Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@10:22:04 GMT

بیماری سینوزیت چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۲۱۲۶۷

افرادی هستند که با آمدن فصل سرما، دردسرهایشان شروع می‌شود و چندان دل خوشی از فصل سرما ندارند. ناطقان: سردرد، سرگیجه، احساس سنگینی و...، با آمدن فصل سرد، در مبتلایان به سینوزیت تشدید می‌شود و گاهی آن‌قدر شدت این علائم زیاد است که زندگی روزانه فرد را مختل می‌کند.
چاردیواری نوشت: دکتر اصغر عزیزی، متخصص گوش و حلق و بینی، مدیر گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی البرز و رئیس انجمن گوش و حلق و بینی استان البرز، درباره این بیماری می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سینوزیت چیست؟
سینوس‌ها در واقع حفره‌های خالی و پر شده از هوا هستند و در استخوان صورت و جمجمه همه افراد قرار دارند. چنانچه این سینوس‌ها دچار التهاب یا عفونت شوند، در اصطلاح سینوزیت به وجود می‌آید. شاید برخی از افراد تصور کنند که سرماخوردگی می‌تواند تبدیل به سینوزیت شود در حالی‌که سرماخوردگی، همیشه نمی‌تواند منجر به سینوزیت شود و تنها برخی از سرماخوردگی‌ها، بدن را مستعد ابتلا به سینوزیت خواهند کرد. دلایل زیادی می‌تواند در ابتلا به سینوزیت نقش داشته باشد، ولی برخی از عوامل، در ابتلا به سینوزیت نقش بیشتری دارند. برای مثال، آن دسته از افرادی که مقاومت بدنشان پایین است یا از دارو‌های شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به سینوزیت هستند. تضعیف سیستم ایمنی بدن، انحراف تیغه میانی بینی، پولیپ بینی، حساسیت، آلرژی و...، برخی دیگر از عوامل ابتلا به سینوزیت محسوب می‌شوند. آن دسته از افرادی که با محلول‌های شیمیایی کار می‌کنند یا در معادن و کارخانه‌ها مشغول به کار هستند نیز می‌توانند به سینوزیت دچار شوند.
سینوزیت فصلی نیست!
شاید خیلی از افراد تصور کنند که سینوزیت به صورت فصلی ایجاد می‌شود، در حالی‌که این باور نادرست است و سینوزیت وابسته به فصل نیست، ولی به طور کلی، در فصول سرد به دلیل فعالیت بیشتر ویروس‌ها و پایین آمدن مقاومت بدن، احتمال ابتلا به سینوزیت حاد و تشدید علائم سینوزیت مزمن، وجود دارد.
خطری در کمین است؟
ابتلا به سینوزیت می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و علائم آن برای بیمار آزاردهنده باشد، به همین دلیل درمان باید انجام شود، ولی در موارد نادر، به دلیل نزدیک بودن سینوس‌ها به چشم، می‌تواند باعث ابتلا به التهاب چشم و مننژیت شود.
وقتی هوا آلوده است
یکی از عوامل مهمی که می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به سینوزیت کند، آلودگی هواست. هنگام نفس کشیدن، هوا با فشار وارد دستگاه تنفسی می‌شود و در آلودگی هوا، حجم زیادی از آلاینده‌ها وارد دستگاه تنفسی خواهد شد که همین مساله می‌تواند باعث بروز مشکل و بیماری در قسمت‌های مختلف دستگاه تنفسی شود و فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت حاد یا مزمن کند. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که به اندازه کافی آب و مایعات نمی‌نوشند، با افزایش غلظت بزاق و ترشحات سینوس‌های خود، باعث ابتلا به سینوزیت می‌شوند.
هوای خانه را لطیف کنید
گذاشتن بخور آب در منزل، به بهبود سیستم تنفسی کمک می‌کند و می‌تواند مفید باشد، ولی در نقطه مقابل، هر نوع دود برای سیستم تنفسی مضر است و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. برخی از خانم‌ها برای بهبود هوای منزل و از بین بردن میکروب‌ها، از اسپند یا عنبرالنساء که در برخی از عطاری‌ها خیلی تبلیغ می‌شود، کمک می‌گیرند که انجام این کار‌ها نادرست است و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود.
حاد و مزمن چه فرقی دارند؟
سینوزیت حاد معمولا در اثر سرماخوردگی یا یک بیماری ویروسی در سیستم تنفسی ایجاد می‌شود. ابتلا به این نوع سینوزیت با علائمی، چون درد در ناحیه جلوی سینوس، پیشانی و پشت سر و درد در چشم‌ها و گونه‌ها همراه است. افراد مبتلا به این نوع سینوزیت، دچار گرفتگی بینی و ترشحات حلق و بینی می‌شوند. سینوزیت حاد گاهی همراه با تب خود را بروز می‌دهد و در موارد شدید، احتمال تهوع و استفراغ نیز وجود دارد. کسالت شدید، بی‌حالی و خستگی بعد از بیدار شدن از خواب، در افراد مبتلا به سینوزیت حاد دیده می‌شود. چنانچه سینوزیت حاد بخوبی درمان نشده باشد یا عامل به وجود آورنده آن، باقی بماند (مثل پولیپ و انحراف بینی و...) این نوع سینوزیت تبدیل به سینوزیت مزمن می‌شود. فرد در چنین شرایطی ممکن است برای مدتی احساس کند خوب شده، ولی مجددا علائم بروز خواهد کرد. افرادی که به سینوزیت مزمن مبتلا هستند، با مشکلاتی، چون احساس سنگینی در سر، کسل شدن و ترشح پشت حلق مواجه می‌شوند.
سرم به کمک شما می‌آید
افرادی که در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند به دلیل آلودگی هوا بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به سینوزیت هستند به همین دلیل باید از سرم‌های مخصوص شست و شوی بینی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، استفاده کنند که انجام این کار می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی از افراد، به جای تهیه این نوع سرم‌ها، اقدام به ساخت سرم‌های خانگی می‌کنند که استفاده از این نوع سرم‌ها توصیه نمی‌شود، چون مخاط بینی بسیار حساس است و میزان نمک باید در حد استاندارد باشد و سرم‌های خانگی که با آن می‌توان حلق را شست و شو داد، می‌تواند برای مخاط بینی مشکل به وجود بیاورد.
خوددرمانی را فراموش کن
سینوزیت حاد، ممکن است بدون درمان خاص و به صورت خود به خود خوب شود، ولی افراد با بروز علائم سینوزیت، چه از نوع حاد و چه از نوع مزمن باید برای بررسی و درمان حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند. تشخیص این بیماری از طریق گرفتن یک شرح حال خوب از بیمار و معاینه است و برای تشخیص قطعی باید حتما سی. تی اسکن (CT Scan) انجام شود. بعد از تشخیص، درمان برای بیمار انجام خواهد شد که به طور معمول، درمان با تجویز دارو صورت می‌گیرد و بیمار باید طبق دستور پزشک و سر وقت، داروی خود را مصرف کند. درمان سینوزیت حاد حداقل دو هفته زمان می‌برد و برای اطمینان از بهبود کامل باید دوباره پس از درمان، سی. تی. اسکن انجام شود. درمان سینوزیت مزمن نیز حدود یک ماه زمان می‌برد و در صورتی که عامل به وجود آورنده بیماری درمان نشده باشد، بعد از مدتی دوباره باز می‌گردد. برخی از افراد با بروز علائم سینوزیت اقدام به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک می‌کنند که انجام این کار می‌تواند میکروب‌ها را مقاوم کند و اثر دارو از بین برود و درمان صورت نگیرد. منبع:جام جم
برچسب ها: سینوزیت ، سینوزیت فصلی ، آلودگی هوا

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • دمنوشی مناسب و متعادل برای تمام افراد مبتلا به سینوزیت (فیلم)
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس