Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-24@22:49:35 GMT

چرا بعد از خوردن غذا احساس خستگی داریم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۲۳۹۲۳

مواد غذایی که سبب خستگی می شوندهیچ چیز بهتر از یک خواب نیمروز طولانی بعد از یک وعده غذایی بزرگ وجود ندارد نگران نباشید شما که تنبل نیستید معلوم است که یک دلیل بیولوژیکی برای آن وجود ندارد!به گزارش بلاغ، مواد غذایی که سبب خستگی می شوندهیچ چیز بهتر از یک خواب نیمروز طولانی بعد از یک وعده غذایی بزرگ وجود ندارد نگران نباشید شما که تنبل نیستید معلوم است که یک دلیل بیولوژیکی برای آن وجود ندارد! هنگامی که شما یک وعده غذایی بزرگ مصرف می کنید بدن شما به حالت استراحت و هضم می رود خوردن باعث یک واکنش زنجیره ای در مغز شما برای هدایت جریان خون و انرژی جهت هضم و جذب مواد غذایی برای استفاده در بدن می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دزیره نیلسن، یک متخصص تغذیه می گوید: در طول هضم غذا، بدن شما مواد مغذی موجود در مواد غذایی را تجزیه می کند این سبب افزایش قند خون که باعث ترشح انسولین به جریان خون توسط پانکراس می شود انسولین مقدار سروتونین و ملاتونین دو ماده شیمیایی مرتبط با خواب آلودگی در مغز را افزایش می دهد.

چه غذاهایی شما را خواب آلود می سازد

غذاهای خاصی وجود دارند که زهکشی بزرگتری بر روی سیستم بدن نسبت به دیگر غذاها دارند و سبب برداشت بیش از اندازه می شود مواد غذایی که طول می کشد تا شکسته شده و به آهستگی سبب تولید جریان ثابت از انرژی می شوند مواد غذایی که به سرعت تجزیه می شوند و بدن شما آماده برای سوزاندن آنها است و این باعث بالا رفتن سریع انرژی، سپس سبب آسیب و شما را خواب آلود می سازد.

بالا بردن گلوکز خون

نیلسن می گوید نشاسته بار قند خون بالایی داشته و یک محرک مواد غذایی پنهان شده است برنج سفید، سیب زمینی سفید له شده، آب میوه، نان سفید، کیک، دونات، آب نبات، بستنی، پودینگ و کوکی ها تمام متهم هستند این نوع از کربوهیدرات قند خون را به سرعت بالا برده و در نتیجه سبب آزادی مقدار زیادی از انسولین که پس از آن باعث سقوط قند خون شده و باعث تهی کردن سطح انرژی می شود.

کافئین

جای تعجب دارد که کافئین یک مقصر دیگری است در حالی که قهوه اسپرسو در بعد از ظهر ممکن است سبب افزایش سریع انرژی شود و می تواند شما را در دراز مدت خواب آلوده نماید در یک مطالعه در سال 2014، محققان روی 3000 دانشجوی تایلندی بررسی و کشف کردند که نوشابه های انرژی زا می توانند با احتمال بیشتری شما را در طول روز خواب آلوده کنند. آنها اضافه کردند که اثرات دراز مدت دیگری از نوشیدنی های با کافئین بالا می تواند شامل سردرد، مشکلات قلبی و حتی مرگ ناگهانی شود.

سایر دلایل خستگی بعد از غذا خوردن

گاهی اوقات شما به اندازه غذا نمی خورید و پرخوری یک بار سنگین بر روی سیستم شما قرار می دهد و واقعاً می تواند انرژی شما را تخلیه کند بسته بندی تنقلات سالم بین وعده های غذایی برای حفظ ثابت سطح انرژی و جلوگیری از پرخوری در وعده های غذایی در نظر بگیرید.

دیابت، چاقی، کم خونی، تیروئید، بیماری سلیاک، عدم تحمل غذا و آپنه خواب می تواند خواب آلودگی بعد از غذا را بدتر کند اگر شما به هر یک از این شرایط و یا دیگر بیماریهای مزمن مبتلا و بعد از غذا خواب آلوده هستید با دکتر خود صحبت کنید زیرا این مشکل می تواند یک عامل داشته باشد

مطالعات نشان می دهد که کمبود خواب می تواند به چاقی منجر شود و چاقی می تواند سبب مشکلات خواب شود در حالی که عکس این چرخه می تواند سبب کاهش وزن شده و این کاهش وزن به شما در داشتن خواب بهتر شب، کمک می کند و شما را در طول روز هشیار نگه دارد.

غذاهای پر چربی

نیلسن توضیح می دهد غذاهایی که دارای محتوای چربی بالایی هستند یکی دیگر از محرک های بزرگ برای خواب آلودگی بعد از غذا هستند غذاهای سرخ شده، گوشت با چربی بالا، غذاهای روغنی سرپایی مانند ( پنیر حلقه ای، چیپس ذرت و چیپس سیب زمینی ) می توانند سبب خمیازه کشیدن شوند زیرا آنها کلید فعال سازی پاسخ سیستم هورمونی و عصبی بعد از غذا خوردن هستند.  
چگونه هشیار بمانیم

نیلسن می گوید: حفظ وزن سالم، انجام ورزش منظم، خواب خوب و به خوبی هیدراته ماندن، همه می تواند سطوح انرژی شما را حتی بعد از غذا بطور مداوم حفظ کند اگر شما شروع به تکان دادن سر بعد از خوردن غذا، نوشیدن یک لیوان آب و سپس بلند شدن و 20 دقیقه حرکت تفریحانه پیاده روی بعد از ناهار، سبب خارج کردن خستگی شما می شود ورزش سطح انرژی مواد شیمیایی مغز دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین را افزایش می دهد.

چگونه صحیح غذا بخوریم

البته، بهترین کاری که برای جلوگیری از کاهش مواد غذایی اواسط روز می توانید انجام دهید صحیح غذا خوردن است مجموع، غذاهای فرآوری نشده بهترین انتخاب برای سلامت کلی شما و حق انتخاب آنها را دارید و همچنین برای حفظ بدن شما در یک مسیر با سوزاندن انرژی صحیح، مناسب هستند.

دریافت پروتئین بدون چربی شبیه ماهی، گوشت بدون چربی و طیور در رژیم غذایی، همراه با چربی های سالم که در ( آوکادو، آجیل، دانه ها، زیتون، سویا، توفو ) پیدا می شوند و استفاده از مواد مغذی و فیبرهای ترکیبی از میوه ها و سبزیجات تازه، همراه با غلات کامل با هضم آهسته، به کاهش پیک قند خون و پایدار نگه داشتن سطح انرژی کمک خواهد کرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۳۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های افراد پر انرژی

شما معمولا افراد دور و بر خود را چگونه ارزیابی می‌کنید و چطور به ان‌ها برچسب می‌زنید معیار شما برای سنجش افراد چیست؟
افرادی که می‌شناسید و در طول روز با ان‌ها در ارتباط هستید چه نوع انرژی‌هایی دارند
آیا برای شما پیش آمده که بعد از ملاقات و گفتگو با این افراد احساس کنید انرژی خوبی دارید
و یا از گفتگو با آن‌ها چیزی آموخته باشید
و یا برای شروع انجام کاری انگیزه نداشتید، ولی زمانی که با دوستی ملاقات کردید و با او صحبت کردید نگاه شما تغییر کرده متحول شده باشید؟

برای این که متوجه شویم آدم‌های اطراف ما از چه نوع انرژی‌هایی برخوردار هستند و این که، سطح انرژی آن‌ها چگونه است می‌توانیم از بازخورد‌های خودمان بهتر تشخیص دهیم

در واقع انتظاری که ما از دیگران داریم این است که در کنارشان حال خوبی را تجربه کنیم و حضور آن‌ها نه تنها آرامش ما را سلب نکند بلکه کمک کند حس بهتر و خوشایندی را تجربه کنیم

می‌دانید که تاثیر انرژی از یکدیگر به صورت متقابل است
اگر بخواهید از خودتان سوال کنید که نقش شما در تاثیر گزاری در مقابل دیگران چیست چه چیزی می‌گویید و چه نظری دارید
آیا من در ارتباطات بین فردی قادر هستم کمک موثری برای ایجاد انگیزه دیگران باشم آیا می‌توانم نگاه زیبا و موثر داشته باشم آیا زیبایی‌های جهان هستی را به وضوح دیده و آن را درک می‌کنم

آیا قادر به درک زیبایی‌های خلقت و کائنات هستم
و از این همه زیبایی‌ها به وجد آمده خدا را ستایش می‌کنم
آیا در هنگام صحبت کردن و سخن گفتن نگاه امیدوار و مثبت دارم

اگر شما دنیا را این چنین می‌بینید بر خود ببالید و بدانید که شما هم قادر هستید منبع انرژی، شور و عشق و آرامش برای اطرافیان خود باشید
افرادی که مرتب از روزگار گلایه و شکایت می‌کنند چطور می‌توانند سبب انگیزه و آرامش برای دیگران باشند ۰ در مقابل اگر توان ایجاد حس خوب و تقویت امید به زندگی را داشته باشیم به وظیفه خود عمل کرده ایم پس در این صورت از خودتان راضی و خرسند باشید.


افرادی که پر از انرژی‌های مثبت و خوب هستند هم برای خودشان و هم برای دیگران احساس خوشایندی ایجاد می‌کنند وقتی در کنارشان هستیم متوجه گذر زمان نمی‌شویم و لحظات را به خوبی سپری می‌کنیم، زیرا آن‌ها زندگی را راحت می‌گیرند سبک بال هستند و همین احساس را به اطرافیان خود هم منتقل می‌کنند.

به یاد داشته باشید همچنان که عملکرد دیگران را بررسی می‌کنید لازم است خودتان را هم بررسی کرده محک بزنید اصلا از اطرافیان و دوستان در مورد خودتان سوال کنید یک ارزیابی از وضعیت خلقی خودتان می‌تواند پلی باشد به سمت تحول پس اقدام کنید پویا باشید و تا می‌توانید مانند ادم‌های پر انرژی اطراف خود باشید و با حضور سرشار از انرژی‌های خوب و مثبت دیگران را خوشحال کنید و حتی خوب بودن را الگو کنید اطمینان داشته باشید کار سختی نیست با کمی تمرین و اصلاحات شما نیز فرد موثر و تاثیر گزاری برای دیگران خواهید شد خوش اخلاقی خوش رفتاری و خوش خلقی شما زبان زد دیگران خواهد شد.


ویژگی‌های افراد انرژی مثبت


_ افراد خوش انرژی در ارتباطات معمولا لبخند به لب دارند

_ موضوع صحبت را با شوخی شروع می‌کنند و با شوخی تمام می‌کنند

_ به دنبال گلایه کردن از دیگران نیستند واگر شکایت هم داشته باشند در قالب مزاح انتقال می‌دهند

_ معمولا برای لحظه، لحظه زندگی احترام قائل هستند

_ هر کجا خوشی و شادمانی هست حاضر هستند

_ از حداقل‌ها حداکثر بهره را می‌برند

_ آدم‌های راحتی هستند

_ بی تکلف هستند با حداقل انتظارات

_ بعد از خداحافظی با آن‌ها، احساس خوبی با ما همراه می‌شود

_ اعتماد به نفس خوبی دارند و دیگران را تضعیف نمی‌کنند

_ در حضور آن‌ها غم و افسردگی معنایی ندارد

_ به دنبال سرزنش و نصیحت کردن و تحقیر دیگران نیستند

_ معمولا به دنبال مرور و یادآوری خاطرات خوش هستند

_ آزردگی خاطر ایجاد نمی‌کنند
در کنار آن‌ها اثری از خشم و عصبانیت نیست

_ آن‌ها دیگران را همانطور که هستند می‌پذیرند و از تحقیر دیگران پرهیز می‌کنند

_ از بودن با آن‌ها احساس خوشایندی می‌کنیم

_ آنان در لحظه زندگی می‌کنند و به آن لبخند می‌زنند

شما چگونه هستید

موفق باشید
فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی

دیگر خبرها

  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • ویژگی‌های افراد پر انرژی
  • واژگونی تانکر روغن به دلیل خواب‌آلودگی راننده
  • تصادف در محور بروجن به لردگان دو فوتی برجای گذاشت
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)