Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مصطفی نعمتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ با بیان اینکه شهرداری برای بازسازی و بهسازی آثار ملی هزینه های فراوانی را صرف کرده است افزود:این شهرداری برای  احیاء و بهسازی و بازسازی آثار میراثی، چون خانه توکلی، خانه داروغه و ... در محدوده طرح اطراف حرم مطهر رضوی  هزینه‌های فراوانی را صرف کرده است


وی گفت:در آخرین اصلاحات انجام شده در طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۸۷، تمامی آثار میراثی موجود در بافت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شناسایی و معرفی شده و شهرداری با همکاری و مساعدت کلیه این آثار را در طرح لحاظ و اصلاحات طرح با درنظر گرفتن این آثار تصویب و اجرایی شد و این طرح به تأیید و امضای سازمان مذکور نیز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  شهردار منطقه ثامن افزود: لیکن در سال ۱۳۹۴ و درست در زمانی که این شهرداری در آستانه افتتاح بلوار شارستان رضوی حد فاصل خیابان نواب صفوی تا خیابان هفده شهریور قرار داشت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، بر خلاف توافقات قبلی و طرح مصوب، اقدام به ثبت مسجد صاحب الزمان در فهرست آثار ملی نمود.   نعمتی گفت: با توجه به قوانین و مقررات مختلف از جمله قانون حفظ آثار ملی، قانون ثبت آثار ملی و ... مسجد مذکور فاقد هر گونه شاخصه میراثی و شرایط لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی بوده و ثبت آن مغایر با قوانین بوده است.   وی افزود:این اقدام خلاف قانون و ثبت مسجدی که در ابتدای بلوار شارستان رضوی و در مسیر راست گرد آن قرار داشت، بهره برداری از این بلوار که نقش کلیدی و حیاتی در کاهش بار ترافیکی محدوده اطراف حرم مطهر رضوی و سهولت دسترسی زائران و مجاوران عزیز این مضجع شریف دارد را با مشکل مواجه ساخته و ده‌ها میلیارد تومان هزینه صورت گرفته بابت احداث این بلوار را بی اثر کرد.
شهردار منطقه ثامن گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال ۱۳۸۴ نیز اقدام به ثبت ملکی موسوم به خانه امیری در فهرست آثار ملی نمود و به دلیل قرار داشتن این ملک هم در مسیر بلوار شارستان رضوی، شهرداری مجبور شد با صرف هزینه چند میلیاردی اقدام به جابه جایی مسیر بلوار نماید.   نعمتی افزود:اما در مورد مسجد صاحب الزمان، به دلیل تکمیل عملیات ساخت بلوار، به هیچ عنوان امکان جابه جایی و تغییر آن وجود نداشته و ندارد.
وی گفت: این شهرداری بدون هر گونه حاشیه سازی، دعوی ابطال ثبت اثر را در مراجع قضایی طرح کرده و سعی در احقاق حقوق عمومی از طریق قانون نمود و تعیین تکلیف این موضوع به مراجع ذیصلاح سپرده شد.   شهردار منطقه ثامن افزود: دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر استان خراسان رضوی، با بررسی‌های دقیق حقوقی و فنی و با اخذ نظر هیأت پنج نفره کارشناسان رسمی دادگستری –که عمر ساختمان مسجد را حداکثر هفتاد سال اعلام نمودند - ثبت خلاف قانون مسجد مذکور در فهرست آثار ملی را باطل کردند؛ لذا به استناد بررسی انجام شده در محاکم مذکور مسجد فوق الذکر فاقد هر گونه مشخصه و هویت میراثی بوده است.
نعمتی خاطر نشان کرد: در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر از مکان فعلی مسجد زمینی به مساحت ۴۳۰ متر مربع جهت احداث و ساخت مسجد جدید صاحب الزمان اختصاص داده شده است.   گفتنی است اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اعلام کرده این اثر تاریخی ۱۸۰ سال قدمت دارد و جزو میراث معنوی و تاریخی شهر مشهد محسوب می‌شودو  تاکنون هیچ حکمی مبنی بر خروج این اثر تاریخی ارزشمند به میراث فرهنگی اعلام نشده است.   انتهای پیام//ف.ج        

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۹۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴

موسی الرضا حاجی بگلو سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهد با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی متناسب با هویت شهر مشهد گفت: براساس مناسبت‌های مختلف در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز و همچنین ایام شهادت‌ها و ولادت ها، برای ورود زائرین به مشهدالرضا برنامه ریزی‌های داشته و انجام داده ایم از جمله دفترچه‌های راهنمای زائر حاوی معرفی اماکن زیارتی و سیاحتی تهیه شده و در اختیار زائران قرار گرفته است.

او افزود: کارگروه ملی زیارت اعتبارات خوبی برای مشهد مقدس تصویب و پیش بینی کرده ولی هیچکدام محقق نشده است. به عنوان مثال طبق تصویب در این کارگروه، سهمیه اتوبوس دولتی برای مشهد ۹۰۰ عدد بوده، اما متاسفانه حتی یک اتوبوس هم از این طریق به ناوگان اتوبوسرانی ما اعطا نشده است.

سخنگوی شورای شهر مشهد ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ مصوب کردیم که در مناطق حاشیه شهر مشهد ده خط اتوبوسرانی شهری با ۹۰ درصد تخفیف خدمات ارائه کند و این امر صورت گرفت و همچنان انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۲ نیز طرح رایگان شدن خطوط اتوبوس‌های منتهی به حرم مطهر رضوی برای زایران را تصویب کردیم، اما این مصوبه در کمیته انطباق رد شد.


حاجی بگلو در خصوص تغییر نام خیابان طبرسی منتهی به حرم مطهر رضوی به نام امام جواد (ع) بیان کرد: هر طرحی برای بررسی در شورا باید حداقل امضای پنج یا هشت نفر از اعضا را داشته باشد که این طرح هم چنین بود، اما بنده از اسامی اعضا موافق آن اطلاعی ندارم، اما این مصوبه در کمیته انطباق تایید نشده و صورت نخواهد پذیرفت.

او در خصوص پروژه خطوط مترو در مشهد تصریح کرد: طبق وعده شهرداری تا پایان ۱۴۰۴ حفاری‌های مترو به پایان خواهد رسید و بعد از آن بیشتر درگیر تجهیز و آماده سازی ایستگاه ها، ریل گذاری و خرید واگن خواهیم بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره پرداختی‌ها به پیمانکاران شهرداری تاکید کرد: شهرداری مشهد حدود ۴ هزار پیمانکار در پروژه‌های مختلف دارد و آنها قلب تپنده شهرداری هستند. به زودی پرداختی‌های این پیمانکاران  واریز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • جمع آوری افزون بر ۲ هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • پاکبان پاک‌سرشتِ زنجانی
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی