Web Analytics Made Easy - Statcounter

 قاضی‌مرادی در این کتاب خوانشی انتقادی از سه جلد کتاب طباطبایی تحت‌عنوان کلی «تأملی درباره ایران» ارائه می‌دهد. این کتاب‌ها عبارتند از: «دیباچه‌ای بر نظریه انحطاط ایران»، «مکتب تبریز»، و «نظریه حکومت قانون در ایران». پیش از این، قاضی‌مرادی نقدی بر کتاب نخست این مجموعه را تحت‌عنوان «تأملی بر عقب‌ماندگی ما» منتشر کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در کتاب «تأملات ابزاری» بیشتر به دو کتاب بعدی توجه دارد.

قاضی‌مرادی در پیش‌گفتار کتاب می‌نویسد هدفش نه نقد آرای طباطبایی در این دو کتاب بلکه طرح مباحثه‌ای با مخاطبان آثار اوست با واسطه خوانشی انتقادی از این دو کتاب. او چنین مباحثه و خوانشی را از این رو ضروری می‌داند که به نظر او طباطبایی با این سه کتاب اخیر خود پروژه‌ای را در پیش گرفته است.

کتاب از دو بخش تشکیل شده است، عاملان سیاسی و مؤلفه‌های ساختار فکری در پروژه طباطبایی. از نظر قاضی‌مرادی عاملان سیاسی در دو جلد آخر مجموعه «تأملی درباره ایران» که به تحولات عصر مشروطه اختصاص داده شده سه گروه روشنفکران تجددخواه، دولت‌مردان مصلح و رجال اصلاح‌طلب و به علاوه، روحانیت مشروطه‌خواه هستند. از نظر او وجه مهم پروژه طباطبایی در برخورد با این عاملان سیاسی ادعانامه‌نویسی علیه روشنفکران تجددخواه و ادعانامه‌نویسی به نفع دو گروه عاملان دیگر است. قاضی‌مرادی از میان این عاملان سیاسی به نظرات طباطبایی درباره ملکم خان، عباس میرزا، ابوالقاسم قائم‌مقام، امیرکبیر، مجدالملک و میرزا محمدحسین نائینی پرداخته و آنها را نقد می‌کند.

به علاوه، از نظر او، پروژه طباطبایی مؤلفه‌هایی دارد که ساختار فکری آن را مشخص می‌کند. او به دو مؤلفه نخبه‌گرایی و دولت‌گرایی در آرای متأخر طباطبایی می‌پردازد. در نخبه‌گرایی به موضوع روزنامه‌های عصر مشروطه و انجمن‌های مشروطه‌خواه توجه نشان می‌دهد. از نظر او طباطبایی اساساً به روزنامه‌های دوره مشروطه توجه نشان نداده و انجمن‌های مشروطه‌خواه را طرد می‌کند و اینها به معنای نخبه‌گرایی در پروژه او هستند.

در مؤلفه دولت‌گرایی به بحث از اندیشه سیاسی ایرانشهری، سنجش فعالیت‌های عباس میرزا از نظر طباطبایی و مخالفت او با نهادهای جامعه مدنی پرداخته و نشان می‌دهد که نظرات طباطبایی درباره این موضوعات، دولت‌گرایانه است.

قاضی‌مرادی در بخش پایانی _سخن آخر_ برخی از نظرات کلی طباطبایی را در مورد انقلاب مشروطه و پیامدهای آن، به علاوه ضرورت بازنویسی تاریخ مشروطه که از نظر طباطبایی باید مبتنی بر تاریخ حقوق بر بستر تبدیل قانون شرع یا سنت قدمایی فقه به نظام حقوقی جدید باشد نقد می‌کند.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، این کتاب به زندگی یکی از روحانیون فرمانده در سالهای دفاع مقدس می پردازد و نقش روحانیت را در مدیریت های جهادی جنگ تحمیلی نشان می دهد. در این کتاب درباره چگونگی شکل‌گیری تیپ ۸۳ امام صادق (ع) به خوبی بحث شده است.

مهدی سربازی گزارش می دهد : 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • ◄ مشارکت مردم و ابتکار بخش خصوصی/ نگاهی به پروژه لوکوموتیو GT22
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • جنجال ایکس در هند
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد