Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@00:19:03 GMT

ارتش سوریه پای دیوارهای فرودگاه نظامی ابوالظهور

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۱۶۳۰۲

ارتش سوریه پای دیوارهای فرودگاه نظامی ابوالظهور

نیروهای ارتش سوریه در حال نبرد سنگین با تروریستها در اطراف فرودگاه نظامی ابو الظهور در حومه ادلب هستند و به پای دیوارهای این فرودگاه راهبردی رسیده اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فرزاد فرهادی: نیروهای ارتش سوریه طی روزهای گذشته دستاوردهای چشمگیری در اطراف فرودگاه نظامی ابو الظهور در حومه ادلب داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادلب استانی در شمال شرق سوریه و جنوب غربی حلب است که امکانات حلب را ندارد و در مقایسه با حلب از عمق استراتژیک کمتری برخوردار است اما به‌خاطر نزدیکی این استان به مرز ترکیه برای گروه‌های تروریستی بسیار مهم است. ادلب به‌عنوان مرکز این استان در ۶۰کیلومتری حلب قرار گرفته است. شهر ادلب جمعیتی حدود ۱۶۵هزار نفر دارد و تروریستها از سال ۲۰۱۵ با خروج کامل نیروهای ارتش سوریه تمامی مناطق این استان را اشغال کرده‌اند.

شهر ادلب همچنین از دیدگاه تاریخی اهمیت داشته و در این منطقه، شمار زیادی  تپه‌های باستانی وجود دارد.ادلب مدت‌هاست که تبدیل به کانون تجمع مهم تروریستها شده و برای ترکیه هم که از این گروه‌ها حمایت می‌کند، اهمیت حیاتی دارد. داشتن مسیر ارتباطی به ترکیه باعث شده تا  تروریستها در ادلب به همه‌چیز از تسلیحات مختلف گرفته تا مایحتاج عمومی دسترسی داشته باشند.

فرودگاه نظامی(پایگاه) ابو الظهور یکی از پایگاه های اصلی وابسته به نیروی هوایی سوریه است. این پایگاه در ۵ کیلومتری شرق ابوالظهور در استان ادلب در شمال سوریه قرار دارد. تروریستها در نهم سپتامبر ۲۰۱۵ پس از اینکه از سال ۲۰۱۲ این پایگاه را در محاصره خود قرار داده بودند، آنرا اشغال کردد. در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ تروریستهای جبهه النصره دست به اعدام جمعی ۵۶ نفر از پرسنل نیروی هوایی سوریه در پایگاه مذکور زدند.

فرودگاه نظامی ابوالظهور یکی از فرودگاه های مهم در سوریه است و فاصله آن از شهر ادلب ۵۰ کیلومتر و از حلب ۵۰ کیلومتر است. این فرودگاه میان شرق ادلب و استان حماه قرار دارد و از اهمیت راهبردی برخوردار است. مساحت فرودگاه ۸ کیلومتر مربع است و ۲۰ آشیانه سیمانی دارد.فرودگاه نظامی ابوظهور یکی از فرودگاه های مهم در سوریه است و فاصله آن از شهر ادلب ۵۰ کیلومتر و از حلب ۵۰ کیلومتر است. این فرودگاه میان شرق ادلب و استان حماه قرار دارد و از اهمیت راهبردی برخوردار است. مساحت فرودگاه ۸ کیلومتر مربع است و ۲۰ آشیانه سیمانی دارد.

ارتش سوریه اخیرا پس از آرامش در جبهه های دیگر به پیشروی های خود در مناطق تحت اشغال تروریستها در ادلب و حلب ادامه داده و مناطق زیادی از تحت اشغال آنها آزاد کرده است.

تروریستها در محور حماه-ادلب دست به تحرکاتی زدند و بر دو شهرک در نزدیکی شهرک عطشان مسلط شدند اما ظرف مدت کوتاهی ارتش سوریه موفق به بازپس گیری این مناطق در استان ادلب شد.

در عین حال در جبهه ابوالظهور ارتش سوریه به فرودگاه نظامی ابوظهور چشم دوخته است تا آنرا از اشغال تروریستهای وابسته به جبهه النصره و القاعده آزاد کند. نیروهای یگان ببر ارتش سوریه(تایگر فورس (Tiger Force)  یکی از یگان‌های ویژه ارتش سوریه به فرماندهی سرلشکر ستاد "سهیل حسن" بوده که نقش مهمی در مبارزه با تروریست‌های تکفیری ایفا می‌کند و فرمانده این یگان ویژه در عملیات آزاد سازی استان‌های مختلف همچون "حما"، "حمص"، "ادلب" و "لاذقیه" شرکت موثر داشته است. در استان "حمص" و "حلب" هر بار که این فرمانده ارتش سوریه وارد عمل شده پیروزی‌های گسترده‌ای نصیب ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه شده که نمونه این پیروزی‌ها را می‌توان در عملیات آزاد سازی "فرودگاه کویرس" در اطراف شهر "حلب" و عملیات پاکسازی منطقه گازی "شاعر" در گذشته اشاره کرد) تسلط آتشباری بر فرودگاه نظامی ابوظهور دارند.

تاکنون نیروهای ارتش سوریه موفق به ورود به داخل فرودگاه نشده اند اما در پای دیوارهای فرودگاه ابوالظهور قرار دارند و آتش گسترده ای بر استحکامات جبهه النصره ریخته می شود و مناطق زیادی در اطراف این فرودگاه به کنترل ارتش سوریه درآمده است. ارتش سوریه مناطق زیادی را در جنوب فرودگاه ابوالظهور به سیطره خود درآورده است و تروریستها در مقابل حملات برق آسا ارتش سوریه توان مقاومت ندارند.

به اعقتاد ناظران امور، نبرد فرودگاه ابوالظهور بازتاب و انعکاس زیادی بر اوضاع در کل شمال سوریه به ویژه سهل الغاب و جبل الزاویه دارد. با تسلط بر فرودگاه ابوالظهور نیروهای ارتش سوریه می توانند به سوی سهل الغاب و مناطق اطراف آن تا جسرالشغور و جبل الزاویه و الاربعین پیشروی کنند.

نکته قابل توجه دیگر در نبردهای شمال سوریه و به ویژه ادلب، دو شهرک شیعه نشین کفریا و الفوعه هستند که در محاصره تروریستها به سر می برند.

سرهنگ خلبان «ادیب علیوی» درباره اهمیت استراتژیک  فرودگاه ابوالظهور به عربی ۲۱ گفت: «ابوالظهور موقعیت راهبردی دارد. فرودگاه در منطقه ای قرار دارد که اگر طرفی بر آن مسلط شود به راحتی آنرا از دست نمی دهد و گواه آن نیز مدت طولانی است که گروههای معارض سوری یعنی از سپتامبر ۲۰۱۵ در آن حضور دارند. معارضان تا آن هنگام موفق به سیطره بر فرودگاه نشدند و پس از حدود دو سال و نیم در هنگام طوفان شن که منطقه را فرا گرفت این فرودگاه را به کنترل خود درآوردند و این بدان علت بود که  خلبانان جنگنده ها و بالگردهای ارتش سوریه دید لازم را نداشتند و نتوانستند عملیاتی انجام دهند.

وی افزود: مساحت فرودگاه گسترده است اما در حد فرودگاههایی مانند الضمیر، السین و الشعیرات نیست. این فرودگاه تنها برای نظام سوریه اهمیت ندارد بلکه برای ایران و روسیه نیز اهمیت دارد. اهمیت فرودگاه برای ایران به خاطر نزدیک بودن آن به کفریا و الفوعه دو شهرک شیعه نشین است که از مدت ها از سوی مخالفان تحت محاصره قرار دارد. از همین رو برای ایران اهمیت دارد که به این دو شهرک برسد.

علیوی درباره اهمیت این فرودگاه برای روسیه نیز بیان کرد: با بیرون کردن معارضان از این منطقه برای نیروهای روسی در جنوب حلب در «جبل عزان» امنیت بیشتری فراهم می شود».

به هر حال قدر مسلم آن است که فصل سیاه تروریسم در شمال سوریه با عزم راسخ ارتش سوریه و متحدانش در حال رقم خوردن استقدر مسلم آن است که فصل سیاه تروریسم در شمال سوریه با عزم راسخ ارتش سوریه و متحدانش در حال رقم خوردن است. ارتش سوریه طی روزهای گذشته مساحت جغرافیایی زیادی را از لوث تروریستها آزاد کرده اند که در این منطقه می توان از آن به مثابه دستاورد بزرگ یاد کرد.

تروریستهای دچار فروپاشی شده اند و این به علت تاکتیک و برنامه ریزی حرفه ای و اجرای نرم و روان عملیات نظامی است که بر اصل غافلگیری و هدف قرار نقاط قوت اساسی تروریست ها شامل خودروها و ادوات سنگین و موشک اندازهای تاو آمریکایی و قدرت برخورد سریع با ادوات بمبگذاری شده ای است که تروریستها ارسال می کنند. تروریستها با ارسال تعداد زیادی خودرو و دیگر ادوات بمبگذاری شده به دنبال بازداشتن سوریه از هدف اساسی آن یعنی ریشه کنی تروریسم هستند اما این تلاش ها راه به جایی نمی برد.

بر اساس گزارش رسانه های محور مقاومت؛ نیروهای ارتش سوریه طی عملیات منحصر به فرد ضربات مهلکی به تروریستها وارد کرده اند.

ارتش سوریه استحکامات تروریستها را در هم شکسته است و علاوه بر تسلط بر روستاها و مناطق زیادی در اطراف فرودگاه ابوظهور بر جاده های مواصلاتی مهمی مانند تل ضمان- ابوالضهور و جاده معره النعمان-ابو الظهور مسلط شده اند. تروریستها برخی سرکرده های خود از جمله «موسی الحمدانی» و «ابو القعقاع صالح» را از دست داده اند و مین گذاری های انجام شده از سوی تروریستها نیز کمکی به آنها نکرده است.

به هر حال نبرد در اطراف فرودگاه ابوالظهور در حومه ادلب نشان می دهد که گروههای تروریستی در آستانه حذف نهایی از عرصه سوریه هستند. ارتش سوریه با قطع کردن مسیرهای امداد رسانی برای تروریستها به دنبال بریدن نفس آنها است. ارتش سوریه با حمله از سه محور به دنبال تشتت و مشغول کردن تروریستها در محورهای مختلف است تا نتوانند به پشتیبانی جبهه ها بپردازند.  محورهای عملیات ارتش سوریه بر اساس گزارش رسانه ها؛ شامل محور ابودالی-سنجار به سوی فرودگاه ابوالظهور، محور خناصر-الحجاره-رسم السیاله به سوی فرودگاه ابوالظهور و محور الحاضر از حومه جنوبی حلب به سوی فرودگاه ابوالظهور.

ارتش سوریه به دنبال تسلط بر فرودگاه ابوالظهور و استان ادلب است و  این حق دولت سوریه است که بر تمامی مناطق این کشور مسلط شود. دمشق با بازپس گیری ادلب علاوه بر اینکه حاکمیت خود را در شمال سوریه تثبیت می کند مهمترین دژ تروریستها در شمال سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه از اشغال آنها خارج می کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۶۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین شهید راه قدس در سال ۱۴۰۳ | شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران

به گزارش همشهری آنلاین یک مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه در اثر حملات هوایی شب گذشته به شرق سوریه به شهادت رسید.

شهید بهروز واحدی از رزمندگان سپاه اسلام در اثر حملات هوایی شب گذشته به مناطقی در شرق سوریه به شهادت رسید.

کد خبر 840863 برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه سوریه

دیگر خبرها

  • بیانیه ارتش سوریه درمورد حمله امروز رژیم صهیونیستی
  • شمار نظامیان اسرائیلی زخمی در جنگ غزه به 3160 نفر رسید
  • ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را خنثی کرد
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • هلاکت شماری از افراد تحریر الشام در کمین ارتش سوریه در جنوب ادلب
  • جزئیات تجاوز بامدادی آمریکا به شرق سوریه
  • بیانیه ارتش سوریه درباره حمله هوایی آمریکا به دیرالزور
  • شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه
  • شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران
  • اولین شهید راه قدس در سال ۱۴۰۳ | شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران