Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: این نحوه استفاده از فیلترشکن آثار بسیار مخربی را در ایمنی، دسترسی به مطالب مجرمانه و غیراخلاقی و نیز از همه مهمتر شکستن قبح دسترسی از طریق استفاده از فیلترشکن در خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان داشته است، ناطقان: غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگویی تفصیلی ضمن تاکید بر بررسی آسیب‌های فیلتر تلگرام، آمار و ارقام‌ متفاوت و خیره‌کننده‌ای در رابطه با این آسیب‌ها به ویژه ضررهای مالی وارده به افراد و شرکت‌های فعال در این حوزه ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوادثی دو هفته پیش در کشور رخ داد که منجر به بروز ناآرامی‌هایی در شهرها و سوءاستفاده عناصر ضدنظام از بستر مطالبات اجتماعی مردم برای اغتشاش برخلاف امنیت ملی شد، گفت: براساس تدابیری که مسئولان نظام اندیشیدند این حوادث مدیریت شد و از بحران با کمترین آثار اجتماعی و سیاسی عبور کردیم.
وی ادامه داد: در این بین استفاده از بستر تلگرام توسط چند کانال معلوم‌الحال منجر به تشدید ناامنی عمومی و تولید و نشر اخبار غلط شد، به‌همین دلیل تلگرام به مدت دو هفته مسدود ماند؛ اما از آنجا که این مسدودسازی تبعات و آثار ناخوشایند دیگری به دنبال داشت بررسی آثار آن ضرروی است.
مخاطبان زیر3 درصدی کانال‌های معاند/ تلگرام رتبه چهاردهم در میان پربازدیدترین سایت‌ها در ایران
جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه فارغ از مخاطبان زیر 3درصدی کانال‌های معاند، فیلتر تلگرام مشکلات متعدد برای مردم به ویژه افرادی که از این طریق کسب و کار داشتند ایجاد کرد، اضافه کرد: به گفته دوروف مؤسس تلگرام، این شبکه اجتماعی ۱۸۰ میلیون نفر کاربر دارد که تنها ۴۰ میلیون نفر از آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند اما بیش از ۴۶درصد کل ترافیک سرورهای تلگرام و ۸۱ درصد از ترافیک سرورهای کانال‌های تلگرامی را کاربران ایرانی اشتغال کرده‌اند. براساس اطلاعات سایت الکسا، تلگرام رتبه چهاردهم را در میان پربازدیدترین سایت‌ها در ایران را کسب کرده است.
کسب و کارهای تمام‌مجازی در آستانه ورشکستگی با فیلترینگ
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با استناد به گفته نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق ایران، گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار در حال حاضر در کشور ما به صورت کاملاً مجازی اداره می‌شوند و در صورت دائمی شدن فیلترینگ به صورت کامل ورشکسته می‌شدند. به گفته او کسب و کارهای تمام‌مجازی با فیلتر در آستانه ورشکستگی بودند. فروش این کسب و کارها با تعطیلی تلگرام و اینستاگرام به صفر می‌رسید و حتی جابه جایی آن‌ها به سمت یک شبکه دیگر ، فکر اشتباهی است.
۹هزار کسب و کار خرد اینترنتی در تلگرام فعالیت دارند
جعفرزاده بیان کرد: همچنین بر اساس آمار مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۹هزار کسب و کار خرد اینترنتی در تلگرام فعالیت دارند. این کسب و کارها در دو هفته گذشته به واسطه محدودیت دسترسی به تلگرام با چالش روبه رو شدند. در همین مدت ۱۵ درصد از کسب وکارهای مجازی از بین رفتند و به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ، در آمار رسمی این سازمان ۱۹ هزار کانال شامددار به ثبت رسیده که از این تعداد ۹هزار کانال مرتبط با فروش کالا یا خدمات بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه از رونق افتادن کسب و کارهای نوپای مبتنی بر تلگرام یا اینستاگرام، سبب ایجاد ضررهای بسیاری به صاحبان این مشاغل آنلاین و فعالان این عرصه شد، اظهارکرد: همچنین بسیاری از کانال‌های تلگرامی یا پیج‌های اینستاگرامی که برای خرید و فروش استفاده می‌شدند، جلوی بخشی از سفرهای زائد شهری را می‌گرفتند.
اقبال نسبی اما کم مردم از پیام‌رسان‌های داخلی در زمان فیلترینگ تلگرام
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با تاکید براینکه از سوی دیگر معرفی پیام‌رسان‌هایی همچون سروش، ویسپی، بله، بیسفون، گیپ و آی‌گپ یا برداشته شدن فیلترینگ وی چت که 5 سال پیش فیلتر شده بود، با اقبال نسبی اما کم مردم روبرو شد، توضیح داد: کاربران با مقایسه امکانات، گزارش بررسی‌های فنی این سامانه‌ها و نیز برخی اطلاعات غیرمستند از مالکین این ابزارها مواجه شدند که زمینه بروز شایعه‌هایی درباره ناامن بودن در این پیام‌رسان‌ها را بیشتر مطرح کرد.
وی اظهارکرد: با ورود فیلترشکن‌ها به عرصه تبادلات ارتباطی در استفاده از تلگرام و اینستاگرام، مشکلات دیگری هم ایجاد شد؛ از آن جمله می‌توان به آلودگی گسترده بدافزارها اشاره کرد.
جعفرزاده با بیان اینکه این بدافزارها از طریق لینک‌های جعلی به سرعت درحال گسترش بودند، به‌طوری که بسیاری از افراد جامعه را درگیر ارسال پیامک‌های آلوده معرفی فیلترشکن کرد، گفت: استفاده از این ابزارهای فیلترشکن که در گذشته تنها برای برخی کاربران به‌ویژه علاقه‌مندان به برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های پالایش شده جذاب بودف به یکباره عمومی شد و در دسترس کودکان و تقریباً تمام اعضای خانواده، قرار گرفت که به دنبال آن دسترسی به سایت‌هایی که تاکنون به واسطه فیلترینگ به آن‌ها دسترسی نداشتند امکان‌پذیر شد.
کم اثر بودن سیاست فیلترینگ تلگرام بر اقبال کاربران به این پیام‌رسان
نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه در این میان یکی از مهمترین نکات، کم اثر بودن سیاست فیلترینگ بر اقبال کاربران به این پیام‌رسان است، اضافه کرد: به‌عنوان یک نمونه از شواهدی که این ادعا را ثابت می‌کند می‌توان به نتایج پژوهشی «سامانه هوشمند جمع‌آوری اخبار کانال‌های فارسی تلگرام» اشاره کرد که توسط آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران طراحی و مدیریت شده است، این نتایج نشان می‌دهد فعالیت کانال‌های تلگرامی یک هفته پس از فیلتر شدن در حال بازگشت به رونق روزهای قبل از فیلتر شدن است.
بازار فروش VPN داغ شد
وی با تاکید براینکه پس از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام، مردم همچنان به‌دنبال استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بودند، بیان کرد: همین مسئله بازار فروش VPN را داغ کرد و فروشندگان موبایل به خصوص فروشندگان پاساژ علاءالدین در پشت ویترین‌های خود تبلیغ نرم‌افزارهای VPN را کردند، امری که سود زیادی برای فروشندگان داشت.
دسترسی غیرایمن 30میلیون نفر به فیلترشکن
به گفته جعفرزاده پیش از این نیز در زمان فیلتر «وی چت»، ۸۰ درصد از 8 میلیون مخاطب ایرانی این نرم‌افزار به نصب فیلترشکن روی آوردند. این اتفاق برای تلگرام تکرار شد و تخمین‌هایی از میزان استفاده از تلگرام و میزان کاهش پهنای باند مصرفی یا میزان مطالب منتشر شد که کاهشی حداکثر ۲۵ درصدی را به همراه داشته است. این امر نشان می‌دهد محدودسازی این پیام‌رسان منتهی به دسترسی غیرایمن ۳۰میلیون نفر به ابزار فیلترشکن شد که به شدت نگران کننده است؛ به این معنی که جمعیتی  ۳۰میلیونی به راحتی به هر محتوای غیراخلاقی، ناسالم و جاسوسی دسترسی خواهند داشت.
افزایش نجومی و سرسام‌آور 2400 درصدی استفاده از فیلترشکن در زمان فیلترینگ
وی  تاکید دارد که با فیلتر تلگرام در هفته گذشته، اشتیاق در اختیار داشتن فیلترشکن در میان کاربران را به یکباره ۲۵ برابر کرد (از ۴ واحد به ۱۰۰ واحد رسید) و با افزایش نجومی و سرسام آور حدود 2400 درصد مواجه شد که دو برابر بدترین حالت در سال‌های گذشته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است حتی با فرض اینکه نسبت محدودی از این جستجوها به نصب فیلترشکن منجر شود، می‌توان مدعی شد استفاده از فیلترشکن در هفته گذشته در ایران رشد قابل توجهی داشته است که دارای پیامدهای فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بسیاری خواهد بود؛ در حالی که تا پیش از این تعداد محدودی از کاربران برای دسترسی به محتوای پورنوگرافی، سیاسی و خاص از فیلترشکن استفاده می‌کردند.
تثبیت استفاده از فیلترشکن منجر به بی‌اثر شدن کامل سیاست فیلترینگ خواهد شد
وی با تاکید بر اینکه پس از نصب فیلترشکن روی دستگاه‌های کاربران، پس از این عملاً آن‌ها به هر نوع محتوای فیلتر شده دسترسی خواهند داشت، افزود: به عبارت دیگر رواج و تثبیت استفاده از فیلترشکن در بین کاربران ایرانی عملاً منجر به بی‌اثر شدن کامل سیاست فیلترینگ خواهد شد، درنتیجه اغلب کاربران فیلترشکن داشته و به همه محتواهای موجود در فضای مجازی دسترسی خواهند داشت و در نهایت فلسفه فیلترینگ در ایران زیر سؤال خواهد رفت.
جعفرزاده اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر تا دیروز کاربران، به خصوص نوجوانان که در سن کنجکاوی قرار دارند، برای رسیدن به محتوای پورنوگرافی و ضددینی با مانع فیلترینگ مواجه می‌شدند، حال با کمک فیلترشکنی که نصب شده مانعی نخواهند دید.
قبح استفاده از فیلترشکن در میان خانواده‌ها از بین رفت
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با ابراز تاسف از اینکه قبح استفاده از فیلترشکن در میان خانواده‌ها از بین رفت، اظهارکرد: در هفته گذشته رسانه‌های اجتماعی شاهد موج سهمگینی از شوخی و کنایه کاربران درباره نصب فیلترشکن روی گوشی‌های همراه پدر- مادرها و پدربزرگ – مادربزرگ‌ها بود. بدین ترتیب «فیلترشکن» که تا پیش از این عموما به‌عنوان ابزاری مخرب از منظر بزرگترهای خانواده شناخته می‌شد و به صورت مخفیانه روی گوشی نوجوانان و جوانان نصب بود، مشروعیت حضور در گوشی‌های همراه تمامی اعضای خانواده پیدا کرد.
وی همچنین با استناد به آمارهای موجود توضیح داد: رییس سازمان توسعه تجارت الکترونیکی می‌گوید که این بستر رایگان چیزی نبود که کاربران و صاحبان مشاغل نوپا از کنار آن به راحتی عبور کنند و امروز فقط در تلگرام بر اساس آماری که از سوی مرکز ملی فضای مجازی که تا پایان روز ۱۵ مهرماه امسال برآورد شده «تعداد کانال‌های فارسی در شبکه تلگرام به ۶۲۶ هزار و ۵۳۹ کانال رسیده و در مدت ۱۰ روز، بالغ بر ۱۰هزار کانال به تعداد کانال‌های ایجاد شده، اضافه شد و به ۶۱۶ هزار و ۷۶ کانال رسید.»
جعفرزاده اضافه کرد: همچنین "نایب رییس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق ایران" معتقد است که بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار در حال حاضر در کشور به صورت کاملا مجازی اداره می‌شوند و در صورت دایمی شدن فیلترینگ به صورت کامل ورشکسته می‌شدند، همچنین مراودات اداری کنونی به شبکه‌های اجتماعی گره خورده و بدون تلگرام دچار مشکل و خلاهای جدی می‌شود.
از فیلترینگ نه دولت سود می‌برد، نه مردم
وی با تاکید براینکه فیلترینگ این شبکه‌ها اعتماد کاربران را کم می‌کند و در این شرایط نه دولت سود می‌برد و نه مردم، ادامه داد: سایت‌ها ظرفیت پاسخگویی و برطرف کردن نیازهای کاربران را ندارند؛ چراکه دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است و نمی‌تواند سایت‌ها را جایگزین مناسبی برای شبکه‌های اجتماعی دانست. حتی ارتباطات اطلاع‌رسانی بسیاری از سازمان‌ها با تلگرام انجام می‌شود. بیش از نیمی از کسب و کارهای غیرمجازی کشور هم برای تبلیغات از این ابزارها استفاده می‌کنند.
فضای مجازی عامل ایجاد یک تا پنج میلیون شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختلال در اینترنت و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی به واحدهای اقتصادی که در اینترنت فعال هستند زیان هنگفتی زد و به برنامه‌های دولت برای اشتغال‌زایی با کمک فضای مجازی نیز زبان بزرگی وارد شد، گفت: یکی از برنامه‌های ریاست جمهوری دوره دوازدهم ایجاد ۹۰۰ هزار شغل در حوزه ICT بوده است؛ برآورد نشان می‌دهد، فضای مجازی می‌تواند، عامل ایجاد یک میلیون شغل به طور مستقیم و ایجاد پنج میلیون شغل به صورت غیرمستقیم باشد.
وی با اشاره به اینکه تلگرام هزینه‌های ارتباطی مردم را به شدت کاهش داده است، افزود: هزینه مکالمه تلفن، رفت و آمد و حتی پیامک، به دلیل پیام‌رسانی از طریق تلگرام کاهش یافته و با توجه به وضعیت مالی خانوارهای ایرانی که چندان مناسب نیست، ادامه فیلتر تلگرام می‌توانست از نظر اقتصادی نیز مردم را ناراضی کند یا آن‌ها را به سمت پیام‌رسان‌های بیگانه‌ای که به روش‌هایی نامناسب این هزینه را کاهش می‌دهد سوق دهد.
تاثیر فیلتر شبکه‌های اجتماعی بر آلودگی هوا
جعفرزاده همچنین معتقد است افزایش رفت وآمدهایی که به واسطه فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام ایجاد شد، توانست منجر به افزایش تردد خودروها و در نتیجه باعث آلودگی بیشتر هوا به ویژه در کلان شهرها شود، افزود: آمار میزان درآمد روزانه حمل و نقل کالای پست تهران نشان دهنده کاهش قابل توجهی است که ناشی از کسب و کارهای مرتبط با شبکه‌های اجتماعی است.
درآمد روزانه پست تهران از ۳۲میلیارد ریال در روز به ۲۶میلیارد ریال کاهش پیدا کرد
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به اینکه درآمد روزانه پست تهران از ۳۲میلیارد ریال به ۲۶میلیارد ریال کاهش پیدا کرد، اظهارکرد: همچنین میزان تراکنش‌های فین تک نیز کاهش ۴۰ درصدی را نشان داد، این کاهش نیز نشان دهنده کاهش کسب و کارهای اینترنتی مرتبط با شبکه‌های اجتماعی است.
وی همچنین توضیح داد: موارد بسیاری از ایجاد ناامیدی در میان فعالان و صاحبان کسب و کارهای نوپا در این روزها گزارش شده است. براساس توییت‌ها و گفتگوهایی که با این افراد انجام شده است، آن‌ها از نبود امنیت شغلی که زندگی‌شان را تامین می‌کند، بسیار نگران هستند و گروهی نیز به مساله مهاجرت اشاره کرده‌اند.
جعفرزاده با استناد به صحبت‌های صنفی کسب و کارهای اینترنتی، گفت: این انجمن به تازگی اعلام کرده است که «مسدودسازی برخی از نرم‌افزارهای پیام‌رسان سبب بروز اختلاف‌های متعدد حقوقی مابین همکاران ما و مشتریان‌شان شد. دلیل عمده این اختلافات (که بیشتر شامل شکایات از سوی مشتریان است)، ناتوانی کارگراران کسب و کارها نسبت به انجام تعهدات خود به‌دلیل عدم دسترسی مشتریان به نرم‌افزارهای پیام‌رسان است.» به همین دلیل این انجمن از کسب و کارها خواسته بود تا از مشاوران حقوقی بخواهید در تنظیم قراردادها به این مهم توجه کنند.
کاهش شدید خرید و فروش اینترنتی
وی همچنین به برخی از مشاهدات میدانی و مردمی اشاره کرد و افزود: یکی از فعالان تلگرام که نیمی از کسب و کارش را با اینستاگرام و تلگرام اداره می‌کند، می‌گوید که پیش از آن که قطعی شبکه‌های اجتماعی بازار فروش را کساد کند، به هم ریختگی اوضاع کشور سبب شده کمتر کسی در ۳ روز منتهی به پایان فیلترینگ به فکر خرید پوشاک و اقلام مشابه بیفتد. اگرهم لحظه‌ای اینستاگرام یا تلگرام وصل می‌شد، مردم به صرافت چک کردن اخبار می‌افتند نه چک کردن فروشگاه‌های مجازی.
نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: یکی دیگر از صاحبان کسب و کارهای مجازی نیز معتقد است، یک فروشگاه مجازی گاهی ۳ سال برای جذب فالوئر و تثبیت در بازار زحمت کشیده است؛ جابه جایی به شبکه‌های دیگر مثل واتساب کسب وکارهای اینترنتی را زمین زده و موجب می‌شود برخی از آن‌ها متضرر و ورشکسته کامل شوند؛ به خصوص که کسب و کار آن‌ها مشمول زمان نیز خواهد شد.
زیان ۵۰۰ میلیارد تومانی تاکسی‌های آنلاین
وی همچنین با استناد به مصاحبه نایب رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با یکی از رسانه‌ها، گفت: بنا بر اعلام وی بزرگترین فعالان بازار کسب وکارهای اینترنتی شامل ارایه‌دهندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی، تاکسی‌های آنلاین و امثال آن‌ها از اختلال اینترنت در چند روز گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان زیان کرده‌اند.
جعفرزاده همچنین با استناد به آمار مدیرعامل استارتاپ فین تک «باهمتا»، گفت: این فروشگاه‌ها از بستر باهمتا برای پرداخت‌های خود بهره می‌گرفتند و تعداد آن‌ها به بالای ۵۰هزار عدد می‌رسد. اما در زمان فیلتر حدود ۹۰ درصد از این فروشگاه‌ها، تعامل‌شان را با مشتریان نهایی خود از دست دادند. 27درصد از کل تراکنش‌های ناموفق با همتا در همین هفته اتفاق افتاد که تنها به دلیل اختلالات به وجود آمده در زیرساخت اینترنت بوده است.
وی با بیان اینکه مدیرعامل سرویس «دانرو» یک مشکل اساسی‌تر از کسب و کارهای ایرانی را در زمان فیلتر مطرح کرده، توضیح داد: استارت آپ‌ها برای مارکتینگ خود، ابزارهای لازم را در اختیار نداشتند و دیگر مدیومی برای ارتباط با کاربران باقی نماند. ساختار بسیاری از کسب و کارها با دگر سویی دیجیتالی همراه شد. امروز در دنیا از فیسبوک، توییتر، یوتوب به عنوان کانال‌هایی جهت رسیدن به کاربران جدید استفاده می شود اما ما از همه این ابزارها محروم هستیم. در نهایت باید چند کانال ارتباطی باقی بماند تا بتوان کمپین‌ها را از طریق آن‌ها جلو ببرد. فرض کنید عده‌ای مشغول توسعه کسب و کارهایی مبتنی بر رانندگی و جاده باشند اما در نهایت جاده‌ای وجود نداشته باشد. با این شرایط، در نهایت بیلبورد می‌ماند و تلویزیون، که رسیدن به آن‌ها در توان کسب و کارهای کوچک نیست.
زیرساخت‌های پیام‌رسان‌های داخلی قادر به پشتیبانی ۵ میلیون کاربر فعال هم نیستند چه برسد به ۴۰ میلیون
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: حتی اگر مردم هم از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال می‌کردند ظاهرا هیچ کدام از داخلی‌ها از نظر زیرساختی قادر به پشتیبانی ۵ میلیون کاربر فعال هم نیستند چه برسد به ۴۰ میلیون، چراکه هر کدام پس از کمی شلوغ شدن از دسترس خارج خواهد شد.
دلسردی استارت آپ‌ها و میل دوباره به مهاجرت
وی ادامه داد: طی این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای ایجاد روحیه کارآفرینی در بین فعالان این بخش به خصوص حوزه استارت‌آپی صورت گرفته است که باتوجه به اتفاقات روزهای اخیر و عکس‌العمل فعالان این حوزه می‌توان تاثیر بسیار منفی ایجاد شده در بین آن‌ها را مشاهده کرد که متاسفانه سبب دلسردی و میل دوباره آن‌ها به مهاجرت شده است.
جعفرزاده با تاکید بر اینکه تجربه هفته گذشته نشان داد اعمال فیلترینگ تلگرام که ظاهرا برای کنترل کانال تلگرام «آمدنیوز» انجام شد عملا نتیجه معکوس داد، اضافه کرد: برخلاف تصور موجود درباره اینکه فیلترینگ باعث کاهش تقاضای دسترسی به مطالب غیرمجاز می‌شود، فیلترینگ تلگرام نتوانست این محدودیت را برای کاربران در بلندمدت ایجاد کند.
"آمدنیوز" چند روز پس از فیلتر به یک میلیون و ۳۰۰هزار عضو دست پیدا کرد
نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه کانال تلگرامی آمدنیوز که در زمان مسدود شدن پس از حدود چند سال فعالیت به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار عضو رسیده بود، اظهارکرد: پس از فیلتر کانال جایگزین باعنوان «صدای مردم» راه‌اندازی شد و علیرغم اینکه در هفته گذشته حتی ازسوی حاکمیت در عملکرد فیلترشکن‌ها نیز اختلال وارد شده بود، این کانال توانست پس از حدود چند روز فعالیت مشتریان بیشتری پیدا کرد و به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عضو دست یابد. می‌توان گفت؛ حتی فیلتربودن این شبکه اجتماعی تاثیر چندانی روی آمار بازدید پست‌های این کانال نگذاشته است.
وی ادامه داد: آمارهای اعلام شده ازسوی مدیران کانال‌ها نشان می‌دهد که در بدترین حالت حدود27درصد از بازدید کانال‌ها کاسته شده که این در مورد کانال‌های پربازدید در حدود 15درصد است.
به گفته جعفرزاده ایمن آبادی اگرچه فیلترینگ تاثیر منفی خود را روی کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای خرد و نوپا گذاشته است اما همه گیر شدن استفاده از فیلترشکن‌ها نشان می‌دهد که این مساله تاثیر طولانی مدت و آن چنانی بر دسترسی کاربران به پیام‌رسان تلگرام نداشته است.
وی همچنین عدم وجود جایگزین بومی مورد اعتماد مردم و با امکانات مناسب برای مردم را  یکی از مهمترین دلایلی نداست که می‌توان بر پایه آن فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام را طرحی شکست خورده برشمرد.
تلگرام سیزدهمین اپلیکیشن محبوب ایرانی/ افزایش سه برابری مخاطب سروش
جعفرزاده با بیان اینکه در حال حاضر، ۴۰ میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند که به عبارت ساده‌تر از هر ۱۰ کاربر ایرانی، ۶ نفر عضویت تلگرام دارند، توضیح داد: تلگرام سیزدهمین اپلیکیشن محبوب ایرانی است، درحالی که اگر چه آمار رشد پیام‌رسان‌های سروش و ویسپی در این بازه زمانی قابل توجه بوده است اما باز هم در مجموع این پیام‌رسان‌ها نتوانسته‌اند درصد قابل توجهی از کاربران را ترغیب به استفاده کنند. در این مدت تمامی تعداد دنبال‌کنندگان پیام‌رسان‌های بومی رشد چشمگیری داشته و این افزایش مخاطب درباره پیام‌رسان سروش به 3برابر هم رسیده است با این حال شبکه بومی سروش و گپ در جایگاه ۲۰۰۰ و 800 ایستاده‌اند.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه استقبال‌کنندگان از پیام‌رسان‌های ایرانی برای ایجاد گروه خانوادگی بوده است، گفت: اما در مقابل صاحبان کسب و کارها تاکنون تصمیم جدی برای مراجعه به این شبکه‌ها از خود نشان نداده‌اند.
سود خرده فروشی در تلگرام در بدترین حالت؛ روزانه در حدود ۱ و نیم میلیارد تومان
به گفته وی طبق برآوردها تنها میزان خرده فروشی مستقیم در بستر تلگرام، حداقل و در بدترین حالت روزانه در حدود ۱ و نیم میلیارد تومان بوده است.
۴۰۰میلیارد تومان تخمین ضرر وارده به کسب و کارهای کوچک و بزرگ تلگرام
جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط کسب و کارهای کوچک و بزرگ در این شبکه و تبلیغات و ایجاد کمپین‌های مرتبط در تلگرام، ضرر وارد شده بر آن‌ها بر فرض حداقلی فعالیت‌ها تنها در دو سال اخیر، در حدود ۴۰۰میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. برخی نیز ضررهای وارد شده به فعالان در این حوزه به همراه ضررهای مردم در استفاده کاربردی از این ابزارها را روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین می‌زنند.
در تجربه خرابکاری‌های شهر لندن توئیتر به طور موقت مسدود شد
وی با تاکید بر اینکه مطالبه وزارت ارتباطات از مدیر تلگرام برای مسدودسازی کانالی که ترویج خشونت، خرابکاری واغتشاش را (که در متون حقوقی بین‌المللی تحت عنوان جرم سابوتاژ شناخته می‌شود) می‌توان امری قانونی تلقی کرد، افزود: اعمال پالایش مقطعی نیز اقدامی ناگزیر برای مدیریت فضای احساسی آن مقطع طبق اختیاراتی است که قانون اساسی برای مراجع ذیربط لحاظ کرده است. در تجربه خرابکاری‌های شهر لندن نیز شبکه اجتماعی توئیتر توسط دولت انگستان به طور موقت مسدودسازی شد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کشورها برای حفظ تمامیت خود و امنیت شهروندان اقدامات موقتی مشابهی را انجام داده‌اند، البته مستندانی درخصوص شیوه تعامل شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات پیان‌رسان و شبکه‌های اجتماعی با چنین دستورهای حاکمیتی به طور شفاف یافت نمی‌شود، توضیح داد: در مقررات بین‌المللی جزء در موارد نقض حریم خصوصی (آن هم در مواردی که تقاضای دسترسی آشکارا طرح شده) همکاری این شرکت‌ها با کشورهایی که به ویژه معاضدت‌های حقوقی با کشوری که شرکت ارائه دهنده سرویس در آن است دارد مشاهده می‌شود.
پرداختن به آثار و تبعات مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد ضرروی است
وی پرداختن به آثار و تبعات تصمیم مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد را ضرروی دانست و افزود: نوآورران عرصه کسب و کارهای دیجیتال جایی که مشتری میلیونی وجود دارد و امکانات مناسب دسترسی به زیرساخت‌های باز برای ارائه سرویس توسط آن سامانه اجتماعی وجود دارد را، به‌عنوان فرصت تلقی کرده و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. مشتری و برند و اعتمادسازی به کاربران یک خدمت الکترونیکی به واسطه نبود ارتباط دیداری بسیار تابعی از کیفیت سرویس، تداوم و پایداری آن است.
یک دستور ساده مسدودسازی، رویای جوانان استارت آپی کشور را بر باد داد
نماینده مردم رشت در مجلس با ابراز تاسف از اینکه رویای جوانان استارت آپی کشور را تنها با یک دستور ساده مسدودسازی بر باد داد، اضافه کرد: میزان خسارت ناشی از این اقدام بنا به برخی ملاحظات در نظام اقتصادی غیرشفاف قابل برآورد دقیق نیست و نمی‌توان به اعداد بیان شده توسط صاحب‌نظران و مسئولان اتکا کرد.
رشد میزان استفاده از فیلترشکن
وی به دو نکته بسیار مشخص اشاره کرد و گفت: اول اینکه میزان استفاده از فیلترشکن بسیار رشد داشته به گونه‌ای که به سادگی می‌توان با بررسی میزان مراجعه به مطالب فیلتر شده در مقایسه با قبل از فیلترینگ همین کانال‌های تلگرام تخمین قریب به واقعیت را ملاحظه کرد.
فیلترینگ قبح استفاده از فیلترشکن را در خانواده‌ها شکست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه این نحوه استفاده از فیلترشکن آثار بسیار مخربی را در ایمنی، دسترسی به مطالب مجرمانه و غیراخلاقی و نیز از همه مهمتر شکستن قبح دسترسی از طریق استفاده از فیلترشکن در خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان داشته است، تصریح کرد: در آینده زمان و هزینه بسیار زیادی برای رفع آثار آن باید صرف کرد و شاید هیچگاه به وضعیت قبل از رویداد پالایش نرسیم.

منبع: خانه ملت برچسب ها: جعفرزاده ایمن‌آبادی ، فیلترینگ ، فیلترشکن

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری به مسئولان

علی رغم فیلترینگ جمعیت بسیار زیادی در کشور از این شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده استفاده می‌کنند و هم مردم و هم فیلترکنندگان به این نکته واقف هستند.

به گزارش عصر ایران، در برنامه اسکار مهران مدیری که در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است برای هر شرکت کننده که کمترین امتیاز را کسب کرده باشد به عنوان جریمه، در نظر گرفته‌اند که یک مسئولیت اجتماعی انجام دهد برای مثال آن هنرمند که در یک قسمت کمتر از بقیه امتیاز به دست آورده است باید به سرای سالمندان رفته و با هدیه بردن آن‌ها را خوشحال کند.

در بعضی قسمت‌ها از هنرمندی درخواست می‌شود که در صفحه اجتماعی که دارد و به صراحت هم گفته می‌شود مثلا برای ۳ ماه در صفحه اینستاگرامی که دارید هفته‌ای یک کتاب را به مخاطبانت معرفی کنید، هنرمند هم با کمال میل حاضر به انجام چنین فعالیتی در قالب یک «مسئولیت اجتماعی» است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

نکته جالب توجه این است که در کشور ما شبکه اجتماعی اینستاگرام فیلتر است، ولی برای انجام یک مسئولیت اجتماعی از آن کمک گرفته می‌شود! قطعا یک جای کار می‌لنگد.

واقعیت این است که علی رغم فیلنرینگ جمعیت بسیار زیادی از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و هم مردم و هم فیلترکنندگان به این نکته واقف هستند. آمار استفاده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی هم که موجود است. علاوه بر این شبکه اجتماعی اینستاگرام در کشور ما یک کاربرد چند منظوره پیدا کرده است که شاید در بسیاری از کشور‌های دیگر اصلا به این گونه نباشد.

اینستاگرام در ایران هم شبکه اجتماعی است که افراد در آن عکس‌ها و خاطرات و اتفاقات روزمره را به اشتراک می‌گذارند و هم برای بسیاری یک درگاه اقتصادی و کسب درآمد است، حتی کارکرد رسانه‌ای هم دارد و به همین دلیل بسیاری از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، سازمان‌ها، نهاد‌ها و ... جهت اطلاع رسانی به مخاطب از صفحه اینستاگرام خود بهره می‌برند و هم یک پلتفرم آموزشی برای بسیاری رشته‌های شغلی و فنون محتلف است.

حال با توجه به این همه کارکرد چرا اینستاگرام فیلتر است؟ واقعا این فیلتر کردن هیچ دستاوردی داشته است؟ بزرگترین خروجی این فیلترینگ این نکته است که مردم به هر شکلی شده و از هر طریقی فیلترینگ را دور می‌زنند و در ایسنتاگرام فعالیت خود را ادامه داده‌اند.

از طرف دیگر یک بازار مبسوط هم برای برخی افراد بوجود آمده است که کاسبان فیلترینگ هستند و با فروختن فیلترشکن برای خود به نان و نوایی رسیده‌اند.

تلگرام و واتساپ هم به همین گونه است، آن‌ها هم فیلتر هستند، ولی جمعیت بسیار زیادی در کشور از ان استفاده می‌کنند، حتی روزنامه کیهان، صداوسیما، خبرگزاری‌های رسمی کشور و ... هم کانالشان در تلگرام فعال است.

چند روز قبل مجتبی کشوری (مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی) آمار بازدید برنامه‌های تلویزیون در فضای مجازی آماری اعلام کرد و گفت: «در تلگرام ۱۷۳ میلیون بازدید، در اینستاگرام ۱.۱ میلیارد بازدید، در ایتا ۸۵.۵ میلیون بازدید و در روبیکا ۱۳۹ میلیون بازدید ثبت شده است.»

حتی مدیران هم برای اشاره به تاثیرگذاری برنامه‌های تلویزیون از این آمار‌های شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده بهره می‌برند.

حال پرسش اصلی این است کارکرد این فیلترکردن چیست؟ وقتی هم می‌دانیم به اسم فیلتر است، ولی در واقعیت همه دارند از آن استفاده می‌کنند، این چه استراتژی است؟ برای مردمی که انواع مشکلات اقتصادی و روحی وروانی دارند دارد این نصب، تهیه و خرید انواع فیلترشکن، این قطع و وصل کردن فیلترشکن غیر از سوهان کشیدن بر اعصاب و روانشان چه دستاورد دیگری دارد؟

وقتی می‌بینیم که در برنامه اسکار مهران مدیری برای انجام یک مسئولیت اجتماعی از شرکت کننده‌ها فعالیت در اینستاگرام را درخواست می‌کند به این دلیل است که او می‌داند برای تاثیر گذار بودن آن عمل مثبت در راستای یک مسئولیت اجتماعی، باید از این پلتفرم استفاده کند، حال مدیران و مسئولان مربوطه نمی‌توانند از این عمل مهران مدیری درس بگیرند و آن‌ها هم برای به بار نشستن بسیاری از آموزه‌ها و راهکار‌های اجتماعی از این شبکه اجتماعی بهره ببرند؟

واقعا اگر درباره این همه تناقض هر شخص حقیقی یا حقوقی توضیح قابل قبول و منطقی دارد، بسیار لازم است که اطلاع رسانی کند و ما را هم از این اقیانوس پرسش‌های بی جواب نجات دهد.

دیگر خبرها

  • پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!
  • شکست نماینده اراک مقابل حریف بالای جدولی
  • نماینده مجلس: عملیات مضحک بامداد امروز یعنی نتانیاهو شکست را پذیرفته است
  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری به مسئولان
  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری : فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هیچ کاربردی ندارد...
  • چطور از تلگرام بیزنس درآمدزایی کنیم؟
  • پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد
  • افشاگری دوروف مالک تلگرام درباره تلاش دولت آمریکا برای جاسوسی از کاربران (فیلم)
  • نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد
  • مشت نماینده مجلس گرجستان بر صورت رهبر حزب حاکم: ای آشغال روس پرست! (فیلم)