Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحقیقات پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روند آلودگی هوا بر سلامتی مردم را برای امروز نشان داده و اگر همین‌گونه با همین سرعت پیش برویم ممکن است در چند سال دیگر حتی اصفهان شهری قابل سکونت نیز نباشد. ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سال‌هاست که عوارض آلاینده‌های زیست محیطی برسلامت مشخص شده است و آمار کشورهای غربی بیانگر ارتباط سطح آلاینده‌های هوا با افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی ازبیماری‌های تنفسی، قلبی و برخی بیماری‌های بدخیم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه واژه آلودگی هوا برای ما کلمه‌ای عادی تلقی می‌شود زیرا مدت‌هاست که همه عادت کرده‌ایم آسمان شهرمان را بدون ابر و پرنده و غبارآلود ببینیم، داشتن آسمان آبی و پاک یکی از آروزهای ما مردم اصفهان شده است.

جدیدترین تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آلودگی هوا چه می‌گوید؟

رویا کلیشادی، رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز مطالعات و پژوهش‌های بنیادی از تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم اصفهان انجام داده که خلاصه این تحقیقات علمی را در اختیار "خبرگزاری تسنیم" قرار داده است.

مطالعاتی علمی که همه تاثیرت فاجعه‌آور آلودگی هوا را بر روی سلامتی مردم اصفهان اثبات کرده است. در این پژوهش‌ها ارتباط قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های هوا با شروع روند عوامل خطرزای بیماری‌های مزمن را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش علاوه بر تاکید مسئولان و کارشناسان مربوطه در این مورد بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این مورد را گزارش می‌دهیم.

ارتباط آلودگی هوا با زایمان زودرس و وزن کم تولد

در این پژوهش علمی اثبات شد قرار گرفتن بانوان باردار در معرض آلاینده‌های هوا با افزایش احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس ارتباط دارد. همچنین، قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند سبب کم وزنی نوزاد، حتی نوزادان رسیده (فول ترم) در زمان تولد باشد. همه‌ی این اختلالات به ویژه کم‌وزنی زمان تولد می‌تواند زمینه ساز بروز عوارض درازمدت از جمله افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و چاقی باشد. 

این در حالی است که چندی پیش نیز رویا کلیشادی رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر اصفهان از تولد نوزادان نارس در اصفهان بر اثر تشدید آلودگی هوا خبر داد و گفت: قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا سبب می شود که حتی آن عارضه که بر اثر آلودگی ایجاد شده است مثلا در مادر باردار به نسل‌های بعد هم انتقال یابد.

ارتباط آلاینده‌های هوا با عوامل ژنتیکی بدخیم

چند مطالعه در زمینه‌ ارتباط قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا و عوامل ژنتیکی در شهر اصفهان انجام شد که 2 مورد از این تحقیقات نشان دادند در برخی زمینه‌های ژنتیکی، استعداد ابتلا به عوارض آلاینده‌های هوا بیشتر می‌شود.

یکی از این تحقیقات که برروی خون بند ناف انجام شد، نشان داد که قرار گرفتن مادر باردار در معرض آلاینده‌های هوا سبب افزایش یافتن ژن CYP1A1 می‌شود. این ژن در افزایش استعداد ابتلا به برخی بیماری‌های بدخیم نقش دارد و ممکن است در درازمدت سبب بروز عوارضی برای افراد ناقل آن باشد. برخی مطالعات در دیگر کشورها نشان داده‌ اند که تاثیرآلاینده‌های هوا بر عوامل ژنتیکی ممکن است به نسل‌های بعدی هم منتقل شود.

آلاینده‌های هوا و اختلالات خونی

مطالعه‌ی انجام شده بر روی گروهی ازکودکان و نوجوانان ساکن شهر اصفهان نشان داد که سطح بالاتر آلاینده‌ها‌ی هوا با شاخص‌های کم خونی، ازجمله تعداد کمتر گلبول قرمز و پایین‌تر بودن سطح هموگلوبین خون همراه بوده است. هم‌چنین در این مطالعه قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های هوا با تعداد بیشتر گلبول‌های سفید همراه بوده که می‌تواند به دلیل فعالیت گلبول‌های سفید به عنوان یک شاخص التهاب باشد.

اصفهانی‌ها چاق می‌شوند

تماس با برخی مواد آلاینده‌ی محیطی (که به آن‌ها چاق کننده یا  obesogenمی‌گویند) می‌تواند اثراتی بر روی غدد درون‌ریز بدن و در نتیجه تغییر تنظیم سوخت و ساز و بروز چاقی شود. این مواد شیمیایی متعدد بوده و در محیط زندگی و محل کار افراد وجود دارند. هم‌چنین، قرارگرفتن در معرض برخی از آلاینده‌های محیطی با بروز کبدچرب ارتباط دارد.

این مجموعه تحقیقات نشان داد که قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های هوا علاوه بر عوارض حاد، می‌تواند در شروع روند بیماری‌های مزمن نقش داشته باشد و تلاش همه جانبه در زمینه‌ی کنترل آلاینده‌های محیطی و کاهش بیش از پیش تماس افرادآسیب‌پذیر با آلاینده‌ها راا یجاب می‌کند.

بسیاری ازعوارض مشاهده شده درتحقیقات فوق دراثر تماس با سطوح متوسط آلودگی هوا بوده است، به نظر می‌رسد مقادیر فعلی شاخص کیفیت هوا که برای افراد آسیب پذیر در حد هشدار تلقی می‌شود مربوط به عوارض حاد آلاینده‌‌ها است و قرارگرفتن به صورت مزمن و طولانی در معرض سطوح متوسط آلاینده‌های‌ هوا هم می‌تواند عوارض مهمی در بر داشته باشد.

اصفهانی‌ها عصبی می‌شوند

تحقیق انجام شده روی نوجوانان سالم شهر اصفهان نشان داد که قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا با افزایش عوامل التهابی و استرس اکسیداتیو در خون ارتباط مستقیم دارد که به نوبه خود از عوامل موثر در بروز اختلالات مختلف در بدن هستند. این عوامل ممکن است در درازمدت منجر به بروز بیماری‌های مختلف شوند.

افزایش بیماری دیابت مردم اصفهان

تحقیقی که روی گروهی از نوجوانان سالم ساکن در نواحی مختلف شهر اصفهان انجام شد، نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا (به‌ویژه ذرات معلق PM10) سبب افزایش مقاومت به انسولین و درنتیجه افزایش استعداد ابتلا به بیماری دیابت می‌شود.

همان‌گونه که در بیانیه‌ی انجمن قلب آمریکا ذکر شده این تحقیق نخستین مطالعه در نوع خود در جهان بوده است. به دنبال آن، تحقیقات دیگر در کشورهای دیگر از جمله ژاپن و کانادا این یافته‌ها را تائید نمودند و در حال حاضر، قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های هوا به عنوان یک عامل خطرزای ابتلا به دیابت شناخته شده است.

افزایش لخته در رگ‌ها با آلودگی هوا در اصفهان

دلیل زمینه‌ای بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی، پرفشاری خون و خون‌رسانی ناکافی به اعضای مختلف بدن، تصلب شرایین یا تنگی سرخرگ‌ها است. این روند از اوایل عمر شکل می‌گیرد.

تحقیقات انجام شده برروی کودکان ساکن در2 شهر اصفهان نشان داده است که قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های هوا از همان دوران کودکی با اختلال عملکرد لایه‌ی داخلی سرخرگ‌ها (آندوتلیوم) و هم‌چنین افزایش استعداد به تشکیل لخته در رگ‌ها ارتباط دارد. این عوارض با انجام سونوگرافی‌های خاص و آزمایش خون به تائید رسید.

کمبود ویتامین D با آلودگی هوا

کمبود ویتامین D در جامعه‌ی ما بسیار شایع است به نحوی که براساس تحقیقات مختلف انجام شده در اصفهان بیش از نیمی از مردان و بیشتر زنان و هم‌چنین بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان درجات مختلفی از کمبود ویتامین D دارند. این اختلال علاوه بر عوارض استخوانی، با افزایش احتمال بروز بسیاری اختلالات از قبیل پرفشاری خون، بالا رفتن چربی‌های مضر و کاهش چربی‌های مفید در خون، بیماری‌های قلبی عروقی وبرخی بیماری‌های بدخیم (از جمله سرطان پستان در افراد بانوان و سرطان روده بزرگ درهردو جنس) ارتباط دارد.

افزایش MS در اصفهان

هم‌چنین تحقیقات متعدد انجام شده در اصفهان نشان داده‌اند یکی از عوامل اصلی فراوانی قابل توجه بیماری مولتیپل اسکلروز یا بیماری ام اس  MSکمبود ویتامین D است. منبع اصلی ویتامین D در انسان، تماس با طول موج‌های خاصی از نور خورشید و ساخت این ویتامین در لایه‌های پوست است. علت‌های مختلفی برای کمبود ویتامین D در مناطق آفتاب خیز مطرح شده است و در برخی از تحقیقات نقش آلودگی هوا در این زمینه مطرح شده است.

افزایش بستری بیماران در اصفهان با افزایش آلودگی هوا

این در حالی است که چندی پیش نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تسنیم گفت: روند بستری بیماران قلبی و ریوی در بیمارستان‌های اصفهان به دلیل آلودگی هوا افزایش یافته است. اما آنچه که مسلم است تشدید علائم در این مواقع برای افرادی است  که بیماری زمینه‌ای و سابقه بیماری قلبی و یا ریوی دارند؛ تشدید علائم منجر به بستری در این روزها شده و افزایش پیدا می‌کند.

چنگیز بیان کرد: یکی از علت‌های زمینه‌ای در تشدید علائم قطعا آلودگی هوا است، در زمستان نیز بستری مبتلایان حتی  به صورت کوتاه مدت در بیماران زمینه‌ای بیشتر می‌شود اما تفکیک آن‌ها دشوار است. آلودگی هوا قطعا در این زمینه تاثیر دارد؛ البته آلودگی هوا صرفا یک علت حاد نیست و تاثیرات و عوارض مزمن هم دارد که از لحاظ علمی ثابت شده است.

وی خاطرنشان کرد: یافته‌های علمی نشان داده در روزهای آلودگی هوا با تشدید علائم حاد مواجه می‌شویم؛ اما بیش از عوارض حاد عوارض مزمن آن نیز مهم است که در طول زمان ایجاد  شده و اهمیت آن از علائم حاد کمتر نیست.

15 درصد از مرگ و میرها در اصفهان مربوط به "آلودگی هوا" است

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مورد گفت: در بازه زمانی مابین سال‌های 89 تا 93 در شهر اصفهان تحقیق جامعی در رابطه با آلودگی هوای شهر اصفهان و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و ریوی صورت پذیرفت که نتایج این تحقیق نشان داد 15 درصد مرگ و میرها مربوط به آلودگی هوا است.

وی افزود: در شهر اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای ایران و به عنوان دومین شهر پرخودرو و موتورسیکلت در کشور و دومین شهر صنعتی ایران که جزء آلوده‌ترین شهرهای کشور است در سال‌های اخیر تحقیقی صورت گرفته که نشان می‌دهد از مجموع کل آلاینده‌های وارد شده به شهر اصفهان 13 درصد مربوط به صنایع شهری، 11 درصد منابع خانگی و 76 درصد ناشی از ترافیک است.

گزارش از نگین فروغی

انتهای پیام/

R41346/P41362/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه دیدارهای سال جدید با معاونت‌ها و مراکز سازمان مرکزی، صبح امروز با حضور در معاونت علوم پزشکی، با معاون، مدیران و کارکنان این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این نشست با قدردانی از زحمات و خدمات دکتر نفر در معاونت علوم پزشکی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تنها مؤسسه غیردولتی کشور است که در آموزش پزشکی فعالیت دارد و ان‌شاءالله در سال جاری شاهد یک جهش در این حوزه باشیم. افزایش دوبرابری تخت‌های بیمارستانی در تهران، یکی از بخش‌های جدی برنامه پنج ساله این معاونت است که نشان از اهمیت حوزه بهداشت و درمان در دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

دکتر طهرانچی با اشاره به قرار گرفتن رشته روانشناسی بالینی و دامپزشکی ذیل معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: حوزه سلامت دانشگاه آزاد اسلامی یک مدیریت جامع دارد و می‌تواند کارهایی انجام دهد که نظام گسسته قادر به آن نیست. ویژگی دانشگاه آزاد اسلامی این است که از هر دو وزارت علوم و بهداشت، رشته و دانشجو دارد. این موضوع باعث شده از حوزه علوم پزشکی برای دیگر حوزه‌ها الگو بگیریم. به عنوان نمونه؛ امروز مفهوم عرصه و پایه در حوزه مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و این مدارس عرصه تعلیم و تربیت هستند. بدین ترتیب معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت همزمان امور مربوط به حوزه آموزش و پرورش و وزارت علوم را پیگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این اتفاق باید با شتاب بیشتری در حوزه روانشناسی بالینی، دامپزشکی و مهندسی پزشکی رخ دهد و اساتید این رشته‌ها به دو گروه عرصه و پایه تقسیم شوند. در مرحله بعدی نیز با تقویت رشته زیست‌شناسی باید بخشی از این رشته که مربوط به حوزه علوم پزشکی است، در این قالب قرار گیرد. نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که برای رشته‌های تحصیلی پیشران‌های موضوعی داشته باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های رشته روانشناسی گفت: بخشی از اعضای هیأت علمی روانشناسی مأمور به حوزه علوم پزشکی هستند. بخشی از روانشناسی که مربوط به حوزه دانش آموزان و مدارس می‌شود نیز ذیل دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی و بخش دیگر نیز ذیل معاونت علوم انسانی و هنر قرار دارد اما نباید خط و مرزی بین آنها باشد.

وی افزود: امسال باید تحرکات جدی در حوزه علوم پزشکی داشته باشیم چرا که هزینه‌های این حوزه افزایش یافته و برای جبران آن، باید تدبیر کرد. به همین دلیل، موضوع «عرصه و پایه» یک برنامه جدی در دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاهی که جامع رفتار می‌کند، می‌تواند برای کشور فرصتی به وجود آورد که بتوانیم از این الگو در جاهای دیگر استفاده کنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: تجربه دانشگاه آزاد اسلامی نشان داد که دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از وزارت علوم رشته بگیرند تا ضعف‌های جدی نظام آموزشی در تربیت نیروی انسانی رفع شود. واقعیت این است که سبد حوزه علوم پزشکی باید اقتصادی شود چرا که برخی رشته‌های این حوزه بسیار پرهزینه است و می‌توان از طریق رشته‌های دیگر، درآمدزایی کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آنچه مسائل اقتصادی را حل می‌کند، برنامه داشتن و حرکت رو به جلوست، گفت: یکی از موضوعات مهم در دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به حوزه معیشتی است. معیشت کارکنان تصویری از ارزش‌آفرینی آنان است و به همین دلیل هرچه ارزش‌آفرینی بیشتر باشد، پاسخ آن نیز در معیشت دیده می‌شود. به عنوان مثال؛ باغ کشاورزی که قنات خود را لایروبی نکند، بعد از چند سال خشک خواهد شد. باید به ارزش‌آفرینی سیستم ازجمله برخورد با دانشجو، کیفیت امور، بیمارستان‌ها و... توجه داشت. اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی یک اقتصاد دولتی و یارانه‌ای نیست؛ بلکه اقتصاد تلاش و تدبیر است.

وی ادامه داد: همه اجزای سیستم باید ارزش‌آفرینی کنند. در این صورت، می‌توان بازخورد آن را در بهبود معیشت دید. ارتقای معیشت در دانشگاه «به فرموده» نیست بلکه بازتاب عمل فردی مجموعه مدیران و کارکنان است. به عنوان نمونه؛ اجرای طرح پویش اشتغال بعد از چهار سال تصویر جدیدی از دانشگاه آزاد اسلامی را در جامعه شکل داده و جوانان فضای این دانشگاه را فضای اشتغال، نوآوری، کارآفرینی و... می‌دانند. در ایجاد فضای جدید تلاش‌های شبانه روزی و زحمات زیادی کشیده شده و این اقدام باعث شد هرساله بر تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه آزاد اسلامی افزوده شود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته، 5 سالی را تجربه کردیم که سالانه 150 هزار دانشجو کاهش می‌یافت اما در 5 سال بعدی که در آن قرار داریم، به همان اندازه به جمعیت دانشجویی اضافه می‌شود. این امر نتیجه همت مجموعه کارکنان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است. تغییر سخت است اما باید محکم پای آن بایستیم. این تغییر رویه‌ها باعث افزایش اعتماد مردم به دانشگاه آزاد اسلامی شده است. افزایش اعتماد نیز منجر به رونق دانشگاه و رونق دانشگاه نیز منجر به بهبود و ارتقای معیشت می‌شود. بنابراین موضوع معیشت، کنش خودمان است.

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست، محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از وضعیت این حوزه ارائه کرد و گفت: برنامه جدی معاونت علوم پزشکی دانشگاه، ارتقای کیفیت آموزش و خدمات‌رسانی بهداشتی و سلامتی است.

همچنین فرهاد ادهمی مدیرکل توسعه آموزش و امور دانشجویان، خانم دکتر وحدت مدیر خدمات سلامت و بیمارستان‌ها، خانم شریعتمدار رئیس اداره تجهیزات پزشکی، مرجانی مشاور حوزه دامپزشکی و خانم هاشمی مشاور حوزه روانشناسی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارش‌هایی درخصوص فعالیت‌ها و اقدامات حوزه‌های متبوع خود پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم