسی به تراکنش‌های مالی را به‌منظور حذف یارانه پردرآمدها و غیرنیازمندان داده شده است. یعنی تمامی دارندگان این اطلاعات باید به قانون تمکین کرده و دولت را در این راستا یاری دهند. قاعدتا دولت به عنوان حاکمیت و اجرای قانون نیازمند چنین دسترسی نبوده و برای اعمال آن احتیاجی ندارد.

پیشتر نیز مسئولان وزارت رفاه تنها راه حذف ثروتمندان از مسیر بررسی و کنترل حساب‌های بانکی میگذرد.

* تعیین آزمون وسع برای یارانه بگیران

همچنین نکته دیگر تعیین آزمون وسع برای یارانه‌بگیران است که ابهامات فراوان دارد و سیاست‌گذار مراد از این موضوع را به‌وضوح توضیح نداده و همچنان سربسته است. احتمالاً آزمون وسع بر اساس میزان حقوق افراد در نظر گرفته شود؛ چراکه بررسی و حذف افراد براساس میزان حقوق مطرح بودو ارقام 3 تا 5 میلیون تومان از سوی کارشناسان در رسانه‌ها به‌منظور مرز میان یارانه‌بگیران و غیرمشمولان منعکس شده بود.

به گزارش فارس، سال‌های گذشته برای پرداخت یارانه نقدی، دولت در ردیف‌های عمومی بودجه منابعی پیش‌بینی کرده بود که در مواقع اضطرار و هنگام پرداخت یارانه از آن بهره‌مند می‌شد. این منابع برای برخی از سال‌ها 11 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

* یارانه نقدی سال آینده از بودجه اعتباری نمی‌گیرد

اما نکته تبصره 14 لایحه بودجه سال 97 این است که از محل ردیف‌های عمومی بودجه، منابعی مفروض نشده، بنابراین دولت حداکثر تا 20 درصد مصارف جدول تبصره 14 را می‌تواند جابه‌جا کند. این بدان معناست که مسئولان باید طبق پیشنهاد کمیسیون تلفیق در سه ماهه اول وضعیت یارانه‌بگیران را روشن کند، زیرا هرچه این کار به تعویق بیفتد، به معنای کسری درآمدهای تبصره 14 تلقی شده و از مأموریت‌های دیگر بازخواهد ماند.

طبق پیش‌بینی‌ها بودجه 97 تا اوایل اسفندماه سال جاری به قانون تبدیل شده و به دولت ابلاغ می‌شود. در صورت عدم تغییر این تبصره، فرصت یک‌ماهه برای تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی وجود دارد و از سال آینده روند حذف تدریجی در مدت مذکور عملیاتی می‌شود.

* دو مدل اجرایی حذف یارانه بگیران

دو رویکرد نسبت به پالایش یارانه‌بگیران وجود دارد،‌ اول آنکه مانند شرایط گذشته با آزمون و خطا، یارانه پردرآمدها حذف شود یا آنکه با شناسایی دهک‌های پایین، شامل مشمولان نهادهای حمایتی و اقشار خاص مابقی افراد که در شمول این دایره تعریف نمی‌شوند، حذف خواهند شد. این رویکرد شیوه پیشنهادی دولت برای سال 97 است که بارها نقل شده و جزئیات آن نیز موجود است. جزئیات این شیوه نشان می‌دهد حدود 41 میلیون نفر با رقم 23 هزار میلیارد تومان می توانند یارانه دریافت کنند.

* گروه‌های مشمول دریافت یارانه نقدی در سال ۹۷

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۵۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری در قم شناسایی شد

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم گفت: یکی از اقدامات سازمان، محاسبه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر قم بود که در این زمینه ۵۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شد.

علی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم در خصوص عملکرد سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ بودجه سازمان ۷۰۰ میلیارد تومان بود که باید به عنوان درآمد نقدی و غیر نقدی برای شهرداری تأمین می‌شد.

وی افزود: این بودجه با رشد ۱۴۰ درصد محقق شد، یعنی نزدیک به ۱,۳۰۰ میلیارد تومان که دوبرابر بودجه تعیین شده بود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم خاطرنشان کرد: این مبلغ شامل ۴ قرارداد مشارکتی بود که در پردیسان بسته شد، همچنین بخشی از قراردادهایی که سال ۱۴۰۱ قسمتی از ثبت مالی‌شان مانده بود در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

رمضانی ادامه داد: بخشی از ثبت مالی قرارداد بسط شرقی در سال ۱۴۰۱ انجام و مابقی‌اش در ۱۴۰۲ انجام شد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان برای سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: برای ۱۴۰۳ عدد بودجه ۱,۵۰۰ میلیارد تومان درآمد است و باید شش هزار میلیارد تومان قرارداد بسته شود تا سهم شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد باشد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم تصریح کرد: سال گذشته یکی از مهم‌ترین اقدامات شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کل شهر بود، در این زمینه حدود ۵۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری تعریف شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۱۴۰۴ این فرصت‌ها اطلاع‌رسانی شود.

رمضانی با بیان اینکه فرصت‌های بررسی شده مرتبط با تمام وظایف شهرداری است، گفت: ایجاد شهرک تخصصی مدیریت پسماند، ایجاد نیروگاه‌های خورشید در بوستان‌ها، ایجاد شهربازی، سرمایه‌گذاری در حوزه انبارداری و مسائل لجستیک از جمله فرصت‌های شناسایی شده است.

وی با اشاره به طراحی مجتمع‌های تخصصی صنوف با استفاده از ظرفیت‌های موجود شهر، افزود: مکان‌یابی برای مجتمع تخصصی لوازم یدکی و مجتمع تخصصی صنف کالاهای الکترونیکی و روشنایی صورت گرفته است، همچنین به دنبال احداث یک میدان فروش مواد پروتئینی در مکان مناسب هستیم.

کد خبر 750017

دیگر خبرها

  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار/ فرصت یک ماهه برای متناسب سازی محیط
  • ۵۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری در قم شناسایی شد
  • تعیین فرصت ۶ ماهه برای پرداخت حق سهم شهرداری از اراضی الحاقی
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • اعتبار بن دانشجویی نمایشگاه کتاب افزایش پیدا کرد/ امضای قرارداد با شرکت پُست
  • علت تخلیه نشدن آب و نشتی ماشین لباسشویی