Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@05:14:58 GMT

عروسک تازه امریکایی در خاک سوریه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۲۱۶۶۴

عروسک تازه امریکایی در خاک سوریه

دولت امریکا تایید کرد نه تنها قصد دارد نیروهای خود را در خاک سوریه نگه دارد، بلکه در حال ایجاد یک نیروی شبه‌نظامی جدید در مناطق تحت کنترل کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  روز یکشنبه پایگاه خبری دیفنس پست برای اولین‌بار گزارش کرد که امریکا در حال ایجاد یک نیروی ٣٠ هزار نفره شبه‌نظامی با عنوان نیروهای دفاع مرزی در مناطق تحت کنترل کرد‌های سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش به نقل از روابط عمومی ائتلاف تحت رهبری امریکا در سوریه، نیروهای امریکایی تاکنون نزدیک به ٢٣٠ نفر از شبه‌نظامیان را برای تشکیل نیروی جدید آموزش داده‌اند و قرار است به تدریج این گروه شبه‌نظامی جدید را تا سقف ٣٠ هزار نیرو تشکیل دهد. گمانه‌زنی‌ها در مورد تلاش امریکا برای تشکیل یک گروه جدید شبه‌نظامی در خاک سوریه از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید. فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه، امریکا را متهم می‌کرد که با انتقال تروریست‌های داعش از مناطق آزاد شده به سمت شمال غربی سوریه، آنها را در پایگاه‌های تحت اختیار خود برای تشکیل «ارتش جدید سوریه» آموزش می‌دهد. ترکیه نیز هفته گذشته در واکنش به شایعاتی که در مورد تشکیل «ارتش شمال» از سوی امریکا با تربیت نیروهای کرد مطرح شده‌بود، کاردار سفارت امریکا در آنکارا را برای ادای توضیحات به وزارت خارجه فراخوانده‌ بود.

توطئه تجزیه سوریه

به گزارش شینهوا، وزارت خارجه سوریه به‌شدت تصمیم اخیر دولت امریکا را محکوم کرد و آن را اقدامی علیه استقلال و تمامیت ارضی سوریه عنوان کرد. وزارت خارجه سوریه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «اقدام امریکا در چارچوب سیاست‌های مخرب این کشور در منطقه برای تجزیه کشورها و تنش‌آفرینی برای جلوگیری از حل بحران‌ها است.» بیانیه وزارت خارجه سوریه این اقدام امریکا را تجاوز آشکار به حاکمیت ملی سوریه دانسته است و تاکید کرده است که «احیای توطئه» از سوی امریکا با واکنش ارتش سوریه مواجه خواهد شد. این بیانیه تهدید کرده است ارتش سوریه حضور نیروهای امریکا و هر یک از ابزارهای امریکا را در سوریه پایان خواهد داد. به گزارش رویترز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه هشدار داد که تشکیل یک نیروی جدید از سوی امریکا با مشارکت نیروهای شورشی می‌تواند سوریه را به سمت تجزیه سوق دهد.

بر اساس گزارش‌های تازه ائتلاف تحت رهبری امریکا قصد دارد نزدیک به نیمی از اعضای این گروه شبه‌نظامی جدید را از میان شبه‌نظامیان کرد «نیروهای دموکراتیک سوریه (YPG) » انتخاب کند و قرار است کلیه مناطق تحت نفوذ ائتلاف یعنی منطقه شرق رودخانه فرات و دره فرات را در اختیار نیروی جدیدی با عنوان «نیروهای دفاع مرزی» قرار دهد. این نیروی جدید قرار است تمامی مرزهای نقاط تحت کنترل ائتلاف تحت رهبری امریکا از جمله مرزهای شرقی سوریه با عراق و مرزهای شمالی با ترکیه را کنترل کند و در عین حال از نفوذ نیروهای ارتش سوریه به این منطقه نیز جلوگیری کند. ترکیه معتقد است که نیروهای دموکراتیک سوریه، بخشی از حزب کارگران کردستان «PKK» هستند. پ‌ک‌ک از سوی دولت‌های ترکیه، امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته‌می‌شود، اما بر خلاف ترکیه، امریکا و اتحادیه اروپا، از نیروهای دموکراتیک سوریه (YPG) حمایت می‌کنند.

ترکیه اقدام امریکا را محکوم کرد

رییس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه تاکید کرد که هر اقدامی در جهت تقویت نیروهای دموکراتیک سوریه را «در نطقه خفه خواهد کرد. » مقام‌های ترکیه به‌شدت اقدام اخیر امریکا برای آموزش و تشکیل نیروی شبه‌نظامی تازه را بر اساس نیروهای دموکراتیک سوریه، محکوم کرده‌اند. به گزارش رویترز ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه، روز یکشنبه در واکنش به این اقدام امریکا گفته‌بود: «واشنگتن گام‌های نگران‌کننده‌ای برای مشروعیت بخشیدن به این نیروها برداشته است و حضور آنها را در منطقه پایدار کرده است. قطعا چنین چیزی از سوی ترکیه پذیرفتنی نیست. آنکارا به نبرد خود با این سازمان تروریستی بدون توجه به نام آن، شکل آن و چه در درون مرزهای ترکیه چه خارج از آن ادامه خواهد داد. » روز دوشنبه نیز رجب طیب اردوغان به‌شدت از امریکا انتقاد کرد و گفت تا شکست کامل تروریست‌ها در مرز سوریه با آنها خواهد جنگید. رییس‌جمهور ترکیه که در گردهمایی اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر الازیغ ترکیه سخن می‌گفت، تاکید کرد: «ما می‌دانیم امریکا ٤٩٠٠ کامیون اسلحه به درون سوریه برده است. این اقدامی نیست که یک متحد انجام بدهد. می‌دانیم که ٢٠٠٠ هواپیمای پر از اسلحه به اینجا آورده.» اردوغان تاکید کرد: «عملیات سپر فرات ادامه پیدا می‌کند و عفرین را از تروریست‌ها پاک می‌کنیم، در منبج نیز اگر نیروهای کرد به وعده‌های‌شان پایبند نمانند، در عرض یک هفته آینده جواب محکمی به آنها خواهیم داد.» اردوغان گفت: «اجازه نخواهیم داد حتی یک تروریست در مرزهای ترکیه باقی بماند.» نیروهای ترکیه بر اساس توافق سه ماه پیش در نشست آستانه میان ایران، روسیه و ترکیه، برای تبدیل ادلب به یکی از نقاط کاهش تنش وارد خاک سوریه شده‌اند و در همین راستا قرار است عملیاتی را علیه نیروهای تروریستی در این منطقه انجام دهند. طی هفته‌های گذشته ارتش سوریه نیز در استان ادلب پیشرفت‌های زیادی داشته که این موضوع با انتقاد ترکیه مواجه شده است. بکیر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه هم هشدار داده است این اقدام امریکا «بازی با آتش» و یک برنامه «تحریک‌آمیز» محسوب می‌شود.

ادعای رویارویی با نفوذ ایران

المانیتور در گزارشی می‌نویسد که هدف امریکا بعد از نابودی تسلط داعش در سوریه، نگه داشتن نیروهای نظامی این کشور برای مقابله با نفوذ ایران است. دولت ترامپ هنوز هیچ توجیه حقوقی در مورد استمرار حضور نیروهای امریکایی در سوریه ارایه نداده است اما دیوید سترفیلد، دستیار وزیر خارجه در امور شرق نزدیک، پنجشنبه هفته گذشته در جلسه استماع کنگره گفته است که هدف امریکا، پایان دادن به نفوذ ایران در خاک سوریه است. به گفته این مقام وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، ٢٠٠٠ نیروی ارتش امریکا که اکنون در خاک سوریه هستند در صورتی از این کشور خارج می‌شوند که «راهکار انتقال قدرت سیاسی، دورنمای نفوذ ایران در سوریه را مشخص کند. » این مقام امریکایی در عین حال تاکید کرده است که هیچ معیاری برای محاسبه عددی زمان خروج ارتش ایالات متحده امریکا از سوریه وجود ندارد. در این جلسه استماع، نمایندگان بلندپایه سنا، به‌شدت این سیاست دولت را به چالش کشیدند. بن کاردین، سناتور دموکرات تاکید کرد: «حتی با موسع‌ترین نگاه هم نمی‌توان توجیه حقوقی برای چیزی که دولت می‌گوید پیدا کرد.» کریس مورفی، سناتور دموکرات دیگر نیز در این جلسه تاکید کرد که مقابله با نفوذ ایران یک بهانه بچگانه است تا نیروهای امریکا برای همیشه در خاک سوریه باقی بمانند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۱۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه

معاون رئیس مرکز هماهنگی روسیه در پایگاه «حمیمیم» سوریه از منهدم کردن دو پایگاه متعلق به گروه‌های تروریستی در سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در پایگاه «حمیمیم» سوریه در جریان کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد نیروی هوایی روسیه دو پایگاه تروریست‌هایی که منطقه التنف را ترک کرده بودند، منهدم کرد. این افراد مسلح در مناطق صعب‌العبور در رشته کوه‌های «العمور» واقع در استان «حمص» پناه گرفته بودند.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوپوف همچنین تصریح کرد در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های از نوع «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» ثبت شده است.

خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد که صبح روز جمعه اعضای گروه تروریستی داعش حملات گسترده‌ای به تعدادی از مناطق وابسته به نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه در صحرای «السخنة» در حومه شرقی حمص در شرق سوریه انجام دادند و درگیری‌های خشونت‌باری میان دو طرف رخ داد.

تروریست‌های مسلح هرازگاهی دست به حملاتی به شمال غرب سوریه می‌زنند و روستاها و مناطق در حومه حماه و حلب را هدف قرار می‌دهند و ارتش سوریه به مقابله با این حملات می‌پردازد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه
  • گزارشی از حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • اسرائیل جرأت نشان دادن خسارت عملیات ایران را نداشت
  • ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد
  • میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • اسرائیل جرأت نشان دادن خسارت‌های عملیات ایران را نداشت
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس