Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات در یادداشتی خطاب به عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال کریمی قدوسی از وزیر اقتصاد درباره میزان واردات از کانال سبز، نکاتی را در مورد سامانه‌های هوشمندسازی گمرکات کشور و مبارزه با فساد و قاچاق کالا بیان کرده است.

به گزارش ایسنا، در یادداشت مسئول شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تهران بزرگ آمده است: "بعد از فروکش کردن ناآرامی‌ها و اعتراضات به حق مردم نسبت به اوضاع بد اقتصادی که حاصل سیطره چند دهه تفکر لیبرال و غربگرایان بر اقتصاد کشور است و در کنار آن حضور سرویس‌های جاسوسی از انگلستان گرفته تا تکفیری‌های داعشی و نوچه‌های اسراییلی سعودی همچون بن سلمان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و به حاشیه کشاندن این اعتراضات و آشوب و اغتشاش در شهر های کوچک و بزرگ، بر آن شدیم چند کلامی من باب امر به معروف و نهی از منکر با جنابعالی مطرح کنیم.

در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۶ تصویری از فرم سوال از وزیر اقتصاد منتشر شد که توسط جنابعالی تکمیل شده بود (عکس زیر) که در شرح سوال ادعا فرمودید که در سطح دنیا حداکثر ۳۰ درصد واردات از کانال سبز انجام می شود در حالی که در کشور ما و در دوره ریاست سابق سازمان گمرک ایران این میزان ۷۰ درصد بوده است. اولین سوال این است که به استناد چه آماری ادعا کرده اید که «در سطح دنیا حداکثر ۳۰ درصد واردات از کانال سبز انجام می شود؟

بهتر است بدانید که همه کشورها در دنیا به سمت این می روند که تجارت را سرعت ببخشند. به همین منظور با استفاده از مدیریت ریسک تلاش می کنند که تنها به بازرسی فیزیکی محموله‌هایی بپردازند که ریسک آن‌ها را بالا ارزیابی می کنند. چرا که در تجارت برای زمان هزینه ای در نظر گرفته می شود که به تجار و تولید وابسته به واردات تحمیل می شود. این موضوع چنان دارای اهمیت است که سرعت بخشیدن به ترخیص کالا یکی از شاخص‌هایی است که گمرکات در دنیا با آن رتبه بندی می شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به گزارش های شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی (LPI) و نیز شاخص کسب و کار (Doing Business) مراجعه کنید. تنها مراجعه به هدف یک نمونه از کشورهای عضو OECD که در سایت گمرک این کشور منتشر شده است، می تواند راهنمای خوبی باشد:

«Secondly, ‘the System of Immediate Release at Port’ is designed to conduct an immediate
clearance on a container cargo at its entry-port, currently enabling ۷۰% of imported goods to be
transported to a final destination straightway.»

این به این معنی است که سیستم خود را طوری طراحی کرده اند که ۷۰ درصد واردات به صورت حمل یکسره یا مسیر آبی از گمرکات این کشور خارج شوند. حتما استحضار دارید که مسیر آبی از مسیر سبز سریعتر ترخیص می شود. تمام کشورها از جمله همین نمونه ای که آورده شد یعنی کره جنوبی با توجه به محدودیت منابع انسانی و حسگرهای مکانیزه موجود مانند باسکول، ایکس ری و ... و به دلیل اهمیت سرعت در تجارت به دنبال کاهش حداکثری بازرسی های فیزیکی در عین اطمینان از حفظ امنیت اقتصادی و اجتماعی کشورشان هستند. مثال های زیادی از کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته در این زمینه وجود دارد که قابل بررسی است. البته قابل ذکر است که در این کشورها واردات نیز در راستای حمایت از تولید داخلی انجام می گیرد.

شاید مشکل از آنجاست که تصور می شود کانال سبز به معنی عدم هرگونه کنترل است. در حالی که چنین مسئله‌ای از اساس اشتباه است. مسیر سبز در دنیا به معنی کنترل سیستمی محموله های کالا و یا وجود امکان استناد به بازرسی‌های انجام شده توسط سایر سازمان‌هاست. به عنوان تنها چند نمونه وقتی کالایی کم ریسک و صاحب آن دارای عدم سوء سابقه در اظهار مالیاتی باشد و یا گواهی بازرسی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی داشته باشد، به عنوان یک محموله کم ریسک و بدون بازرسی فیزیکی می تواند وارد کشور شود.

احتمالا این درک نادرست از مسیر سبز باشد که موجب چنین اشتباهی شده است وگرنه مطلعین از حوزه تجارت خارجی نیک می دانند که بازرسی فیزیکی همه کالاها نه تنها میسر نیست بلکه موجبات فساد بیشتری را فراهم می‌کند. بیایید فرض کنیم که اصلا چنین است، برای ما این سوال پیش می آید که چگونه با وجود کاهش واردات، و عدم کنترل دقیق و بدون بازرسی فیزیکی کافی، درآمد مالیات گمرکی از حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۱۸۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ رسیده است؟ اضافه کنید افزایش چندین برابری کشفیات قاچاق را؟ هر چه میندیشیم این عدم کنترل بهتر جواب داده است!"

در ادامه یادداشت آمده است "سوال بعدی این است که آمار ۷۰ درصد مسیر سبز در گمرکات کشور را از چه کانالی دریافت کرده‌اید؟ مرجع رسمی چنین آماری گمرک ایران است. حتی مسئولان گمرک نیز نمی‌توانند بدون مراجعه به سامانه جامع گمرکی، هیچ گونه آماری از مسیرهای سبز و زرد و قرمز ارائه کنند. داده‌های این سامانه که سامانه عملیاتی گمرک به حساب می‌آید، بر اساس عملیات امور گمرکی در سراسر کشور جمع آوری می‌شود. اتفاقا طبق آماری که در همین ایام احتمالا به واسطه سوال شما از وزیر اقتصاد توسط گمرک ایران منتشر شده است، در کشور ما کمتر از ۴۰ درصد واردات از مسیر سبز انجام می پذیرد (جدول زیر).

در جای دیگری سخن از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف کرده‌اید. این کارت‌ها معضلی در تجارت خارجی کشور به شمار می‌آیند که هیچ‌کس مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد؛ حتی اتاق بازرگانی به عنوان صادرکننده آن و در صورتی که سر نخ هر گونه بدهی و جرمی به این کارت‌ها برسد، دولت هیچ راه چاره ای برای احقاق حقوق ملت نخواهد داشت. گمرک چندین سال است که وجود این کارت‌ها را معضلی برای خود می‌داند و این را بارها اعلام کرده است. با وجود تمام مشکلات، همین که شما آماری از بدهی ۱۱ هزار میلیاردی این کارت ها دارید، ناشی از شناسایی بیش از ۷۰۰۰ کارت بازرگانی یک بار مصرف توسط گمرک در سال‌های اخیر است. اگر غیر از این بود نمایندگان محترم مجلس هم اطلاعی از بدهی ۱۱ هزار میلیاردی این کارت ها پیدا نمی‌کردند!

برای ما جای تعجب است که چرا نمایندگان مجلس تا به حال در مورد ثبت سفارش خودرو سوال نپرسیده اند؟ چرا برای نمایندگان سوال نشده است که چگونه در چند ماهه گذشته ثبت سفارش یک شبه و برای فقط چند ساعت آزاد می شود و چند نفر سفارش خودروی خود را ثبت می کنند و پس از آن دوباره محدود می شود؟ چرا برای شما سوال نشده است که در صورتی که واقعا سیستمی به نام ثبت سفارش وجود دارد چرا باید از وزارت صمت به گمرک ایران نامه ای زده شود که ثبت سفارش های خودرو از فلان تاریخ به بعد را قبول نکنند؟" (تصویر زیر)

در ادامه این یادداشت میخوانیم "آیا نقصی در سامانه ثبت سفارش وجود دارد؟ یا ثبت سفارش کارایی خود را از دست داده؟ آیا جز این است که قرار بوده با سیستم ثبت سفارش جلوی ثبت سفارش‌های تقلبی گرفته شود؟ بر عکس تمام این‌ها از وزیر صنعت سوال می شود که چرا ثبت سفارش خودرو متوقف شده است! برای ما سوال است که واقعا مسئله نمایندگان مجلس چیست؟

آیا تا به حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاهی به ماده ۲۰ قانون اداره و تشکیل مناطق ویژه اقتصادی انداخته‌اند؟ آیا در مورد تبعات این قانون چیزی می دانند؟ آیا می دانند تنها اصلاح همین قانون که در ۹۵ درصد حجم تجارت کشور دست گمرک را در انبارگردانی مناطق ویژه و آزاد می‌بندد، چه کمکی به کشف قاچاق از مبادی رسمی می تواند بکند؟ به بیان ساده تر گمرک اگر اجازه انبارگردانی داشته باشد، می تواند به صاحب کالا بگوید که از مثلا ۱۰۰۰ کانتینرِ تو، ۸۰۰ کانتینر بر اساسِ سامانه گمرک خارج شده است. ۲۰۰ تایِ بقیه باید در انبار باشد. اگر نیست عوارض و جریمه اش را پرداخت کن.

وقتی واردکننده بداند که باید برای موجودی انبارش در گمرک پاسخگو باشد، دیگر کسی حاضر است رشوه بدهد که باری را غیر قانونی از گمرک خارج کند؟ آیا نمایندگان مجلس در قبال این موضوع وظیفه ای برای خود قائل هستند؟

آیا تا به حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وضعیت پرونده‌های قاچاق در قوه قضاییه، زمان به نتیجه رسیدن آن ها، درصد پرونده های تبرئه شده، درصد پرونده های محکوم شده، مبلغ اتهام این پرونده ها، میزان جریمه پرونده‌های محکوم شده، میزان جریمه‌های پرداخت شده، علت پرداخت نشدن جریمه پرونده‌های محکوم شده و... سوال پرسیده اند؟ آیا اطلاعی از این موارد دارند؟

در پایان این یادداشت تاکید شده که واضح است جمعی از جوانان انقلابی از چندین سال پیش با کار جهادی و انقلابی و شبانه روزی توانستند بر خلاف همان تفکر لیبرالی و غربگرایانه مدیران اقتصادی، مبارزه با نفوذ و فساد در عرصه گمرکات کشور و مبارزه با قاچاق را در پیش بگیرند و قدم های بزرگی به سوی هوشمند سازی گمرکات بردارند و گمرک را از وضعیت سنتی به شرایط روز و علمی جهانی نزدیک کنند. تمام موارد تذکر داده شده حاکی از این است که روشی که در پیش گرفته‌اید موجب می‌شود که دیگر هیچ مسئولی فعالیت مفید و مناسبی در مبارزه با فساد انجام ندهد. باید از عمل خوب تقدیر و عمل اشتباه و خطا را تقبیح کرد. همین میل به اصلاح در خیلی از سازمان‌های دیگر حتی مشاهده نمی‌شود اما دقیقا همان‌ها هم از چشمان نمایندگان ملت دور می‌مانند!

به عنوان دانشجویانی که خیر نظام اسلامی و شما را می خواهیم میگوییم که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی منابع خبری خود را از حیث گرایش‌ها گسترش دهند. کاری نکنند تا هر کسی که قدم درستی برای اصلاح نظام بروکراتیک و خسته کشور برمی‌دارد مأیوس شود که اگر حرکتی نبود، انتقادی هم نبود!چنین نتیجه‌ای قطعا به زیان نظام اسلامی تمام خواهد شد و جز خیانت هیچ نام دیگری ندارد. باید اگر هر فردی و یا گروهی و یا سازمانی قدم درستی برمی دارد، او را یاری کنیم نه آن که خار راه او شویم. خداوند متعال هر کس را که در راستای اعتلای نظام اسلامی قدم بر می دارد، یاری کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۴۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند

ایسنا/خراسان رضوی مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، گفت: دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند.

رشید جعفرپور امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی با عنوان «تیتر ۱۳» که در سالن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند انعکاس‌دهنده دستاوردهای دانشگاه‌ها و روایتگر پیشرفت‌های آموزش عالی باشند. شاید بسیاری از مواردی که در دانشگاه می‌بینیم را عادی تلقی کنیم، در حالی که همین موضوعات برای مخاطب بیرونی و مردم جذاب است و اگر آن‌ها را نگوییم، به دانشگاه ظلم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی محافلی هستند که می‌توانند پیشرفت‌های دانشگاه‌ها را تبیین کنند، ادامه داد: نشریات دانشجویی می‌توانند تقویت‌کننده فضای گفت‌وگو و تبادل نظر در دانشگاه باشند. ما باید در دانشگاه منطق گفت‌وگو با سلایق، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متفاوت را داشته باشیم و دانشگاه را از حالت قطبی خارج و به فضای تعامل و گفت‌وگو تبدیل کنیم.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: نشریات دانشجویی می‌توانند بازگوکننده مسائل و چالش‌های دانشگاه باشند. در دانشگاه و آموزش عالی کشور مسائل مختلفی وجود دارد و دانشجویان بهترین کسانی هستند که می‌توانند در خصوص این موارد صحبت کنند و به صورت منطقی و اخلاقی مسائل و چالش‌های دانشگاه را به بحث و بررسی بگذارند و در یک فضای عقلانی به راهکار برسند. همچنین با توجه به اینکه ما در حوزه سواد رسانه‌ای دچار ضعف هستیم، نشریات دانشجویی می‌توانند سواد رسانه‌ای را در دانشجویان افزایش دهند.

جعفرپور  با اشاره به انتظاراتی که از نشریات دانشجویی می‌رود، بیان کرد:  نخست آنکه در نقد منصفانه عمل کنید. درست است که همگی ما به نقد نیاز داریم، اما نقد باید موجب ارتقای یک سیستم و افراد آن شود. بنابراین اگر نقد از دایره انصاف خارج شود، آثار سویی به دنبال خواهد داشت. لذا از نشریات می‌خواهیم در نقد منصفانه عمل کنند تا هم به ارتقای کشور و هم به ارتقای خودشان کمک کنند.

وی ادامه داد: تنها به بیان مسائل و چالش‌ها اکتفا نکنید و علاوه بر آن راه‌حل‌‍‌های پیشنهادی را هم بگویید. زیرا تنها تکرار مسئله فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه راه‌حل‌های احتمالی حل مسائل حتی در مقیاس کوچک را بیان کنید. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اگر تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، دارای خروجی امیدافزا نباشد، باعث شکست جامعه و تأخیر در پیشرفت خواهد شد، گفت: بنابراین تمامی کنش‌ها و جهت‌گیری‌های ما باید به سمتی باشد که امید را زنده نگه دارد، لذا در یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و نوشته‌هایمان این نکته را در نظر داشته باشیم.

جعفرپور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع تشکل‌ها، بیان کرد: دانشگاه سه وظیفه دارد؛ تولید علم، تولید عالم و جهت‌دهی به علم و عالم. چنانکه در تولید علم خوب کار کردیم و چند هزار مقاله و کتاب در سال تالیف می‌شود. رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۵ در جهان نشان می‌دهد در تولید علم کارنامه‌ای قابل قبول داریم. اما اگر جهت‌دهی به علم و عالم درست نباشد، نتیجه مثبت نمی‌گیریم. نشریات دانشجویی با بضاعتی که دارند باید در جهت‌دهی به علم و عالم کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، افزود: غزه مظلوم واقع شده است. الحمدلله بیداری خوبی در دنیا صورت می‌گیرد. دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند. این موج نباید بخوابد و باید کمک کنیم این مقاومت اسلامی که به مقاومت جهانی تبدیل شده، به پیش رود. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به وظایف وزارت نسبت به نشریات دانشجویی، اظهار کرد: ما وظیفه داریم فضای لازم برای بالندگی و تقویت نشریات دانشجویی را ایجاد کنیم. در شورای مدیران همواره پیگیر هستیم که چگونه می‌توان از نشریات دانشجویی حمایت کرد. اکنون ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی در وزارت علوم داریم، علاوه بر آن تعداد بسیاری در وزارت بهداشت هستند و توسعه این نشریات می‌تواند به تقویت فضای گفت‌وگو و سواد رسانه در دانشگاه کمک کند. لذا تقویت نشریات دانشجویی در دستور کار معاونت دانشجویی وزارت علوم قرار دارد.

جعفرپور با اشاره به ایجاد سامانه نشریات، عنوان کرد: این سامانه کمک می‌کند تا انتخابات مدیران مسئول نشریات به راحتی صورت گیرد. گزارش‌گیری‌های مناسب از این سامانه می‌تواند در تقویت نشریات مؤثر واقع شود. افتخار می‌کنیم که ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی داریم، اما هنوز قاعده‌مندی برای این نشریات در فضای مجازی وجود ندارد که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و تدوین آیین‌نامه برای آن ضرورت دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به قم سفر کرد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • کسب ۴ گواهینامه استاندارد بین‌المللی ISO توسط واحد علوم و تحقیقات
  • اخذ چهار گواهینامه استاندارد بین‌المللی ISO توسط واحد علوم و تحقیقات
  • سناتور آمریکایی خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • نامه هشدار دهنده وزیر ورزش خطاب به تاج