Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سمنان - ايرنا - مديرعامل شرکت آب منطقه اي سمنان گفت : منابع زيرزميني و دشت هاي اين استان با معضل کمبود 140 ميليون متر مکعب آب مواجه است.

ايرج حيدريان روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : حفر بي رويه چاه و برداشت فراوان آب باعث شده تا تراز برداشت و واريز در منابع آبي زير زميني اين استان به شدت برهم بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اين نيمي از 26 دشت استان سمنان در محدوده بحراني و ممنوعه قرار گرفته است ، اظهارداشت : هرگونه برداشت آب در اين دشت ها ممنوع است و 13 دشت ديگر استان وضعيتي چندان مطلوب ندارند.
وي خاطرنشان کرد : تنها 10 درصد صرفه جويي و کاهش مصرف در بخش کشاورزي، بسياري از مشکلات را رفع مي کند اما تاکنون اين امر در کشور رخ نداده است.
حيدريان درباره سياست هاي آب منطقه اي سمنان در زمينه مقابله با برداشت بي رويه و سوء استفاده از منابع آبي، تصريح کرد : اعمال مديريت و نظارت دقيق، صحيح و همه جانبه بر منابع آب و جلوگيري از قانون شکني برخي افراد ناآگاه و سودجو مستلزم هم افزايي همکاري و هماهنگي تنگاتنگ مسوولان قضايي با ماموران و کارکنان اين نهاد در صنعت آب کشور و استان است.
وي با تاکيد بر مديريت مصرف و صرفه جويي آب در بخش هاي مختلف به خصوص بخش کشاورزي، پيگيري مسوولان جهاد کشاورزي براي تجهيز باغات و مزارع به سامانه آبياري نوين را خواستار شد و افزود : امروز برخي از چاه هاي استان مجهز به کنتور هوشمند هستند.
مديرعامل آب منطقه اي استان سمنان با اشاره به اهميت طرح احيا و تعادل بخشي منابع آب هاي زيرزميني، اضافه کرد : اين طرح در برنامه هاي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي قرار گرفته و اين شرکت بر اساس اين سياست ها براي جبران کسري مخازن آب زيرزميني در 15 سال گذشته و ضرورت اجراي طرح احيا و تعادل بخشي با همکاري بيشتر مردم و بسترسازي فرهنگي، برنامه ريزي مي کند.
به گزارش ايرنا ، بارندگي در استان سمنان نسبت به سال گذشته بيش 40 درصد کاهش پيدا کرده ميزان بارندگي در استان از ابتداي سال آبي تا کنون 6.5 ميلي‌ متر بوده و در سال گذشته از ابتداي سال آبي 11.5 ميلي‌متر بوده است. کاهش بارندگي تا کنون 43 درصد و در دراز مدت حاکي ازکاهش 71 درصدي است.
به گزارش ايرنا، ميانگين سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 ليتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 ليتر است، در استان سمنان حدود يک ميليارد و 250 ميليون مترمکعب آب در سال توليد مي شود.
6026/7342
*خبرنگار: محمدرضا يوسف نژاد **انتشار دهنده: جانعلي فتحي
براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@ کانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه کنيد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۴۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار بارش در استان های قزوین، تهران، البرز و خراسان رضوی ۳۰ تا ۴۰ درصد و استان های فارس، کرمان و تا حدودی هرمزگان ۲۰ تا ۳۰ درصد کم بارشی دارند که با بارش های پیش رو انتظار می رود تا حدی کم بارشی جبران شود.

او با بیان اینکه در اغلب مناطق ۱۵ تا ۲۰ درصد کمبود بارش داریم، افزود: بنابر نقشه های هواشناسی شرایط بارندگی در اردیبهشت مناسب است که براین اساس کمبود بارش تا حدی جبران می شود.

وظیفه ادامه داد: بنابر آمار استان تهران ۸۰ میلی متر، قزوین ۱۰۰ میلی متر و خراسان رضوی درصدی کمتر از نرمال بارندگی دارند که براین اساس مدیریت آب برای فصل گرم امری ضروری است. در حوزه غرب و جنوب غرب بارش ها کمتر از نرمال است که با بارندگی های اخیر و پیش رو، وضعیت بهتر شد.

رئیس مرکز خشکسالی افزود: طی ۲ هفته آینده بارش های مناسبی خواهیم داشت که براین اساس به کشاورزان توصیه می شود که برای حفظ آب های زیرزمینی، نوبت آبیاری را برمبنای بارندگی ها به گونه ای تنظیم کنند که کمترین بهره برداری را از ذخایر سفره های زیرزمینی داشته باشند.

او گفت: کشاورزان هرمنطقه بسته به گیاه و مرحله رشد گیاه باید توصیه های تخصصی در آن منطقه را توجه کنند، اما در اغلب مناطق درختان میوه و محصولات غلات در مرحله گل دهی، رشد دانه و تشکیل میوه هستند که براین اساس کشاورزان باید توصیه ها را جدی بگیرند و همواره برای بهبود محصول و استفاده از دانش روز از نظر کارشناسان هواشناسی استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • موتور پمپ‌های غیرمجاز روی رود قره آغاج قیر و کارزین جمع‌آوری شدند
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض