Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مراسم نکوداشت سردار بی بی مریم بختیاری بانوی استبداد ستیز و فرهیخته ایرانی که نقش ویژه ای در مشروطه و جنگ جهانی اول داشت؛ در اهواز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، محمد تقی اورکی، دبیر اجرایی نکوداشت سردار بی بی مریم بختیاری، در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص این برگزاری این مراسم، گفت: نکوداشت بانوی ایران بان و ضد استبداد، سردار بی بی مریم بختیاری، یک زن مسلمان ایرانی چهارشنبه (27 دی) برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه برای پاسداشت و احترام به مقام شامخ زن، میزبان این گردهمایی ملی هستیم، افزود: زن از دیرباز در دین مبین اسلام دارای جایگاه ویژه ای بوده و در روایات و اسناد هم موجود است که زنان، نقش بسیار موثر و والایی را در دین مبین اسلام داشتند.

 

اورکی با اشاره به سوره کوثر و آیه «انا اعطیناک الکوثر» اذعان داشت: این آیه خود نشان دهنده شأن و جایگاه زن است و حضرت فاطمه (س) مادر همه شیعیان و الگوی تمام زنان و دختران ایران اسلامی هستند.

 

وی ادامه داد: سردار بی بی مریم به عنوان یک زن ایرانی در خاطرات خود نوشته اند: من هر زمان می خواستم کاری را انجام بدهم، می گفتم بسم الله الرحمن الرحیم، به نام شاهنشاه امیرالمومنین که این بخش از خاطرات سردار مریم نشان از تمام ارادت خاص قلبی نسبت به ائمه اطهار است.

 

دبیر نکو داشت سردار بی بی مریم بختیاری خاطر نشان کرد: براین اساس نکوداشت بی بی مریم بختیاری با هدف زنده نگه داشتن یاد این بانو و حفظ آن ارزش ها و سنت ها در اهواز برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه بی بی مریم بختیاری در عصر خود، یکی از زنان باسوادی بود که در خانواده تحصیل کرده زندگی می کرد و  پدر وی نیز فردی متدین و مذهبی بود، تصریح کرد: سردار مریم یک زن مبارز و مشروطه خواه بوده که قلم به دست گرفته و خاطرات خود را ثبت کرده و از حقوق زنان در آن زمان دفاع کرده است.

 

اورکی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بی بی مریم، ادامه داد: نکوداشت بی بی مریم بختیاری برگزار می شود تا شخصیت این زن بختیاری بیش از پیش به زنان و دختران ایرانی معرفی و از سویی الگویی مناسب در زندگی برای زنان و دختران نیز طراحی شود.

 

وی با تاکید بر ضرورت معرفی بی بی مریم بختیاری به عنوان یک چهره بین المللی اظهار کرد: زمانی که روحانیت معظم دستور و فتوای مقابله با قوای روس و انگلیس را صادر کرد، سردار مریم تنها زنی بود که لشکر و نیروهای خویش را آماده کرده و به کمک آلمان ها رفت و تعدادی از آلمان ها را در سلامت کامل از دست روس و انگلیس آزاد کرد.

 

دبیر نکوداشت سردار بی بی مریم بختیاری ادامه داد: این موضوع باعث شد رهبر آلمان ها بالاترین نشان لیاقت را از طریق سفارت برای بی بی مریم بفرستد و لقب سرداری به وی بدهد و همچنین دو نشان لیاقت و مردانگی از امپراتوری اتریش و عثمانی نیز به وی اعطا شد.

 

وی با اشاره به برگزاری همایش نکوداشت بی بی مریم بختیاری با مجوز انجمن شاهنامه خوانی و شاهنامه شناسی، ابراز کرد: حضور و تجلیل از نویسنده کتاب بی بی مریم بختیاری، دکتر پریچهر سلطانی، حضور محسن حیدری از تاریخ نویسان خوزستانی، سخنرانی دکتر طرفی از پژوهشگران تجربی قوم عرب، شعرخوانی محب شوشتری از شاعران میهمان، موسیقی کوروش اسدپور و تجلیل از بانوان برتر با اهدا تندیس بی بی مریم بختیاری از بخش های عمده این نکوداشت است.

 

اورکی اضافه داشت: در این همایش که برای اولین بار در اهواز و استان خوزستان برگزار می شود، تندیس سردار بی بی مریم بختیاری رونمایی می شود.

 

گفتنی است، سردار بی مریم بختیاری، ایلخان بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی، خواهر علیقلی خان سردار اسعد و مادر علیمردان خان بختیاری، محمدعلی‌خان و مصطفی‌ قلی‌خان بود، او از پیشگامان مطالبه حقوق زنان و مدافعان ملی ایران در برابر اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول بود.

 

پایان پیام/472

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۴۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مربی بام ایران در در دوره آموزشی سرمربیان پایه کشتی کشور

آقای سلیمی اظهار داشت: دومین کارگاه آموزشی سرمربیان پایه کشتی استان‌ها در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی کمپ تیم‌های ملی شهید سلیمانی برگزار شد.

وی افزود: مرتضی زمانی مربی کشتی چهارمحال و بختیاری در دوره آموزشی سرمربیان پایه کشتی کشور شرکت کرد.

بیشتر بخوانید

دعوت داور چهارمحال و بختیاری به رقابت‌های کشتی فرنگی

سلیمی اضافه کرد: در این دوره که زیر نظر انستیتو کشتی برگزار و سرمربیان پایه استان‌های کشور در کارگاه‌های مختلف آموزشی از جمله سنجش و ارزیابی کشتی‌گیران پایه، چارچوب استعدادیابی، پیشگیری از آسیب‌های ورزشی، اصول و مبانی روانشناسی در کشتی‌گیران، تغذیه ورزشی و آموزش فنی در کشتی حضور یافتند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • حضور مربی بام ایران در در دوره آموزشی سرمربیان پایه کشتی کشور
  • هفتمین نکوداشت روز شهرکرد با اجرای ۵۰ عنوان برنامه
  • مراسم رژه‌ نیروهای مسلح در اهواز برگزار شد
  • مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز برگزار شد
  • تهران قدیم| گشت و گذار دختران جوان در تهران ۱۰۰ سال قبل / عکس
  • رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت روز ارتش در اردبیل برگزار شد
  • آیین گرامیداشت روز ملی گندم و نان در آذربایجان غربی برگزار می شود