Web Analytics Made Easy - Statcounter

کنگره بزرگداشت شیخ هاشم کعبی از شاعران بزرگ اهل بیت (ع) در شهرستان شادگان با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی امروز دوشنبه 25 دی ماه در کنگره بزرگداشت شیخ هاشم کعبی از شاعران اهل بیت در شادگان با تجلیل از این شاعر پرآوازه، گفت: شاعران اهل بیت در هر مقطعی از تاریخ تشیع نقش مهم و بسزایی داشته اند آن ها صدای بلند و فریاد مظلومیت شیعه بوده اند و توانستند به زبان آهنگین مرثیه ها و مدایح اهل بیت را برای مردم قرائت کنند و تاثیری همیشگی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار خوزستان افزود: یکی از این شاعران که اهل فقاهت و دیانت بوده است، شیخ هاشم کعبی است. او که حتی در برابر استعمار روس حکم جهاد صادر کرده و کتابی در رد استعمار روس نوشته است خود شاعری بزرگ در تاریخ شیعه می باشد و نام بلندش در کتاب الذریعه شیخ آقا بزرگ تهرانی آمده است و قصاید و اشعارش در منبرها خوانده شده است.

شریعتی تصریح کرد: او که شاعری از مردم عرب خوزستان بود مایه مباهات تاریخ ادبیات است اما متاسفانه سال‌های سال در گمنامی و غریبی نامی از این شاعر آورده نشده است و این که این کنگره نام این شاعر را دوباره احیا کرد، قابل ستایش است امید دارم تا نام های دیگر گمنامی که هنوز در هاله ای از غبار قرار دارند پرده از نام آن ها برداشته شود و به نسل‌های جدید معرفی شوند تا الگوی کامل از آن ها در جامعه امروز ارائه شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: بدون شک جامعه ما به امثال شیخ هاشم کعبی نیاز فراوان دارد مردانی که علی رغم کمی امکانات توانستند کارهای بزرگ و شکوهمند از خود برجای گذارند؛ تاریخ خوزستان سرشار از نام هایی ست که در مقاطع مختلف تاریخی توانستند بیرق تشیع را بر دوش بگیرند و تردیدی ندارم نام شیخ هاشم کعبی که به هنرهای مختلف و علوم فراوان مزین است همیشه بر تارک تاریخ خوزستان خواهد درخشید.

شریعتی با اشاره به کتاب شیخ هاشم کعبی در خصوص مقابله با استعمار تصریح کرد: کتاب او العباسیه الحداد فی جهاد اهل الشرک و الالحاد کتاب مهم در جهاد برابر استعمارگران است و امروز که کشورهای استعمارگر جهانی فراوانند می تواند راه هایی برای راهگشایی برای رهایی از استعمار گران باشد و جالب آن که این کتاب که سرشار از فتواهای جهادی و روایات و آیات است و در کنار اشعار لطیف و محکم و استوار است که در مدح ائمه و علی‌الخصوص امام حسین (ع) است توانسته شخصیت این شاعر بزرگ را برای ما ترسیم کند.

استاندار خوزستان در پایان گفت: بنده ضمن تشکر از مجریان این برنامه به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از همه مردم خوب و اهل فرهنگ و ادب شادگان تشکر می‌کنم و هم زمانی این کنگره را با سال روز فوت مرحوم استاد گرانقدر فاضل سکرانی و فرزند گرامی اش ملا مهدی سکرانی را به فال نیک می‌گیریم و یاد همه بزرگان شعر و ادب را گرامی میداریم.

در پایان این مراسم از تعدادی از شاعران و پژوهشگران برتر شهرستان شادگان با اهدای لوح های یاد بود تقدیر شد.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)

به گزارش خبرنگار مهر، محمد چگنی نژاد امروز دوشنبه در نشست بزرگداشت دهه کرامت استان لرستان، اظهار داشت: در طول دهه کرامت برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در کانون‌های مساجد برگزار می‌شود.

وی افزود: مشارکت و پشتیبانی دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان لرستان برای تقویت برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت در استان لرستان ضروری است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با تأکید بر ضرورت حفظ رکن مردم‌محوری برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت، افزود: برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت با محوریت ترویج فرهنگ رضوی، جریان‌سازی اجتماعی و ارتقا فرهنگ دینی برگزار می‌شود.

چگنی نژاد، بیان کرد: برگزاری ده‌ها برنامه جشن و شادی به مناسبت گرامیداشت سالروز میلاد حضرت معصومه (س)، میلاد امام رضا (ع) و حضرت شاه‌چراغ (ع)، مراسم جشن روز دختر با حضور خادمان حرم رضوی به همراه برنامه‌های متنوع و مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی و آموزشی در سطح مساجد دارای کانون فرهنگی هنری تنها بخشی از برنامه‌های دهه کرامت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

وی ادامه داد: همچنین هم‌زمان با شب میلاد باسعادت امام رضا (ع) دو برنامه شاخص در شهر خرم‌آباد و در هر کدام از شهرستان‌های استان لرستان یک برنامه با محوریت مساجد برگزار می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با اشاره به فعالیت ۴۹۸ کانون فرهنگی هنری عمومی و ۳۸ کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران در استان لرستان، اظهار کرد: ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت در سراسر کانون‌های مساجد استان لرستان برگزار می‌شود.

کد خبر 6090853

دیگر خبرها

  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • برگزاری کنگره روز ملی خلیج فارس در بوئین میاندشت + فیلم
  • تولید شمش در شرکت فولاد شادگان
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»