همه دردهای جشنواره ناخوش موسیقی فجر؛ از بیمحلی اساتید تا جایگاه ویژه نور چشمیها/ خانهای که از پایبست ویران است
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۱۰۵۱۲
سی و سه دوره از جشنواره موسیقی فجر میگذرد، سه و سه دورهای که هر سالش با ضعفهای بیشتری روبهرو بوده و از آن جشنوارهای ساخته که مصادق بارز قانون «پایستگی» است، جشنوارهای که ضعفهای آن از بین نمیروند و تنها از سالی به سال دیگر منتقل میشوند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، جشنواره موسیقی فجر، مطابق آنچه انتظار میرود؛ نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جشنوارهای فاقد خلاقیت و نوآوری
جشنواره موسیقی میتوانست مانند جشنواره فیلم فجر، سالِ تحویل «موسیقی» باشد؛ اما متاسفانه تنها چیزی که در آن نمیبینیم، خلاقیت و نوآوری است که در این بین اجراهای تکراری هم باعث تعجب چندبرابر میشوند؛ موضوعی که تازگی را از جشنواره ربوده است.
تمام ضعفهایی که جشنواره به آن مبتلا است، باعث شده سالها بزرگان موسیقی را از خود دور کند، بزرگانی که روزی وزنه و اعتبار جشنواره بودند، امروز از آن فاصله گرفتهاند چراکه معتقدند موسیقی فجر؛ حرف تازهای برای گفتن ندارد، دیگر کسی منتظر اجراهای اساتید در این ایام نیست. گروهها و خوانندههای تازهکار ساعتهای اجرا را پر میکنند و در این بین، تنها کاری که جشنواره میکند، این است که برای خالی نبودن عریضه دو یا سه اجرا از ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک روی صحنه میبرد، اجراهایی که شاید تنها کنسرتهایی باشند که سالن را پر میکنند.
تا ثریا میرود دیوار کج ...
با یک حساب سرانگشتی، به این نتیجه میرسیم که سال به سال از تعداد اجراها کم شده و اگر تغییر مداوم زمان برگزاری هر ساله جشنواره (که البته به خاطر ایام عزاداری امر غیرمنطقی نیست)، را فاکتور بگیریم، مشکلات دیگر، پایههای سست جشنوارهای به نام موسیقی فجر را به رخ میکشند، جشنوارهای که خشت اولش کج نهاده شده؛ سی و سه سال است که راه کج میرود.
سِمتهای بالاتر؛ سهمیه بیشتر!
جدای از نکات مطرح شده، آنچه که چند سالی است اهالی رسانه در حوزه موسیقی را درگیر کرده، نحوه توزیع کارت و بلیتهای جشنواره است که به صورت سلیقهای و از سوی مدیریت روابطعمومی جشنواره اعمال میشود. در کنار برخی از رسانهها که به واسطه جایگاهشان همواره از میزان و تنوع بیشتری در بلیتها برخوردار میشوند، خبرنگاران نورچشمی این حوزه و مدیران رسانهها هستند که از سود جشنواره بهره میبرند.
در حالی که پیگیری اجراها و تولیدات گروههای موسیقی از سوی مدیران رسانهای هیچگاه عملی نشده و در طول سال شاید آنها به تماشای یک اجرا هم ننشسته باشند اما از فرصت برپایی جشنواره استفاده میکنند و به واسطه جایگاهی که دارند و یا دوستی با جشنواره از بلیتهای خبرنگاران بهرهمند میشوند.
پوشش تصویری با اعمالِ شاقه
در کنار خبرنگارانی که در این جشنواره متضرر میشوند، عکاسانی قرار دارند که مجبور به پوشش تصویری اجراها هستند، عکاسانی که باید دور تا دور سالن در گردش باشند تا بتوانند عکس مورد نظر از اجرا را تصویر کنند. موضوعی که عکاسان را درگیر کرده، این است که آنها نه تنها اجازه حرکت در سالن را ندارند بلکه جایگاه ثابتشان را هم از دست دادهاند.
به عنوان مثال در این دوره از جشنواره حتی بلیتهای بالکن تالار وحدت که جایگاه ویژه عکاسان است هم فروخته شده! و یا سالنهایی که اجراهای «پاپ» را برگزار میکنند یکی دیگر از معضلات عکاسان محسوب میشوند چراکه جدای از نور نامناسب، جای مناسبی هم برای ایستادن و عکسگرفتن ندارند و تنظیم صدای سالن به همه مشکلاتشان اضافه میکند.
سخن آخر...
در نهایت آنچه که در مجموع از جشنواره موسیقی فجر میبینیم چیزی شبیه همان کنسرتهایی است که در طول سال برگزار میشوند که البته آنها فروش و مخاطب بیشتری را هم دارند، نبود اساسنامه و مقررات ثابت برای جشنواره، آفتی به نام سلیقه ایجاد کرده که گریبانگیر جشنواره موسیقی شده است. هر سال منتظر رونق جشنوارهای هستیم که عنوان بینالمللیبودن را با خود یدک میکشد اما با فاصله زیادی از استانداردهای جهانی برگزار میشود.
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۰۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجراهای متنوع گروههای موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی خانه هنرمندان ایران، از سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ خانه هنرمندان ایران از بهصورت هفتگی میزبان اجراهای متنوع گروههای موسیقی محیطی در لابی طبقه همکف خواهد بود.
این مکان از سهشنبه با سلسله برنامههای اجرای موسیقی زنده و محیطی که «دلکوک» نام دارد، میزبان دانشجویان، استادان، دستاندرکاران، نوازندگان، آهنگسازان و فعالان عرصه موسیقی در قالبهای اجرایی؛ تجربی، کلاسیک، تکنوازی، دو نوازی، سهنوازی، گروهی، تلفیقی، ترکیبی، اقوام، بینارشتهای و ... خواهد بود.
تماشای اجرای آثار در ساعتهای اعلامی هر برنامه، برای عموم علاقهمندان آزاد است.
کد خبر 6095592 سید امیر شایان حقیقی