Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:39:08 GMT

کاهش آلودگی هوا در پرتو گره گشایی از معضل ترافیک

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۲۵۲۳۴

کاهش آلودگی هوا در پرتو گره گشایی از معضل ترافیک

تهران- ایرنا- آلودگی هوا از مهمترین مخاطره های زیست محیطی کلان شهرها به شمار می رود که تراکم زیاد خودروها نقش اساسی در افزایش آن دارند. از این رو مدیریت بحران ترافیک می تواند به نسبت زیادی این معضل را کاهش دهد و سبب برخورداری شهروندان از هوای پاک شود.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه 26 دی 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**فرهنگ سازی استفاده از خودروها راهکاری برای کاهش آلودگی هوا
زندگی انسان را نمی توان جدا از خودرو تصور کرد زیرا بسیاری از کارهای روزانه با استفاده از آن قابل حل است اما آلودگی ناشی از این وسایل نقش مهمی در افزایش آلودگی هوای کلان شهرها دارد که به صورت مستقیم بر محیط زیست و سلامت افراد تاثیر می گذارد. از این رو باید با فرهنگ سازی در این حوزه از یک طرف به استفاده صحیح از خودرو پرداخت و از طرفی به کاهش ترافیک در سطح شهر و در نتیجه سالم ماندن هوا کمک کرد.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «خیابان فروشی به اغنیا با تشدید ترافیک و آلودگی هوا» نوشت: طرح ترافیک جدید شهرداری که کارشناسان آن را طرحی برای درآمدزایی ناعادلانه یا طرح تشدید ترافیک می‌دانند، هنوز نیامده و اجرا نشده سیل انتقادات را روانه شهرداری و سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک کرده است. به‌رغم تلاش فزاینده و قابل‌تأمل پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری، برای قالب کردن طرح جدید ترافیک، پلیس، وزارت کشور و حتی فرمانداری در واکنش به این طرح گفته‌اند که نباید آن را اجرایی کرد. اعضای شورای شهر تهران هم طی اظهارنظرهایی جداگانه به مخالفت جدی با این طرح روی آورده‌اند.

ادعای پیشنهاددهندگان طرح این است که اجرای آن باعث کاهش آلودگی و ترافیک و همچنین موجب حذف رانت طرح ترافیک برای عده‌ای خاص خواهد شد، اما نگاهی گذرا به جزئیات طرح جدید ترافیک به‌خوبی مؤید این است که معاونت ترافیک با اجرای طرح به دنبال درآمدزایی ناعادلانه به قیمت افزایش ترافیک و آلودگی در شهر آلوده تهران است. پلیس و کارشناسان به همین دلایل با اجرای طرح ترافیک جدید مخالفت جدی کرده‌اند و از آن به نوعی خیابان فروشی و اقدامی به نفع متمولان و علیه ضعفا یاد می‌کنند.

در شرایطی که هسته مرکزی شهر تهران در چنته موتورسواران و ماشین‌های پلاک قرمز دولتی و غالباً تک‌سرنشین است، معاونت حمل‌و‌نقل تهران چند وقتی است که دم از اجرای طرح ترافیک جدید با شرایطی خاص می‌زنند. طرحی که نه‌تنها همه ابعاد آن بیان نشده، بلکه همین بخش‌هایی هم که از سوی مجریان گفته شده است، نشان‌دهنده خامی و غیرکارشناسانه بودن آن است. تنها چیزی که تا‌کنون و به‌طور یقینی از طرح جدید شهرداری برمی‌آید، این است که مسئولان شهری در پی آنند که از طریق خیابان‌فروشی به درآمدی سرشار دست یابند و بر ترافیک و آلودگی تهران بیفزایند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: هرچند تا‌کنون به‌طور دقیق از جزئیات طرح جدید ترافیک سخنی به میان نیامده است، اما مطابق آنچه جسته و گریخته در رسانه‌ها و از قول پیشنهاددهندگان طرح ذکر شده، در طرح جدید قرار است سهمیه‌ها برداشته شده و همه بتوانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند. این موضوع که در ابتدا خوب به نظر می‌رسد، با قیودی که گفته شده قرار است اعمال شود، نتایج ناخوشایندی در پی دارد. باز هم بنا بر اظهارات مسئولان شهری، ایام هفته به جز پنجشنبه و جمعه به سه‌بازه زمانی تقسیم می‌شود؛ قبل از ساعت 10، بعد از ساعت 10 و تا ساعت 16 ، از ساعت 16 تا پایان ساعت طرح. اگر متقاضی ورود به طرح بخواهد قبل از ساعت 10 صبح وارد طرح شده و تا اتمام زمان طرح در محدوده باقی بماند باید بیشترین حق ورود به طرح را بپردازد و اگر متقاضی بخواهد بعد از ساعت 10 و پیش از ساعت 14 یا 16 از طرح خارج شود، کمترین مبلغ را خواهد پرداخت.همچنین مبالغی که برای این سه بازه زمانی در نظر داشته شده، مختلف و ظاهراً از 13هزار تومان روزانه شروع می‌شود و تا 36هزار تومان بسته به ساعت حضور در طرح به صورت روزانه قابل افزایش است.

روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «راهکارهای شهرهای بزرگ جهان برای آلودگی هوا و ترافیک» می نویسد: در سال‌های اخیر در کشورهایی که با معضل آلودگی هوا دست به گریبان هستند راهکارهای متفاوتی از جمله هزینه اضافه پارکینگ برای خودروهای دیزلی و جلوگیری از تردد خودروهای شخصی از خیابان‌های اصلی به کار گرفته شده‌ است. با این حال هنوز بشر نتوانسته به راهکاری پایدار برای رفع آلودگی هوا دست پیدا کند. به گزارش ایسنا، در واقع میزان تولید مواد آلاینده و سمی به ویژه در کلانشهرهای دنیا با سرعتی بی‌سابقه همچنان رو به افزایش است.

با توجه به وسعت و شدت معضل آلودگی به نظر می‌رسد تمام تلاش‌هایی که تاکنون در راستای مقابله با آن انجام گرفته ناکافی بوده‌اند. پکن، لندن، مکزیکوسیتی، دهلی‌نو و پاریس از جمله شهرهای جهان هستند که در سال 2016 به دلیل سطح فزآینده آلودگی هوا در کانون توجه بوده‌اند. با این حال طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) این شهرها تنها شهرهای آلوده جهان نیستند و در واقع 92 درصد از جمعیت شهرنشین جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که هوای آن آلوده و سمی است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: صنعت حمل‌ونقل عمومی اروپا برای مقابله با آلودگی هوا چه کرده است؟ اما بخشی از آلودگی هوا که ناشی از رفت و آمد خودروهاست تنها شامل وسایل حمل و نقل شخصی نمی‌شود بلکه صنعت حمل و نقل عمومی هم تغییراتی را در این خصوص اعمال کرده‌ که این تغییرات و اصلاحات شامل تعویض اتوبوس‌های قدیمی با جدید، گسترش تکنولوژی‌های سبز و حتی استفاده از زباله‌های انسانی برای به حرکت در آوردن اتوبوس می‌شوند اما تغییر اساسی در این بخش استفاده از اتوبوس‌های برقی به جای اتوبوس‌های دیزلی است.

طبق بررسی کارشناسان، استفاده از اتوبوس‌های برقی طی دهه گذشته در سراسر جهان افزایش قابل توجهی داشته است. هرچند مدل های اولیه این اتوبوس‌ها نقص‌های چشمگیری داشته‌اند اما تولید کنندگان، نسل جدیدی از اتوبوس‌های برقی را طراحی کرده‌اند که عملکرد بسیار بهتری دارند. با شناخته شدن هر چه بیشتر اتوبوس‌های برقی جای تعجب نیست که بسیاری از کشورها برنامه استفاده از اتوبوس‌های برقی را اجرایی کنند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» با درج مطلبی با عنوان «معایب و مزایای طرح ترافیک جدید» نوشت: بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، این طرح به عدالت اجتماعی نزدیکتر است؛ حدود چهار میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند که تنها نزدیک به 120 هزار خودرو امکان گرفتن طرح داشتند اما در طرح جدید، این امکان برای همه فراهم است و از این نظر، شرایط بهتر خواهد شد. یکی از مهمترین مشکلات این طرح، بی‌توجهی به زیرساخت ‌ها است؛ اینکه چه میزان وسیله نقلیه وارد طرح می‌شوند، در محدوده طرح تردد می‌کنند، چه میزان خودرو در این محدوده متوقف هستند و چه میزان از خودروها متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک هستند؛ شناسایی این خودروها زمانبر است، درحالی‌که اعلام شده هزینه‌ها بر اساس ساعت تردد محاسبه می‌شود و تسهیلاتی نیز به ساکنان محدوده طرح ترافیک خواهند داد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شهرداری بهتر از هرکسی می‌داند متقاضیان طرح ترافیک چند ده برابر کسانی هستند که طرح دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر حدود 120 هزار خودرو طرح دریافت می‌کنند، بیش از یک میلیون خودرو برای دریافت طرح ترافیک ثبت ‌نام کرده بنابراین با طرح جدید می‌توانند با خرید طرح، وارد محدوده شوند که سبب تراکم ترافیک و افزایش آلودگی ‌های محیط ‌زیستی می‌شود و همچنین این ترافیک قابل کنترل و مهار نیست. با اجرای طرح جدید، دیگر ساعت پیک و غیر پیک وجود ندارد و ترافیک در کل شهر، همیشه در پیک قرار می‌گیرد.

به نظر می‌آید این طرح بیشتر کاسب‌کارانه باشد تا برنامه‌ای برای مهار ترافیک پایتخت. در حال حاضر حمل و نقل عمومی پایتخت تنها پاسخگوی 50 درصد نیازهای مردم است و با وضعیت کنونی نمی‌توان از مردم انتظار داشت از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و هزینه استفاده از خودروی شخصی را پرداخت کنند. هرگاه وسیله حمل و نقل عمومیِ کارآمد و قابل برنامه‌ریزی در اختیار شهروندان قرار گرفت، آن زمان هزینه استفاده از خودروی شخصی را آن‌قدر سختگیرانه کنند که برای شهروندان صرف نکند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند. طرح جدید ترافیک، پاسخگوی نیاز تهران نیست و سبب افزایش آلودگی هوا و ترافیک خواهد شد.

**امدادرسانی و ضرورت توجه به زلزله زدگان
در چند سال گذشته ایران با بحران زلزله روبرو شده؛ بحرانی که مردم شهرهای مختلف را داغدار کرده و علاوه بر بی خانمانی و آوارگی انواع آسیب های روحی و روانی را برای آنها به بار آورده است. به همین سبب مسوولان و سازمان های مردم نهاد باید علاوه بر کمک رسانی در روزهای نخست در آینده هم این جمعیت زلزله زده را تنها نگذارند زیرا آنها با آسیب های بلندمدتی نیز همراه می شوند که به همین منظور نیازمند توجه و امدادرسانی بیشتر هستند.

روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «حوزه خصوصی‌ تغییر یافته» در گفت و گو با فاضل الیاسی دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران می نویسد: از همان روزهای اول پس از زلزله این نیاز احساس می‌شد که جای یک تشکیلات علمی که بتواند به‌طور دقیق و با رعایت پارامترهای علمی مشکلات و آسیب‌ها را شناسایی کند و به‌طور کلی تجربه امدادرسانی را مستندسازی کند؛ خالی است. از همین رو انجمن جامعه‌شناسی دفترش را در سرپل ذهاب راه انداخت.

در این مدت به طور متوسط ١٥ نفر از کسانی که دانش‌آموخته جامعه‌شناسی و سایر رشته‌های علوم انسانی هستند در کنار ما همکاری می‌کنند. ما قصد داریم به مدت دو سال تمامی فرآیند امدادرسانی، نیازهای مردم و دلایل بروز آسیب‌های اجتماعی پس از زلزله را شناسایی و ثبت کنیم. امیدواریم با این اقدام و انتشار آن بتوانیم قدم کوچکی برای مستندسازی تجربه‌های امدادرسانی ‌برداریم تا شاید در حوادث مشابه از این تجربه‌ها بهره گرفته شود.

با وجود اینکه بیش از دو ماه است از زلزله می‌گذرد هنوز هم وضعیت امدادرسانی از یک سیستم منظم تبعیت نمی‌کند. برای مثال در حالی که خیلی از مردم هنوز در شهر کانکس ندارند، کسانی هستند که بیش از دو سه بار کانکس گرفته‌اند. با یکی از این افراد که مصاحبه گرفتم گفت به دلیل فقر مجبور شده چند بار کانکس بگیرد و با فروش کانکس‌ها به دیگران امرار معاش کند. این نشان می‌دهد که همین کانکس دادن به افراد روشمند نیست یا اگر برایش روش هم تعریف شده به‌شدت ضعف دارد. از طرف دیگر بسیاری از معلم‌های مدارس هنوز در چادر زندگی می‌کنند.

در ادامه می خوانیم: ندگی در کانکس و چادر شکل زندگی را تغییر داده و الزامات و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. مردم در کمپ‌ها موقعیت جدیدی را تجربه می‌کنند. حریم خصوصی از بین رفته و نوع کنش متقابل تغییر کرده است. نظم زندگی کودکان و نوجوانان هم به هم خورده و آنها در معرض آسیب‌های روانی قرار گرفته‌اند. بسیاری از مردم حمام ندارند. در برخی کمپ‌ها هم که حمام سیار آورده‌اند، بافت سنتی و خرده‌فرهنگ‌های رایج اجازه نمی‌دهد خانم‌ها از این حمام‌ها استفاده کنند. خیلی از زنان حتی به دلیل باورهای سنتی‌شان فقط شب‌ها از دستشویی استفاده می‌کنند.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «در آرزوی پایان زندگیِ کانکسی!» نوشت: «بی‌شک بعد از گذشت روزهای اضطراری و بازگشت نسبی آرامش به این مناطق، باید اولویت‌های کمک‌های مردمی و تخصیص آن تعیین و در کنار آن نیازها و ظرفیت‌ها مشخص شود و براساس همه این موارد با مشارکت خود افراد، برنامه‌ها تدوین و اجرا شود.» این، همه حرف پزشکان دغدغه‌مندی است که از روز نخست در مناطق زلزله‌زده غرب کشور حضور داشتند. آنها که هنوز هموطنان زلزله‌زده‌شان را فراموش نکرده‌اند، درباره ضرورت تغییر رویکرد مشارکت‌های مردمی می‌گویند. دکتر حمید زردویی، یکی از همین پزشکان داوطلب هلال‌احمر است. او می‌گوید: «اکنون نیازهای درمانی مردم تا حد قابل ‌قبولی تأمین شده است و از این به بعد اصلی‌ترین نیازشان بازسازی خانه‌هایشان است که اگر همه ما دست‌به‌دست هم دهیم، می‌توانیم هرچه زودتر با صرف حداکثر ٢٥‌میلیون تومان یک خانه روستایی بسازیم.»

پزشک داوطلب جمعیت هلال‌احمر اعتقاد دارد: «پایان‌بخشیدن به زندگی در کانکس زلزله‌زدگان امکان‌پذیر است. اگر مشارکت مردمی پررنگ، راهبردی و نوآورانه باشد. به‌طور مثال من که از همان روز اول وقوع زلزله در منطقه حضور داشتم، به وضوح دیدم که به دلیل عدم ساماندهی و کمک‌های انفرادی، مقدار زیادی از آب آشامیدنی، پتو، البسه و موادغذایی هدر می‌شد، چون بیشتر از نیاز مردم بود. حتی برخی از همکاران پزشک هم خودروهای خود را پر از دارو کرده بودند و شخصا به کمک آمده بودند که آن هم باز به خاطر تداخل دارویی و آشنانبودن با زبان افراد محلی، گاهی ‌وقت‌ها به بروز مشکل منجر می‌شد.»

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: دکتر محمد خوشای نیز یکی از پزشکان داوطلب جمعیت هلال‌احمر است. او همین عقیده را دارد و می‌گوید: «نیاز فعلی زلزله‌زدگان، بیشتر ساخت سرپناه است، چون در میان آنها زنان بارداری هستند که واقعا زندگی در کانکس شرایط بدی برای آنها رقم زده و سلامتی خود و نوزادانشان را تهدید می‌کند. این پزشک داوطلب ادامه می‌دهد: «من و همسرم دکتر فرحناز کشاورزی که او هم به‌عنوان متخصص زنان و زایمان به صورت داوطلبانه در این مناطق حضور داریم و حالا بیشتر بیماران برای ادامه درمان به کرمانشاه می‌آیند، به همه اطمینان می‌دهیم که بهتر است در این شرایط کمک‌هایشان را به تأمین هزینه ساخت خانه و کارآفرینی و اشتغال اختصاص بدهند، چون نیاز معیشتی آنها دیگر تقریبا از بین رفته است.»

روزنامه «جام جم» در مطلبی با عنوان «زلزله، صدا، توییت و باقی ماجرا» نوشت: دیروز دوباره زلزله نزدیک تهران شد و پایتخت نشین ها کمی نگران شدند. البته خوشبختانه کارشناسان خیلی زود آمدند وسط و گفتند نترسید، نترسید، این زلزله ربطی به گسل های تهرانی ندارد. با این حال هنوز این زلزله دست از سر کشور ما برنداشته و قبل از زلزله فیروزکوه، صبح دیروز مشهد و قبل ترش کرمانشاه لرزید. چون زلزله دیگر برای کرمانشاهی ها جذابیتی ندارد از بس تکراری شده، زلزله اخیر علاوه بر لرزش، گویا صداهای مهیب هم داشته که اما و اگرها درباره دلایل این صداها زیاد است.

** گردشگری پدیده ای فرامرزی
گردشگری پدیده ‌ای فراتر از مرزها است؛ یعنی یک گردشگر، میل و انگیزه جهان‌کاوی‌ اش بر خود مرز نمی ‌بیند و پیوسته تمایل دارد مقصد و سفرهای تازه ‌ای را تجربه کند به همین سبب نقش مهمی در ارتباط های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میان کشورها دارد. ایران یکی از کشورهای مستعد در این زمینه به شمار می رود که می توان با مدیریت منابع و توسعه زیرساخت ها چرخه اشتغال زایی و ارزآوری را به حرکت در آورد.

روزنامه «عصر اقتصاد» در مطلبی با عنوان «گردشگری و مدار بسته ناکارآمدی تصمیم سازان» نوشت: طی چند دهه اخیر صنعت گردشگری به یکی از مهمترین منابع درآمدی کشورها تبدیل شده است، در همین راستا ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی و ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺑﺮای کشورهای در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﻀﻼﺗﯽ ﭼﻮن ﻤﺤﺪودﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ارزی و اﻗﺘﺼﺎد ﺗﮏ ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﻣﻮاﺟﻪ هستند از اهمیت ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬارﻧﺪ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﯾﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ، ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ ﺧﻮب اﺳﺖ.

اﻣﺮوزه ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ و ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ رﺿﺎﯾﺖ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺮای ورود ﺑﻪ ﮐﺸﻮر، ﯾﮑﯽ از شاخص های ﮐﻤﯽ ﺳﻨﺠﺶ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﮐﺸﻮر در ﭘﯿﺸﺒﺮد اهداف اﻗﺘﺼﺎدی اﺳﺖ. ﺟﺬب و ورود ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮر، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری در بخش های ﻏﯿﺮ ﮔﺮدﺷﮕﺮی را ﻧﯿﺰ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﮐﺮده و ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﯽ و ﻣﻨﻄﻘﻪای ﻣﯽﺷﻮد در عین حال ﺑﺎﯾﺪ به این نکته ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ اﮔﺮﭼﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﺮﺷﺎر از ﻣﺰاﯾﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و فرهنگی اﺳﺖ اﻣﺎ هدایت و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻧﺎدرﺳﺖ اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ، زیان هایی را ﺑﻪ همراه خواهد داﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺤﺴﻮسﺗﺮ از ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺣﺎﺻﻞ از آن خواهند ﺑﻮد.

رونق صنعت گردشگری بدون ایجاد بستر توسعه پایدار گردشگری، نه تنها موجب ارتقا سطح آسایش رفاهی و زیستی ساکنان نمی شود، بلکه می تواند باعث کاهش و نابودی آن شود. بنابراین و به منظور ایجاد بستر مناسب توسعه گردشگری پایدار شهری به ویژه در شهرهای مقصد گردشگری، حکمرانی خوب شهری و نزدیک شدن به شاخص های آن یک ضرورت تردید ناپذیر است.

در ادامه می خوانیم: ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ ﺧﻮب ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﮐﻠﯿﺪیﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ در ﺗﺤﻘﻖ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ برنامه های ﺗﻮﺳﻌﻪای ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد، ﺑﺮ همین اﺳﺎس اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاران و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان ﮔﺮدﺷﮕﺮی، در ﺳﻄﻮح ﻋﺎﻟﯽ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺴﻬﯿﻞ، ﺗﺸﻮﯾﻖ و ﺣﻤﺎﯾﺖ از واحدهای ﺗﻮﻟﯿﺪی ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖ وﮐﺴﺐ گواهینامه های اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﮔﺮدﺷﮕﺮی، اﻗﺪاﻣﺎت ﻧﻈﺎرﺗﯽ، ﮐﻨﺘﺮﻟﯽ و ﺗﻨﺒﯿﻬﯽ وﯾﮋه ای را از ﻃﺮﯾﻖ تشکیل های ﺻﻨﻔﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ، ﺑﻪ ﻣﻮرد اﺟﺮا ﻣﯽﮔﺬارﻧﺪ ﺗﺎ اﺟﺤﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﻮﻟﯿﺪی، ﺻﻮرت ﻧﮕﯿﺮد و ﺑﺎ ﺗﺪوﯾﻦ و ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻗﻮاﻧﯿﻦ، آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪها و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞهای اﺟﺮاﯾﯽ ﺷﻔﺎف، ﻧﮕﺮاﻧﯽﻫﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮان را ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﻤﮑﻦ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽدﻫد.

روزنامه «همشهری» در گزارشی با عنوان «گردشگری های ماجراجویانه با پیاده راه های امن» در گفت وگو با نوید رضوانی کارشناس برنامه ریزی شهری می نویسد: در تهران اقداماتی برای استانداردسازی پیاده راه ها و پیاده روها انجام شده است اما نکاتی مثبت و منفی زیادی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد و نمی توان گفت تا به امروز تمامی پیاده راه ها با نتایج منفی روبه رو بوده اند چرا که در پیاده راه های افتتاح شده 80 درصد استانداردهای شهری رعایت شده است.

گردشگری ماجراجویانه یکی از جاذبه هایی است که در پیاده راه های هر شهر اهمیت دارد. به طور مثال تحقیقات انجام شده روی پیاده روی پیاده راه جنت در مشهد نشان داده است که از هر 5 نفری که برای بازدید رفته اند یک نفرشان خرید سنگین داشته و 3 نفر دیگر خریدهای سبک تری داشته اند و در نهایت یک نفر هم فقط بازدید کننده بوده است. توجه به همین موضوعات می تواند علاوه بر کمک به سطح گردشگری شهری به چرخه اقتصادی شهر کمک کند.

در ادامه این گفت وگو آمده است: زمانی که خیابان های شهر هویتی داشته باشند، مشکلات شهری کاهش پیدا می کند و اقتصاد پویاتر از قبل می شود و شهر نشاط و امید چند برابری برای مردم خواهد داشت و همین رضایت مندی تضمین کننده کیفیت زندگی شان خواهد شد.

روزنامه «قدس» در گزارشی با عنوان «گردشگری در تور طمع شرکت های مسافرتی» در گفت وگو با رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور می نویسد: گرانی پروازهای خارجی در تمام دنیا و بر اساس مسایل کسب و کار و روند عرضه و تقاضا طبیعی است؛ چنان که همواره در زمان اوج مسافرت ها شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی و در زمان های متعدد تفاوت قیمت هایی داشتند. بر همین اساس مسافران بر اساس اختیارات خود نوع پرواز، نحوه خدمات دهی، زمان و هزینه سفر خود را تعیین می کنند که این مقوله متکی بر شرایط عرضه و تقاضا تعریف شده است.

در ادامه می خوانیم: شرکت های هواپیمایی ناگزیرند برای بقا در این بازار نسبت به نحوه خدمت دهی و رضایت مشتری توجه کافی داشته باشند چرا که می دانند در صورت اهمال در مسئولیت خود مشتری ها دیگر این شرکت را انتخاب نخواهند کرد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۵۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۲ تیم امدادونجات هلال احمر به سیرچ کرمان

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا فلاح، با بیان اینکه در ساعت ۱۷:۰۴ دقیقه امروز چهارشنبه زلزله‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر منطقه سیرچ کرمان را در عمق ١٠ کیلومتری زمین در ساعت ۱۷:۰۴ به لرزه درآورد گفت: در پی این حادثه ۲ تیم امداد و نجات برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به روستاهای نزدیک کانون زلزله اعزام شده‌اند.

وی افزود: تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان کرمان به حالت آماده باش درآمده اند.

کد خبر 6094536

دیگر خبرها

  • اعزام ۲ تیم امدادونجات هلال احمر به سیرچ کرمان
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • کرمان لرزید
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی