Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار تاکید کرد: مصاحبه یکی از مسئولان چینی نشان می‌دهد هیچ اراده‌ای برای اطفای حریق سانچی در میان گروه‌های امداد و نجات و مسئولان چینی وجود نداشته است.

دکتر سید جعفر سجادی پارسا، استادیار مدیریت حمل و نقل دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره سانحه کشتی سانچی اظهار کرد: مطمئنا کشتی‌های امروزی با داشتن امکانات پیشرفته حداقل از فاصله 80 مایلی می‌توانند از طریق رادار متوجه کشتی‌های اطراف و احتمال تصادف با آنها شوند و از طریق برنامه‌های کامپیوتری به راحتی می‌فهمند که خطر تصادف در یک ساعت آینده برای آینده وجود دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین این سوال مطرح است که چرا کشتی کریستال عکس‌العملی نشان نداده است و یا در بهترین حالت باید گفت که دیر عکس‌العمل نشان داده است.

وی ادامه داد: باید جعبه سیاه کشتی به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا همه جهانیان بفهمند که چه اتفاقی درباره فاجعه کشتی سانچی رخ داده است. این جای تعجب است که چرا براساس شواهد، کشتی کریستال به قوانین بین‌المللی عمل نکرده است. البته شاید عکس‌العمل دیرهنگام یا محاسبه غلط باعث بروز چنین حادثه دردناکی شده است. سوالات زیادی درباره این سانحه وجود دارد که بدون بررسی جعبه سیاه نمی‌توان به حقایق پی برد.

استادیار مدیریت حمل و نقل دریایی افزود: هر دو کشتی به سامانه‌ها و رادارهای پیشرفته مجهز بودند و اگر هم فاقد چنین تجهیزاتی بوده باشند، طبق قوانین بین‌المللی موظف به نصب چنین اقداماتی هستند تا حداقل فاصله 80 مایلی خودشان را چک کنند. بنابراین آن‌طوری که ما مطمئن هستیم نباید با آن امکانات چنین حادثه تلخی رخ می‌داد. باید ببینیم کدام افسر شیفت کشتی دچار اشتباه شده است.

محل وقوع این حادثه به دقت مورد بررسی قرار گیرد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درباره اینکه گمانه‌زنی حمله نظامی به کشتی سانچی یا برخورد با مین‌های دریایی، تصریح کرد: کشتی‌های اطراف باید گزارش‌های خودشان را درباره این سانحه اعلام کنند و محل وقوع این حادثه به دقت مورد بررسی قرار گیرد. یعنی باید از اطلاعات آنها به احتمال حمله نظامی یا برخورد به مین دریایی پی‌برد، اما طبق شواهدی که در حال‌حاضر در دسترس است، امکان چنین احتمالی بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

وی همچنین درباره اینکه چرا در تصاویر کشتی کریستال وجود ندارد، اما کمی بعد در کنار بندر دیده شده است، افزود: طبق درس‌هایی که افسران از نحوه برخورد کشتی‌ها می‌آموزند،‌ این است که وقتی چنین برخورد شدیدی رخ می‌دهد و بار کشتی مقابل آتش‌زا است، نباید کشتی را حرکت دهند و به همان حالتی که تصادف کرده‌اند، کشتی را نگهدارند تا باعث تشدید حادثه نشود. چرا که اگر به عقب برگردند با ایجاد جرقه مواد اشتغالزا شعله‌ور می‌شوند.

پارسا در این‌باره اضافه کرد: باز هم جای سوال است که چرا فرمانده کشتی کریستال با همه این آموزش‌ها کشتی را به حرکت درآورده است. سوال دوم این است که در اخبار شنیدیم کارکنان کشتی کریستال بعد از برخورد به داخل آب می‌پرند و بعد عملیات امداد و نجات پرسنل کشتی کریستال آغاز می‌شود. این عملیات حداقل دو ساعت زمان می‌برد، چرا چنین عملیاتی انجام می‌شده است اما نسبت به اطفای حریق کشتی سانچی بی‌توجهی صورت گرفته است؟‌ و اینکه چرا کارکنان کشتی کریستال اقدام به نجات پرسنل کشتی سانچی نکرده است؟‌

استادیار مدیریت حمل و نقل دریایی با طرح این پرسش که چرا بندر شانگهای در چین در امداد و نجات کارکنان کشتی سانچی تعلل کرده است؟ گفت: طبق قرائن و شواهد در ساعات اولیه فقط قسمتی از کشتی آتش گرفته بود نه تمام تانک‌های کشتی، بنابراین فرصت برای گارد بندر شانگهای وجود داشته است تا به نجات پرسنل کشتی سانچی اقدام کنند.

هیچ اراده‌ای برای اطفای حریق سانچی در چین وجود نداشته است

پارسا در ادامه به مصاحبه یکی از مسئولان چینی درباره سانحه سانچی واکنش نشان داد و افزود: یکی از مسئولان کشور چین مصاحبه قابل تأملی انجام داده است. او به صراحت اعلام کرده «ترجیح می‌دهیم تمام این‌ بار بسوزد و دود شود، تا اینکه بار سانچی وارد دریا شود و آلودگی زیست‌محیطی ایجاد کند.» این حرف، حرف بسیار شک‌برانگیزی است؛ یعنی اینکه نشان می‌دهد هیچ اراده‌ای برای اطفای حریق سانچی در میان گروه‌های امداد و نجات و مسئولان چینی وجود نداشته است و ترجیح دادند تا تمام کارکنان در کشتی بسوزند. دولت چین باید به همه این سوالات و ابهامات پاسخ دهد.

مقامات چینی متعهد به نجات کشتی نیستند، اما طبق قوانین بین‌المللی متعهد به نجات کارکنان کشتی هستند.

وی ادامه داد: مقامات چینی متعهد به نجات کشتی نیستند، اما طبق قوانین بین‌المللی متعهد به نجات کارکنان کشتی هستند. متاسفانه چنین اقدامی از سوی مقامات چینی صورت نگرفته است و تعدادی از آنها مصاحبه‌های شک‌برانگیزی انجام دادند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درباره اظهارات دکتر ربیعی، نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران به چین که گفته بود هیچ تعللی از سوی امداد و نجات و مقامات چینی صورت نگرفته است واکنش نشان داد و گفت: هر کسی بنا به یکسری ملاحظاتی ممکن است نظرات شخصی و حتی دولت جمهوری اسلامی ایران را بیان کند، اما حرف آقای ربیعی به آن معنا نیست که حق شکایت خانواده‌ها از دولت چین در مجامع بین‌المللی ساقط شود. چرا که خانواده‌ها به دلیل شخصیت حقیقی‌شان می‌توانند از دولت چین شکایت کنند. آقای ربیعی یک شخص حقوقی است که از جانب خود یا دولت ایران چنین مصاحبه‌ای انجام داده نه از جانب اشخاص حقیقی که همان خانواده‌ها هستند.

به گفته پارسا، شاید دولت‌ها بنا به یکسری دلایلی صلاح ندانند که همه مسائل پیگیری یا رسانه‌ای شود، اما خانواده‌ها می‌توانند دولت چین را مجبور به پاسخ در مجامع بین‌المللی کنند.

وی درباره گمانه‌زنی‌های مربوط به حضور ‌کارکنان کشتی سانچی در موتورخانه یا کشته شدن پس برخورد اولیه گفت: فرمانده کشتی بعد از برخورد کشتی یا بروز سانحه باید تشخیص می‌دهد که آیا می‌توانند کشتی را از آتش نجات دهند یا نه و اگر محل امنی در کشتی وجود ندارد باید فورا دستور ترک کشتی را صادر کند و پرسنل با قایق‌های نجات خودشان را از کشتی سانحه‌دیده نجات می‌دهند.

کاپیتان باید دستور ترک کشتی می‌داد

پارسا در این‌‌باره اضافه کرد: در مواقعی که بار کشتی آتش می‌گیرد، هر لحظه امکان دارد که کشتی منفجر شود و طبق آموزش‌ها کاپیتان باید دستور ترک کشتی را می‌داد که من فکر می‌کنم فرمانده کشتی چنین دستوری را صادر کرده باشد، چرا که آن اجسادی را که از آب پیدا کرده بودند را با لباس‌های امرجنسی یافته بودند، یعنی خدمه کشتی فرصت پوشیدن این لباس‌ها را داشته‌اند، این‌ لباس‌ها در باکس‌های مخصوصی وجود دارد و پوشیدن آنها زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: همان‌طور که گفتم در ساعات اولیه‌ای که کشتی کریستال در حال نجات پرسنل خودش بود، اگر قدرت انفجار به حدی بوده است که ساختمان کشتی سانچی را از بین برده است و در آتش می‌سوخته، چرا صدمه بزرگی به کشتی کریستال وارد نشده است؟‌ بنابراین همه این دلایل، شواهد و مصاحبه‌ها ضد و نقیض است و باید تحقیقات گسترده‌ای نسبت به بروز این حادثه صورت بگیرد.

چرا دولت چین اجازه مصاحبه به خدمه کشتی کریستال با مقامات ایرانی را نداد؟

استادیار مدیریت حمل و نقل دریایی تصریح کرد:‌ چرا دولت چین اجازه مصاحبه به خدمه کشتی کریستال با مقامات ایرانی را نداد؟ و تا جایی که من مطلع هستم هنوز هم چنین مصاحبه‌ای صورت نگرفته است. پرسنل کشتی کریستال بهترین دلایل و شواهدی هستند که می‌توانند به سوالات و ابهامات پاسخ داده و توضیح دهند که چگونه چنین اتفاقی رخ داده است.

ظلم رسانه ملی به دریانوردان در پوشش حادثه سانچی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درباره نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما و دیگر رسانه‌ها درباره پوشش اخبار سانحه کشتی سانچی افزود: من به شدت از رسانه ملی و مقامات بلندپایه کشور گله‌مند هستم. چرا که اگر حوادث پلاسکو و سانحه سانچی را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که رسانه ملی بعد از پلاسکو همه برنامه‌های خود را قطع کرد و به تشریح این حادثه پرداخت. اما تا چند روز اول صدا‌وسیما هیچ مصاحبه‌ای درباره سانحه سانچی انجام نداد. یعنی بعد از دو، سه روز مقامات ایرانی در رسانه ملی حاضر شدند. به نظر من پوشش صداوسیما اصلا مناسب نبود.

پارسا تصریح کرد: برخی از مقامات می‌گویند به دلیل بعد مسافت نتوانسته‌اند این اتفاق را به طور کامل و خوب پوشش دهند، اما این حرف در دنیای امروز کاملا غیرمنطقی است. چطور صداوسیما مسابقه فوتبالی را از آن طرف دنیا پوشش می‌دهد و خبرنگار اعزام می‌کند اما نتوانست به چین خبرنگار بفرستد یا از ماموران کنسولگری و سفارتی ایران در کشور چین بخواهد گزارش لحظه‌به‌لحظه را مخابره کند. بنابراین به نظر من به دریانوردان ایرانی ظلم شد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه اروپایی اونای امری آماده شد؛ شکست سنگین وست‌هم در دربی لندن

تیم شایسته اونای امری 48 ساعت پس از صعود به نیمه نهایی لیگ کنفرانس اروپا، به پیروزی مهمی در لیگ برتر دست یافت.

طرفداری | هفته سی و چهارم لیگ برتر با پیروزی 3-1 استون ویلا مقابل بورنموث و شکست سنگین 5-2 وست‌هم در دیدار با کریستال پالاس همراه شد.

پنالتی ابتدایی دومینیک سولانکه کافی بود تا آندونی ایرائولا به کسب امتیاز مقابل یک عضو دیگر تاپ سیکس فعلی امیدوار باشد اما مورگان راجرز با حرکت انفرادی زیبا در آخرین لحظات نیمه اول بازی را به تساوی کشاند. استون ویلا که با ترکیب اصلی وارد میدان شده بود، در نیمه دوم حملاتش را ادامه داد و با پاس اولی واتکینز، موسی دیابی مقابل دروازه گل دوم را به ثمر رساند. گل سوم باز هم روی حرکت واتکینز رقم خورد تا این بار لئون بیلی که هفته قبل مقابل آرسنال گلزنی کرده بود، با یک ضربه راحت برتری تیم اونای امری را قطعی کند. 

جدال دو سرمربی اسپانیایی با برتری اونای امری همراه شد. تیم او با دو بازی بیشتر فاصله 6 امتیازی با تاتنهام دارد. استون ویلا در صورت کسب 6 امتیاز دیگر، رکورد تاریخ باشگاهش را جابه‌جا می‌کند. کریستال پالاس 5-1 وست‌هم 

اولیور گلاسنر هم از روزهای سیاه دیوید مویس در لیگ برتر استفاده کرد تا شکست سنگینی را به وست‌هم تحمیل کند. پیروزی 5-2 عقاب‌ها به معنای دو شکست متوالی برای چکش‌ها در دربی شهر لندن است. آن‌ها هفته گذشته نیز مقابل فولام شکست خورده بودند. وست‌هم با این شکست به احتمال فراوان رتبه بهتر از هشتم به دست نخواهد آورد. کریستال پالاس نیز با 36 امتیاز اختلافش با منطقه سقوط را به 11 امتیاز افزایش داد. 

دیوید مویس در آخرین روزهای حضور در وست‌هم قرار گرفته است

از دست ندهید ????????????????????????

چرا دیوید تیلور باخت؟  خداحافظی دیوید تیلور از کشتی و ورود به MMA پیش‌بینی سیمپسون‌ها؛ رونالدو در فینال جام جهانی 2026 فان؛ اگر شغل نیکولا جکسون رانندگی بود!

دیگر خبرها

  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • نجات ۲۳ نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در قم
  • نجات جان ۲۳ نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در قم/مصدومیت آتش‌نشان قمی
  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • اطفای حریق در یک کارگاه آهنگری در محله پامنار تهران
  • رمزگشایی ازجعبه سیاه چهره‌ها
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق
  • سهمیه اروپایی اونای امری آماده شد؛ شکست سنگین وست‌هم در دربی لندن
  • مرحله جدید دوئل موافقان و مخالفان حسن یزدانی و کامران قاسم پور پس از باخت تیلور | نجات یزدانی از خداحافظی زودهنگام
  • نماهنگ | تبریک به قهرمانان پرتوان و با اراده