Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@04:09:37 GMT

10 نکته مبهم در غرق شدن سانچی نفتکش ایرانی! + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۱۰۸۱۹

10 نکته مبهم در غرق شدن سانچی نفتکش ایرانی! + فیلم

‍‍‍‍‍‍

رکنا: عملیات جستجو و نجات در دریا یک کار کاملاً تخصصی است، در برخی از کشورها این تیم‌ها در گارد دریایی سازماندهی شده و افراد نظامی هستند ولی در برخی کشورهای دیگر نیز این تیم‌ها در بخش مدیریت بحران سازماندهی می‌شوند.

حجم ویدیو: 9.58M | مدت زمان ویدیو: 00:01:34

 یک کارشناس‌مسؤل هلال احمر به ابعاد چگونگی امدادرسانی در دریاها در پی حادثه نفتکش سانچی و جانباختن سرنشینان آن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حادثه کشتی سانچی، حادثه Incident تصادف Crash دو کشتی در آب‌های چین بود. در مورخه شنبه 16 دی ماه 1396 (6 ژانویه 2018) نفتکش ایرانی سانچی که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود برای تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی باری چینی با بار لوبیا در سواحل چین برخورد کرد.
محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی سریع کشتی شد. بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در سواحل شرقی چین 30 ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدند که بعد از چند روز جستجو جسد 3 نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد. نفتکش سانچی حامل 136 هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش 274 متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد می‌کرد.
پس از این حادثه رئیس‌جمهور دستور تشکیل کمیتهٔ ویژهٔ رسیدگی حادثهٔ نفتکش سانچی را صادر کرد و ریاست آن به عهده علی ربیعی - وزیر کار قرار گرفت و او برای پیگیری وضعیت این کشتی به چین سفر کرد. گروهی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران نیز به محل حادثه اعزام شدند. روز بعد از حادثه، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یک فروند هواپیمای گشت دریایی بوئینگ پی 8 را به محل حادثه فرستاد که مساحت بیش از 12٫300 کیلومتر مربع حول کشتی را برای یافتن ملوانان جستجو کرد.
در روز یکشنبه 24 دی 1396 (14ژانویه 2018) ساعت 15 به وقت چین (10:30 صبح به وقت ایران) تیم جستجوی بندر شانگهای چین اعلام کرد که کشتی سانچی بطور کامل غرق شد، به گفته رئیس سازمان دریانوردی شانگهای؛ نظر کارشناسان چینی بر درگذشت تمام خدمه بر اثر انفجار اولیه بوده است اما ایران خواستار تداوم عملیات تا یافتن اجساد کارکنان نفتکش بود.

چگونگی امدادرسانی در دریاها
در این رابطه مهراب شریفی سده - کارشناس ارشد امداد و مدیرکل آموزش تخصصی و ضمن خدمت هلال احمر درباره چگونگی امدادرسانی به کشتی سانچی توضیح داد: عملیات جستجو و نجات در دریا یک کار کاملاً تخصصی است، در برخی از کشورها این تیم‌ها در گارد دریایی سازماندهی شده و افراد نظامی هستند ولی در برخی کشورهای دیگر نیز این تیم‌ها در بخش مدیریت بحران سازماندهی می‌شوند.
مدیرکل آموزش تخصصی و ضمن خدمت هلال احمر ادامه داد: در خصوص این کشتی با توجه به ترکیب دور، مواد خطرناک، حرارت بالا و آتش سوزی گسترده و همراه با انفجار احتمال زنده بودن کارکنان کشتی بسیار کم بود.
وی با تاکید مجدد بر اینکه هر دو نوع امدادرسانی تیم سیویل (مهندسی) و نظامی را در دنیا در زمینه امدادرسانی دریا مطرح است، عنوان کرد: بنابراین ترکیبی از مهارت‌های عملیات در ارتفاع، مواد خطرناک، تکنیک‌های نجات در محیط های خطرناک برای این تیم‌ها ضرورت دارد.

پیچیدگی حقوقی و بیمه‌ای در نتیجه تحریم‌های آمریکا
این نفت کش توسط شرکت Steamship Insurance Management Services در لندن بیمه شده‌است. 30 درصد محموله نفتی شرکت توسط شرکت بیمه ایرانی و 70 درصد آن توسط 11 شرکت بیمه بین المللی به رهبری شرکت بیمه نروژی Skuld بیمه شده‌است. به دلیل مسائلی نظیر نگرانی برخی بانک‌ها از تعاملات مالی با ایران در نتیجه تحریم‌های بانکی، وجود عناصر گوناگون در حادثه نظیر خود کشتی، محموله نفتی، افراد کشته شده و چند ملیتی بودن آن‌ها و نیز مسائل زیست‌محیطی مرتبط، پرداخت خسارات توسط شرکت‌های بیمه‌کننده در عمل با پیچیدگی بسیار زیاد روبه‌رو خواهد بود. به گفته سخنگوی کمیته اضطرار نفت‌کش سانچی، استفاده از پرچم پاناما ربطی به تحریم‌ها نداشته و به دلایل مارکتینگ انجام شده است.

10 نکته مبهمی که نمی توان در این حادثه تلخ از آن گذشت؟

1- نقطه ای از نفتکش که کشتی چینی با آن برخورد کرده است حداقل ۵۰ تا ۸۰ متر از موتور خانه و خوابگاه نفتکش فاصله دارد.

2- محموله نفتکش،میعانات گازی پارس جنوبی است که حاوی گاز سمی هیدروژن سولفوره است، ممکن است گفته شود انتشار گاز باعث خفگی آنی همه خدمه نفتکش شده است. اگر بپذیریم که همه سیستمهای ایمنی نفتکش از کار افتاده باشند، می توان پذیرفت که همه خدمه دچار گازگرفتگی شده اند، اما همه نفتکش ها به نوعی طراحی و ساخته می شوند که اجازه ورود گاز به موتورخانه و خوابگاه داده نمی شود و به محض اینکه سنسورهای تشخیص گاز وجود گاز را در هوای ورودی تشخیص دهند کلیه دریچه ها و منافذ ورود هوا بسته می شوند.

3 - دستگاههای تنفسی هم به وفور در کشتی وجود دارد

4- کشتی دارای دو قایق نجات است که در دو طرف کشتی و در نزدیکترین فاصله به خوابگاه نصب شده اند که بدون نیاز به برق امکان به آب اندازی آنها وجود دارد. این قایق ها کاملا نفوذ ناپذیرند و می توانند از وسط آتش هم عبور کنند. علاوه بر این قایق ها،تعداد زیادی قایق باد شونده هم در جای جای کشتی نصب است که می توان آنها را به آب انداخت و خود را نجات داد.

5- ده ها جلیقه نجات هم در جای جای کشتی وجود دارند که می توان پوشید و خود را به آب انداخت. لذا مفقود شدن همه خدمه را نمی توان به سادگی باور کرد.

6- آیا خدمه قبل از تصادف Crash زنده بوده اند؟

7- آیا اصلا کسی در نفتکش بوده است؟

8- سیستم های ناوبری کشتی ها و رادارهای آنها وجود هر شی فلزی ثابت یا متحرک را از فاصله حداقل ۸۰ کیلومتری تشخیص می دهند. چگونه است که هیچیک از این دو کشتی غول پیکر وجود دیگری را متوجه نشده است

9- سرعت کشتی ها به ندرت به ۳۰ کیومتر در ساعت می رسد، آیا واقعا فرصتی برای تغییر مسیر نبوده است؟

10- مخازن کشتی به صورت جدا از هم هستند. چگونه است که کل محموله در حال سوختن است در حالی که فقط مخازن وسط کشتی دچار حادثه Incident شده اند؟

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۰۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادمان شهدای زمین فوتبال چوار با معماری ایرانی اسلامی اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سعید هژبری در جلسه بررسی طرح‌های معماری یادمان شهدای حادثه زمین فوتبال چوار، ضمن گرامیداشت مقام شهدای زمین فوتبال چوار، عنوان کرد: این حادثه منحصربفرد نماد مظلومیت مردم ما در دوران دفاع مقدس است که باید برای نسل آینده روایتگری شود.

وی افزود: برای تکمیل ورزشگاه و این یادمان، ۲۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که انتظار می‌رود یادمانی در خور شأن و منزلت این شهدا اجرا شود.

گفتنی است در این جلسه سه طرح معماری توسط مشاور طراحی و ارائه شد که پس از بررسی، طرح مطلوب انتخاب شد.

کد خبر 6084964

دیگر خبرها

  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • ماجرای مبهم حذف طرح زوج و فرد در تهران چیست؟
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان
  • مصاحبه آتشین آرون بروکس؛ حمله به تیلور؟ ایرانی‌ها از آمدن به اینستاگرام من خودداری کنند!
  • روایت کشتی‌گیر ایرانی از مبارزه‌اش با برنده دیوید تیلور
  • دوئل دو کشتی‌گیر ایرانی / کادرفنی تصمیم خود را برای یزدانی و قاسمپور اعلام کرد
  • نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور | جنگ برای سهمیه المپیک
  • واکنش عجیب آرون بروکس به رویارویی با حسن یزدانی
  • واکنش عجیب جانشین تیلور به رویارویی با ایرانی ها
  • یادمان شهدای زمین فوتبال چوار با معماری ایرانی اسلامی اجرا می‌شود