Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت پیرامون حرم رضوی گفت: مسجد قدیمی حوض معجردار توسط شهرداری مشهد تخریب شد. ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ استانها خراسان رضوی نظرات

وفا ثابتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: مسجد حوض معجردار امروز تخریب شد؛ این اثر در سال 94 و ابتدای اسفندماه، در فهرست آثار ملی ثبت شد؛ از اواخر دهه 80 پرونده ثبتی این اثر تهیه شده بود و با مشاور نیز قرارداد بسته شده بود و نواقصی داشت و از سوی دیگر تعداد آثاری که شناسایی شدند در مشهد بالغ بر 290 اثر هستند و این تعداد بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت پیرامون حرم رضوی بیان کرد: مسجد حوض معجردار نیز در همین لیست قرار داشت اما در سال 94 تقاطع شارستان و نواب توسط شهرداری در حال اجرا بود و نگرانی برای تخریب شهرستان بالا رفت این اثر را سریع‌تر در فهرست آثار ملی ثبت کردیم، شهرداری برای اینکه ثبت این اثر برای اجرای این تقاطع مانع ایجاد می‌کرد، از سازمان میراث فرهنگی به دادگاه شکایت کرد و بیشتر از یک سال روند دادرسی طول کشید اما رای دادگاه اولیه به سود شهرداری صادر شد و تصمیم سازمان مبنی بر ثبت اثر در فهرست آثار ملی باطل شد و ما مجدد به رای دادگاه اعتراض کردیم و منتظر رای نهایی بودیم.

وی گفت: امروز که این اتفاق افتاد، رسما هنوز حکمی را مبنی بر قطعی بودن رای اولیه ابلاغ نشده بود اما ظاهراً براساس مدارک شهرداری، حکم نهایی صادر شده بود که حکم اولیه را تائید می‌کرد و مسجد از فهرست آثار ملی خارج شده بود و به هر صورت شهرداری تاکید و اصرار بر اجرای این تقاطع در محل خیابان نواب و شارستان داشت و این اثر را حذف کرد تا بتواند راستگرد خیابان نواب به سمت شارستان را محقق کند.

ثابتی تصریح کرد: شهرداری با توجه به اینکه این اثر از ثبت خارج شده بود، تصمیمی برای تخریب آب انبار ندارد و قرار است آب انبار دوره صفوی باقی بماند و از آن حفاظت شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت پیرامون حرم رضوی خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد و کتیبه موجود که به خط رضا عباسی نگاشته شده و از این کتیبه در موزه آستان قدس نگهداری می‌شود به این استناد دارد که این آب انبار مربوط به دوره صفویه است و مسجد نیز از همان زمان وجود داشته و در سال‌های مختلف توسعه یافته و مساحت آن افزایش داشته و مسجد تغییرات کاربری فراوانی داشته و آخرین تغییرات آن مربوط به 70 تا 80 سال قبل بوده که بر روی خود آب انبار ساخته شده است.

ثابتی افزود: این مسجد در 80 سال اخیر توسعه یافته و با مصالح معاصرتر ساخته شده بود و اصل مسجد مربوط به 180 تا 200 سال پیش است اما نشانه‌های کمی از مساجد دوره‌های قبل باقی مانده است. تصمیم سازمان برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی صرفاً به دلیل ویژگی‌های کالبدی بنا نبوده است بلکه ارزش‌های هویتی که این بنا داشته و تاثیری که برای حفظ خاطرات جمعی مشهد داشته و زمینه ایجاد تعلق شهروندان را فراهم می‌کرد در تصمیم سازمان برای ثبت اثر در فهرست آثار ملی موثر بوده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت پیرامون حرم رضوی خاطرنشان کرد: براساس رای دادگاه این اثر از ثبت ملی خارج شده بود و برای اجرای طرح تقاطع شارستان و نواب تخریب شد. این قبیل اقدامات نشان می‌دهد که مسئولان شهرداری پیام مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی کشور را خوب درک نکرده‌اند. این مصوبات تکالیفی را برعهده دستگاه‌های اجرایی استان قرار داد و در واقع نگرانی این شورا این بود که توسعه بافت مرکزی مشهد به سمتی می‌رود که در شان و منزلت یک شهر قدسی مثل مشهد نیست و تکالیف مشخص شده مخالف اقدامات شهرداری است.

انتهای پیام/

R41347/P41362/S6,1188/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۲۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

به گزارش قدس خراسان، عباس نظافت، امروز ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری و سال‌های گذشته شهرداری مشهد طرح‌های جامعه‌محوری را برنامه‌ریزی کرده و توانسته اقداماتی را جهت آشنایی مردم با مؤلفه‌های روانشناسی و مشاوره انجام دهد.
وی ادامه داد: یکی از این اقدامات طرح «باشگاه اجتماعی همسران مشهدی» یا «باهم» است که بر اساس رفرنس‌های علمی انجام شد. وقت برای ما اهمیت زیادی دارد و هر لحظه آمار طلاق افزایش پیدا می‌کند؛ بالاترین رشد طلاق در بین زوجین جوان مشهدی است.

نظافت اضافه کرد: در اولین اقدام از دانشگاه فردوسی کمک گرفته و علت بالا بودن آمار طلاق بین زوجین جوان مشهدی را جویا شدیم؛ به این نتیجه رسیدیم که زوجین جوان مشهدی دچار پنج باور ارتباطی غلط هستند و این پنج باور غلط پاشنه آشیل زندگی‌ها شده است. اقتصاد در بین این موارد ردیف ۱۲ را دارد.
وی با اشاره به پنج باور ارتباطی غلط بین زوجین جوان مشهدی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ۶۷ درصد از این افراد باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند، یعنی اصلاً گفتمان زناشویی در بین آن‌ها وجود ندارد و مفهوم زوجیت را درک نکرده‌اند.
رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: طرح «ترنم زندگی» ویژه زنان سرپرست خانواده در حاشیه شهر مشهد نیز از جمله دیگر اقدامات شهرداری مشهد بوده و ۲۰ هزار زن در این طرح آموزش دیدند. در نظرسنجی‌ها بیش از ۶۴ درصد از این بانوان با مؤلفهٔ‌های روانشناسی و مشاوره آشنایی نداشتند.
نظافت عنوان کرد: همچنین طرح «شهید مهرورزی» از جمله دیگر طرح‌های شهرداری مشهد بوده و هدف آن پیشگیری از اعتیاد است. با ورود به این حوزه به این نتیجه رسیدیم که تعداد مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد در مشهد بسیار کم بوده و طی سال گذشته ۳۰۰ نفر به ما اضافه شدند. ‌امیدواریم در سال جاری ۱۷۰۰ مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد داشته باشیم.
وی اضافه کرد: وظیفه ما در شهرداری مشهد آشنا کردن مردم با مؤلفه‌های مشاوره و روانشناسی و معرفی اساتید و مشاوران متعهد و متخصص است. کلینیک‌های متعهد و متخصص از سمت ما حمایت ویژه خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج
  • تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند