Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرزاد جهان‌بین عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در ابتدا با اشاره به تعریف خبر خوب گفت: خبر خوب خبری است که واقعی باشد، به این معنا که امیدواری واهی یا یأس ایجاد نکند، بلکه آنچه که واقعیت است و همه واقعیت را به مخاطب منعکس کند.

وی با جدا دانستن واقعیت از فرا واقعیت افزود: فرا واقعیت را که ژان بودریار مطرح می‌کند به این معنا است که واقعیت وجود ندارد و شما به نحوی آن را منتشر و منعکس می‌کنید که به عنوان واقعیت به جامعه مخاطب خود القا می‌کنید کاری که متأسفانه عمدتاً رسانه‌ها انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهان‌بین با تأکید بر اینکه خبر خوب خبری است که واقعی باشد و همه واقعیت را بیان کند، خاطرنشان کرد: شاید در خبر نشود آن را به کار برد، اما در مجموع خبر باید ضعف‌ها، قوت‌ها، فرصت‌ها و آسیب‌ها را با هم بیان کند، اینکه به صورت مستمر خوب‌ها و قوت‌ها بیان شود، بدون اینکه به ضعف‌ها اشاره شود به همان اندازه مذموم است به صورت مستمر ضعفها گفته شود. در صورت بیان مستمر قوت ها همه فکر کنند همه چیز خوب است و نیازی به تغییر و اصلاح نیست.

وی ادامه داد: یا اینکه ضعف‌ها و کاستی‌ها را مطرح کنیم، هر چند هم واقعیت داشته باشد،‌به گونه‌ای که تنها یک بخش از برجسته شود، مطلوب نیست و موجب ایجاد یأس می‌شود به طور مثال افرادی که به طور مدام بخش حوادث روزنامه‌ را می‌خوانند، هر لحظه احساس می‌کنند تهدیدی متوجه‌شان است.  پس می‌تواند در شکل‌گیری رویکرد ما مؤثر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به وجود چهار قوه در وجود انسان ابراز داشت: باید تلاش کنیم قوه عاقله را در مخاطبان افزایش دهیم، قوه وهمیه خوب می‌تواند جزئیات را ببیند و درک کند، پس هر کس وهمیه قوی دارد، توجه‌اش به جزئیات بیش‌تر می‌شود، اما این جزئیات را در نقشه کلان نمی‌تواند ببینند، اما کار قوه عقلیه ادراک کلیات و ادراک آن نقشه کلان است.

وی افزود: امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه‌شان دارند که روزی پیش می‌آید که یک روحانی برخی  جزئیات و ضعف‌ها را بیان می‌کند و بر اساس آن کل جمهوری اسلامی را می‌خواهد تحت تأثیر قرار دهد، در حالی که اگر نگاه کلانی می‌داشت می‌توانست جایگاه جمهوری اسلامی را در مجموعه ببیند و بتواند تحلیل جامعی داشته باشد.

جهان‌بین با بیان اینکه امیدواری در جامعه ما بسیار زیاد است، گفت: متأسفانه در همین اغتشاش اخیری که ایجاد شد، تحلیل‌ها در این خصوص مختلف است، اما در بخش مردمی آن که در ایجادش همه مقصر و مؤثر هستند،برخی مدام فضای جامعه را تیره و تار نشان می‌دهند و در صور ناامیدی می‌دمند، این عوامل باعث شد آستانه تحمل مردم کم‌تر شود، در حالی که برای حل برخی از آن‌ها نیاز به زمان بیشتری است.

وی ادامه داد:‌ وقتی آستانه تحمل مردم کم شد،‌ همه دنبال راهکارهای کوتاه مدت یا دنبال یک معجزه می‌گردند، به نظر بنده این گونه مسائل بسیار ضرر می‌زند، متأسفانه امروزه هر کس تندتر، بی‌پرواتر و تنش‌زاتر سخن بگوید، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، پویش خبر خوب با هدف گفتمان‌سازی و ترویج اخبار امیدوارکننده از روز پنج‌شنبه آغاز به کار کرده است و بعد از همایش روز 26 دی ماه به صورت عملیاتی به مرحله اجرا می‌رسد.

در این همایش بسیاری از نهادهای اجرایی و علمی و تحقیقاتی همچنین تعدادی از رسانه‌های سراسری با پیوستن به پویش خبر خوب در ترویج این اصل مهم رسانه‌ای همکاری خواهند کرد.


انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۸۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیسیون ماده ۵ استان همدان به ریاست علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مربوطه برگزار شد.

استاندار همدان در این نشست اعلام کرد: محدوده بازآفرینی ۹ شهر شامل مراکز شهرستان‌ها، از جمله همدان، ملایر، اسدآباد، تویسرکان، نهاوند، رزن، کبودراهنگ، بهار و فامنین در سال ۹۵ مصوب شده بود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: در سال گذشته محدوده‌های بازآفرینی سه شهر لالجین، گیان و قهاوند مصوب شد و امروز نیز محدوده ۲۰ شهر دیگر به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: محدوده‌های بازآفرینی شهرهای نهاوند و بهار مورد بازنگری قرار گرفت و برای شهرهای جورقان، مریانج، ازندریان، سامن، جوکار، زنگنه، اسلامشهر آق‌گل، فیروزان، برزول، آجین، پالیز، سرکان، فرسفج، صالح آباد، مهاجران، شیرین سو، گل‌تپه، قروه درگزین، کرفس و دمق مورد موافقت نیز قرار گرفت.

قاسمی‌فرزاد گفت: با ضوابط تشویقی کالبدی بافت‌های ناکارآمد شهرهای لالجین، قهاوند، جورقان، مریانج، ازندریان، سامن، جوکار، زنگنه، اسلامشهر آق‌گل، فیروزان، برزول، آجین، پالیز، سرکان، فرسفج، صالح‌آباد، مهاجران، شیرین‌سو، گل‌تپه، قروه درگزین، کرفس، دمق و کبودراهنگ موافقت شد.

کد خبر 6095966

دیگر خبرها

  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • انعکاس صدای انتخابات در رادیو
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد
  • حضور پاکدامن و رهبری در جدول ٦٤ نفره