Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مهدی خاشی قلعه نو کارشناس قنوات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

خاشی قلعه نو  افزود: بر اساس برآورد‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان براثر کاهش بارندگی افزون بر نیمی از قنات‌های این استان خشک و بقیه نیز با کاهش بارندگی در معرض خطر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

کارشناس قنوات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به قنوات این استان ضروری است شرکت آب منطقه‌ای مجوز افزایش طول قنوات را صادر و از برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز به طور جدی جلوگیری کند.

خاشی قلعه نو نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های مجاز و نظارت مستمر بر عملکرد این چاه‌ها را از دیگر اقدامات ضروری برای جلوگیری از آسیب جدی به قنوات سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

وی ادامه داد: همچنین باید از حفر چاه در بالا دست قنوات جلوگیری شود.

به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان این استان با دریافت ۱۶.۹ دهم میلی متر بارش از ابتدای سال ۹۶ تا پایان آذرماه با کاهش ۶۴.۸ دهم درصدی نسبت به بلند مدت در رتبه دوم کم بارش‌ترین استان کشور قرار گرفت.

الله بخش ریگی افزود: همچنین از ابتدای مهرماه امسال تا اواخر دی ماه جاری نیز کل بارندگی سیستان و بلوچستان ۳.۴ میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت مشابه خود با کاهش ۸۷.۴ دهم درصدی روبه رو است.

وی تاکید کرد: تا پایان سال نیز بر اساس برآورد‌های انجام شده بارش‌های سیستان و بلوچستان کمتر از حد نرمال پیش بینی می‌شود.

سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی حدود ۲ دهه و وزش باد‌های موسمی ۱۲۰ روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با باد‌ها و توفان‌های شدید و گرد و غبار روبروست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می‌شود.

خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره‌های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

انتهای پیام/ع

بحران آب درسیستان وبلوچستان 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۹۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، با بارش‌های اخیر، برخی قنوات شهر تفت مسدود شد موضوعی که باعث شده تاکنون ثمره بارش‌ها به باغات و مزارع نرسد.
روی دیگر بارش‌های بهاری خسارت به برخی تاسیسات و زیرساختها است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دهقان فرماندار تفت در ارتباط با خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: امسال بارندگی خوب و متعاقبا سال آبی خوبی داشته ایم.
وی ادامه داد: قنات احمد آباد و قنات کلانتری دو قنات، عمده تامین کننده آب کشاورزی باغات تفت هستند که در سال گذشته قسمت‌های مختلف آن آسیب دیده که با اعتبارات جهادکشاورزی بازسازی و مرمت آن قسمت‌ها در حال انجام بود، اما در سیل اخیر دوباره کانال انتقال آب این قنات رسوب گرفته و دو ماه زمان برای پاکسازی آن لازم است. 
فرماندار تفت گفت: با مالکان ونماینده قنات صحبت شده وبزودی عملیات اجرایی پاکسازی این قنات‌ها شروع می‌شود و تامین اعتبار در اعتبارات قنوات سالجاری دیده خواهدشد و نکته مهم اینست که ایمن سازی قنات باید مد نظر باشدچون قبلا هم این قنات آسیب دیده بود و یک قسمت به صورت دولتی و یک قسمت باخودیاری مردمی اصلاح شده است.  دهقان گفت: چاه‌های آب شرب سطح شهر را شستشو  و تقویت پمپاژ را انجام داده ایم و سطح آب چاه‌ها بالا امده و درخواست مردم ایجاد سد در حوزه آبی یزد –اردکان است درحالی که بندخاکی دره گاهان، بند تغذیه‌ای است که برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از انتقال رسوبات سیل و نگهداری آب ورهاسازی بعداز سیل آب، از آن استفاده می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • سیستان و بلوچستان توانمند در استقرار صنایع نیروگاهی
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور