Web Analytics Made Easy - Statcounter

سایت تحلیلی «طلال سلمان» بنیانگذار روزنامه السفیر لبنان مطلبی از «نصری الصایغ» منتشر نموده که به ناکامی سیاست خارجی عربستان سعودی در منطقه پرداخته است. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو؛ سایت تحلیلی «طلال سلمان» بنیانگذار روزنامه السفیر لبنان مطلبی از «نصری الصایغ» منتشر نموده که به ناکامی سیاست خارجی عربستان سعودی به ویژه در لبنان پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



الصایغ می‌نویسد: باید به عربستان سعودی برای اینهمه دستاورد عظیم تبریک گفت؛ کشور بزرگی که با خود و همسایگانش درگیر است. یمن مظلوم عربستان را نگران کرده است، قرار بود جنگ چند روز یا نهایتا چند هفته به طول بیانجامد، ولی یمن همچنان مقاومت می‌کند. می‌میرد و مقاومت می‌کند، ویران می‌شود و مقاومت می‌کند. عربستان سعودی، اما از یمن درس عبرت نمی‌گیرد که خطای در مورد یمن خطرناک و کشنده خواهد بود.

وی می‌افزاید: معرکه گیری با همسایه قطری سوی دیگر دستاورد‌های سعودی است، قطر را محاصره کردند، ائتلافی علیه او تشکیل دادند، او را تهدید کردند، قطر را تروریستی خواندند، و این جنجال با پناه بردن قطر به ایران پایان یافت و باز هم عربستان درس عبرت نگرفت.

الصایغ نوشت: فتنه‌ای که برای لبنان تدارک دیده بودند با هوشیاری لبنانی‌ها دفع شد و نتوانستند لبنان را به آشوب بکشانند، سعی کردند از جبهه عرسال و رأس بعلبک برگ برنده‌ای برای خودشان بسازند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، اما حزب الله با پیش دستی به جرود عرسال رفت و ارتش لبنان بر خلاف میل امریکا و عربستان قائله را ختم کرد و سعودی نتوانست اردوگاه‌ها را علیه امنیت لبنان بسیج کند لذا نخست وزیر ما را گروگان گرفته و وادار نمودند استعفای اجباری دهد. این مسایل برای ما بسیار روشن است و نیازی به تایید خود سعد الحریری نداریم. سکوت لبنان در برابر یاوه گویی‌های سعودی نقشه آنان را با شکست مواجه کرد.

وی بیان کرد:، اما یکی دیگر از دستاورد‌های عربستان سعودی در لبنان این بود که حمایت سنی‌های لبنان را از دست داد و اگر نگوییم به دست آوردن مجدد دل اهل سنت لبنان کاری غیر ممکن است باید گفت: کار بسیار دشواری است. یکی از افتخارات رفیق الحریری این بود که اهل سنت لبنان را از میراث عربی خویش جدا کرده و به سیاست سعودی پیوند زد. اما آن روز‌ها دیگر گذشت. اکنون عربستان حمایت یک سوم از لبنانی‌ها را از دست داده و این خسارت بزرگ با به دست آوردن دل مسیحیان مارونی لبنان جبران نخواهد شد.

الصایغ در ادامه آورده است: عربستان به اعتراضات شهر‌های ایران دل خوش کرده بود، اما این بار نیز بخت یارش نبود؛ حتی دونالد ترامپ نیز پس از سیلی که در شورای امنیت خورد از موضعش در قبال ایران کوتاه آمد. ایران بسیار قدرتمندتر از آن است که با اعتراض از پا در آید حتی اگر این اعتراضات قانونی، برحق و بیانگر مشکلات اقتصادی و سیاسی باشد.

وی درباره سیاست خارجی عربستان در عراق نیز نوشت: عربستان در عراق هم شکست خورده است، او نیرو‌های تندرو یا اعتدالگرای سنی عراق را مورد حمایت خود قرار داد، اما از اینهمه خدمات عایدی نصیبش نشد. در حقیقت مشکلات عراق پیچیده‌تر از آن است که عربستان توان حل کردن یا بهره برداری از آن‌ها را داشته باشد.

الصایغ در ادامه به ناکامی سیاست ریاض در موضوع سوریه پرداخته و آورده است: در مورد سوریه نیز عربستان منتظر است شاید در میز‌های مذاکره بتواند دستاوردی کسب کند. نظام سوریه همچنان پابرجا است، تعدیل این رژیم دردسر‌ها و مشکلات خودش را دارد و سایه نظام بر جغرافیای سیاسی گروه‌های سوری افتاده است؛ علاوه بر این، نقشی که عربستان منتظر ایفای آن است رقیبی همچون ترکیه دارد.

وی با اشاره به موضع گیری سعودی‌ها در قبال فلسطین بیان کرد: حالا امید عربستان «معامله قرن» است که بیشتر به یک عملیات انتحاری شباهت دارد. او باید به فلسطین برود و وطنشان را از آن‌ها بگیرد و بین اسرائیلی‌ها (قدس و شهرک‌های اشغالی) و اردنی‌ها (آوارگان فلسطینی که سال‌ها پیش به اردن مهاجرت کرده اند) تقسیم کند یا فلسطینی‌ها را در شهرک‌های ویژه شبیه باندوستان‌ها سکنی دهد. اما در برابر این امید انتحاری نیز فلسطینیان شجاع و محور مقاومت ایستاده اند که سدی در برابر نیات پلید صهیونیست‌ها هستند.

الصایغ در پایان آورده است: دیگر، باج‌های کلان سعودی‌ها تاثیر خود را از دست داده و تنها کاری که برایش باقی مانده این است که بنشیند و شکست هایش را بشمارد و با دروغ شکست‌ها را به عنوان دستاوردهایش عرضه کند. عربستان دیگر عربستان گذشته نیست، بومرنگ جنون سیاسی به خودش برگشته و محاسبه بسیار سخت خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کد خبر 847561 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد