Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روزنامه شهروند - پولاد امين: «پست» جديدترين فيلم استيون اسپيلبرگ يک درام تاريخي درباره رخدادهاي افشاگرانه دهه هفتاد ميلادي است. فيلمي جذاب که داستاني در مورد پنهانکاري را روايت مي‌کند. يک پنهانکاري تاريخي که درباره‌اش گفته مي‌شود توانست سرنوشت چهار رئيس‌جمهوري ايالات متحده آمريکا را تحت‌تأثير قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فيلم اين داستان روايت مي‌شود که چگونه نخستين کارمند زن واشنگتن پست، کاترين گراهام و سردبير بخش سوانح رانندگي، بنجامين سي. بردلي مي‌خواهند وارد نبردي بي‌سابقه بين خبرگزاري‌ها و دولتي‌ها بشوند تا بتوانند اسنادي را از پنتاگون افشا کنند.

«پست» بازيگران بزرگي دارد؛ تقريبا مثل اغلب فيلم‌هاي استيون اسپيلبرگ. تام هنکس در نقش بنجامين سي. بردلي در اين فيلم درخشيده و مريل استريپ نيز در نقش کاترين گراهام حضوري به‌يادماندني دارد. اليسون بري، ديدي کوپر، ديويد کراس، بروس گرينوود، تريسي لتس، باب ادنکيرک، سارا پلسون، جسي پلمونس و مايکل استلبرگ ديگر بازيگران اين فيلم هستند.
نقطه آغاز اين فيلم را در رسانه‌ها و نشريات مربوط به اخبار ‌هاليوودي اوايل‌ سال ٢٠١٦ عنوان کرده‌اند؛ زماني که ايمي پاسکال، تهيه‌کننده حق امتياز فيلمنامه «پست» نوشته ليز‌هانا را خريداري کرد. چندي بعد اعلام شد که قرار است جاش سينگر فيلمنامه ليز‌هانا را بازنويسي کند و به اين دليل هم هست که در نسخه نهايي در تيتراژ فيلم نام ليز‌هانا و جاش سينگر به‌عنوان نويسندگان اين فيلمنامه آمده است.
چند ماه بعد از اتمام صحبت‌هاي مربوط به سناريو، در مارس 2017 بود که اول‌بار نام استيون اسپيلبرگ در اخبار مرتبط با اين پروژه اعلام شد. آن زمان نشريات ‌هاليوودي اعلام کردند که مذاکراتي با استيون اسپيلبرگ جهت کارگرداني و تهيه‌کنندگي اين فيلم با بازي تام هنکس و مريل استريپ به ترتيب در نقش بنجامين سي. بردلي و کاترين گراهام درحال انجام است. همچنين اعلام شد که فيلمبرداري اين پروژه در 30 مي‌2017 در نيويورک آغاز مي‌شود. به‌هرحال، اين مذاکرات انجام شد و به نتيجه رسيد؛ تا اين‌که «پست» به‌صورت محدود روز 22 دسامبر روي پرده آمد. اکراني کاملا موفق که نه‌تنها باعث شد فيلم جزو نامزدهاي گلدن‌گلوب قرار گيرد، که توانست عنوان بهترين فيلم‌ سال را در انتخاب نهادهايي چون مجمع ملي نقد و... به دست آورد.
داستان يک روزنامه

داستان درام خبرنگاري «پست» در 1971 روي مي‌دهد و روي کاترين گراهام با بازي مريل استريپ تمرکز دارد که در آن زمان ناشر روزنامه واشنگتن پست بود. داستان فيلم درباره ترديدهاي گراهام بر سر اين است که آيا بايد بخش‌هايي از اسناد پنتاگون را که به دستش رسيده است، منتشر کند يا نه. اسنادي باارزش مربوط به جنگ ويتنام که توسط يک تحليلگر نظامي به نام دنيل السبرگ مورد سرقت قرار گرفته و از روي آنها کپي شده است. مهمترين نکته‌اي که اين اسناد فاش مي‌کرد، اين بود که کندي و رابرت مک نامارا، وزير دفاع در همان ‌سال 1965 مي‌دانستند که شکست در جنگ ويتنام قطعي است، با اين حال همچنان سربازان آمريکايي را به جبهه نبرد مي‌فرستادند. آن زمان نيويورک تايمز تعدادي از اسناد را چاپ کرده بود، ولي رئيس‌جمهوري نيکسون با ادعاي به خطر افتادن امنيت ملي از ادامه کار نيويورک تايمز جلوگيري کرده بود. حال واشنگتن پست اين فرصت را داشت که تحت لواي فعاليت آزاد مطبوعات، دوباره اين اسناد را مطرح کند، البته در صورتي که خانم گراهام با اين قضيه موافقت مي‌کرد.
داستان يک زن
داستاني که در فيلمنامه «پست» روايت مي‌شود، بر گراهام متمرکز شده است؛ زني از طبقه بالاي جامعه که تا‌به‌حال با جماعتي اين‌چنين بي‌پروا، اهل دود و دم و سختکوش همچون روزنامه‌نگارهاي واشنگتن پست سر و کار نداشته است؛ زني که در اوج بدحالي، در شرايطي که شوهرش تازه خودکشي کرده، مجبور است مسئوليت روزنامه را برعهده بگيرد و با چنان کساني که در شرايط عادي حتي لحظه‌اي هم تحمل‌شان نمي‌کرد، دم‌خور شود.

زني که برخلاف روابط هميشه‌اش؛ بايد با هيأت‌مديره و دبيران تمام مذکري که درباره موضوعاتي همچون عرضه اوليه سهام صحبت مي‌کنند به بحث و گفت‌وگو بپردازد. نکته قابل‌توجه در مورد گراهام که در فيلمنامه روي آن تأکيد شده، اين است که او مراوده زيادي با سيا، پنتاگون و ديگر ارگان‌هاي حکومتي دارد و حتي ارتباطات نزديکي نيز با مک نامارا و خانواده‌اش دارد؛ و به همين دليل، سناريست، هوشمندانه واکنش او نسبت به اسناد پاناما را بيشتر بار دراماتيک مي‌بخشد.
داستان يک دوران
درباره اين فيلم خيلي‌ها گفته‌اند که فيلم پست در زمان مناسبي اکران شده است. درواقع الان بهترين زمان براي شنيدن داستان زناني است که در زندگي مسيرهايي غيراز آن چه برايشان تعيين شده را طي کرده‌اند. خانم گراهام به هيچ‌وجه آدمي نبود که بخواهد اسرار حکومتي را فاش کند. او همان کسي است که سال‌ها بعد از اتفاقاتي که در فيلم شاهديم، در‌ سال 1988 در پيامي خطاب به سيا گفت: مسائلي هستند که احتياجي نيست مردم بدانند و بايد مانع اين کار شد … از نظر من دموکراسي زماني رشد مي‌يابد که دولت براي حفظ اسرار خود از روش‌هاي قانوني استفاده کند، زماني که مطبوعات خودشان تصميم بگيرند آيا بايد يک مسأله‌اي را مطرح کنند يا خير.

پس مي‌بينيم که گراهام آدم بي‌پروايي نيست. ولي در اين موردي که در فيلم مطرح مي‌شود، گراهام نمي‌خواهد زير فشار دولت کمر خم کند. زيبايي بازي مريل استريپ در اين فيلم در اين است که در تمام صحنه‌ها، حتي جاهايي که کنار بردلي است، مي‌توان روحيه محافظه‌کارانه او را حس کرد. چنين مي‌شود که پست فيلم مريل استريپ مي‌شود. جالب اين‌که ظاهرا خود اسپيلبرگ هم مي‌دانسته پست فيلم استريپ است. به همين دليل چند بار از نماهاي تعقيبي معروف خود براي نمايش استريپ استفاده مي‌کند و برخلاف فيلم‌هاي ديگرش، ديگر دليلي نمي‌بيند براي نشان دادن اين‌که شخصيت فيلمنامه‌اش از يک خطر احتمالي آگاهي يافته، دوربين را به آرامي به او نزديک کند. استريپ نيز حتي بهتر از دنيل دي لوئيس فيلم لينکلن، با بازي زيرپوستي خود ما را مجذوب مي‌کند.
داستان يک ژانر
توقع مي‌رفت اسپيلبرگ به سبک فيلم‌هايي همچون کلوت (1971) و همه مردان رئيس‌جمهوري (1976) از آلن جي پاکولا، براي نمايش دوران پر از توهم نيکسون نماهاي غيرکلاسيک و متفاوت بيشتري را مورد استفاده قرار دهد. ولي به نظر مي‌آيد او نمي‌خواسته کارش خيلي شبيه اين آثار شود. بيشتر مي‌خواسته يک فيلم روزنامه‌اي پر سروصدا بسازد. از تلاش او براي نشان‌دادن تجهيزاتي که اين روزها ديگر جايگاهي ندارند (مواردي مثل ماشين تحريرهاي دستي) اين نکته را مي‌شود متوجه شد.
پست در چند ديالوگ کوتاه هم سعي مي‌کند درس‌هاي مهمي در مورد اهميت مطبوعات آزاد و نقش آنها در بررسي نحوه عملکرد رئيس‌جمهوري به مخاطبان خود ارايه دهد. اين ديالوگ‌ها بعد از چند نما از نيکسون مي‌آيند که به تنهايي پشت به دوربين در اتاق بيضي شکل کاخ سفيد نشسته و تلفني با زيردستانش صحبت مي‌کند. همين تصور اين‌که واقعا چه صحبت‌هايي در اين اتاق بيضي شکل رد و بدل مي‌شود کافي است تا از بابت فيلم پست و وجود کارگرداني همچون اسپيلبرگ خوشحال باشيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۲۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول / فیلم

صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول را مشاهده می کنید.

دانلود (4.4MB)

دیگر خبرها

  • صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول / فیلم
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت
  • شوک به تیم ملی والیبال
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • داستان‌های ادامه‌دار ستاره عراقی؛ علی عدنان از ایران رفت!
  • مسی، مسی است و هر کار بخواهد می‌کند!
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی