Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- فرار محمدرضا پهلوی، فروپاشی پایه های اقتدار حکومتی خودکامه و مستبد را نوید داد و همچون بارقه ای از امید، صفوف به هم پیوسته ایرانیان را به ادامه مبارزه های خود امیدوارتر ساخت و سرآغاز فصلی نوین در حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی کشور شد.

ملت بپاخاسته ایران با هدف برچیدن بساط ظلم، استبداد و وابستگی؛ قیامی سراسری را با رهبری امام خمینی(ره) آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به تاریخ این مبارزه ها نشان می دهد که قشرهای مختلف مردم به منظور سرنگونی رژیم وابسته پهلوی به صحنه آمدند و خواستار برپایی نظام مردم سالار شدند.

محمدرضا پهلوی در این هنگام، درمانده از خشم ایرانیان و ناتوان از تصمیم گیری به اقدام ها و سیاست های مختلف متوسل می شد. در همین ارتباط با ناامیدی از دولت نظامی «غلامرضا ازهاری»، «شاپور بختیار» را به جای او منصوب کرد تا شاید بتواند آرامشی در کشور ایجاد کند اما اقدام های بختیار هم نتوانست روند سقوط رژیم را متوقف سازد.

چنین شرایطی باعث شد که محمدرضا پهلوی راهی جز خروج از کشور نداشته باشد و پیش از ترک تهران در گفت وگویی که با خبرنگاران داشت اعلام کرد: «مدتی است احساس خستگی می کنم و احتیاج به استراحت دارم. ضمناً گفته بودم پس از این که خیالم راحت شود و دولت مستقر گردد به مسافرت خواهم رفت» و به این ترتیب در 26دی 1357 خورشیدی ایران را برای همیشه ترک کرد به این امید که بتواند بار دیگر بازگردد.

«صفاءالدین تبرائیان» کارشناس تاریخ معاصر ایران و پژوهشگر انقلاب اسلامی معتقد است که تصمیم آمریکایی ها، اشتباه های حکومت و شخصیت محمدرضا پهلوی نقش مهمی در فرار او از کشور داشت. در ادامه دیدگاه های او را مرور می کنیم:

**تاثیر حوادث دهه 50 خورشیدی در فرار محمدرضا پهلوی از کشور
حکومت پهلوی در دهه 50 خورشیدی اشتباه های زیادی مرتکب شد که خشم مردم را علیه خود برانگیخت. در این دهه قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و حکومت ایران با ورود پول هایی که از فروش نفت به دست می آورد کارهایی نمایشی انجام می داد. برای نمونه جشن های 2 هزار و 500 ساله را برگزار و هزینه های هنگفتی به کشور تحمیل کرد، همچنین لغو تقویم هجری شمسی و جایگزینی تقویم شاهنشاهی از دیگر اقدام های اشتباه رژیم بود.

اتفاق های سال های منتهی به انقلاب، روند پیروزی آن را سرعت بخشید، خبر شهادت «مصطفی خمینی» فرزند امام(ره) و سخنرانی هایی که در مراسم او انجام شد تاثیر عجیبی بر مردم گذاشت و زمینه گسترش دامنه اعتراض ها را فراهم آورد. همچنین انتشار مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات که فردی به نام «فرهاد نیکوخواه» علیه امام خمینی(ره) نوشته بود، خشم مردم را برانگیخت چراکه این رفتار برای مردم قابل تحمل نبود و باعث شد تا با گسترش دامنه تظاهرات ها و مخالفت های مردمی محمدرضا پهلوی مجبور شود کشور را ترک کند.

**نقش آمریکایی در خروج محمدرضا پهلوی از کشور
محمدرضا پهلوی پیش از سال 1357 خورشیدی یک بار در جریان نخست وزیری محمد مصدق و به اختیار خودش از کشور فرار کرده بود و با کودتایی که با حمایت آمریکا و عوامل انگلیسی انجام شد به کشور بازگشت اما فرار او در 26 دی 1357 خورشیدی به اختیار خودش نبود بلکه به دستور عوامل آمریکایی صورت گرفت.

در همین سال و با گسترش دامنه قیام های مردمی «ولیام سولیوان» آخرین سفیر آمریکا در ایران و «رابرت هایزر» فرستاده نظامی «جیمی کارتر» رییس جمهوری آمریکا در دیداری که با محمدرضا پهلوی داشتند به او دستور دادند که باید کشور را ترک کند تا آنها اوضاع را آرام کنند و بستر را برای بازگشت دوباره فراهم آورند. این مساله ای است که منابع داخل کشور کمتر به آن توجه کرده اند.

این اتفاق نشان می دهد که محمدرضا پهلوی گوش به فرمان عوامل آمریکایی بود و بسیاری از مقام های نظامی مانند «امیرحسین ربیعی» آخرین فرمانده نیروی هوایی در گفت وگوهای خود گفت، ندانسته به فردی خدمت می کرد که گوش به فرمان مقام های آمریکایی بوده است.

آمریکایی ها بر این باور بودند که با خروج محمدرضا پهلوی از کشور بار دیگر با اجرای سناریویی مانند کودتای 1332، آرامش را به صحنه سیاسی ایران بازخواهند گرداند.

**تاثیر شخصیت محمدرضا پهلوی در فرار او از کشور
یکی از جنبه هایی که در سیاست ها و تصمیم گیری های محمدرضا پهلوی باید به آن توجه شود شخصیت او است. وی بارها نشان داده بود که دارای شخصیتی توانمند و خودساخته نیست که بتواند در شرایط خاص کشور را اداره کند به ویژه پس از آگاهی از شدت بیماری خود، روحیه و قدرت تصمیم گیری خویش را نیز از دست داد. همین امر هم باعث شد که او در تصمیمش برای خروج از کشور مصمم تر شود.

در شرایطی که محمدرضا پس از 14 سال «امیرعباس هویدا» را از نخست وزیری عزل کرده بود برای رویارویی با مخالفت های مردمی هر چند وقت یک بار فرد جدیدی را به نخست وزیری برمی گزید اما به سبب نداشتن توانایی در شناخت افراد و درک نکردن خشم مردم نمی توانست سیاست موثری در پیش بگیرد. وقتی که «شاپور بختیار» به نخست وزیری رسید موافقت خود را با خروج محمدرضا پهلوی از کشور اعلام کرد تا خودش با به دست گرفتن زمام امور بتواند، تظاهرات های مردمی را کنترل کند.

**کوتاه شدن دست نظام سلطه از ایران؛ دستاورد پیروزی انقلاب اسلامی
رژیم پهلوی به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، وابستگی خاصی به دولت های سلطه به ویژه آمریکا داشت. محمدرضا پهلوی بیشتر درآمدهای کشور را صرف خرید تسلیحات نظامی می کرد تا بتواند سیاست های این کشورها را در منطقه پیش ببرد در صورتی که هیچ خطر خاصی، ایران را تهدید نمی کرد. این وابستگی موجب شد تا این نظام نتواند به صورت مستقل تصمیم گیری کند و مطیع و فرمانبردار باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق های زیادی در کشور افتاده و گاهی اشتباه هایی هم پیش آمده اما تصمیم گیری های سیاسی در برابر منطقه و جهان پیرو اراده داخلی بوده است. نظام جمهوری اسلامی بر خلاف رژیم پهلوی اجازه نمی دهد کشورهای سلطه مساله ای را بر این کشور تحمیل کنند و این دستاوردی بزرگ به شمار می رود که پیروزی انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۲۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ملی طنز و رسانه «یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا)» عصر امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در شهر فومن زادگاه گل‌آقا برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای رضا رفیع برگزار شد و این طنزپرداز برنامه را با ذکر خاطراتی از روز‌های پایانی حیات مرحوم صابری فومنی آغاز کرد، تعداد زیادی از چهره‌های هنری و مدیران فرهنگی استانی و ملی همچون رسول نجفیان، احمد عربانی، امید مهدی‌نژاد، فرشاد مهدی‌پور، مهدی رمضانی، مهدی عرفاتی، محمدرضا خوشرو اسدالله عباسی و... حضور داشتند.

فرامرز مرجانی فرماندار فومن به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون ایستاد و در جایگاه میزبان این رویداد در سخنانی کوتاه به حاضران در جلسه خوش‌آمد گفت و سپس پیام تصویری محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این رویداد به نمایش درآمد.

اسماعیلی در بخش‌هایی از سخنانش با اشاره به ارزش جایگاه طنز در جامعه ما گفت: طنز بیان واقعیت‌های تلخ جامعه به صورتی است که مخاطب را درگیر کند. طنزپرداز با خنده نشاندن روی لب آسیب را مطرح می‌کند. جامعه ما دچار مشکلات اقتصادی است و این جامعه را عبوس نشان می‌دهد و طنز می‌تواند اخم‌ها را از چهره جامعه باز می‌کند.

وی با اعلام این مسئله که طنز در ایران پس از گل‌آقا جایگاه خود را از دست داده دست، با انتقاد از مدیران رسانه‌ای وزارت ارشاد گفت: از تلاش دوستان معاونت رسانه‌ای در حوزه طنز راضی نیستم. باید از روزنامه نگاران این حوزه حمایت کنیم و تلاش کنیم به حوزه طنز به صورت جدی‌تر بپردازیم. این مسئله را به عنوان یک مطالبه مطرح می‌کنم و امیدوارم بتوانم گزارش‌های فصلی در راستای پیشرفت این حوزه در کشور داشته باشیم.

اسماعیلی در انتهای سخنانش گفت: ما در وزارت فرهنگ اماده پشتیبانی کامل از طنزپردازان و نویسندگان این حوزه است و از متخصصان این حوزه درخواست دارم که ما را برای ارتقای وضعیت فعلی یاری کنند.

در ادامه مراسم عباس حسین نژاد دبیر دو دوره اخیر جشنواره «طنزپهل»  پشت تریبون قرار گرفت و با ارائه آماری در مورد این رویداد گفت: امسال تعداد آثار رسیده از سال گذشته بسیار بیشتر بود و امسال ۱۱۲۹ اثر به جشنواره رسید و امروز از ۲۰ نفر این دوستان تقدیر می‌شود. سال گذشته ما برگزیده ای از استان گیلان داشتیم ولی امسال این اتفاق نیافتاد و گیلانی ها از نظر ارسال آثار در کل کشور در رتبه ششم قرار گرفت و تهرانی‌ها بیشترین آثار را ارسال کردند. امسال ۱۲۱ رسانه نیز در این رویداد شرکت کردند و در مجموع ۴۴۸ اثر از رسانه‌های رسمی و ۶۸۱ اثر از رسانه‌های شخصی به ما رسید. 

وی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد و درخواست برای توجه بیشتر به طنز گفت: دفتر طنز حوزه هنری توافقاتی با معاونت مطبوعاتی داشت تا آموزش طنز نیز به آموزش‌های حوزه رسانه در کشور اضافه شود و امسال شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عارف: باید مسئولانه در صحنه حضور داشت
  • فرار بوفالو عظیم الجثه از چنگال شیر‌های گرسنه (فیلم)
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • استقلالی‌ها منتظر کمک مدیر سابق‌شان
  • گفتگوی اختصاصی وحید سلیمانی با اسطوره فوتسال ایران محمدرضا حیدریان درخصوص تیم ملی فوتسال
  • علت حذف بیانیه استقلال: فرار از جریمه میلیاردی!
  • مکان بازی پیکان - استقلال تغییر می‌کند!