Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی شهر مشهد گفت: متاسفانه به دلیل مهاجرت و اشتغال جوانان روستاهای بخش مرکزی مشهد در مشهد، روستاهای این بخش تبدیل به خوابگاه شده‌اند. ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، بخش مرکزی شهرستان مشهد از جمله نقاطی است که در حاشیه قرار گرفته و کمتر به آن توجه شده و حتی بسیاری شاید مطلع نباشند که چنین تفکیکی در شهر مشهد وجود دارد؛ اما به هرحال مشکلاتی در این بخش وجود دارد که نیازمند رسیدگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و خدمت رسانی در زمینه‌هایی مانند آب شرب باکیفیت و یا گاز از جمله مسائلی است که این بخش با آن دست و پنجه نرم می‌کند. برای اطلاع از آخرین وضعیت بخش مرکزی مشهد گفت‌وگویی با غلامرضا منوچهری؛ عضو شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد صورت دادیم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: بخش مرکزی مشهدمقدس از چه تعداد جمعیت برخوردار است و شامل چه دهستان‌هایی است؟

منوچهری: بخش مرکزی مشهد با دارا بودن 230 هزار نفر جمعیت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین بخش مشهد شناخته شده و جمعیت بیشتری نسبت به اکثریت شهرستان‌های استان دارد، با این وجود به‌دلیل اتصال بخش مرکزی به شهر مشهدمقدس، مشکلات آن در معرض دید قرار نگرفته و توجه مسئولان نسبت به استان بیشتر از بخش مرکزی بوده است.

بخش مرکزی مشهد شامل 6 دهستان‌ کنبیس، کارده، تبادکان، میان ولایت، درزاب و طوس می‌شود، شغل غالب مردم در بخش مرکزی در گذشته کشاورزی بوده و در حال حاضر با تغییر شرایط به سمت خدمات و صنعت کشانده شده است.

تسنیم: چند روستا در بخش مرکزی مشهد وجود دارد؟

منوچهری: بخش مرکزی مشهد دارای 240 روستا و 200 روستا از این تعداد به‌عنوان روستاهای بالای 20 خانوار بوده که توانایی دارا بودن شورا را دارند، شورای 19 روستا از این تعداد به دلایلی تشکیل نشده و در حال حاضر 181 روستای دارای شورا در بخش مرکزی مشهد وجود دارد.

تسنیم: بخش مرکزی شهر مشهد درگیر چه مشکلاتی است؟ در واقع مهمترین چالش‌هایی که این بخش با آن روبرو است چیست؟

منوچهری: یکی از مهمترین مشکلات این بخش، کمبود آب قابل شرب بوده که طبق گفته رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان، روستای سلطان‌آباد در دهستان میان‌ولایت حدود یک ماه از آب مورد نیاز برای شرب محروم است و مردم آن اجباراً برای دستیابی به آب به روستاهای مجاور رجوع می‌کنند.

با وجود فعالیت این بخش به عنوان بخش مرکزی، هنوز آب شرب باکیفیت به این منطقه وارد نشده و توسط شرکت آب حدود دو سال درخواست تخصیص اعتبار صورت گرفته اما این امر محقق نشده است.

مشکلات متعددی در بخش مرکزی مشهد اعم از جمعیت بسیار برخی از روستاهای بخش مرکزی وجود داشته که طبق قانون باید روستا‌های دارای بیش از 5 هزار جمعیت، به شهر تبدیل شده اما در حال حاضر برخی از روستاها 17 تا 18 هزار نفر جعیت را در بردارند.

از سایر مشکلات می‌توان به بحث حمل‌ونقل اشاره کرد، عموم مردم به‌دلیل وجود شغل آنها در شهر، مجبور به رفت و آمد روزانه از روستا به شهر و برعکس بوده و روستاهای کنونی جایگاه خود را به خوابگاه داده است، همچنین تولید در روستاها کاهش یافته و بافت روستایی خود را حفظ نکرده‌اند.

تسنیم: بنابراین گویا مهاجرت مشکلات متعددی را ایجاد کرده است؟

منوچهری: مهاجرت جوانان برای یافتن شغل در مشهد به‌دلیل کمبود اشتغال در برخی از دهستان‌ها مانند کارده و درزاب سبب پیشی گرفتن تعداد جمعیت افراد کهن‌سال از افراد جوان شده است.با وجود الزام تبدیل روستاهایی با بالغ بر 5 هزار جمعیت به شهر طبق قانون، جمعیت حدود 8 روستا مانند دوست‌آباد، کشف، گرجی، دهرود و نظایر آن به‌دلیل مهاجرت مردم به این محلات، بالغ بر 18 هزار نفر بوده و در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دلیل جمعیت زیاد این روستاها کاملاً آشکار است، عده‌ای از مردم روستاهای حاشیه دوم شهر مشهد به‌دلیل خشکسالی و مشکلاتی مانند این‌ها به این شهر مهاجرت کرده و برخی نیز به‌دلیل فراهم نبودن شرایط اقتصادی به روستاهای اطراف شهر مشهد رجوع کرده و غالباً شغل کاذب دارند، فرزندان خانواده مجبور به ترک تحصیل شده و آسیب‌های اجتماعی به‌طور جدی این خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

برای پیشگیری از به‌وجود آوردن آسیب‌های اجتماعی در سال گذشته به همت بخشدار کلاس‌های فرهنگی و اجتماعی برگزار شده و در حال حاضر قرار بر ادامه این کلاس‌ها است، اما به‌طور کلی مشکلات مهم به چهار بخش کمبود اشتغال،آسیب‌های اجتماعی، حمل و نقل و خشکسالی تقسیم می‌شود.

یک روستای ییلاقی گردشگری نیز در دهستان کارده وجود داشته که رفت و آمد در آن روستا مستلزم عبور از داخل رودخانه بوده و هنگام بارندگی و تشکیل سیلاب این راه کاملاً بسته می‌شود.

برای برخی از روستاها در بحث جاده مشکلات بسیاری وجود دارد، به‎‌عنوان مثال اداره‌ راه و شهرسازی بارها در طی 5 سال به‌طور مداوم روستای دهسرخ را زیرسازی کرده و به‌دلیل آسفالت نشدن مجدداً زیرسازی تخریب شده است.

تسنیم: وضعیت امکانات بهداشتی در این روستاها چگونه است؟

منوچهری:امکانات بهداشتی اغلب روستاها نسبتاً مناسب است و روستاها از خانه بهداشت و مراکز بهداشت برخوردارند، اما سرانه جمعیتی برای پزشک خانواده تا حدودی نامناسب است، طبق جلسه‌ای با شورای شهرستان، سرانه جمعیتی پزشکان برای روستاها به 4 هزار نفر اختصاص یافته است.

تشکل‌های مربوطه در جواب تعیین شدن این تعداد، درخواست کاهش سرانه داشته و گفته شده که یک پزشک توانایی پاسخگویی 4 هزار نفر را نداشته و مردم باید مدت طولانی در صف باشند.

تسنیم: آیا شورا در روستاهای مختلف تشکیل شده است؟

منوچهری: شوراها در روستاهای مختلف دهستان‌ها تشکیل شده اما گله این شوراها، نادیده‌گرفتن آنها توسط برخی از مسئولان برخلاف قانون اساسی کشوری با هدف حضور شوراها و اظهار نظرات آنها در امور مربوط به شهرستان خود است، به‌عنوان مثال تهیه طرح "هادی روستاها" توسط بنیاد مسکن با افق 10 ساله، باید دقیق تهیه شده و روستاها در این امور دخیل باشند اما برخلاف این امر اتفاق افتاده است.

برای حل این مشکل مهم نیز به مسئولان این امر گزارش شده و تصمیمات خوبی در این باره گرفته شده و شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد به‌دنبال تحقق این تصمیمات است.

تسنیم: مشکلات بخش را به صورت مفصل بیان کردید. ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خاص بخش مرکزی مشهد را نیز بفرمائید.

منوچهری: از برخی از ظرفیت‌های بخش مرکزی مشهد می‌توان به موضوعات مختلفی از جمله ظرفیت بالای دهستان "کارده" اشاره کرد، روستای "مارشک" نیز به‌عنوان روستای مدل توسعه روستایی توسط استانداری انتخاب شده و اتفاقات مطلوبی در زمینه گردشگری و اشتغال‌زایی در این روستا صورت گرفت.

شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد از مسئولان، احیای ظرفیت‌های این روستاها و شکوفا کردن استعدادهای آنها را خواستار بوده و در صورت رونق گردشگری در این دهستان‌ها، بخش عمده‌ای از بحث اشتغال در مرکز مشهد مرتفع شده و مهاجرت به این مناطق مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استادانی که جلوی مهاجرت دانشجویان را می گیرند

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • استادانی که جلوی مهاجرت دانشجویان را می گیرند
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • روند پیشرفت خوابگاه‌های دانشجویی استان هرمزگان بررسی شد