Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از حسين علي پناهي: در اواخر جنگ جهاني دوم بود که نازي ها تلاش ها و آزمايشاتي براي ساخت سلاح هايي بسيار بزرگ و قدرتمند را آغاز کردند تا با استفاده از آن ها ورق را برگردانده و يک بار براي هميشه جهان را به تسخير خود در آورند. از تانک هاي تهاجمي غول آسا به اندازه يک ساختمان چهار طبقه گرفته تا جنگنده بمب افکن هايي که شباهت زيادي به هواپيماهاي مدرن داشتند، آن ها سعي داشتند قدرتمندترين سلاح هاي جهان از هر نوعي را بسازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر کسي پوشيده نيست که هيتلر قصد داشت دنيا را تسخير کنيد و براي رسيدن به اين هدف هر دري را امتحان کرد.
اما نازي ها فرصت کافي براي اتمام پروژه هاي تسليحايت جاه طلبانه خود نداشته و تنها در برخي از موارد موفق به ساخت نمونه هاي اوليه سلاح هاي مرگبار خود شدند. بعدها طرح هاي اوليه اين سلاح ها پيدا شده و در معرض ديد عموم قرار گرفت. بدون شک اين سلاح ها اگر ساخته مي شدند ورق در ميدان نبرد برگشته و آلماني ها پيروز نبردها مي شدند. در ادامه اين مطلب شما را با برخي از سلاح هاي سري و فوق پيشرفته اي که نازي ها در طول جنگ جهاني دوم در حال ساخت آن ها بودند آشنا خواهيم کرد.
10-هورتن هو 229

اين روزها استفاده از جت هاي بمب افکن در نيروي هوايي بسيار رايج است اما بايد بدانيد که نازي ها اولين کساني بودند که تصميم گرفتند از اين تکنولوژي پيشرفته استفاده کنند. هورتون هو 229 (Horten Ho 229) يکي از ابرسلاح هايي بود که توسط مهندسان آلماني در طول سال هاي جنگ جهاني دوم ساخته شد. اين بمب افکن يکي از پنهانکارترين هواپيماهاي آن دوران بود که مي توانست بدون ديده شدن توسط رادارهاي دشمن وارد هر منطقه اي بشود.
اين نمونه اوليه مي توانست يک کيلوگرم مواد منفجره را با سرعت يک کيلومتر در ساعت به مسافت يک کيلومتر حمل کند. مشکل اصلي اين بمب افکن مصرف سوخت آن بود. اگر چه هيتلر دستور توليد انبوه اين بمب افکن را داده بود اما به دلايل مختلفي اين کار امکان پذير نشد. تنها چند نمونه اوليه از اين بمب افکن ساخته شد که هنوز هم برخي از آن ها در موزه نگهداري مي شوند.
9- لندکروزر پي.1000 راته

ارتش آلمان نازي همواره به خاطر تانک هاي قدرتمندش مورد ستايش قرار گرفته است. از اين رو خيلي طول نکشيد که مهندسان نظامي اين کشور به فکر ساخت بزرگ ترين و قدرتمندترين تانک جهان افتادند. اين تانک که «لندکروزر پي. 1000 راته» (Landkreuzer P.1000 Ratte) نام داشت قرار بود نزديک به 42 متر طول داشته و به اندازه يک ساختمان چهار طبقه نيز بلند باشد.
وزن اين تانک يک ميليون تن بوده و بزرگ ترين تانکي بود که انسان مي توانست تصورش را بکند. اگر چه طرح ساخت اين تانک خيلي زود در ژوئن 1942 توسط ادوارد گروتين مدير کمپاني کراپ مورد تاييد قرار گرفت اما در عمل ساخت چنين تانکي امکان پذير نبوده و طرح ساخت آن به بايگاني فرستاده شد. علاوه بر اين با توجه به وزن اين تانک، وسيله اي نظامي و کارآمد محسوب نمي شد زيرا حمل و نقل آن بسيار مشکل بوده و خيلي زود توسط نيروهاي دشمن رويت مي شد.
8- توپ شوِرر گوستاو

توپ «شورر گوستاو» (Schwerer Gustav) تنها يکي از ابرسلاح هايي بود که توسط نازي ها ساخته شد و در واقع مي توان آن را بزرگ ترين توپي که در تاريخ بشريت ساخته شده و با آن شليک شده است ناميد. اين توپ قادر به پرتاب گلوله اي به قطر 800 ميليمتر بوده و وزن آن چنان سنگين بود که بايد از طريق راه آهن با سرعتي بسيار پايين منتقل مي شد. اين توپ براي از بين بردن خطوط دفاعي مرز فرانسه موسوم به «ماژينو لاين» در اواخر دهه 1930 توسط کمپاني کراپ ساخته شد. گلوله هاي اين توپ 7 تن وزن و خود توپ نيز بيش از 1.350 تن وزن داشت. براي سر هم کردن اجزاي اين توپ به 250 نفر خدمه نياز بود که بايد سه روز متوالي براي آماده کردن آن تلاش مي کردند.
اين سلاح نيز مانند بسياري از سلاح هاي اين ليست بسيار بزرگ و سنگين و البته عجيب و غريب بوده و در ميدان نبرد کارآيي نداشت و از همه مهم تر اين که هدفي بسيار واضح براي بمب افکن هاي دشمن بود. با اين وجود از اين توپ در محاصره سواستوپول و استالينگراد استفاده شد اما تنها پس از شليک 40 گلوله محل آن توسط نيروهاي متفقين شناسايي شده و اين توپ غول پيکر از طريق بمباران نابود شد.
7- توپ فوق سنگين وي 3

اين سلاح در اصل براي از بين بردن شهر لندن طرح ريزي شد. البته اين اولين تلاش نازي ها نبود زيرا آن ها قبلاً نيز براي هدفي مشابه از راکت هاي وي 2 و هواپيماهاي داراي موشک هاي هدايت شونده وي 1 بهره برداري کرده بودند اما ظاهراً نتيجه کار رضايت بخش نبود.
اين سيستم پيچيده پرتابي مي توانست 300 گلوله به طول 3 متر را در مدت يک ساعت تا مسافت 165 کيلومتر شليک کند. اين سلاح ساخته شده و براي استفاده از آن به مرز منتقل شد تا برد آن به شهر لندن برسد اما خيلي زود متفقين متوجه خطر شده و با بمباران اين سيستم بخش هاي اصلي آن را از کار انداختند. بدين ترتيب نيروهاي آلماني از تلاش براي بازسازي توپ وي 3 دست کشيدند.
6- بمب ضد کشتي هدايت شونده فريتز ايکس

اين بمب در سال 1943 براي از بين بردن کشتي هاي متفقين در درياي مديترانه ساخته شد و امروزه نيز از نمونه هاي پيشرفته تر آن در نيروهاي دريايي کشورهاي مختلف استفاده مي شود. نکته جالب و هوشمندانه در مورد اين بمب اين بود که حتي پس از شليک نيز بر اساس شرابط و از طريق دستوراتي که به آن منتقل مي شد نيروهاي آلماني مي توانستند مسير آن را تغيير دهند.
اين قابليت دقت در اصابت به هدف را افزايش داده و باعث مي شد که تلفات جانبي به کمترين حد ممکن برسد. در آن زمان از يک دستگيره کنترل راديويي براي هدايت اين بمب استفاده مي شد و اين تکنولوژي چنان جديد و قدرتمند بود که متفقين را به وحشت انداخته بود.
5- زيردريايي هاي يو بوت راکت انداز

براي حمله به آمريکايي ها، نازي ها طرح هاي متعددي را امتحان کردند که هيچ کدام به نتيجه دلخواه منتهي نشد. اما يکي از اين طرح ها بسيار جاه طلبانه و پيشرفته بود: استفاده از زيردريايي هاي يو بوت راکت انداز. اما مشکل اين بود که اين سيستم پرتاب راکت دقت کافي نداشته و نمي توانست به خوبي در دريا مسيريابي کند. بعدها نيز تلاش شد که از راکت هاي وي 2 بر روي اين زيردريايي ها استفاده شود که آن هم موفقيت آميز نبود. سپس آلماني ها کار را بر روي نسل جديدي از يو بوت ها آغاز کردند که به دليل شکست در جنگ و پايان آن نتوانستند آن را تکميل نمايند.
4- تانک پانزر 8 ماوس

تانک پانزر 8 ماوس (The Panzer VIII Maus) يکي ديگر از سلاح هاي قدرتمند ارتش آلمان نازي بود که توسط فرديناند پورشه طراحي شده و با بيش از 145 تن وزن عبور دادن آن از روي پل ها و در مسافت هاي طولاني بسيار دشوار بود.
از اين رو ناگهان يک ايده خلاقانه ديگر به ذهن پورشه رسيده و طرحي ساخت که بر اساس آن تانک مي توانست بدون هيچ کمک يا مشکلي از رودخانه ها عبور کند. اما باز هم معلوم شد که اين تانک تنها در آب هاي با عمق کمتر از 14 متر عمق توان حرکت داشت. اما در ادامه نيز اين طرح به دليل کاربردي نبودن کنار گذاشته شد و نمونه هاي اوليه نيز توسط متفقين کشف شده و نابود گرديد.
3- يو بوت هاي ايکس ايکس آي

يوبوت هاي آلماني را بايد نمونه هاي اوليه زيردريايي هاي پيشرفته کنوني جهان دانست. يو بوت ها که به شدت سريع بودند صدها کشتي، کشتي سوخت رسان، کشتي يدک کش و کشتي جنگي متفقين را غرق کردند. اين زيردريايي هاي آلماني بسيار بي سر و صدا بوده و براحتي مي توانستند خود را به نزديکي کشتي هاي دشمن رسانده و ناگهان حمله اي برق آسا و مخرب را آغاز نمايند. يو بوت هايي که نيروي دريايي آلمان در طول جنگ جهاني دوم مورد استفاده قرار داد نسبت به نمونه هاي قبلي بسيار پيشرفته تر بودند.
يک نمونه از اين زيردريايي ها که به آن «الکتوبوت» (Elektoboote) گفته مي شد بسيار پيشرفته و مخوف بوده و براي مدت زمان بسيار زيادي مي توانست در عمق آب منتظر شکار خود باقي بماند. سيستم ايکس ايکس آي که در اين زيردريايي به کار رفته بود نيز بسيار پيشرفته بود. در واقع اين زيردريايي ها به اژدرهايي با خاصيت بارگيري هيدروليک بودند و به استفاده از سيستم هدايت صوتي به سمت هدف شليک مي شدند که ديگر نيازي به پريسکوپ هاي عمقي براي حمله نداشت.
2- جت هاي جنگنده مسراشميت ام اي- 262 سوالو

جت جنگنده مسر اشميت ام اي-262 سوالو اولين جت جنگنده در جهان بود که عملياتي شد. اگر چه اين جنگنده بسيار سريع و قدرتمند بود اما از نقص موتوري رنج مي برد. اين جنگنده اولين پروازهاي خود را در سال 1943 و زماني که لوفت وافه مي خواست برد خود را گسترش دهد مورد استفاده قرار گرفت. اين جنگنده قدرت هوايي بسيار بالايي را در اختيار نيروي هوايي آلمان نازي قرار داد. بعدها هيتلر دستور داد که در طراحي اين جنگنده تغييراتي ايجاد شود اما زماني که اين تغييرات به سرانجام رسيد ديگر جنگ پايان يافته بود.
1-سلاح خورشيدي

شايد عجيب ترين سلاحي که کمتر کسي مي تواند به آن فکر کند سلاح خورشيدي است. اگر چه اين سلاح ساخته نشد اما تلاش هايي براي ساخت آن انجام گرفت. نازي ها براي تسخير جهان مي خواستند آينه اي به قطر يک و نيم متر را به مداري ثابت بالاتر از کره زمين فرستاده به نحوي که بتوان اشعه هاي خورشيد را کنترل کرده و آن ها را بر روي اهدافي بزرگ مانند يک شهر متمرکز کرد. اگر چه اين طرح بسيار جاه طلبانه بنظر مي رسد اما ايده آن بسيار غيرعملي بوده و خيلي زود کنار گذاشته شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۱۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت تکمیل مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سال جدید/لزوم نگاه جدی به حوزه گداخت

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران یکی از معدود کشورهایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به ‌شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده که این مساله باعث افتخار است؛ چرا که ایزوتوپ‌های پایدار کاربردهای متنوعی در حوزه‏‌های صنعت و پزشکی دارند.

به گزارش ایسنا، بدون شک یکی از معاونت‌های مهم سازمان انرژی اتمی، معاونت فناوری‌های پیشرفته است که مسیر را برای رشد و پیشرفت هرچه سریع‌تر صنعت هسته‌ای و قرار گرفتن آن در ریل موفقیت با به‌دست آوردن و معرفی دستاوردهای جدید اتمی، هموار می‌کند. معاونتی که در سال ۱۴۰۲ توانست یکی از مجموعه‌های پرتکاپوی سازمان انرژی اتمی در ارایه دستاوردهای این صنعت در کشور باشد تا هرچه بیشتر مردم ایران بتوانند از موهبت اتم، این ذره پررمز و راز بهره‌مند شوند.

علی نوروزی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته با تبریک فرا رسیدن سال نو و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان در ماه رمضان، در خصوص دستاوردهای این معاونت در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در سالی که گذشت معاونت فناوری‌های پیشرفته دو محصول را معرفی کرد که نخستین آن مربوط به جداسازی ایزوتوپ‌های تلوریم بود و دیگری ساخت تجهیز «فوتواسپکترومتر» است که در گداخت هسته‏‌ای مورد استفاده قرار می‏‌گیرد.

وی توضیح داد: «فوتواسپکترومتر» یکی از ابزارهای پیشرفته تشخیصی بسیار دقیق در حوزه گداخت هسته‌ای است که با توجه به بومی‌سازی شدن این دستگاه، ایران در جمع معدود کشورهای دارنده این تکنولوژی در جهان قرار می‌گیرد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به رونمایی از واحد تولید هگزا فلوراید تلوریوم خاطرنشان کرد: این محصول، شامل زنجیره‌ای برای جداسازی ایزوتوپ پایدار تلوریم ۱۳۰ است که با انجام یک پروسه طولانی و گذراندن مراحل گوناگون در نهایت به تولید ایزوتوپ ید ۱۳۱ منجر می‌شود که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارد.

نوروزی ادامه داد: این پروسه طولانی خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ به شکل کامل از نظر تکنولوژیکی به دست دانشمندان جوان ایران اسلامی بومی شد. به همین خاطر هم اکنون به جرات می‌توانیم بگوییم که دانش کلی و خط تولید رادیودارو از فلز تلوریم (با فرآیندهای جداسازی ایزوتوپی و تبدیل) را در داخل کشور در اختیار داریم.

اهمیت تکمیل مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در ۱۴۰۳

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: در تلاش هستیم تا در سال‌جاری و نیز سال آینده این محصول را در مقیاس بهره‌برداری بیماران کشور تولید کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با بیان برنامه‌های معاونت فناوری‌های پیشرفته در سال ۱۴۰۳، افزود: بدون شک سیاست اصلی معاونت فناوری‌های پیشرفته در سال‌جاری، دنبال کردن و اجرایی ساختن سیاست‌های سال گذشته‌ و به شکل جدی‌تر است.

وی افزود: در این زمینه باید مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار تکمیل شود و در سال‌جاری یکی از دغدغه‌های ما آماده سازی شرایط این  مرکز برای جداسازی ایزوتوپ‌های مورد نظر است.

نوروزی با اشاره به اینکه در سال جدید جداسازی سایر ایزوتوپ‌ها نظیر ایزوتوپ «زنون» مدنظر قرار دارد، اظهار داشت: نکته مهمی که در این زنجیره‌ها وجود دارد، سرریز دانش غنی‌سازی است. موضوعی که غرب و استکبار همواره مخالف آن بوده‌اند و در مقابل ما توانسته‌ایم آن را به شکل بومی در کشور ارتقا دهیم که در حوزه‌های مختلف صنعت و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگاه جدید به حوزه گداخت در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته در ادامه با اشاره به حوزه گداخت و اهمیت داشتن نقشه راهی برای قرار گرفتن ایران در بین بهترین کشورها، اظهار کرد: برای قرار گرفتن ایران در بین کشورهای صاحب تکنولوژی گداخت و بودن جزو بهترین کشورها؛ لازم است در مسیر تحقق نقشه راه راهبردی حرکت کنیم تا در سال ۱۴۲۰ براساس سند چشم‌انداز سازمان انرژی اتمی به آن دست پیدا کنیم. 

وی افزود: بر این اساس نقشه راهی تهیه شده و به‌طور جدی ساخت «توکامک کروی» از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شد که شامل تجهیزات تشخیصی، گرمایشی و کنترلی است. براین اساس انتظار داریم که تا چند سال آینده ایران به جایگاه شایسته‌ای در زمینه گداخت هسته‌ای یابد.

نوروزی ادامه داد: همچنین در زمینه گداخت هسته‌ای باید مسایلی که در نقشه راه در نظر گرفته شده؛ دنبال شود چرا که تجهیزاتی که در این قسمت مدنظر است، بسیار پیشرفته هستند. در ابتدای سال ۱۴۰۲ «فوتواسپکترومتر» را معرفی کردیم که یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات با دقت بالا در حوزه تشخیص پلاسمای گداخت است؛ تجهیزات تشخیصی انواع مختلفی دارند و انتظار داریم در سال ۱۴۰۳ هر کدام از آن‌ها به ثمر برسد.

نوروزی ادامه داد: همچنین در زمینه گداخت هسته‌ای باید مسایلی که در نقشه راه در نظر گرفته شده؛ دنبال شود چرا که تجهیزاتی که در این گستره مدنظر است، بسیار پیشرفته هستند. در ابتدای سال ۱۴۰۲ «فوتواسپکترومتر» را معرفی کردیم که یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات با دقت بالا در حوزه تشخیص پلاسمای گداخت است.

وی تصریح کرد: تجهیزات تشخیصی انواع مختلفی دارند و انتظار داریم در سال ۱۴۰۳ برخی از آن‌ها به ثمر برسد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت: وقتی ما دانش جداسازی عناصر را داشته باشیم، این امکان وجود دارد که عناصر و ایزوتوپ‌های آن از هم جدا شوند. به این طریق و در حقیقت توانسته‌ایم به دریچه‌ای از علم راه یابیم که تمام نیازهای مرتبط با ایزوتوپ‌های پایدار و اکتیو را برطرف کنیم. 

قرار گرفتن ایران در فهرست معدود کشورهای دارای تمام تکنولوژی جداسازی ایزوتوپ‌ها

نوروزی با اشاره به اینکه دستیابی به دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار از طریق سانتریفیوز گازی که در مرحله‌ای بالاتر از دانش غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد، گفت: اگر جست‌وجویی در دنیا داشته باشید، شرکت‌های معدودی که معمولا چند تابعیتی و چند ملیتی هستند، فناوری جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار را با کمک یکدیگر انجام می‌دهند.

وی افزود: در این مسیر، ایران یکی از معدود کشورهایی است که دانش جداسازی ایزوتوپ‌ های پایدار را به شکل  بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب و اجرایی کرده است ؛ این مهم نشان‌دهنده ظرفیت بالای دانشمندان و جوانان این سرزمین در حوزه فنی و مهندسی می‌باشد و باید به آن افتخار کرد. ایزوتوپ‌های پایدار از کاربردهای متنوعی برخوردارند به‌طوری‌که هرکدام کاربردی خاص در صنعت و پزشکی دارند. به همین خاطر وقتی شما دانش جداسازی یک ایزوتوپ به روش گازی را به‌دست می‌آورید، می‏توانید دانش حاصله را برای جداسازی همه ایزوتوپ‌ها گسترش دهید.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته تصریح کرد: اعدادی که از نظر مبالغ اقتصادی در مورد این ایزوتوپ‏های پایدار وجود دارد، بسیار بالا بوده و شاید یک گرم از یک ایزوتوپ به اندازه چندین بشکه نفت ارزش داشته باشد و آن هم به دلیل دانشی است که پشت ماجرای تولید و به‌دست آوردنش وجود دارد.

نوروزی ادامه داد: وقتی می‌گوییم ایزوتوپ پایدار تلوریوم ۱۳۰ را با وجود تحریم‌ها به‏دست آورده‌ایم، دانش آن ارتقا پیدا کرده و جداسازی اتفاق افتاده، بدان معناست که به دانش بزرگی دست پیدا کرده‌ایم. این دانش مسلما در اختیار هر کشوری نیست و مبالغی که برای این عنصرها در کشورهای مختلف پرداخت می‌شود، بسیار بالا بوده و از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

رسانه‌ها؛ خط مقدم جهاد تبیین هستند

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص سیاست «درهای باز، نوآوری‌ باز» در این دوره از فعالیت سازمان و اقدامات انجام گرفته در حوزه جهاد تبیین و اینکه آیا صنعت هسته‌ای توانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند، گفت: تبیین مسایل معمولا جبهه‌ای است که اصحاب رسانه در خط مقدم آن قرار دارند و در این مسیر لازم است یک همکاری بین رسانه‌ها با معاونت‌های مختلف و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه هسته‌ای در بحث تبیین دستاوردها برای مردم انجام گیرد.

وی افزود: نکته مهم‌ این است که برای کسی که این مطالب را انتقال می‌دهد در ابتدا باید یک درک و آگاهی درستی از مسایل ایجاد شود که این موضوع مهم باید توسط متخصصان صنعت هسته‌ای انجام گیرد.

نوروزی ادامه داد: در دو سال اخیر و در حوزه جهاد تبیین شاهد اقدامات بسیار خوبی در سازمان انرژی اتمی ایران بوده‌ایم اما لازم است برای تحقق موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری، تلاش بیشتری در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید از حمایت‌های مهندس اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران قدردانی کنیم؛ که در این امر حداکثر همراهی و حمایت‌های ممکن را داشتند. امید است با تلاش و کوشش متخصصان صنعت هسته‌ای بتوانیم به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز اهداف سند جامع راهبردی سازمان دست یابیم.

رونمایی از زنجیره جداسازی ایزوتوپ پایدار ایریدیوم در سال جاری

مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته در پایان درخصوص مهم‌ترین اقدام این مجموعه در سال جدید، گفت: در سال ۱۴۰۳ رونمایی از زنجیره جداسازی ایزوتوپ پایدار ایریدیوم را خواهیم داشت که امری مهم و گام بزرگی برای رادیوگرافی در صنعت و مسایل تشخیصی است. موضوعی که همیشه یکی از مشکلات به واسطه تحریم‌ها بوده و مانع ورود آن به کشور می‌شدند. به امید خدا این چرخه را در سال جدید برای ارایه به مردم عزیزمان خواهیم داشت.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رقابت جدی‌تر ایلان ماسک با ChatGPT؛ نسخه پیشرفته‌تر چت‌بات Grok معرفی شد
  • زمان‌بندی برگزاری آزمون زبان انگلیسی پیشرفته «تولیمو» اعلام شد + جدول
  • اعلام زمان‌بندی برگزاری آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو
  • قرار گرفتن ایران در فهرست معدود کشور‌های دارای تکنولوژی کامل جداسازی ایزوتوپ‌ها
  • اهمیت تکمیل مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سال جدید/لزوم نگاه جدی به حوزه گداخت
  • تولید پیشرفته‌ترین چاپگر خط بریل در اصفهان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • ۱۰ فکت اشتباه از جنگ جهانی دوم که بین مردم رایج هستند(+عکس)
  • اسکن سه‌بعدی به اکتشافات ایستگاه فضایی بین‌المللی یاری می‌رساند
  • تجهیز مدیریت برق شهرستان سبزوار به ماشین آلات و ابزار پیشرفته