Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:20:59 GMT

تعلیق روابط خارجی کشور در دوره پیشا‌ برجام

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۲۳۷۷۳

تعلیق روابط خارجی کشور در دوره پیشا‌ برجام

تهران- ایرنا- برنامه جامع اقدام مشترک یا به بیانی رایج «برجام» که حاصل توافق هسته‌ای کشورمان با گروه موسوم به کشورهای ١+٥ بود؛ مهر باطل و خط بطلانی برتمامی مصائب و سیاست‌های نابخردانه‌ بود.

روزنامه اعتماد در ستون نگاه روز در یادداشتی به قلم بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، آورده است: صدور شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل، قرار گرفتن ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد به عنوان مخل صلح و امنیت بین‌المللی، تبدیل شدن به چالشی جهانی و قرار گرفتن در دستورکار تقابلی قدرت‌های بزرگ به خصوص قدرت‌های غربی و متحدین آن، تحمیل تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه از جمله تحریم‌های مالی – بانکی و تحریم انرژی و حرکت تدریجی ولی مستمر به سوی تحریم کامل بین‌المللی از طریق اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های شدید بر تردد هوایی و دریایی، محاصره دریایی بنادر و قطع خطوط کشتیرانی و ارتباطات هوایی، تحمیل قطعنامه ١٩٢٩ و قرار گرفتن در مسیر قطعی و نهایی «تغییر رژیم»؛ خلاصه و فشرده‌ای از وضعیت پیچیده و غامضی است که کشورمان در دوره پیشابرجام به خصوص در دوره زمانی ١٣٨٩ تا ١٣٩٢ با آن مواجه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برنامه جامع اقدام مشترک یا به بیانی رایج «برجام» که حاصل توافق هسته‌ای کشورمان با گروه موسوم به کشورهای ١+٥ بود؛ مهر باطل و خط بطلانی بود برتمامی این مصائب و سیاست‌های نابخردانه‌ای که تصور می‌کرد جمهوری اسلامی ایران و مردم انقلابی و مقاوم آن را می‌تواند در رسیدن به آرمان‌های مقدس‌شان و همچنین از دسترسی به فناوری و تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم سازد و نابخردان ناآگاه پس از این همه کشش و کوشش برای ایجاد محدودیت، ممنوعیت و تهدید، نه تنها ایران را در رسیدن به اهداف خود متوقف نکرد بلکه ایران با اتکا به توان مردم سختکوش و خردمند خود توانست در بسیاری از حوزه‌های علم، فناوری و دانش گوی سبقت را از رقبای پیشین برباید.

اگرچه سیاست‌های خصمانه ایالات متحده امریکا در تلاش برای انجام تحریم‌ها بی‌شک معضلات و مشکلاتی را نیز در برخی از حوزه‌ها بر مردم بزرگ ایران تحمیل کرد، ولی این موضوع هیچگاه نتوانست دولتمردان و مردم ایران را از راهی که به درستی انتخاب کرده بودند، باز دارد.

حال با نگاهی دقیق‌تر و جزیی‌تر به مرور آنچه در دوره ماقبل برجام توسط دشمنان ملت، دولت و نظام اسلامی ایران تحمیل شده بود را اشاره‌ای دوباره خواهم داشت:

١- سیاست و روابط خارجی در حال تعلیق، بهترین و دقیق‌ترین تعبیری که می‌توان برای توصیف روابط خارجی کشورمان درآن دوران به‌کار برد این بود که با پافشاری بر برنامه هسته‌ای صلح آمیز کشورمان، با وجود حقانیت کشور در این مقوله، مع‌ذلک کل سیاست و روابط خارجی کشور به‌شدت تحت تاثیر سیاست‌های خصمانه امریکا و هم‌پیمانان آن قرار گرفته بود.

٢- با تحریم نفتی کشورمان، فروش نفت خام در یک سیر تدریجی ابتدا به یک میلیون بشکه در روز و سپس به ٥٠٠ هزار بشکه باید کاهش می‌یافت و طبق زمانبندی تحریم‌ها به تدریج به صفر نزدیک و منجر به قطع کامل صادرات نفت کشورمان می‌شد.

همین امر ضمن وارد آوردن فشار بر درآمدهای نفتی کشورمان که منجربه کاهش شدید درآمدهای ارزی و در نتیجه تاثیرات اقتصادی بر اجزا و پارامترهای اقتصادی ملی شد؛ اگرچه با به‌کارگیری روش‌های خردمندانه و هوشمندانه کشور، جمهوری اسلامی ایران به مقابله‌ای جدی با نیات شوم مخالفان توسعه و پیشرفت به عمل آورد و تا حد بسیاری آنان را ناکام ساخت.

٣- در کنار تحریم‌های نفتی، تحریم‌های مالی- بانکی به خصوص تحریم بانک مرکزی و تحریم معاملات ارزی با کشورمان از طریق سیستم سوییفت، سامانه مبادلات بین‌المللی کشورمان تحمیل شد.

٤- بلوکه کردن سرمایه‌ها و درآمدهای نفتی و موجودی کشورمان نزد بانک‌های خارجی، از دیگر تبعات و پیامدهای تحریم بانکی علیه کشورمان بود.

٥- در بعد بین‌المللی و به دنبال صدور شش قطعنامه تحریمی از جمله قطعنامه ١٩٢٩ شورای امنیت علیه کشورمان که به قطعنامه Regime Change معروف بود، کشورمان عملا و رسما به موضوع ثابت شورای امنیت سازمان ملل تبدیل و رسما به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی شناخته شد و اجماعی بی‌سابقه در سطح قدرت‌های بزرگ از جمله ٥ عضو شورای امنیت شکل گرفت به گونه‌ای که علاوه بر قدرت‌های غربی، دو قدرت غیر غربی یعنی روسیه و چین به گونه تام و تمام با اجماع قدرت‌های غربی علیه کشورمان همراهی کرده و نه تنها از رای وتو خود علیه قطعنامه‌های پیشنهادی امریکا، انگلیس و فرانسه استفاده نکردند بلکه با تایید این قطعنامه‌ها به طور کامل به اجرای آنها همت گماشتند؛ لذا در عصر ما قبل برجام، نه تنها قدرت‌های غربی و متحدین و شرکای آن بلکه اجماع نامقدسی میان قدرت‌های شرق و غرب علیه کشورمان شکل گرفته بود.

٦- وضعیت کشورمان در دیگر نهادهای بین‌المللی از جمله کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز‌ به ‌روز پیچیده‌تر و دشوارتر می‌شد. یکی از شاهکارها و دستاوردهای درخشان توافق هسته‌ای برجام این بود که پرونده موسوم به PMD را به طور کامل مختومه کرد.

٧- قرار گرفتن ذیل فصل هفتم منشور سبب شده بود تا حتی برخی از کشورهای طرف تجارت با کشورمان نیز برای خرید نفت با اغتنام از فرصت و سوءاستفاده از فضای تحریم؛ هزینه‌های مبادلات تجاری با کشورمان را افزایش دهند.

٨- برخی از کشورها سعی کردند تا با کاهش مبادلات و مراودات انسانی از جمله گردشگری و کاهش تعاملات علمی و دانشگاهی، قطع صدور ویزا برای اتباع و شهروندان کشورمان از سوی برخی از کشورها مشکلات دیگری را تحمیل کنند.

٩- استمرار وضعیت پیشابرجام تا زمان کنونی و روی کارآمدن دولتی افراطی و نژادپرست و ایران‌ستیز در امریکا با رییس‌جمهوری افسارگسیخته و بدون پرنسیب؛ معجونی را می‌توانست به بار ‌آورد که ظرفیت تقابل و رویارویی دوکشور را به مرزی غیرقابل کنترل و انفجارآمیز افزایش دهد.

١٠- تحول وضعیت پیشابرجام به شرایط پسابرجام، باعث تغییر اساسی در رویکرد و برداشت بسیار منفی دولت‌ها و افکار عمومی خارجی به خصوص در دنیای غرب به رویکردی شده که امروز در برابر سیاست‌های افراطی و مخرب امریکای ِترامپ علیه کشورمان می‌ایستند.

برجام باعث تغییر و تبدیل کشورمان از بازیگری به زعم دیگران مخرب به بازیگری فعال و موثر و سازنده در عرصه ثبات بخشی و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم شده است. در دوره پیشابرجام ایران به عنوان کشوری مخل و مخالف صلح و امنیت بین‌المللی معرفی می‌شد که به هیچ قاعده و قانون بین‌المللی پایبند نیست ولی امروز ایران مدافع اصلی صلح و امنیت بین‌المللی از طریق اجرای کامل برجام وفق قطعنامه ٢٢٣١ شمرده می‌شود و در مقابل این امریکای ترامپ است که به عنوان کشوری هنجارشکن، مخالف قواعد و نرم‌های بین‌المللی و مخالف سازمان بین‌المللی شناخته می‌شود.

١١- خروج از ذیل فصل ٧ منشور و لغو قطعنامه‌های تحریمی به خصوص قطعنامه ١٩٢٩ از طریق دیپلماسی و مذاکره و بدون کاربرد زور، از جمله شاهکارها و دستاوردهای عظیم توافق هسته‌ای نه‌تنها برای کشورمان بلکه برای کل جامعه جهانی است.

*منبع:روزنامه اعتماد،1396،10،26
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۳۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش امیرعبداللهیان از دیدار امروز رئیس اقلیم کردستان عراق

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ظهر امروز میزبان آقای نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در محل وزارت امور خارجه بودم.

‏وی افزود: توسعه مناسبات در زمینه تجاری، اقتصادی، عمرانی، علمی و فرهنگی ایران و عراق و اقلیم کردستان مورد گفت‌وگو و رایزنی قرار گرفت.

‏وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: به اهمیت امنیت منطقه، به ویژه امنیت کشور دوست و برادر عراق، نزد دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره کردم و بر ضرورت استمرار و تعمیق همکاری‌های مشترک تاکید شد.

کد خبر 6098763 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ میزبان گردشگران خارجی ۶۳ کشور بوده است
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان
  • گزارش امیرعبداللهیان از دیدار امروز رئیس اقلیم کردستان عراق
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم